Zpětná vazba k portfoliovému úkolu z diagnostiky (Vlčková) Cíl · Přesně formulovat cíl: „Jako cíl své diagnostické činnosti jsem si stanovil zjistit Lindinu potenciální změnu motivace ke studiu po přechodu na online výuku z domova“ – není jasné motivace, v kterém předmětu Metody sběru dat, diagnostické metody · Měly by posbírat data k cíli (př. chybný: cíl = změna motivace k učení z prezenčního na online X metoda = pozorování času a obsahu učení) · Odkazovat nejen na originál nástroje, ale adaptaci na české prostředí, se kterou pracujete · Teorie za nástrojem by neměla by být moc stará, teorie se mění Rozhovor · Neklást sugestivní otázky, nedávat tolik uzavřených otázek v rozhovoru (ano-ne), nedávat dvojité otázky · Rozhovor by měl být veden dle pravidel vedení rozhovory, jak se začíná, že se nedávají sugestivní otázky, ale nahrazují se otevřenými. · Přepis rozhovoru dle transkripčních pravidel (známe z výzkumu) Dotazník · Dotazník nebyl v plném svém potenciálu, mohl to být s klidem rozhovor (z dotazníku nevíme, proč). Vlastně jen formálně jako třetí metoda, účelově. Proč nebyl využit nějaký známý dotazník? · Psát o dotazníku po načtení kapitoly dotazník, ne nesmysly (kvalitativní dotazník, uzavřený dotazník apod.), ukazuje to na neprofesionálnost učitele a vzbuzuje nedůvěru v učitelovu práci! ……………………………………. „Cílem diagnostické činnosti je zjistit, proč Filip často zapomíná postupy výpočtů u příkladů typu sčítání, odečítání, násobení a dělení s desetinnými čísly. Dále bych chtěla zjistit, jaký má vztah Filip k matematice a ke škole.“ 1) Máš rád matematiku? Jak kdy 2) Baví tě vyučovací hodina matematiky? Moc ne 3) Počítáš radši slovní úlohy nebo příklady do sešitu? Příklady do sešitu 4) Rozumíš paní učitelce, když Vám vysvětluje jednotlivé postupy? Spíše ano 5) Umíš převést desetinné číslo na zlomek? Ano 6) Učíš se matematiku i doma s rodiči? Ano, s mamkou 7) Počítáš si i příklady sám? Spíše ne 8) Pomáhá ti s úkoly někdo? Ano ……………………………………. V rámci dotazníku jsem si zvolil 10 otázek, jež mají za cíl lépe pochopit pohled Agáty na její vzdělání, najít problém a diagnostikovat případnou poruchu. V rámci tohoto dotazníku jsem využil kvalitativní dotazník, jež je na míru postaven tak, aby mi prozradil, co potřebuji zjistit, jedná se o dotazník uzavřený. Agáta měla možnost využít šest možností odpovědí. Souhlasím (5), Spíše souhlasíš (4), Souhlasím i nesouhlasím (3), Spíše nesouhlasím (2), Nesouhlasím (1), Nechci odpovídat (N) ………………. Charakteristika žáka (anamnéza) · Diagnóza · Diagnóza by se měla vázat na cíl, stejně tak jako doporučení. · Mezi cílem, metodami a výsledky a doporučeními je třeba mít soulad. „To že se nezjistila žádná diagnóza je vlastně dobře, protože se s tím dá lépe pracovat, když víme že je to pouze v žákovi a učiteli.“ – používat odborný jazyk Doporučení, opatření · Využít PLPP, propracovat více opatření, ne jen 3-4 věty! Opatření jsou málo rozepsaná, málo specifická, měla by být dle formuláře PLPP. Také by měla být více vázána na dyslexii, když už se o ní u žáka ví a mohl by být využit IVP žáka na dyslexii na škole. · Strukturovat doporučení podle toho, kdo co má dělat · Mělo by být konkrétnější, delší · Prognóza – neměla by chybět Formální úprava – pravidla českého pravopisu · Udělat si ČJ kontrolu ve Wordu, nenechávat překlepy, chyby v češtině (jsme učitelé!) · Psaní čárek ve větě: „Cílem mé práce bude snaha zjistit v čem je problém u Agáty s učením“ · Tvrdé/měkké i (žáci jsou citliví (ne ý) · Odlišovat jaké (kvality) a které (výběr z) – př. Jaké typy úkolů dostáváte? · 30 %, třicetiprocentní 30% · Ne: 5.4.2021 – mezery · Odlišovat spojovník a pomlčku (ne: 1-2 hodiny, 3 – 4 hodiny) · Viz přílohu – rozkaz, ne zkratka (Ne: (viz. Příloha č. 3) · MU [DEL: v Brně :DEL] · Psaní po odrážkách dle českého pravopisu (ne: -plná), jeden druh odrážek, ne ukázka, co existuje Formální úprava – česká typografická norma · Zadání úkolu můžete smazat a dát jen Váš úkol, proč zadání nechávali? · Zarovnávat do bloku · Odsazení ne první odstavec · Jedna věta není odstavec · Za nadpisem není dvojtečka · Nepodtrhávat nadpisy – je z doby psaní na stroji · Jeden typ písma v celé práci, velikost, ne kruzíva celý text! Ta se používá k zvýraznění · Nedublovat zvýraznění – kurzíva a tučně, kurzíva a uvozovky · Číslovat strany ………………………………………………………. 