DIAGNOSTIKA ŽÁKŮ UČITELEM: PODPŮRNÁ OPATŘENÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ Základy pedagogicko-psychologické diagnostiky DIAGNOSTICKÁ ROLE UČITELE  Učitel diagnostikuje ve třídě žáky také pro účely stanovení podpůrných opatření  Má ku pomoci poradenský systém ČR PODPORA A PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ: PŘEHLED  Databáze školských systémů Eurydice  https://eacea.ec.europa.eu/national- policies/eurydice/content/educational-support- and-guidance-17_cs PORADENSKÉ SLUŽBY: PODPORA UČITELE VYHLÁŠKA Č. 197/2016 SB., O POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB VE ŠKOLÁCH A ŠKOLSKÝCH PORADENSKÝCH ZAŘÍZENÍCH Školní poradenské pracoviště (ŠPP)  výchovný poradce  školní metodik prevence  školní psycholog  školní speciální pedagog Školské poradenské zařízení (ŠPZ)  pedagogicko-psychologická poradna (PPP)  speciálně pedagogické centrum (SPC) ŠKOLSKÁ PORADENSKÁ ZAŘÍZENÍ Speciálně pedagogická centra  primárně podpora žáků se zdravotním postižením  sluchovým,  zrakovým,  tělesným,  vadami řeči,  vícečetným postižením,  autismem,  mentálním postižením. Pedagogicko-psychologické poradny Poskytování poradenských služeb  žáci s vývojovými poruchami učení nebo chování  ve vztahu k žákům se zdravotním postižením (jak je kodifikuje školský zákon) se takto spíše specializují  žáci s osobnostními nebo vztahovými problémy  žáci cizinci  žáci znevýhodnění na podkladě kulturní či jiné životní situace PODPŮRNÁ OPATŘENÍ PRO ŽÁKY SE SVP  Žáci se SVP mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. = poradenskou pomoc Definice: Žák se speciálními vzdělávacími potřebami = k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. PODPŮRNÁ OPATŘENÍ  http://www.nuv.cz/t/podpurna-opatreni PODPŮRNÁ OPATŘENÍ ZAHRNUJÍ 1) Úprava organizace, obsahu, hodnocení a forem a metod vzdělávání a školských služeb. 5) Stavební nebo technické úpravy vzdělávacích prostor. 4) Úprava očekávaných výstupů ze vzdělávání u definované skupiny žáků, úpravy obsahů vzdělávání. 3) Úprava podmínek přijímání ke vzdělávání a jeho ukončování. 2) Zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče a prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání až o 2 roky. 7) Personální posílení výuky  Asistent pedagoga (nebo osobní asistent)  Další pedagogický pracovník (učitel, speciální pedagog)  Tlumočník českého znakového jazyka, přepisovatel a další osoby (zpravidla pracovníci SPC pomáhající s předměty speciálně ped. péče) 6) Zavedení kompenzačních pomůcek, speciálních pomůcek a učebnic (komunikační systém neslyšících a hluchoslepých osob, Braillovo písmo apod.). PĚT STUPŇŮ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ - podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti 1. stupeň:  plán pedagogické podpory (PLPP)  zastřešený školou 2. až 5. stupeň:  individuální vzdělávací plán (IVP)  zastřešený pedagogicko-psychologickou poradnou Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (27/2016 Sb.) Stupeň 1. stupeň žák s rizikem rozvoje speciálních vzdělávacích potřeb Poskytuje škola sama, primárně učitel v součinnosti se školním poradenským pracovištěm. Forma: a) individualizace přístupu k žákovi b) Plánu pedagogické podpory. Pokud nedochází k pozitivní změně, žádá škola nejpozději do 3 měsíců žáka nebo jeho zákonného zástupce o návštěvu školského poradenského zařízení. 2.