Novela školského zákona č. 82/2015, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, konkrétně v novele § 16 tohoto zákona. · Zavádí a definuje pojem podpůrná opatření. · Zákon se vyhýbá označení zdravotní diagnóza (zavádí termín SVP) · Nově vymezuje žáka se SVP: - Dítětem, žákem a studentem se SVP se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. - Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se SVP mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. · Zákon ukládá povinnost poskytnout PO: - všem běžným školám - školám samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením · Zákon ukládá: běžným ZŠ povinnost přijmout každého žáka s trvalým bydlištěm ve spádovém obvodu, umožňuje zákonnému zástupci vybrat i jinou školu, pokud škola běžná či speciální přijme žáka, poskytuje žákovi PO. · Pro určení speciálních vzdělávacích potřeb není primárně určující zdravotní stav žáka či jeho sociální status, ale dopady těchto znevýhodnění do jeho vzdělávání. · Podpůrná opatření stanoví pět stupňů: jedná se o soubor opatření organizačních, personálních, vzdělávacích; člení se do pěti stupňů; jsou poskytovány těm žákům, kteří tato opatření potřebují k naplnění svých vzdělávacích možností. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných: · novela: č. 270/2017 Sb. (od 1. 9. 2017): úprava formuláře IVP a Doporučení ŠPZ od 1.12.2017 · novela: č. 416/2017 Sb. (od 1. 1. 2018): úprava především problematiky AP – velikost úvazků a financování · novela: č. 248/2019 Sb. (od 1. 1. 2020) · § 3 a 4 Individuální vzdělávací plán žáka se SVP: § 3 (1) IVP zpracovává škola, vyžadují-li to speciální vzdělávací potřeby žáka. IVP se zpracovává na základě doporučení školského poradenského zařízení. Individuální vzdělávací plán školské poradenské zařízení zpravidla nedoporučuje, pokud jsou všechny informace podstatné pro vzdělávání žáka uvedeny v doporučení podle § 15. Vzor IVP platný od 1. 1. 2020. Na základě písemného doporučení ŠPZ povoluje ředitel školy vzdělávání dle IVP žákům (studentům) se SVP, žákům (studentům) mimořádně nadaným (nikoli dětem v MŠ); na základě žádosti zákonného zástupce, na základě žádosti zletilého studenta. IVP může být doplňován, upravován. - § 3 (5) Individuální vzdělávací plán je zpracován bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce ode dne, kdy škola obdržela doporučení a žádost zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka - od 1. 12. 2017 je žádost součástí Doporučení ŠPZ - § 4 (2) Školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou sleduje a nejméně jednou ročně vyhodnocuje naplňování IVP a poskytuje žákovi, zákonnému zástupci žáka a škole poradenskou podporu - Od 1. 9. 2017 je vyhodnocení součástí IVP. · Kdo stanoví PO?: 1. stupeň: poskytuje škola i bez konzultace a rozhodnutí PPP nebo SPC, účelem je upozornit na nutnost „individuálního přístupu“. 2.-5. stupeň: stanovuje vždy jen školské poradenské zařízení (PPP, SPC), podmínkou poskytování PO 2.-5. stupně je vždy písemný informovaný souhlas zletilého žáka nebo ZZ nezletilého žáka. · § 10 Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně: (1) Poskytování PO 1. st. škola; průběžně vyhodnocuje, nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření škola vyhodnotí, zda PO vedou k naplnění stanovených cílů, není-li tomu tak, doporučí škola zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení, do doby zahájení poskytování PO 2.-5. st. na základě doporučení školského poradenského zařízení poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně. Škola může zpracovat plán pedagogické podpory, který zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb žáka, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování, naplňování plánu, zejména v situaci, kdy pro poskytování PO prvního stupně nepostačuje samotné zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáka při vzdělávání. Škola ve spolupráci se ŠPZ, žákem a zákonným zástupcem žáka: průběžně vyhodnocuje poskytování PO, ŠPZ vyhodnotí poskytování PO ve lhůtě přiměřené povaze speciálních vzdělávacích potřeb a době platnosti doporučení; nejpozději ve lhůtě 1 roku od vydání doporučení se vyhodnocuje poskytování PO v podobě využití asistenta pedagoga, využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytujících žákovi po dobu jeho pobytu ve škole podporu podle jiných právních předpisů. · § 17 Organizace vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními: (1) Ve třídě, oddělení nebo studijní skupině se může vzdělávat zpravidla nejvýše 5 žáků se SVP s přiznanými PO 2. až 5. stupně (2) Počet žáků se SVP s přiznanými PO 2. až 5. stupně nesmí přesáhnout jednu třetinu žáků ve třídě, oddělení nebo studijní skupině (3) Ve třídách, odděleních a studijních skupinách, které nejsou zřízeny podle § 16 odst. 9 zákona, mohou vykonávat přímou pedagogickou činnost souběžně nejvýše 3 pedagogičtí pracovníci. · § 20 (2) Doporučení: doporučení je platné po dobu nejvýše 2 let, v odůvodněných případech lze stanovit platnost až 4 roky, v případě doporučení zařazení žáka do školy nebo třídy pro žáky s lehkým mentálním postižením je první doporučení platné nejvýše po dobu 1 roku a dále pak nejvýše po dobu 2 let. · Novela příloh: Příloha č. 2 – Formulář IVP: úprava Příloha č. 3 – Formulář PLPP: ruší se Příloha č. 2 – Vzor – Zpráva ŠPZ: nemění se Příloha č. 2 – Vzor – Doporučení ŠPZ: úprava · Podpůrná opatření spočívají: - V poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení - úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb - úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání (zápis do 1. třídy, přijímací řízení, maturita, apod.) - použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob, využívání Braillova písma, využívání podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů - v úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy - využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící - poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených · Školy nebo ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny lze zřizovat: (§ 16 ods. 9 zákona č. 82/2015 Sb.,): Pro děti, žáky a studenty s: - mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, - závažnými vadami řeči, - závažnými vývojovými poruchami učení, - závažnými vývojovými poruchami chování, - souběžným postižením více vadami - autismem