DYSARTRIE Karolína Pavelková, Anna Sejkaničová, Leona Novotná, Marie Slováčková VYMEZENÍ TERMÍNU Vygenerované světelné indikátory počítače ETIOLOGIE •Prenatální období: úrazy matky, infekční onemocnění, krvácení do mozku plodu, nitroděložní změknutí mozku, nedonošenost,… •Perinatální období: asfyxie během porodu, krvácení při porodu •Postnatální období: meningitida, encefalitida, horečnatá onemocnění, intoxikace v prvních měsících •V pozdějším věku: cévní onemocnění, nádory, metastázy, zánětlivá onemocnění mozku, úrazy hlavy, degenerativní onemocnění, roztroušená skleróza, toxická poškození CNS, Parkinsonova nemoc • KLASIFIKACE - nejužívanější dělení dysartrie u nás je podle lokalizace poškození - popis příznaků popisujeme z typů dysartrie - tím se zabývají především Lechta a Cséfalvay - dělí je na následující typy: § Kortikální (korová) § Pyramidová § Extrapyramidová § § §Bulbární §Cerebelární (mozečková) §Smíšená/kombinovaná KLASIFIKACE KORTIKÁLNÍ (KOROVÁ) DYSARTRIE - vzniká poškozením motorických korových oblastí mozku - řeč má spastitcký charakter - objevují se iterace (opakování první slabiky slova) - strádají prozodické faktory řeči PYRAMIDOVÁ DYSARTRIE - dochází k porušení pyramidové dráhy od buněk v mozkové kůře k jádrům mozkových nervů v bulbu - porucha horního motorického neuronu - spastická obrna svalstva mluvidel - výskyt hypernazality, slabý výdechový proud, hlas mění svojí intenzitu, narušena i mimika ("spastický pláč a smích") - neporušeno: sání, polykání a žvýkání KLASIFIKACE EXTRAPYRAMIDOVÁ DYSARTRIE - vzniká jako následek vlivu poruch podkorových ganglií na motorické dráhy a především na svalový tonus dýchacího, hlasového a řečového systému - 2 formy: Hypertonická (pomalá řeč, poruchy hrudního dýchaní, narušeny hlasivky, pomalá artikulace, hypernazalita) Hypotonická (narušené dýchání, vyrážená artikulace některých hlásek, mění se poloha hlasu) BULBÁRNÍ DYSARTRIE - následek poškození jader motorických nervů v bulbu (v prodloužené míše a Varolově mostě) - porucha typu chabé, částečné i úplné obrny (jednostranné i oboustranné) - při oboustranném poškození je porušeno i žvýkání a polykání - hlas je dysfonický, někdy až afonický, objevuje se otevřená huhňavost KLASIFIKACE CEREBELÁRNÍ (MOZEČKOVÁ) DYSARTRIE - vzniká při poškození mozečku a jeho drah - narušena koordinace pohybů svalu hrtanu a artikulačních orgánů - porucha regulace síly, porucha dýchaní - nepřesná artikulace hlásek, dochází k prodlužování - často je řeč až nesrozumitelná SMÍŠENÁ/KOMBINOVANÁ DYSARTRIE - může dojít k poškození kteréhokoli komponentu nebo všech komponentů centrální a periferní nervové soustavy - může se projevit více než jedna forma dysartrie - čím více je poškození nervové soustavy rozšířeno, tím větší počet chybných řečových komponentu je ovlivněno DIAGNOSTIKA Logoped spolupracuje s klientem na základě komplexního vyšetření za účasti více odborníků, vychází ze závěrů lékařských zpráv. •neurolog •foniatr •oftalmolog •psycholog DIAGNOSTIKA Komplexní vyšetření se zaměřuje na: 1. Motorické funkce artikulačních orgánů 2. Výslovnost jednotlivých hlásek 3. Respiraci 4. Rezonanci 5. Fonaci 6. Prozódické faktory řeči Projevy •narušení činnosti svalů obličeje a jazyka •narušení výslovnosti často související s narušenými motorickými funkcemi artikulačních orgánů •problémy s dýcháním, nadechování uprostřed vět, dýchání s šelestem •patologicky zvýšená nosovost •namáhavé tvoření hlasu, na konci promluvy bývá hlas slabý, jakoby šeptaný •řečový projev se může jevit jako pomalý či naopak nepřiměřeně zrychlený • •obtíže s polykáním, hypersalivace (nadměrné slinění) DIAGNOSTIKA V rámci diferenciální diagnostiky odlišujeme dysartrii od jiných narušených komunikačních schopností jako např.: •Dyslalie – narušení artikulace, motorická realizace je zasažena ve všech základních článcích (respirace, fonace, artikulace, rezonance) •Afázie – u dysartrie nestrádají fatické funkce, tj. centrální procesy řeči, gnozie, grafie, lexie, apod., u dysartrie je narušení motorické realizace řeči jako celku Anartrie – nejtěžší stupeň dysartrie, projevuje se neschopností verbální komunikace TERAPIE TERAPEUTICKÉ KONCEPTY METODIKA BOBATHOVÝCH •obsahuje prvky fyzioterapie, ergoterapie (terapie prací) a logopedie •nejvíce se využívá spolupráce rodičů, ale také dítěte – pozitivní přístup, motivace •mnohé pohybové potíže mozkové obrny jsou způsobeny vlivem patologických tonusových reflexů a hlubokých šíjových reflexů •základem je kvalitní vyšetření •Pomocí kompenzačních pomůcek se snažíme zabránit vzniku deformací TERAPEUTICKÉ KONCEPTY VOJTOVA METODA (metodika reflexní lokomoce) •jedna z nejrozšířenějších •základem jsou dva pohybové prvky – reflexní plazení a reflexní otáčení •cílem je vývoj napřimování až po dosažení bipedální chůze •v mozku jsou zakódovany pohybové vzorce – snažíme se je pomocí vybavení reflexů obnovit TERAPEUTICKÉ KONCEPTY METODIKA KABATOVA •nepoužívá se u malých dětí s mozkovou obrnou – potřeba spolupráce •cvičení s končetinami v diagonálách – aktivace svalových smyček TERAPEUTICKÉ KONCEPTY NEUROMOTORICKÁ REGULAČNÍ TERAPIE CASTILLO-MORALESSE •nervová soustava do 3. roku života dítěte má velkou plasticitu – ovlivnění celkové hybností dítěte – rozvoj hybností v orofaciální oblasti, rozvoj řeči či polykání •využívání tlaku a vibrace v obličejové oblasti, ústní oblasti a ramenním pletenci • KONEC •