-5.stupeň Navrhuje a metodicky provází v jeho naplňování školské poradenské zařízení MODEL VZDĚLÁVACÍ PODPORY ŽÁKŮ: ČR Model vzdělávací podpory žáků (Neil MacKey, 2009) PODPŮRNÁ OPATŘENÍ: ÚKOL VE SKUPINÁCH  5 skupin – každá si pročte jeden stupeň a řekne ostatním, koho se týká a která podpůrná opatření nabízí http://www.msmt.cz/dokumenty- 3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o- vzdelavani-zaku-se-specialnimi-2 ČLENĚNÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ: STUPEŇ 1 AŽ 5 1. Metody výuky 2. Organizace výuky (ve škole, ve školském zařízení) 3. Úprava obsahu a výstupů vzdělávání 4. Individuální vzdělávací plán 5. Personální podpora (ve škole, ve školském zařízení) 6. Hodnocení 7. Intervence (ve škole, ve školském zařízení) 8. Úprava podmínek přijímání ke vzdělávání 9. Úprava podmínek ukončování vzdělávání (maturitní zkouškou, závěrečnou zkouškou, absolutoriem) 10. Prodloužení délky vzdělávání 11. Pomůcky pro jednotlivé stupně a skupiny žáků se SVP PRVNÍ STUPEŇ PODPORY  je plně v kompetenci školy  Pedagogičtí pracovníci školy nejsou vnímáni pouze jako ti, kteří na základě doporučení poradenských institucí realizují podpůrná opatření směrem k žákům.  Očekává se, že jsou kompetentními a aktivními realizátory opatření,  jsou schopni na základě vlastní pedagogické diagnostiky identifikovat žáky, kterým je potřeba poskytnout prvotní zvýšenou podporu. PODPŮRNÁ OPATŘENÍ 1. STUPNĚ ▪ Intervence školy 1) Přímá podpora – poskytování individualizované podpory učitelem 2) Pokud není přímá podpora účinná – formalizace poskytování PO 1. stupně plánem pedagogické podpory - spolupráce na tvorbě: učitel + rodič + poradenský pracovník školy  formulář PLPP je přílohou vyhlášky č. 27/2016 Sb. PRVNÍ STUPEŇ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ: PLPP  U žáků s rizikem rozvoje SVP (speciálních vzdělávacích potřeb).  Žáci s mírnějšími a přechodnými obtížemi (lze zvládnout mírnými úpravami výuky a školní přípravy).  Navržení, realizace a vyhodnocení je v kompetenci školy.  Podporu zde realizuje primárně učitel. Individualizovaná pomoc třídního a dalších vyučujících.  Po 3 měsících je PLPP vyhodnocen.  Pokud PLPP funguje, pokračuje se v práci s žákem dále tímto způsobem.  Pokud PLPP nepomůže, nastupuje podpora prostřednictvím poradenské služby odborníků. PROSTŘEDKY PODPORY 1. STUPNĚ: UČITEL  Možné konzultace s kolegy učiteli  z paralelních tříd,  zkušenější kolegové,  zástupkyně,  vyučující mající zkušenost s výukou stejného.  Školní poradenské pracoviště  Metodická podpora učitelů od poradenských pracovníků školy  výchovný poradce, metodik prevence, speciální pedagog či školní psycholog  Mohou uskutečnit první pozorování v hodinách, poskytnout učiteli zpětnou vazbu a pomoci s nastavením opatření.  Konzultace s kolegy z jiných škol  supervizní setkávání 2, kazuistické semináře, bálintovské skupiny OBSAH PLÁNU PEDAGOGICKÉ PODPORY  údaje o žákovi  důvod proč je vytvářen  termín vyhodnocení PLPP  co je plánováno s žákem dělat  stručný popis jeho obtíží  stanovení cílů PLPP  dále obsahuje metody výuky  organizaci výuky  hodnocení žáka  pomůcky  požadavky na další vyučující  opatření v rámci domácí přípravy  opatření jiného druhu  vyhodnocení účinnosti  doporučení/nedoporučení k vyšetření PLÁN PEDAGOGICKÉ PODPORY: DOMÁCÍ PŘÍPRAVA - RODIČE  V PLPP neopomíjet opatření pro domácí přípravu.  Rodiče podepisují PLPP, a tím se zavazují ho dodržovat.  