SZ6010 Základy pedagogicko-psychologické diagnostiky JS 2022 Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU JS 2019, JS 2020 Pedagogicko-psychologická diagnostika •Co si představíte pod tímto pojmem? • •Co už z diagnostiky znáte? • 5 skupin po 4 každá pak prezentuje své výsledky Vzít studentům A4 nebo velký papír na prezentaci Pedagogicko-psychologická diagnostika •Jaké máte zkušenosti? • •V které roli? (žák, učitel, rodič,…) • Osobní informace, pokud nechcete, nemusíte sdělovat Pedagogicko-psychologická diagnostika •Co byste se chtěli dozvědět? • •Jaké máte očekávání od tohoto předmětu? • Cíl předmětu •Seznámíte se jako učitelé s existencí a obsahem pedagogicko-psychologické diagnostiky • •Zjistíte, kde se dá později v praxi k tomu tématu více studovat • •Získáte základní znalosti, zkušenosti a dovednosti v diagnostice žáka • •Podpoříte svou diagnostickou kompetenci v roli učitele • •Získáte inspiraci k Vaší reflektivní učitelské praxi a zkvalitňování svého pedagogického působení • •Podpoříte jednoho žáka, se kterým pracujete, v jeho rozvoji, vypracujete pro něho individuální vzdělávací plán • Plán předmětu •mail Program •1 hodina – požadavky, ukázky úkolu, pojmy, využití, diagnostický postup •2 hodina – poradenský systém, legislativa, PLPP, IVP, podpůrná opatření •3 hodina – pozorování, rozhovor •4 hodina – portfolio, produkty, projektivní techniky •5 hodina – dynamická diagnostika, Feuersteinovo instrumentální obohacování •6 hodina – prezentace portfoliového úkolu, cvičný test Odevzdání portfoliového úkolu se zapracovanou zpětnou vazbou do isu do 22.4. (skupiny z lichého týdne), do 29.4. (skupiny ze sudého týdne) 2022 včetně. https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2022/SZ6010/index.qwarp?prejit=8565559;mode=edit Výuka JS 2022 •Lichý týden •1) 16. 2. •2) 2.3. •3) 15.3. •4) 29.3. •5) 12.4. •6) 26.4. •7) 10.4. nekoná se • • • Sudý týden 1) 22/23. 2. 2) 8/9.3. 3) Podmínky zápočtu •Portfoliový úkol v termínu a jeho prezentace •Zpětná vazba k portfoliovému úkolu spolužáka z ročníku •Zapracování zpětné vazby od spolužáka, reflexe vlastní práce • •Aktivní účast na výuce, příprava na výuku • •Doporučené: zkušební test (sami, cca. v době 5. semináře - poslední hodinu) • • Docházka – 1 chybění (náhrady v jiných seminářích) Sylabus, zadání úkolu •https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2022/SZ6010/index.qwarp?prejit=8565569;mode=edit Odevzdávárna v isu Práce ostatních bude možné vidět po termínu odevzdání 2019 https://is.muni.cz/auth/el/1441/jaro2019/SZ6010/ode/skupiny_k_vlckove/ Učební materiály •https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2022/SZ6010/um/seminarni_skupiny_vlckova_materialy_k_vyuce/ Seminář 1 •Interaktivní osnova •https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2022/SZ6010/index.qwarp?prejit=8565599;mode=edit Východisko: současné pojetí výchovy a vzdělávání •zaměření na žáka •(learner-centered approach) k tomu pomáhá pedagogicko-psychologická diagnostika chceme-li žáka adekvátně rozvíjet, musíme ho nejprve dobře poznat •individuálně, v kontextu jeho vývoje, ale i v širším sociálním kontextu jeho existenčních podmínek osobnostně rozvojové pojetí výchovy a vzdělávání (rozvoj osobnosti) RVP ZV – společné vzdělávání Individualizace, diferenciace Pedagogická diagnostika: definice (část 1) •jedna ze speciálních pedagogických disciplín •zabývá objektivním zjišťováním, analýzou a hodnocením vnitřních a vnějších podmínek i průběhu a výsledků výchovně-vzdělávacího procesu • • •zaměřuje se na aktuální výkon jedince v edukační situaci •zaměřuje se obvykle na jedince/žáka • •analyzuje žáka v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy působícími na jeho vývoj •zaměřuje se na žáka v kontextu (např. skupiny) Pedagogická diagnostika: definice (část 2) •V průběhu diagnostiky se využívají zejména •klinické diagnostické metody a diagnostické testy. • •Finálním produktem diagnostiky je diagnóza • Pedagogická diagnostika: definice (část 3) •Na základě diagnózy jsou navrhnuta podpůrná opatření ve vzdělávání •Neboli pedagogická opatření, intervence •navrhuje se použití dalších metod a postupů •vypracovává