RINOLALIE - KLASIFIKACE, ETIOLOGIE Eliška Kotzianová, Eva Korečková, Adéla Janíková, Anna Halasová, Dagmar Coufalová Definice ◦Patologické snížení / zvýšení nosovosti v mluvené řeči = porucha nosní rezonance ◦Narušená komunikační schopnost, která postihuje jak zvuk řeči, tak artikulaci. Nesprávná, závadná či poruchová nosová výslovnost. ◦Spadá pod narušení zvuku řeči. ◦ ◦Oralita = ústní rezonance ◦Nazalita = nosní rezonance ◦-> narušení rovnováhy mezi ústní a nosní rezonancí Velofaryngeální mechanizmus (patrohltanový uzávěr) ◦Odděluje dutinu nosní od dutiny ústní. ◦Zamezuje, aby proud vzduchu z plic pronikal do nosu. ◦Uplatňuje se také při polykání. ◦ Klasifikace rinolalie 1.OTEVŘENÁ - RHINOLÁLIA APERTA – HYPERNAZALITA 2.UZAVŘENÁ – RHINOLÁLIA CLAUSA – HYPONAZALITA 3.SMÍŠENÁ – RHINOLÁLIA MIXTA 4. Klasifikace rinolalie ◦Hyponazalitu ◦Patologicky snížená nosovost -> zavřená huhňavost ◦Omezení nebo zmenšení prostornosti rezonančních dutin. ◦Nosovky M, N, Ň ztrácí svou nosovost a zní jako B, D, Ď ◦Hypernazalitu ◦Patologicky zvýšená nosovost -> otevřená huhňavost ◦Objevuje se rezonance tam, kde nemá být. ◦Podmíněna nedokonalým patrohltanovým uzávěrem. ◦Změna kvality postihuje zejména frikativy a afrikaty, nosovky nedotčeny. ◦Smíšená nazalita ◦Kombinace hypernazality s hyponazalitou ◦ Etiologie hyponazality ◦Příčiny organické – blokáda výdechového proudu (nosní překážky, nosní polypy) ◦Funkční hyponazalita – dysfunkční svaly ◦Zbytnělá nosní mandle (adenoidní vegetace) ◦Nejčastější příčina vzniku hyponazality. ◦Facies adenoidea ◦ Hipertrofia adenoidea: vegetaciones | Familia y Salud Etiologie hypernazality ◦Vrozené ◦Narušení vývoje měkkého patra -> nedostatečnost patrohltanového uzávěru ◦Zkrácené měkké patro (velum) ◦Získané ◦Následky organického onemocnění nebo úrazu ◦Obrna měkkého patra (velární paréza) ◦Operační zásahy ◦Perforace vela Zdroje ◦Klenková, J. (2006). Logopedie: Narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe (Vyd. 1.). Praha: Grada. ◦ RHINOLALIE - SYMPTOMATOLOGIE Symptomatologie ◦otevřená ústa ◦unavený vzhled dítěte ◦plochý až vpadlý hrudník ◦potíže s příjmem potravy (dítě není schopno vytvořit dostatečný podtlak pro sání) ◦chrápání ◦projev ve výslovnosti – zejména u nosových hlásek M,N,Ň ◦narušena rovnováha mezi ústní a nosní rezonancí a činnost patrohltanového uzávěru Otevřená rhinolalie - hypernazalita ◦porušena schopnost korektní artikulace většiny nebo všech hlásek ◦ ◦nejvíce porušeny sykavky a explozivy, vibranty málo kmitné ◦ ◦kompenzační mechanismy – souhyby mimického svalstva Uzavřená rhinolalie - hyponazalita ◦projevuje se sníženou nosovostí ◦samohlásky jsou tlumené ◦zvuk nejméně porušen u slov obsahující hlásky s minimální nosovostí ◦nosovky (m,n,ň) zní jako b,d,ď ◦dýchání ústy SYMPTOMATOLOGIE ◦https://www.youtube.com/watch?v=KWz5_fpnZYc Zdroje ◦KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9. ◦https://theses.cz/id/4uqp7j/30462736#page98 TERAPIE RINOLALIE (HUHŇAVOST) ◦při terapii spolupracují odborníci medicínských i nemedicínských oborů (např. pediatr, chirurg, foniatr, logoped apod.) ◦terapii můžeme rozdělit na lékařskou a logopedickou ◦lékařská terapie se například zabývá odstraněním zbytnělé nosní a krční mandle, rozštěpy rtu a patra ◦terapie se liší podle klasifikace rinolalie ◦HYPONAZALITA (uzavřená huhňavost) ◦zahájíme logopedickou terapii po lékařském ošetření, po odstranění primární příčiny huhňavosti (po