1 Charakteristika žáka K diagnostice jsem si vybrala žáka, kterého doučuji. Jmenuje se Filip, je mu 15 let a navštěvuje 8. ročník základní speciální školy. Filip bydlí se svými rodiči a bratrem v centru Brna. Filipovi dělá největší problém čeština a matematika. V češtině mu dělají problémy diktáty a pravopis na vyjmenovaná slova, nejčastěji doplňování y/i ………………………………………… Formální úprava – citační a publikační norma APA7 · Na použité zdroje v textu odkazovat na konci práce; nedávat je, když na ně neodkazujete · Pojmenování obrázků a tabulek dle normy APA7, jejich grafika také ……………………………………………………………. Metoda 3: Rozhovor Poslední zvolenou diagnostickou metodou je metoda rozhovoru. Jedná se o rozhovor individuální diagnostické povahy. Zkoumá postoje jedince k určitým faktorům, vztah k rodině, společnosti a prostředí, ve kterém se pohybuje. Rozhovor samotný je považován za druh komunikace odehrávající se mezi tazatelem a mluvčím, přičemž mluvčí ve většině rozhovorů funguje jako moderátor. (Kratochvílová, J., Obrovská J., Trnová, E., Bradová, J., Koblihová H. & Boumová, J., 2021, s. 40) ………………………….. Teoretické informace jsem poté čerpala z publikace Kapitoly ze speciální pedagogiky od Jarmily Pipekové. Pipeková, J. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky (2., rozš. a přeprac. vyd.). Brno: Paido. …………………………. Reflexe úkolu · Hodnocení spolužákem – nejen čísla, i slovně, nejen pravopis, ale jít po cíli a shodě s metodami, smysluplnosti úkolu, přínosu pro žáka, rozepsání opatření Vejce vejci – zkušenosti Struktura práce se napočítává, je to tak 25 % Využití portfoliového úkolu – SZZ Zpětnou vazbu si vložte do portfolia k úkolu, budete ho mít v okruzích u státnic v NMgr. studiu. Zkušenosti – co jsme se naučili · Kolik času na to třeba (3-4 hodiny psaní, sběr dat 3-4 hodin, 20 pozorování, psaní 5 hodiny? · Že pro každé dítě to třeba · Kdo vše se musí zapojit, aby to fungovalo · Příprava diagnostiky důležitá Reflexe úkolu · Co jsme se naučili nového díky úkolu nebo předmětu? (z hlediska diagnostikování) · Co jsme se naučili z hlediska poznání žáka? Tématu? · Co Vám šlo? Co už z hlediska diagnostiky umíte? · Co byste se chtěli ještě naučit? V čem se zlepšit? Jak to uděláte? Co byste na úkolu dělali nyní jinak? · Jak Vám šlo sebehodnocení práce? Co jste si uvědomili? Co jste se naučili? · Jak Vám šlo vzájemné hodnocení? Co jste si uvědomili? Co jste se naučili? · Jak jste vnímali doporučení spolužáka? Byly přínosné? Co jste zapracovávali? · Co si myslíte o metodě sebehodnocení žáka? Plánujete využívat sebehodnocení žáka ve Vaší praxi učitele? V kterých případech? · Co si myslíte o metodě vzájemného vrstevnického hodnocení? Plánujete využívat vzájemné hodnocení žáků? V kterých případech? 1) Shrnutí za všechny: jakého žáka jsem si zvolil (udělat si představu pro sebe i ostatní, s jakými žáky se setkali, co nejčastěji řešili) 2) Reflexe a sebereflexe zkušenosti s portfoliovým úkolem: zajímají mě otázky a) přínos: co mi portfoliový úkol dal b) obtíže a otazníky: co bylo pro mě obtížné, jaké otázky u mě úkol vyvolává c) sebehodnocení - hodnocení: jak na mě působilo peer hodnocení; v čem se naše hodnocení rozchází a proč? 3) Evaluace výuky: el. dotazník Tipy k prezentaci práce – výběr informací, sdělení forma, srozumitelnost,…