Seminář 6 Pedagogicko-psychologická diagnostika Kateřina Vlčková Reflexe portfoliového úkolu •Diagnostika žáka Reflexe diagnostikování žáka •Sdělte spolužákům ve skupině po 4 • 1)Koho jste diagnostikovali? Proč? (diagnostická otázka a cíl) 2)Jak jste diagnostikovali (tři metody) 3)Co jste zjistili? (diagnóza, prognóza) 4)Jaká podpůrná opatření jste navrhovali? • Reflexe: cíle •Podařilo se cíle naplnit? •Upravovali byste je nyní se zpětným pohledem nějak? Reflexe: metody sběru dat •Které tři metody jste použili? • •Pomohly dané 3 metody dosáhnout cíle? •Byly potřeba všechny tři nebo by stačila jen jedna/dvě? •Byla některá metoda nadbytečná? • •Která metoda byla nejpřínosnější? • Jakou roli měly další dvě metody? • •Co jste získali za zkušenosti? • •Co byste doporučili ostatním při diagnostice? Podpůrná opatření /plán pedagogické podpory •Předávali jste je rodičům, škole? •Budete je realizovat vy? •Konzultovali jste návrh s dítětem? Radilo něco jiného? Prognóza, plán pedagogické podpory •Stanovili jste prognózu (plán optimálního vývoje)? •Stanovili jste fáze kontroly? Pokud ne, co by bylo vhodné kontrolovat? Kdy? Za jakou dobu? Jak? • •Stanovili jste plán pedagogické podpory? •Budete ho ještě realizovat? •Budete ho moci vyhodnotit? • •Pomohla daná diagnostika a návrh opatření žákovi (atd.)? Jak? V čem? • Reflexe sebehodnocení •Jak se Vám hodnotilo vaši vlastní práci? •Co vám činilo největší potíže? •Hodnotili jste svou práci před/po hodnocení spolužákem? Ovlivnilo Vás to? •V čem jste byli překvapeni při srovnání svého hodnocení a od spolužáka? Byli jste na sebe přísnější? V čem jste se nejvíce lišili? Reflexe získání zpětné vazby od spolužáka (peer-assessment) •V čem Vám zpětná vazba od spolužáka pomohla? •V čem byla lepší/jiná než od vyučujícího? •Ovlivnilo Vaši práci na úkolu to, že jste čekali zpětnou vazbu? Jak? Pokud ne, proč ne. •Inspirovalo vás něco od spolužáka, jak byste chtěli dále poskytovat zpětnou vazbu? •Jakou zpětnou vazbu jste dostali? Byla zpětná vazba popisná doložená důkazy? Byla subjektivní, nepodložená? Byla důkladná, šla do hloubky? •Jednalo se o sumativní hodnocení nebo formativní? Zapracovali jste zpětnou vazbu? • • Reflexe poskytnutí zpětné vazby •Jaké to bylo poskytovat zpětnou vazbu? •Poskytovali jste zpětnou vazbu nebo hodnotili? •Ovlivnila daná situace váš vztah se spolužákem? •Plánujete něco změnit, zlepšit v poskytování zpětné vazby kolegovi? Reflexe techniky: vzájemné hodnocení/zpětná vazba •Plánujete zavést do své praxe vzájemné hodnocení žáků (vrstevnickou zpětnou vazbu)? •V kterých situacích? • •Jaký je přínos zpětné vazby/hodnocení spolužákem pro žáky 2. st. ZŠ? •Na co je třeba dát pozor jako učitel při používání vzájemné žákovské zpětné vazby? Jak správně poskytovat zpětnou vazbu? •Jako učitel neustále sbíráte data, analyzujete a poskytujete zpětnou vazbu. • Poskytněte zpětnou vazbu podle daných pravidel •Měnili byste něco nyní zpětně na své poskytnuté zpětné vazbě? Co se mi na úkolu líbilo? •Co se mi na úkolu nelíbilo? Co jste se naučili nového? Diagnostika kompetencí učitele v oblasti pedagogického diagnostikování žáka Co už umím V čem se chci ještě zlepšit Na tomto budu pracovat v nejbližší době Vložte si kartičku k úkolu do portfólia Jak? Kdy? Kde? Evidence pokroku: Zlepšit – co ještě neumím tak dobře Co potřebujete dále jako učitel rozvinout? Jak to uděláte? Do kdy? Portfolio jako diagnostická metoda •Portfolio – co je to, k čemu •Co se tam dává •Jak to používat u dětí • Test z pedagogické diagnostiky •odpovědník předmětu v is.muni Test z pedagogické diagnostiky • •Které položek byly pro znalostní test nevhodné? •(dle pravidel konstrukce testových položek a znalostního testu) • Moc lehké, moc obtížné, negativní zadání (chyba začátečníků tvořících položky), banální otázky, nepodstatné učivo, které nic nepřináší, nejnižší úroveň dle taxonomie kg. cílů Blooma, nejdelší odpověď správná… Test z pedagogické diagnostiky • •Která úroveň dle Bloomovy taxonomie kognitivních cílů byla testována? •Jak by šlo položky změnit, abychom testovali vyšší úrovně? 21 Bloom's Taxonomy cake style graphic https://tips.uark.edu/using-blooms-taxonomy/ • Zpětná vazba k seminářům/předmětu •3 věci, co se mi líbily •1) ………………… •2) ……………….. •3) ……………….. • • 3 věci, co bych doporučoval/a zlepšit •příp. návrh, jak to zlepšit 1) ………………. 2) ………………. 3) ………………. Co jste se v rámci předmětu naučili? •