V případě nespolupráce rodiče a neplnění povinností plynoucích z PLPP, to uvést do hodnocení PLPP  případně do školního dotazníku pro poradny  Na druhou stranu i rodič může navrhovat opatření do PLPP  větší motivace UKÁZKY PLÁNU PEDAGOGICKÉ PODPORY Práce ve skupinách: PLPP  Zdeněk  Rozálie Proč je PLPP vytvářen? Jaké má žák obtíže? Jaké jsou cíle podpory? Jaká jsou podpůrná opatření? • Metody a organizace výuky • Hodnocení žáka • Pomůcky • Požadavky na další vyučující Jaká jsou opatření v rámci domácí přípravy? Opatření jiného druhu? PŘÍKLADY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ 1. STUPNĚ Metody výuky • Respektování osobního tempa • Stanovování odlišných časových limitů pro činnosti • Častější zpětná vazba • Metody podporující preferované styly učení žáků • Multisenzorický přístup • Podpora motivace • Metody aktivního učení apod. Organizace výuky • Pravidelné střídání činností v průběhu výuky • Změna zasedacího pořádku nebo uspořádání třídy • Skupinová a kooperativní výuka • Nabídka volnočasových aktivit a mimoškolních aktivit (stáže, exkurze) Úprava obsahu a výstupů • Obohacování učiva • Výstupy vzdělávání se neupravují Hodnocení • Využívání různých forem hodnocení • Metody formativního hodnocení • Podpora sebehodnocení K ČEMU PLPP UČITELI SLOUŽÍ? OTÁZKA DO PLÉNA K ČEMU PLPP UČITELI SLOUŽÍ?  k uvědomění si dosavadních kroků a postupů  k promýšlení dalších kroků  k nastavení konkrétních opatření  k vyhodnocení úspěšnosti pedagogické práce s žákem 2.–5. STUPEŇ PODPORY 2.–5. STUPEŇ Komu je určen?  Pokud se neosvědčil PLPP  nebo pro žáky s větší potřebou podpory  např. žáci s IVP, integrovaní, se zdravotním znevýho dněním Jak se postupuje? 1. Škola vyplní školní dotazník, který je doručen do poradny. 2. Žák je vyšetřen v poradně, která poskytne doporučení pro další vzdělávání. 3. Rodiče podepisují souhlas s vytvořením ividuálního vzdělávacího plánu (IVP) a posléze samotné IVP. 4. Na základě doporučení z poradny škola specifikuje podpůrná opatření v IVP. - IVP se píše na jeden školní rok UKÁZKA: PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA PPP Brno Hybešova http://www.pppbrno .cz/cs/ ŠKOLNÍ DOTAZNÍK (MIMOŘÁDNĚ NADANÝ ŽÁK) ŠKOLNÍ DOTAZNÍK ŽÁKA (s PlPP) Informace o podmínkách školy UKÁZKA – PORADNA: ŽÁDOST O VYŠETŘENÍ Základní informace o škole Školní dotazník  Co obsahuje? Práce ve skupinách UKÁZKA: ŠKOLNÍ DOTAZNÍK BEZ VYTVOŘENÉHO PLPP (DANIEL) 1. Proč je podávána žádost o vyšetření? 2. Jaké má žák obtíže? 3. Kdo žádost podává? 4. Co od poradny očekává? Práce ve skupinách II. – V. STUPEŇ: IVP  Na základě doporučení z poradny škola specifikuje podpůrná opatření v individuálním vzdělávacím plánu (IVP).  Ředitel školy IVP schvaluje  na základě §16 školského zákona a §3 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a mimořádně nadaných.  Tři měsíce před koncem školního roku se píše hodnocení IVP  poradna na základě něj a dalšího vyšetření rozhodne o jeho ponechání, změnách nebo odstranění. II. – V. STUPEŇ: IVP Při stanovování stupňů podpůrných opatření se zapojují:  Pedagogičtí a poradenští pracovníci ve školách Škola vyplňuje Školní dotazník Učitelé, výchovný poradce, metodik prevence, psycholog, speciální pedagog  Poradenští pracovníci školských poradenských zařízení (PPP, SPC) IVP  V praxi se na vypracování IVP podílí tým na škole:  třídní učitel, učitelé ostatních předmětů, výchovný poradce, zástupce ředitele, ředitel školy, PPP, SPC.  