DIAGNOSTIKA ŽÁKA POMOCÍ PORTFOLIA Kateřina Vlčková Pedagogická diagnostika IS MUNI – interaktivní osnova, seminář 5: https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2021/SZ6010/index.qwarp?prejit=6453129 Co si představujete pod pojmem portfolio? •… Reflexe vlastních zkušeností s portfoliem •Když jste byli žáci, vedli jste si vlastní portfolia? •Co bylo jejich obsahem? • •Setkali jste se ve Vaší praxi s portfolii? •Co bylo jejich součástí? •Jak pracovali s portfoliem žáci? Jak učitel? Jak rodiče? •V čem bylo portfolio přínosné (pro žáky, učitele, rodiče,..)? • • Definice portfolia •Soubor výsledků učení ve formě jednotlivých portfoliových prací •Např. texty, obrázky, zvukové záznamy, videosekvence,… •Pečlivě plánované a systematicky, dlouhodobě zakládané (tím se liší od sbírky pracovních listů) •Cílená sbírka žákovských prací ukazující snahu, pokrok, výsledky učení v jedné nebo více oblastech •Dokumentace pokroku žáka a jeho učebních úspěchů pomocí různých médií (text, obrázky, audio(-vizuální) data •Žák si osvojuje pomocí portfolia nové kompetence, nové způsoby učení (vlastní aktivita, sebeřízení,…) •Forma hodnocení žáků – hodnocení komplexních klíčových kompetencí, nových forem učení (otevřené vyučování atd.) Ingenkamp, K., & Lissmann, U. (2008). Lehrbuch der Pädagogischen Diagnostik. Beltz Verlag. Portfolio •Portfolio není cílem učení žáků, ale prostředkem k němu. •Důležité jsou proto činnosti, kterým se žáci v průběhu práce s portfoliem věnují, •tj. především sbírání, třídění, průběžné reflektování a sebehodnocení, sdílení, prezentování a obhajování. • •(Tomková, 2007) • •Aktivně s ním pracují všichni účastníci vzdělávacího procesu •Slouží žákům, učitelům, rodičům, dalším odborníkům, atd. • • Role žáka a učitele v práci s portfoliem •Žák •participuje na volbě úkolu/obsahu, nastavení kritérií volby, •realizuje sebehodnocení a sebereflexi, •určuje si pracovní tempo • •Učitel •předem definuje učební cíle, pracovní postupy, učební výsledky, kritéria hodnocení • Principy práce s portfoliem •Proces učení (snaha, pokrok, vývoj) •Výsledky učení •Participace žáků (na obsahu, hodnocení) •Reflexe •Multimedialita •sebehodnocení Z čeho se portfolio skládá? •Například z: •Pořadač s oddělenými listy ve fóliích •Kde jsou portfoliové práce, reflexe atd. •Obsah •Obvykle na ZŠ v krabici Cíle hodnocení portfolia •Diagnostikova učení, silné a slabé stránky učícího se •Hodnotit žáka •Ukázat nejlepší práce žáka •Dokumentovat vývoj učícího se •Představit učícího se Lissmann, 2010 Formy portfolia •Existují smíšené formy těchto typů Cíl Forma portfolia Diagnostikovat proces učení, popsat silné a slabé stránky učícího se Pracovní Hodnotit výkon žáka Hodnoticí Ukázat nejlepší práce žáka, nejlepší učební výsledky Ukázkové/reprezentační Dokumentovat vývoj žáka Vývojové/procesní Představit se zaměstnavateli Žádost o zaměstnání DODĚLAT Z KNIHY POPHAM – CLASSROOM ASSESSMENT, 2008 Pracovní portfolio •Dokumentační, sběrné •Sbírají se práce žáka do nějaké krabice apod. než jsou převzaty do reprezentačního portfolia nebo do portfolia pro žádost o zaměstnání •Žák je má doma •Cílem je diagnostika žáka, popsání silných a slabých stránek •Slouží dalšímu učiteli k plánování výuky Portfolio k hodnocení žáka •Hodnoticí, diagnostické •Cílem je dokumentovat, co se žák naučil •Kurikulum určuje, co vybrat do portfolia •Formální forma •Je třeba specifikovat, co žáci musí dělat a jak dobře Funkce diagnostického portfolia: Informační, Motivační, Komunikační, Autoregulační, Diagnostická