léčbě, operativním zákroku, apod.) – např. zbytnělá nosní mandle ◦provádí se nácvik dýchání nosem, a to v klidu i při různých pohybových aktivitách ◦následuje nácvik správné artikulace nosovek a jejich užití (fixování) ve slabikách, slovech a spontánním projevu ◦prognóza zavřené huhňavosti se odvíjí od výsledku lékařského vyšetření, dále záleží na vůli, ochotě a vytrvalosti samotného dítěte ◦ ◦HYPERNAZALITA (otevřená huhňavost) ◦k odstranění hypernazality a zlepšení rezonance se používají cvičení na zlepšení směru výdechového proudu vzduchu, usměrňování proudu vzduchu, zvyšování orality ◦cvičení se provádí ke zkvalitnění funkce velofaryngeálního mechanismu, aby se dosáhlo snížení úniku výdechového proudu nosem – výdechový proud postupuje do dutiny ústní – čímž se zvýší oralita na úkor nazality ◦cvičení mohou být pasivní (mechanické napínání měkkého patra (vela), vyvolávání dávivého reflexu, digitální masáže měkkého patra s fonací) a aktivní (foukání, sání, pískání, pití slámkou, kloktání) ◦prognóza při otevřené funkční huhňavosti je dobrá a u otevřené orgánové huhňavosti je prognóza horší než u funkčního typu, odvíjí se od lékařské léčby ◦ ◦SMÍŠENÁ HUHŇAVOST (mixta) ◦na základě komplexního vyšetření se zjistí, která složka tohoto narušení více způsobuje poruchu zvuku řeči ◦od toho se pak odvíjí metoda terapie ◦prognóza může být dobrá v případě včasného lékařského ošetření ◦ ◦ ◦ZDROJE ◦https://is.muni.cz/el/ped/podzim2015/SPROC_SP1a/um/RINO_A_PALATO_osnova.pdf ◦https://theses.cz/id/rrxera/875190 ◦Logopedie (J. Klenková) PALATOLALIE – ETIOLOGIE, KLASIFIKACE ◦Narušená komunikační schopnost, kterou provází rozštěp patra, popř. rtu a patra. Jedná se o vývojovou vadou, kdy se řeč utváří na vývojově vadném základě. ◦Rozštěp primárního patra (ret a alveolární výběžek) ◦Rozštěp sekundárního patra (měkké a patro) Obsah obrázku text, klipart Popis byl vytvořen automaticky ETIOLOGIE ◦Rozštěp ◦Vznik: nedochází ke spojení příslušných obličejových částí v místech, kde vzniká patro, čelisti a rty (podílí se celá řada příčin) ◦Vývojová vada, která vzniká v první trimestru (8.-12. týden těhotenství) ◦ ◦ ◦Vnitřní ◦Dědičnost ◦Vnější ◦biologické (virové infekce matky, teratogenní vlivy – skupina infekcí označována TORCH -> Toxoplazmóza, Rubeola, Cytomegalovirus, Herpetické infekce) ◦chemické (užívání nevhodných léků v těhotenství, alkohol, drogy atd..) ◦fyzikální (RTG záření, UV záření) ◦úrazy matky, nesprávná výživa, cukrovka, vyšší věk (38+) ◦ Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Klasifikace ◦SOVÁKOVA klasifikace 1.Stupeň: v řeči se projeví jen nepatrné zbytky palatolalie v podobě nenápadné otevřené huhňavosti a zbytku dyslalie 2.Stupeň: v řeči jsou výraznější příznaky huhňavosti i poruchy artikulace avšak neprojevují se příliš nápadně při komunikaci 3.Stupeň: velmi nápadná palatolalie, řeč je však ještě srozumitelná 4.Stupeň: řeč je již nesrozumitelná ◦1. dobrá – řeč je srozumitelná bez nedostatků typických pro palatolalii s lehkou poruchou rezonance ◦2. společensky únosná – v řeči se objevují zbytky palatolalie ◦3. těžší srozumitelnost – řeč je obtížně srozumitelná pro okolí ◦4. nesrozumitelná řeč ZDROJE ◦Palatolálie - Logopedieonline (logopedonline.cz) ◦Rinolálie (muni.cz) ◦Klasifikace rozštěpových vad | www.rozstep.cz SYMPTOMATOLOGIE PALATOLALIE Adéla Hanzliková Zuzana Vágnerová Veronika Špiritová Anna Kománková Pavlína Roučková Lenka Hofmanová Jazykové