Podíl práce třídního učitele 30–80 %  koordinuje  zodpovídá za obecnou charakteristiku dítěte, formální správnost dokumentu a svůj předmět  Učitelé ostatních předmětů: 20 % podíl  zpracovávají svůj předmět  jejich práci koriguje vedoucí metodického sdružení daného předmětu UKÁZKY: INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN (IVP)  Žák se specifickými poruchami učení (SPU)  Žákyně s Downovým syndromem, mentální opoždění, poruchy pozornosti  Mimořádně nadaný žák *Školský zákon *Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP a mimořádně nadaných § Individuální vzdělávací plán Bunešová, M. et al. (2012). Realizace IVP s ohledem na potřeby vyrovnávacích opatření (Metodika). Praha: NÚV. Skupinová práce: Co plán obsahuje? INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN (IVP)  většina škol používá k vytvoření IVP unifikovaný oficiální formulář  obsah individuálně přizpůsobují  s IVP školy pracují v průběhu školního roku  změny se provádějí výjimečně  jsou-li potřeba, bez problémů je lze udělat  pracovníci PPP mohou přijíždět do školy  např. měsíčně  kontrolní vyšetření žáka  konzultace pro učitele  odpoledne pro rodiče CÍLE IVP Výzkum IVP na školách (NÚV):  Všechny školy vnímaly smysl a užitek IVP jako velmi významný.  Jako hlavní cíle IVP uváděly zejména:  dopomoci ke zvládnutí učiva žákům se SVP,  vidět daného žáka ve vývoji, sledovat jeho posun ve vědomostech,  umožnit, aby se mohl daný žák vzdělávat v dané škole tak, aby mohl vhodnými metodami a bez stresu, v klidu dosahovat výsledků a úspěchů, z nichž má on i pedagogové radost. Hlavní problém IVP: pojmenování vzdělávacích cílů ve vyučovacích předmětech, ale i ve schopnostech žáka DOPORUČENÍ PRO UPLATŇOVÁNÍ VŠECH STUPŇŮ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ o Týmová spolupráce školy a ŠPP, školy a ŠPZ o Postupovat od jednodušších typů intervence ke složitějším o snadná a finančně nenáročná intervence o „Teď a tady“ o na půdě školy, v co nejkratším čase o Vycházet z potřeb a limitů rodiny o Zapojovat rodiče žáka o samostatná realizace opatření a zpětná vazba rodičů o Průběžně reflektovat o míru opatření, proces, čas, priority VÝCHODISKA PRO NASTAVOVÁNÍ PODPORY: METODY SBĚRU DAT  pozorování žáka  v hodině  rozhovor  se žákem, zákonným zástupcem  ústní ověřování znalostí a dovedností  písemné zkoušky, znalostní testy  analýza procesů a výkonů/výsledků činností  s důrazem na kvalitativní rozbor  reflexe rozboru výsledků žákovy práce a hodnocení  analýza domácí přípravy žáka  portfolio žákovských prací  analýza dosavadního pedagogického přístupu SPOLUPRÁCE S RODIČI  Spolupracovat s rodiči již od 1. st. podpory.  Zapojit rodiče do spolupráce  počítat s motivovanými i nemotivovanými rodiči  Rodiče můžeme vnímat při uplatňování podpůrných opatření jako a) pomocníky při realizaci navržených opatření b) příjemce podpory ze strany školy  Aby mohl rodič dobře poskytovat podporu svému dítěti, často potřebuje sám podporu pro její efektivní využití.  Stavět na pozitivních věcech  co se daří, co dítě zvládlo  vstřícná komunikace ROLE RODIČŮ PŘI POSKYTOVÁNÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ o podpora žáka v domácí přípravě na základě konzultace s vyučujícím o vlastní realizace podpory o zajištění podmínek pro úspěšnou domácí přípravu o přiměřený denní režim, klid na domácí práci, organizace pracovního místa o emoční podpora žáka při zvládání nároků školy o posílení motivace žáka o průběžná komunikace s vyučujícími  zpětná vazba od rodiče  informace o výkonech a postojích žáka  o postojích a očekávání rodičů o nastavení kontrolních mechanismů pro práci s žákem o spolupráce při vyhodnocování podpůrných opatření PODPORA