Reprezentační portfolio •Selektivní, výběrové, ukázkové •Obsahuje nejlepší práce/výkony žáka •Vybírá je žák, ukazují, co považuje za důležité, co oceňuje, co by chtěl ukázat druhým Vývojové portfolio •Ukazuje práce od stavu počátku až po hotové produkty •Práce na začátku mohou mít chyby •Ukazují, co se žák k určitému času/bodu naučil •Žáci se učí, jak dělat pokrok •Cílem je ukázat posun, růst, změnu Portfolio pro žádost o zaměstnání •Ukazuje připravenost žáka přijmout novou výzvu •Jedná se o doklad, který umožňuje přístup k povolání, vzdělávání •Musí obsahovat detailnější informace, např. známky, důvody výběru portfoliových prací pracovní video, stanovisko k novému pracovnímu místu, osobní dopis, diskusi relevantních knih, představení biografie nějakého vzoru Forma portfolia •Papírová – šanony, krabice, složky,… •Elektronická – v souvislosti s rozvíjejícími technologiemi a zvyšujícími se počítačovými kompetencemi žáků se nově objevuje e-portfolio nebo webfolio. Digitální portfolio •Žáci postují, reflektují. Spolužáci, rodiče, učitel čtou, komentují, likují, .. • •Jak vytvořit portfolio (is ukázky): •https://www.youtube.com/watch?v=sacuuqjHPXo •https://www.youtube.com/watch?v=jm902Ha81ag • •SEESAW •Stručná charakteristika: http://ipadvetride.cz/videonavod-digitalni-portfolio-seesaw/ •Zkušenosti učitelů a žáků ze zahraničí: https://web.seesaw.me/classrooms • •MAHARA •https://mahara.org/ •Stručná charakteristika: https://www.youtube.com/watch?v=xJS6sI0NBMM •Rozsáhlá charakteristika: https://www.youtube.com/watch?v=NXwkDtJ8z4c • Ukázka zadání a hodnocení portfolia ve výuce •Ukázka portfolia – matematika: Lismann (2008, s. 192) •Ukázka portfolia – chemie: Lissmann (2010). Leistungsmessung, s. 138 Na čem závisí úspěch portfolia? •1) Obvykle na motivaci a kvalifikaci učitele •Každé portfolio je v procesu vzniku několikrát kontrolováno a diskutováno s učitelem •Učitel potřebuje mít vzdělávání, jak tvořit portfoliové úkoly a jak je hodnotit (zadání práce, tvorba autentických úkolů, kritéria výkonu, příklady, kontrolní seznamy, konstrukce škál..) => finančně náročné • •2) Na podmínkách provedení, hodnocení, interpretací, stabilitě hodnocení v čase • pokud měříme vyšší kognitivní schopnosti, je to náročnější na měření Povinností univerzit je vytvořit podmínky pro to, aby učitelé rozvinuli diagnostickou kompetenci Hodnocení portfolia 1)Zapojení žáka, výběr témat 2)Písemné sebereflexe žáka, zdůvodnění, vysvětlení 3)Srovnání se skupinovým výkonem 4) • Ukázka kritérií hodnocení portfolia •Lissmann s. 142 Ukázka kritérií sebehodnocení portfoliového úkolu na ZŠ •Lissmann s. 144 Přínosy portfolia •Umožňuje posuzovat výsledky žáků komplexně, dlouhodobě a sledovat jejich pokrok •Pokládá základy sebehodnocení, sebereflexe •Podporuje zapojení žáků do plánování další činnosti •Spojuje formativní a sumativní aspekt hodnocení. •Pomáhá vyučujícím, žákům i rodičům „skládat obraz“ žákovi a jeho výsledcích. •Zvyšuje zapojení všech účastníků vzdělávacího procesu – dá se dobře využít při konzultaci s rodiči nad výsledky žáků a zaváděním opatření na podporu učení. •Více práce ve dvojicích a ve skupinách • Nevýhody portfolia •Časová náročnost – na vytvoření zamýšleného obsahu, výběr prací, průběžnou i souhrnnou reflexi realizovanou žákem, učitelem. •Přílišný rozsah nebo nedostatečně zastoupený materiál – nepokrytí stěžejních kompetencí, cílů a výstupů. Diskuse 1.Diskutujte nad vhodností jednotlivých druhů portfolií napříč jednotlivými vzdělávacími stupni 2.Co vše do portfolia patří? 3.Jak jej zavést? 