se individuální vzdělávací plán (IVP) • •na základě IVP se zahajuje bezprostřední intervence • •směřujeme k maximálnímu uspokojování vzdělávacích potřeb žáka •osobnostně rozvojové pojetí výchovy •přístup zaměřený na žáka . Na základě těchto zjištění jsou potom vyslovovány prognostické úvahy a navrhována pedagogická opatření. Druhy diagnostiky •Pedagogická •Shromažďování informací o znalostech, dovednostech,… • •Psychologická •Informace o postojích, hodnotách, vztazích k učitelům a spolužákům •Osobnostních charakteristikách, dispozicích • •Speciálně-pedagogická (viz dále) •Zdravotně postižení, zdravotně znevýhodnění • •Pedagogicko-psychologická •Průnik pedagogické a psychologické Spec ped diagnostika: Speciální pedagogové a psychologové se při vyšetření zaměřují především na diagnostiku následujících oblastí: •motorika (hrubá, jemná, oční pohyby, motorika artikulačních orgánů, grafomotorika, senzomotorika, pohybová koordinace); •percepce (vestibulární, taktilní, kinestetická, zraková, sluchová, rytmická); •verbální a neverbální komunikace; •rozumové schopnosti; •lateralita; •prostorová a časová orientace; •sociální faktory (rodinné zázemí, školní prostředí apod.); •tělesné a psychické charakteristiky; •chování; •úroveň schopností a dovedností (zejm. školních dovedností). SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN: 978-80-247-1733-3. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno, Paido, 2007. ISBN: 978-80-7315-157-7. Spec-ped diagnostika •Speciální pedagogové a psychologové se při vyšetření zaměřují především na diagnostiku následujících oblastí: •motorika (hrubá, jemná, oční pohyby, motorika artikulačních orgánů, grafomotorika, senzomotorika, pohybová koordinace); •percepce (vestibulární, taktilní, kinestetická, zraková, sluchová, rytmická); •verbální a neverbální komunikace; •rozumové schopnosti; •lateralita; •prostorová a časová orientace; •sociální faktory (rodinné zázemí, školní prostředí apod.); •tělesné a psychické charakteristiky; •chování; •úroveň schopností a dovedností (zejm. školních dovedností). • Slowík, J. (2007). Speciální pedagogika. Grada. Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Paido. Rozdíly mezi disciplínami •Výzkum, metodologie pedagogického výzkumu • •Evaluace • •Diagnostika Rozdíly mezi disciplínami •Výzkum •objevení obecných zákonitostí •ověření nebo tvorba teorie • •Evaluace •hodnocení kvality učebnic, učebních programů, vzdělávacích výsledků, školy, systému vzdělávání,… • •Diagnostika •jde o zjištění vlastností, znalostí, dovedností, postojů, rysů, podmínek, skutečností •jde o kategorizování a zařazení jednotlivých případů •diagnostikování, diagnóza, pak návrh opatření a realizace opatření Druhy pedagogického diagnostikování •Formální X neformální (mikro-diagnostikování) •Formativní X sumativní •Normativní x kriteriální X individualizované •Diferenciální • • Aktivita ve skupinách s lístečky - přiřazování Druhy pedagogického diagnostikování Co jste se naučili v předmětu Výzkum, co by se mohlo hodit pro Vaši diagnostiku v roli učitele? •…….. •……. Co Vám může být užitečné z jiných předmětů, co jste již měli? Diagnostický proces 1)Diagnostická hypotéza •Předpoklad • 2)Plánování a organizování •koho, kdy, jak, jak často, v jakém intervalu, zázemí, technické vybavení • 3)Sběr dat pomocí diagnostických metod a zpracování diagnostických dat (údajů) 4) 4)Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 5) 5)Stanovení diagnózy •nález, porovnání aktuálního stavu žáka s požadovaným – kritériem, normou, cílem učitele 6) Plán pedagogického opatření, intervence 7) Prognóza •Odhalit možnosti žáka, způsoby jeho zdokonalování, vyslovit předpoklady o jeho dalším vývoji • 8) Komunikace diagnózy •Žákovi, rodičům, učitelům, psychologovi, výchovnému poradci Chybí fáze hodnocení účinnosti Co učitel diagnostikuje? •… •… •… Co učitel diagnostikuje? 