RODIČŮ ŠKOLOU PŘI POSKYTOVÁNÍ PLPP o Podpora rodiče v oblasti domácí přípravy jejich dítěte o rodič od učitele získává popis metod a forem práce, přístupů, o konzultaci k množství, časovému rozvrhu, k pomůckám, atd. o Zajištění vzájemné zpětné vazby (forma, frekvence, obsah) mezi učitelem a rodičem. o Zprostředkování mimoškolních aktivit o aktivity podporující školní výkon, aktivity volnočasové o Dohoda o volbě motivace, případně hodnocení žáka. o Emoční podpora rodiče učitelem cílená na společné zvládnutí obtíží žáka. PODPORA RODIČŮ ŠKOLOU/UČITELEM  Rodiče nejsou homogenní skupinou  liší se v postojích, prioritách, přístupech, osobnostních charakteristikách, intelektu, životních zkušenostech  někteří rodiče oceňují jasnější edukativní vedení,  s jinými se jedná spíše o partnerský dialog.  Rodiče očekávají konkrétní rady a postupy pro domácí přípravu  někdy je potřebné věnovat čas podmínkám domácí přípravy (vhodná doba, délka, struktura, míra dopomoci dítěti).  Učitel i rodič jsou kompetentní odborníci  rodič je odborníkem na své dítě  učitel je odborníkem na vzdělávání ROLE VEDENÍ ŠKOLY PŘI ZAJIŠTĚNÍ PODMÍNEK PRO NASTAVOVÁNÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ o Vytvoření prostoru pro konzultace učitelů mezi sebou a učitelů s rodiči, žáky. o Nastavení mechanismů komunikace uvnitř školy o problémech žáků ve výuce a s tím souvisejícími obtížemi. o Sjednocení základní filozofie přístupu k žákům obecně, i k žákům s rizikem SVP. o Realizace společných jednání učitel – vedení školy – rodič, případně žák (identifikace potřeb, shoda na postupu). o Podpora kompetencí učitele při uplatňování podpůrných opatření. o Materiální podpora: o Dle možností školy např. pracovní listy, jednoduché pomůcky o Nákup pomůcek: projekty, granty, dobrovolné příspěvky LEGISLATIVA PRO PEDAGOGICKOU DIAGNOSTIKU § 16 školského zákona  Vyhláška 197/2016 v platném znění  Vyhláška 48/2005 v platném znění  Vyhláška 27/2016 v platném znění OTÁZKY PRO PRÁCI S VYHLÁŠKOU 27/2016 V PLATNÉM ZNĚNÍ Vyhláška 27/2016 v platném znění http://www.msmt.cz/do kumenty-3/vyhlaska-c- 27-2016-sb-o- vzdelavani-zaku-se- specialnimi-2 1) Koho musí škola podle vyhlášky 27/2016 seznámit s plánem pedagogické podpory žáka? 2) Koho ředitel školy pověřuje koordinací plánu pedagogické podpory? 3) Ve třídě, oddělení nebo studijní skupině se může vzdělávat zpravidla nejvýše ______žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2. až 5. stupně (s přihlédnutím ke skladbě těchto podpůrných opatření a k povaze speciálních vzdělávacích potřeb žáků). 4) Počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními 2. až 5. stupně nesmí přesáhnout ____________ žáků ve třídě, oddělení nebo studijní skupině. 5) Kdo navrhuje a zpracovává individuální vzdělávací plán žáka? Odpovězte ve dvojicích/5 skupinách na tyto otázky na základě legislativy ZKRATKY  ŠPP  ŠPZ  PPP  SPC  PLPP  IVP  SVP  SPU PRÁVA A POVINNOSTI UČITELE 561/2004 SB. (ŠKOLSKÝ ZÁKON )  Povinnost informovat  základní právo a povinnost školy, zákonných zástupců a žáka  Zohledňování potřeb jednotlivce (individualizace)  Dodržování metod a postupů de lege artis  dle pravidel pedagogického umění  co nejširší uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod  Hodnocení výsledků žáků  vzhledem k dosahování cílů vzdělávání PRÁCE S OSOBNÍMI ÚDAJI  Učitel, škola atd. při diagnostikování pracují s osobními údaji  Je třeba dbát zákonů  Oprávněnost získávat údaje o žákovi specifikuje školský zákon 