TERAPIE AFÁZIE ÚVOD •Terapie afázie je velmi individuální dle typu a závažnosti postižení. Velmi důležité je její včasné zahájení, proto je nutné nezahálet s oslovením logopeda. Klinický logoped by měl navázat kontakt již v nemocnici. Kromě logopeda je důležitá spolupráce dalších odborníků jako je lékař, neurolog, psycholog, fyzioterapeut atd. TERAPIE A PROGNÓZA •V akutní fázi - na počátku onemocnění - jsou osoby s afázií obvykle hospitalizovány na neurologickém oddělení. Dochází ke spontánní úpravě stavu řečových funkcí. Logopedická péče je již v této fázi MOŽNÁ a ŽÁDOUCÍ •V období následné péče jsou osoby s afázií často umístěny na rehabilitačních klinikách, v rehabilitačních ústavech, na odděleních LDN - i zde žádejte logopedickou péči. Cvičit je třeba krátce a často. • TERAPIE A PROGNÓZA •Pokud není v možnostech logopeda pracovat s afatikem několikrát týdně, měl by o postupech terapie zaškolit někoho z rodiny, kdo bude s osobou s afázií pravidelně cvičit. Po propuštění do domácí péče je třeba na logopedii docházet ambulantně. •I v chronické fázi je třeba pokračovat v logopedické péči - reedukace může být efektivní i mnoho let od vzniku afázie. Vedle individuální terapie je možno využít i terapii skupinovou. •Stav se zlepšuje postupně, léčba je dlouhodobá. •KOGNITIVNĚ-NEUROPSYCHOLOGICKÝ •Zaměřuje se na kompenzaci jazykových procesů, které jsou v normě. •Sleduje především lingvistické postupy. •Př.: Melodicko-intonační terapie • •Nejdůležitější je zařadit afatika do fungování společnosti a učinit ho soběstačným. •Pozornost je věnována obnově schopnosti používat jazyk a rozumět mu v kontextu. •PRAGMATICKÝ (FUNKCIONÁLNÍ) TERAPEUTICKÉ SMĚRY MELODICKO-INTONAČNÍ TERAPIE •Je to terapeutický postup, jež využívá zpěvu a rytmu. Je zaměřen na jedince s motorickou afázií. Aplikuje se u těch pacientů, jejichž spontánní verbální produkce je výrazně omezena, ale porozumění řečového projevu a opakování je intaktní. • • MELODICKO-INTONAČNÍ TERAPIE •3. úrovně: •1. Tapping - Proces terapie začíná vyťukáváním slabiky slova či fráze nejprve společně s logopedem, později tapping jako první demonstruje logoped, poté pacient. •II. Následuje prezentace slov a frází s latencí, kdy pacient musí několik vteřin počkat, než zopakuje slovo či větu. •III. Zpěvavá řeč - Po prezentaci zpěvavé řeči s tappingem, se následně od tappingu upouští a ve finále se terapeut snaží aby se řeč pacienta přiblížila co nejvíce mluvené řeči. • UKÁZKY Z FAKULTNÍ NEMOCNICE BRNO 1.Trénink rozumění čtené řeči 2.Texty - jednoduché 3. • •https://www.fnbrno.cz/areal-bohunice/neurologicka-klinika/material-k-terapii-afazie-alexie-a-agraf ie/t4561 • • ZDROJE •https://theses.cz/id/wb5w4q/33370-653645374.pdf •https://www.klubafasie.com/afazie/?fbclid=IwAR1HYq_jbBhsGR3ubNMKHLQsqozPjfTJ5z29IdLOn8_ecMLRRzyPXB 4MSxA •https://www.dobralogopedie.cz/cz/afazie-wp000013.html?fbclid=IwAR3zDkFxGSGLy8if7XhLTuCIUP_FjqCDiPu 5zz1NxtbZrz67dV7_ZxGWXQw •