4.Co by mohla obsahovat první stránka? 5.Jak s portfoliem pracovat? 6.Zkušenosti z praxe, osobní zkušenosti 7.Portfolio a RVP, školský zákon, inkluzivní vzdělávání • Učební kontrolní otázky 1.Co se rozumí portfoliem v pedagogice? 2.Který princip portfolia je podle Vás nejdůležitější? Zdůvodněte. 3.Které formy portfolia existují? 4.Jak vypadá reprezentační portfolio? 5.Čím se liší různé formy hodnocení portfolií? 6.Proč je portfolio vhodné k zachycení vyšších kognitivních dovedností? 7.Které logistické problémy se objevují při práci na portfoliu? 8.Jak se ovlivňuje validita hodnocení žáků a zavedení portfolií? Zdroj Lissmann U. (2010). Leistungsmessung und Leistungsbeurteilung. Eine Einführnung. Verlag Empirische Pädagogik. (s. 145) Zajímavá videa k tématu •https://www.youtube.com/watch?v=1bkVpTY5JEc child portfolio •https://www.youtube.com/watch?v=nOpcRYbdTWk •https://www.youtube.com/watch?v=icTyeMx0Css student portfolio •https://www.youtube.com/watch?v=UL_5PitHcfY •https://www.youtube.com/watch?v=hlVS5PQAu5Y University porfolio •https://www.youtube.com/watch?v=BK62fSRdZtA Ilustration portfolio •https://www.youtube.com/watch?v=xyQ7iPG5NdE e-portfolio •https://www.powtoon.com/home/ - awesome videos, presentations – e portf. •https://www.youtube.com/watch?v=sacuuqjHPXo Student Portfolios for Classroom Assessment •https://www.youtube.com/watch?v=jm902Ha81ag How to prepare a Student Portfolio • Literatura k tématu •Čábalová, D. (2011). Pedagogika. Havlíčkův Brod: Grada. •Hanušová, S., & Havlíčková, H. (2007). Portfolio v cizojazyčném vyučování: monografický sborník z konference Portfolio v cizojazyčném vyučování - Krok ze školy do života. Portfolio v cizojazyčném vyučování (stránky 18-26). Brno: Masarykova univerzita. •Horká, H., & Kratochvílová, J. (2012). Otázky školního hodnocení v přípravném vzdělávání učitelů 1. stupně základní školy. V J. &. Kratochvílová, Hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání – aktuální otázky, perspektivy a výzvy (stránky 137-144). Brno: Masarykova univerzita. •Horká, H., & Kratochvílová, J. (2014). School education. Brno: Masaryk University •Kankaanranta, M. (1996). Kankaanranta, M. (1996). Self-Portrait of a Child: Portfolios as a Means of Self-Assessment in Preschool and Primary School. Načteno z eric.ed.gov: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED403058.pdf •Kotsopoulos, D., Lee, D., Cordy, M., & Bruyns, S. (24. 5. 2015). Electronic portfolios in grades one, two and three: a cautionary tale. Technology, Pedagogy and Education, stránky 1-16. •Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD. •Kratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: muni PRESS •Syslová, Z., Kratochvílová, J., Fikarová, T. Pedagogická diagnostika v MŠ. Praha: Portál, 2018. •Shores, E. F., & Grace, C. (1998). El portafolio paso a paso. Infantil y primaria. Barcelona: Graó. •Václavík, A. (prosinec 2014). Portfolio: příběh učení žáka. Komenský (2), stránky 23-27 •Arter, J., (et al.). (1995). Portfolios for Assessment and Instruction. Washington, D. C.: ERIC. •Lustig, K. (1996). Portfolio Assessment: A Handbook for Middle Level Teachers. 1st ed. Columbus: National Middle School Association. •Tomková, A. (2007). Žákovské portfolio a jeho cíle v primární škole. In: Metodický portál: Inspirace a zkušenosti učitelů [online]. [cit. 2015-02-25]. Dostupné z:http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/1543/ZAKOVSKE-PORTFOLIO-A-JEHO-CILE-V-PRIMARNI-SKOLE.html/ • • Využito i prezentace Hany Koblihové