561/2004 Sb. OSOBNÍ ÚDAJ ZÁKON Č. 101/ 2000 SB., O OCHRANĚ OSOBNÍCH ÚDAJŮ A O ZMĚNĚ NĚKTERÝCH ZÁKONŮ § 4 PÍSM. A), E)  jakákoliv informace týkající se určeného nebo určitelného subjektu údajů  subjekt údajů lze přímo či nepřímo identifikovat  zejména na základě čísla, kódu nebo jednoho či více prvků, specifických pro jeho fyzickou, fyziologickou, psychickou, ekonomickou, kulturní nebo sociální identitu ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ ZÁKON Č. 101/ 2000 SB., O OCHRANĚ OSOBNÍCH ÚDAJŮ A O ZMĚNĚ NĚKTERÝCH ZÁKONŮ § 4 PÍSM. A), E)  jakákoliv operace nebo soustava operací, které správce (škola) nebo zpracovatel (učitel) systematicky provádějí s osobními údaji,  a to automatizovaně nebo jinými prostředky.  Povinnost zachovávat mlčenlivost o osobních údajích. Např. • školní matrika, • další dokumentace žáka, • dotazník či pracovní list s osobními údaji, • pravidelné zaznamenávání údajů o žákovi na základě záměrného pozorování nebo rozhovoru, • údaje o průběhu a výsledcích vzdělávání žáka, • výchovná opatření, • údaje o docházce do školy. ETIKA V PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTICE Učitel = odborná a etická autorita Nedodržení etických pravidel = zdroj zátěžové situace pro žáka. Příklady etického selhání u ústního zkoušení • učitel ironizuje výkon žáka, komentuje, nevhodně hodnotí, nesrozumitelně položená otázka, časový nátlak, srovnávání s jinými Práce s chybou žáka • žák by vždy měl mít šanci svůj výkon opravit Nevhodná interpretace výsledků = nebezpečí poškození žáka. Výsledky dotazníků nebo sociometrie - informace pouze pro práci učitele, je neetické jejich výsledky zveřejnit. Informace o výsledcích žákovy práce rodičům v rámci tzv. třídních schůzek – soukromě. LITERATURA Dittrich, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: H + H. Gavora, P. (2001). Diagnostikovanie a hodnotenie žiaka vo vyučování. In Předškolní a primární pedagogika. Předškolská a elementárná pedagogika. Praha: Portál. Maydlová, Z. (1980). Soustavné hodnocení žáka. Praha: SPN. Mertin, V., Krejčová, L. et al. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Praha: Wolters Kluwer ČR. Mojžíšek, L. (1987). Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha: Academia. Praha: Academia. Pollard et al. (2014). Reflective teaching in schools. London: Bloomsbury Academic. Průcha, J. (1998). Pedagogická diagnostika 97'. Sborník referátů z mezinárodní konference Pedagogická diagnostika 97'. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. Průcha, J. et al. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. Swierkoszová, J. (2005). Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: REPRONIS. Tomanová, D. (2006).Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc : UP, 2006. Tomková, A. e. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Hodnotící a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Valenta, J. (2007). Komplexní rozvoj osobnosti žáka ve vyučování. V A. &. Vališová, Pedagogika pro učitele (stránky 265-282). Havlíčkův Brod: Grada. Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. [online] Aktuální znění 1. 9. 2016 . (2005). Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů. Aktuální znění od 6. 10. 2016. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), in: Sbírka zákonů České republiky [online], Konsolidované znění účinné od 1. 9. 2016. (2004 Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Aktuální znění zákona k 1. 9. 2016. [online]. (2004).