roviny ◦Zasaženy všechny jazykové roviny ◦Foneticko – fonologická – porucha nazality, artikulace, špatná srozumitelnost řeči ◦Morfologicko – syntaktická rovina a lexikálně sémantická (může být opožděný vývoj řeči) ◦Pragmatická rovina – v důsledku psychosociálních problémů (zasažená neverbální komunikace) ◦ ◦ Projevy ◦Palatolalická řeč – v minulosti se neoperovalo, řeč při orofaciálních rozštěpech ◦Široký výčet symptomů: ØZměny v artikulaci ØNarušená srozumitelnost řeči ØPoruchy mimiky ØHypernazalita – otevřená huhňavost ØPorucha sluchu ØMůže být opožděný vývoj řeči – podle Seemana 1995 ØDále můžou nastat poruchy hlasu ØPsychosociální izolace ØPoruchy koverbálního chování – zvýšené svalové napětí ◦ Porušena artikulace vokálů a konsonantů ◦Samohlásky – narušeny hypernazálním zabarvením (otevřená huhňavost) ◦Souhlásky - v důsledku úniku vzduchu nosem ◦ Ukázky ◦https://www.youtube.com/watch?v=qBs7Im5TIds&t=206s ◦https://www.youtube.com/watch?v=Y-iEt5WtPkU ◦ ◦ Zdroje ◦Klenková, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Grada. ◦http://stastny-usmev.cz/ ◦ TERAPIE PALATOLALIE KOMPLEXNÍ REHABILITAČNÍ PÉČE ◦Přístup musí být individuální ◦Tým odborníků z oblasti léčby, výchovy, výzkumu a prevence rozštěpových vad začíná pracovat narozením dítěte a trvá až do dospělosti ◦Členové týmu: pediatr, anesteziolog, plastický chirurg, ortodont, foniatr, otorinolaryngolog, stomatolog, stomatochirurg, psycholog, logoped, sociální pracovníci, zdravotní sestry ◦Významnou roli hrají i rodiče a pedagogové dítěte ◦Cílem je minimalizovat vrozenou anomálii a její následky dosažením optimálního výsledku v estetickém vzhledu, dentálním statusu a orální funkci, komunikační, psychické a sociální způsobilosti vyúsťující do úplné integrace do společnosti ◦ LOGOPEDICKÁ INTERVENCE ◦ ◦Péče je dělena na předoperační a pooperační ◦Předoperační péče ◦Chápána jako poradenství poskytované rodičům dítěte ◦Nácvik řeči hrou začíná v 15 měsících věku dítěte, od 2,5 let logopedická péče ◦Nutnost rané logopedické péče – směřována na rodiče dětí s touto vrozenou vývojovou vadou ◦Úkolem logopeda je naučit rodiče vše, co budou s dítětem provádět, cvičit, rozvíjet jednotlivé oblasti apod. ◦V průběhu konzultací se logoped věnuje následujícím problémovým okruhům: •Vysvětlit rodičům, že jsou řečovým vzorem pro své dítě •Upozornit na odlišnosti ve stádiu žvatlání jejich dítěte •Naučit rodiče, jak rozvíjet komunikační schopnosti dítěte •Rozvíjení zrakové a sluchové percepce dítěte •Rozvíjení slovní zásoby, zpívání dětem, rytmizace říkanek ◦ ◦Doporučení logopeda po operaci rtu •Jak prokrvovat horní ret – krémy, masáž rtu od středu ke koutkům •Podávat dítěti pevnější, hustší a tvrdší stravu •Aktivizace rtů a svalstva jazyka •Hra se rty a s jazykem ◦Doporučení logopeda po operaci patra •Aktivizace měkkého patra, zabrání to jizvám na patru •Masáže patra ◦Před zahájením předoperační a pooperační masáže je důležité konzultovat vše s ošetřujícím lékařem (chirurg, foniatr) ◦ ◦Pooperační péče ◦Po operaci patra je zahájena přímá logopedická terapie – teprve poté, co je dítě schopno spolupracovat ◦Ne vždy je logopedická intervence nutná: v 50-80% případů se vyskytuje narušená komunikační schopnost a nutnost zařazení v rámci poskytování komplexní péče i péče logopeda ◦Individuální přístup – LT může být individuální nebo skupinová (kolektivní) ◦Skupinová je vhodnější u dětí v předškolním věku a na začátku školní