1)Psychosomatické charakteristiky žáka •Pohybový vývoj, motorika •Lateratila (např. dominantní ruka) •Vývoj percepce (zrak, sluch, kinestetické vnímání) •Komunikace (vnímání řeči, mluva) •Orientace v časoprostoru (obtíže v matematice, zeměpise, narušuje plnění úkolů) •Školní zralost (zrání) a školní připravenost (sociální stránka) •Rozumové schopnosti •Další: emoční vývoj, sociální kontakty, způsoby sebehodnocení,… • diagnostika profesní orientace - posouzení profesionálních kvalit jedince Diagnostika školní zralosti Co učitel diagnostikuje? •2) Úroveň zvládání školních dovedností •Čtení •Psaní •Matematické dovednosti •Naukové předměty •chování • diagnostika profesní orientace - posouzení profesionálních kvalit jedince Diagnostika školní zralosti Co učitel diagnostikuje? •3) Vnější vlivy •Rodina (styl výchovy, vztahy) •Vnější prostředí •společnost (vzdělávací politika, hodnoty, klima), •vzdělávací instituce (škola, vztahy mezi učiteli, vztahy mezi učiteli a žáky, kvalita školských dokumentů, učebnice, pomůcky) diagnostika profesní orientace - posouzení profesionálních kvalit jedince Diagnostika školní zralosti Kterými metodami učitel diagnostikuje? •….. Kterými metodami učitel diagnostikuje? •Pozorování •Rozhovor •Anamnéza – údaje o vývoji jedince nutné k pochopení současného stavu a směřování do budoucnosti •Dotazník •Testy •Sociogram •Analýza práce žáka •Pedagogická dokumentace •Učebnice a učební pomůcky •Hra Chyby v diagnostikování •…. • • •Simpsonovi •https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2021/SZ6010/index.qwarp?prejit=6453013 Chyby v diagnostikování •neúplnost informací •obecnost závěrů a opatření, nejsme konkrétní •pouhý výčet symptomů, opomíjíme příčiny a opatření •záměna projevů a příčin •urychlené závěry a předsudky •nemáme stanovena kritéria hodnocení •percepční stereotypy (chyby v posuzování) • Které percepční stereotypy/chyby známe? •…. Které percepční stereotypy/chyby známe? •Haló efekt - vliv prvního dojmu, přecenění nějaké vlastnosti, nápadnost projevů, setrvačnost pověsti • •Pygmalion efekt – sebesplňující se předpověď •Golem efekt - negativní očekávání učitele, negativní sebesplňující předpověď •Galatea efekt – pozitivní sebesplňující se očekávání • •Efekt pořadí - působení předcházejícího hodnocení na následující • Chyby při diagnostikování •Centrální tendence – tendence k průměru (nejistota, nízká erudice, nedostatečná zralost osobnosti) • •Logická chyba – vyjadřuje, že některé charakteristiky se objevují společně (kdo lže ten krade) • •Posuzovací tendence – mírnost, vlastní zkušenosti… • •Projekční chyby – projekce vlastních problémů, chyb do posuzovaného • •Předsudky • •Aj. Prevence chyb? •…. Zásady pedagogického diagnostikování •Přistupovat komplexně •Dlouhodobost procesu poznávání žáka •Dodržovat individuální přístup •Hledat příčiny sledovaného jevu •Vývojové hledisko •Validita a reliabilita metod, znát možné chyby, používat více metod •Objektivita, porovnávat své závěry s dalšími osobami •Etika •Přistupovat k diagnostice jako k nezbytnému předpokladu vzdělávání, vytvořit si „systém“ diagnostikování • • Ukázky portfoliového úkolu 1)Kdo byl diagnostikován? 2) 2)Jak zněla diagnostická otázka? 3) 3)Kterými metodami byla sesbírána data? 4) 4)Co se zjistilo? Jaká byla diagnóza? 5) 5)Jaká byla navržená opatření? • •6) Jaká byla prognóza? 1) •7) Zjišťovala se funkčnost navržených opatření? Jak, kdy, kdo? •8) Byly navrženy změny v podpůrných opatřeních? • Skupinová práce: 5 skupin po 4 Každá skupina jeden případ ve dvou kopiích Odpovědět na otázky, všichni členové skupiny se vystřídají Váš portfoliový úkol 1)Vyberte žáka, kterého budete diagnostikovat. 2) 2)Jaký problém byste chtěli řešit? Co bude cílem? 3) 3)Které 3 metody sběru dat byste mohli použít? Co bylo cílem dnešního semináře? •Dozvědět se, že existuje disciplína, v níž můžeme jako učitelé najít informace, jak kvalitně zjišťovat potřebné informace o žákovi, aby mu mohl pomáhat v učení a rozvoji • •Čím se diagnostika liší od výzkumu, evaluace • •S kterými základními pojmy diagnostika pracuje • •Druhy diagnostiky • •Co vše může učitel diagnostikovat a pomocí kterých metod • •Jak probíhá diagnostický proces • •Na které chyby při diagnostikování je třeba dávat pozor • • • • Jak vypadá diagnostická zpráva s plánem podpory K čemu je pedagogická diagnostika pro 1)učitele? 2) 2)dítě? 3) 3)rodiče? 4) 4)další aktéry?? Ve skupinách promyslet, sepsat pak nám odprezentovat