Diagnostické domény u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami PhDr. Ivana Márová, Ph.D. Obsah • Základní terminologie • Zdraví populace a kvalita života • WHO FIT • MKF a její odvozené klasifikace • Obsah MKF ve vztahu vůči funkční schopnosti, disability a zdraví • Příklady využití MKF World health organization – WHO Světová zdravotnická organizace • Specializovaná organizace Organizace spojených národů (OSN) • Založena 7. dubna 1948 v Ženevě – v současnosti Světový den zdraví • Úkolem WHO je „dosažení nejvyšší možné úrovně zdraví u všech lidí“ • Hlavní činnosti zahrnují prevenci a intervenci v oblasti závažných infekčních onemocnění (SARS, malárie, ebola, apod.) a dále také podpora a zvyšování zdraví populace (například formou veřejných kampaní s cílem zvýšení konzumace zeleniny, či snížení počtu kuřáků) • Tvorba koncepčních rámců klasifikaci k aplikaci pro různá zdravotní hlediska Zdraví a jeho definice - Terminologie WHO 2022 Health - Zdraví • Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity • Zdraví je stav kompletní fyzické, mentální a sociální pohody a ne pouze nepřítomnost nemoci nebo „postižení“ • Infirmity = fyzická slabost nebo defekt Zdravotnícký deník, 2017 Wellbeing • Wellbeing je stav, ve kterém můžeme v podporujícím a podnětném prostředí plně rozvíjet svůj fyzický, kognitivní, emocionální, sociální a duchovní potenciál a žít spolu s ostatními plnohodnotný a spokojený život. Wellbeing – oblasti • Fyzická oblast • Souvisí s fyzickým zdravím a bezpečím a je ovlivněný fyzickou aktivitou, zdravým stravováním, spánkovým režimem a uvědomělou volbou zdravého životního stylu a prostředí. • Kognitivní oblast • Souvisí se schopnostmi kritického myšlení, řešení problémů a kreativity. Odráží se ve způsobu zpracování informací, vytváření úsudků, motivaci a vytrvalosti k úspěšnému dosahování stanovených cílů. • Emocionální oblast • Souvisí s kladným vnímáním sebe sama, rozpoznáváním emocí a seberegulací. Odráží se ve schopnosti důvěry v sebe i druhé a v odolnosti umožňující zvládat nepříznivé situace. • Sociální oblast • Souvisí se schopností empatie, pocitem sounáležitosti, navazováním a udržováním vztahů a spolupráce s ostatními a komunikačními dovednostmi • Duchovní oblast • Souvisí s poznáváním a naplňováním smyslu naší existence, hodnotami a etickými principy • Z mezinárodních i národních šetření vyplývá, že nemalá část žáků a pedagogů se ve škole necítí příliš dobře, což má negativní dopad na učení. • Je prokázáno, že pocity strachu a úzkosti spojené s učením nebo vyčleněním z třídního kolektivu se negativně odrážejí ve vzdělávacích výsledcích žáků a v míře jejich celkové spokojenosti s vlastním životem. WHO Family of international classifications • Soubor klasifikací určující rámec pro porovnávání informací týkající se zdraví a situací se zdravím souvisejících • Klasifikační rámce slouží k analýze a interpretaci dat týkajících se celkové situace osob s disabilitou na úrovní teritoriální, národní i mezinárodní • Cíle WHO FIC • Zvyšování „zdraví“ skrze poskytování komplexních informací pro zodpovědné rozhodování na všech úrovních • Poskytnutí koncepčních rámců informačních domén ve vztahu ke zdraví • Poskytnout vhodnou selekci klasifikací pro široké využití • Ustanovit jednotný jazyk („terminologii“) ke zlepšení komunikace • Umožnit výzkum, sběr dat v oblasti zdraví a jejich srovnání Zdraví z pohledu WHO a WHO FIC • Koncepce adoptovaná z komplexní zprávy o stavu zdraví populace v Austrálii (2006) • Z této klasifikace je patrné, jak jsou úrovně zdraví a pohody, včetně nemocí a postižení, ovlivňovány složitou souhrou mezi zdravotní determinanty, intervencí a zdroji (službami, apod.). • Determinanty zdraví může být sociálně-ekonomických, ekologických, chování (např. užívání alkoholu nebo fyzické aktivity), biomedicíny (např. cholesterol v krvi nebo