docházky ◦Skupinová terapie se daří realizovat hlavně v mateřských školách logopedických ◦Význam terapie: psychologický (zvýšená motivace), fyziologický (nižší unavitelnost), ekonomický (šetří se a využívá čas) ◦Logopedická terapie u rozštěpových dětí vyžaduje cvičení ke zlepšení rezonance a artikulace ◦ ◦ LOGOPEDICKÁ TERAPIE CVIČENÍ KE ZLEPŠENÍ REZONANCE ◦ ◦Provádí se ke zkvalitnění funkce velofaryngeálního mechanizmu (zadní část měkkého patra) ◦Odstraňujeme hypernazalitu a zlepšujeme rezonanci - dojde ke snížení úniku výdechového proudu vzduchu nosem a výdechový proud postupuje do dutiny ústní, a tak se zvýší oralita na úkor nazality ◦Po operativním uzavření patra musí být trénována pohyblivost měkkého patra, a tím se zvyšuje funkčnost velofaryngeálního mechanizmu – vzduch neuniká do dutiny nosní při mluvení ◦Na základě celistvosti lze využít různá myofunkční cvičení (řeší poruchu polykání, pohybů jazyka a rtů a nerovnováhu napětí svalů orofaciální oblasti) ◦Využíváme pohyby celého těla ◦Pohyby, které naznačují pohyb směrem ven (tlačení rukama, rolování), napomáhají pozvednutí měkkého patra CVIČENÍ NA ROZVOJ ARTIKULACE ◦ •Vychází z napodobování různých přírodních i technických zvuků •Nacvičuje nové zvuky, nesprávné artikulační spoje nechá vyhasnout, tvoří hlásky nové •Hlásky se procvičují ve slabikách, spojují se souhlásky se samohláskami na začátku, uprostřed, na konci slabiky •Cvičení se provádí se vzpřímenou hlavou, případně skloněnou vpřed (aby se jazyk neposunul dozadu) •Princip minimální akce ◦Nácvik výslovnosti má 4 etapy •přípravná cvičení (dechová, motorika mluvidel) •vyvození hlásky •fixace •automatizace ◦ ◦ • ◦ ◦ ZDROJE ◦Klenková, J. (2006). Logopedie: Narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe (Vyd. 1.). Praha: Grada. ◦ RINOLALIE, PALATOLALIE ORGANIZACE Babická, Welshová, Pecháčková, Neprašová, Hamplová, Strakoňová, Chlachulová ◦Šťastný úsměv http://stastny-usmev.cz/ ◦,,Pomáháme dětem s rozštěpem obličeje projít léčbou s úsměvem“ ◦nezisková organizace dobrovolníků, od roku 2005 ◦cílem je demýtizace a detabuizace rozštěpů ve společnosti ◦hra Rozhýbej svůj jazýček ◦ ◦Rozštěpové centrum při klinice plastické a estetické chirurgie FNUSA ◦http://www.rozstep.cz/ ◦ ◦Šance dětem https://sancedetem.cz/ ◦Internetový portál, který nabízí kvalitní informace z oblasti zabývající se ohroženými dětmi v ČR ◦https://sancedetem.cz/charakteristika-poruch-reci?fbclid=IwAR2QpZgNiQf2ZZZYU74IA9czhm1hfySN1GLR8Ag j33URx2HQyA0P2C0uLSs ◦https://sancedetem.cz/vady-reci-prevence-jejich-vzniku?fbclid=IwAR2IHBOsiKPjcoiPmgvfFU3d0FHQcym7Gn Hv3nQeuKKV70bislGZMH6PQrc ◦ Literatura ◦Článek z Listů klinické logopedie o adenoidní vegetaci https://casopis.aklcr.cz/pdfs/lkl/2020/01/04.pdf ◦Aurélia Kerekrétiová ◦Bzoch, K.R.: Cleft Lip and Palate. Boston, 1971 Práce ◦Bakalářská práce Dítě s rinolálií v mateřské škole – Pavlína Gorelová ◦https://theses.cz/id/rrxera/88425-140225162.pdf?info ◦Diplomová práce Analýza vlivu orofaciálních rozštěpů na pragmatickou jazykovou rovinu u dospělých osob – Kristýna Pipalová ◦https://is.muni.cz/th/ilpke/?vysl=21710;id=191796 Zajímavosti ◦Výstava fotografií Lenky Hatašové OD ROZŠTĚPŮ K ÚSMĚVU ◦Mezinárodní den vrozených vad 3. března Osobnosti s rozštěpem ◦Americká zpěvačka – Carmit Bachar ◦Kanadská herečka Nikki Payne ◦Joaquín Rafael Phoenix ◦syn Abrahama Lincolna Video ◦https://www.youtube.com/watch?v=WheWArz84I0&feature=youtu.be