krevní tlak) a genetické faktory. • Tyto příčiny a jejich vliv na zdraví lze ovlivňovat na různých stupních prevencí a podporu zdraví, léčbou, rehabilitaci a další zdravotní péči. • Tyto zásahy jsou podporovány lidskými a materiálními zdroji, skrze monitorování, hodnocení a realizaci základních výzkumů. Současná terminologie - Terminologie WHO 2021 – ICD Původní terminologie dle WHO (1980) International Classification of Impairment, Disabilties and Handicaps: • Impairment = strukturální nebo organický problém v těle • Disability = funkční omezení ve vztahu vůči konkrétní aktivitě • Handicap = faktor prostředí, který zabraňuje naplnění „normálních životních rolí“ Současná terminologie dle WHO 2022 Disability/ Disabilities – Zdravotní postižení • Zastřešující termín pro postižení (Impairments), omezení aktivity a participace • Nejedná se vyjádření zdravotního problémů • Disability = komplexní fenomén odrážející interakci (a její negativní aspekty) mezi aspekty lidského těla (zdravotním stavem jedince) a kontextovými faktory tohoto jednotlivce (faktory životního prostředí a osobní faktory). • K překonání obtíží je třeba intervence k odstranění bariér sociálních a bariér prostředí. • Jedinci se zdravotním postižením mají stejné zdravotní potřeby (health needs) jako osoby bez postižení. Mohou však zažívat zásadnější obtíže nejen z důvodu chudoby či sociálního vyloučení, ale také z důvodu sekundárních vlivů postižení (bolesti, záněty, proleženiny, etc.). • Výzkumy potvrzují, že osoby se zdravotním postiženími čelí bariérám v přístupu ke zdravotní a rehabilitační péči Systém klasifikací WHO FIC – Family of International Classification Výchozí klasifikace (Reference Classifications) • Poskytují rámec tzv. zdravotní terminologie („health terminology“) zahrnující základní koncepty zdraví a zdravotní péče • Health terminology = zastřešující termín pro „slova“ využívaná k popisu zdraví. Slova, jež by měla v přirozeném jazyce širší význam nabývají význam specifický v kontextu této terminologie Příbuzné klasifikace (Related Classifications) • Jsou součástí WHO FIC k popsání důležitých aspektů zdraví a systému zdravotní péče, které nepokrývají výchozí nebo odvozené klasifikace. • Jsou spojeny s výsledky dalších činností WHO v jiných oblastech nebo vytvořeny jinými organizacemi (ICPC) Odvozené klasifikace (Derived Classifications) • Obsahově vycházejí z jedné či více Výchozích klasifikací • Poskytují detailní doplňující informace nad rámec informací poskytnutých v klasifikacích výchozích • Obvykle určeny k použití na úrovní národní a mezinárodní ICD A ICF NEBOLI MKN A MKF 1. Mezinárodní klasifikace nemocí 11. Revise (MKN) • Mezinárodní standard sloužící pro systematické zaznamenávání, vykazování, analýzu, interpretaci a porovnávání úmrtnosti (Mortality) a údaje o nemocnosti (Morbidity). • ICD-11 umožňuje zemím identifikovat a nejnaléhavější zdravotní problémy pomocí aktuálního a klinicky relevantního klasifikačního systému. • Zdravotním stavům pacientů jsou přiřazeny kódy ICD-11, což vede k datům, která mohou být použita pro navržení účinné politiky v oblasti veřejného zdraví s cílem měřit jejich dopad, případně je využívat pro klinické záznamy. • ICD-11 je poprvé plně elektronická a v současné době poskytuje přístup k 17 000 diagnostickým kategoriím s více než 100 000 lékařských (diagnostických) termínů 2. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví (MKF) • Mezinárodní klasifikace spadající do rodiny dokumentů WHO FIC • Cílem klasifikace je poskytnout jednotný, standardizovaný jazyk a rámec pro popis zdraví a stavů, které se zdravím souvisí. • Zahrnuje revizi Mezinárodní klasifikace poruch, disabilit a handicapů (ICIDH, 1980), z níž pochází původní terminologie Impairment – Disability - Handicap Vztah mezi MKN A MKF Postup využití klasifikaci: • Zdravotní problémy jsou nejdříve klasifikovány v MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revize), která poskytuje etiologický rámec, klasifikuje nemoci a příčiny smrti. • MKF je rámec WHO pro měření zdraví a fungování/ zdravotního postižení jak na individuální, tak na populační úrovni. ICF klasifikuje zdraví a oblasti související se zdravím. • MKN a MKF společně poskytují rámec pro zachycení úplného obrazu zdraví. Termínologie dle ICF 2001/2007 Doména (?) • Praktické a smysluplné označení, které se vztahuje k fyziologickým funkcím, anatomickým strukturám, úkolům nebo oblastem života • Domény MKF mohou být chápány jako zdravotní domény a ke zdraví vztahující se domény. Zdravotní domény (př.) • Zrak • Sluch • Chůzi • Učení • Pamatování • Aj. Ke zdraví se vztahující domény (př.) • Transport • Výuka • Sociální interakce • Aj. Přehled komponent MKF a jejich použití • MKF má 2 části, každou se dvěma komponentami: • Část 1: Funkční schopnost a disabilita • Tělesné funkce a struktury • Aktivity a participace • Část 2: Spolupůsobící faktory • Faktory prostředí • Osobní faktory • Každá komponenta může být vyjádřena z pozitivního nebo negativního hlediska • Komponenta se skládá z domén, domény z kategorií, které jsou jednotkami této klasifikace (A) Komponenty funkční schopnosti a disability • Komponenta je popsána/interpretována 4 samostatnými (ale propojenými) konstrukcemi (jejich účinnost je popisována kvalifikátory). o Tělesné funkce a struktury jsou interpretovány pomocí změn ve fyziologických systémech nebo anatomických strukturách o Komponenty aktivity a participace jsou interpretovány pomocí kapacity a výkonu • Může být využita: • K určení problému – poruchy, limitu aktivity nebo restrikce participace = Zahrnuté pod pojem Disability • K popisu neutrálních aspektů zdraví a ke zdraví se vztahujících stavů = Zahrnuté pod termín Funkční schopnost (B) Komponenty spolupůsobících faktorů Faktory prostředí • Popsány jako základní komponenta klasifikace (na rozdíl od faktorů osobních) • Faktory prostředí vstupují DO VŠECH komponent funkční schopnosti a disability • Faktory prostředí jsou: o Facilitující (Usnadňující) o Omezující (Bariérové) • Faktory prostředí mají vliv na fyzické a sociální prostředí a na společenské postoje Osobní faktory • Vlastnosti individua (pohlaví, rasa, věk, ostatní zdravotní problémy, odolnost, životní styl, zvyky, výchova, způsob chování, vzdělání, povolání, apod.) Nejsou v MKF klasifikovány Přehled komponent ICF Slovníček pojmů: Záznamové schéma MKF Posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb v ČR – diagnostické domény Michalík, J., Baslerová, P., Hanák, P. & kolektiv (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část I a Část II. Olomouc: UPOL. Část II: Diagnostické domény u žáků dle typů SVP Současnost diagnostiky v SPC – jak? • V SPC závěry a doporučení často vycházejí ze závěrů a doporučení odborných lékařů. • Lékařské diagnózy jsou uváděny v číselném označení daném Mezinárodní klasifikací nemocí (dále jen MKN). • Na základě Sdělení Českého statistického úřadu byli lékaři od 1.7. 2010 zavázáni používat ve své práci Mezinárodní klasifikaci funkčního omezení, disability a zdraví (dále jen MKF) – pouze do roku 2013 • Lékař tedy v současnosti nemá povinnost zapisovat stav pacienta do zdravotnické dokumentace formou, kterou nabízí MKF • Model ICF a funkční schopnosti OZP, zejména ve vztahu vůči pracovní schopnosti, jsou však používány neustále Současnost diagnostiky v SPC • Na rozdíl od zdravotnictví a sociálních služeb, kde se jedná o kvantifikaci funkčnosti a disability či míry potřebné podpory, v naší – speciálně pedagogické praxi dochází k: • kvantifikaci speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů se zdravotním (mentálním) postižením, jakožto nezbytného východiska pro stanovení míry speciálněpedagogické podpory (podpůrných opatření).