PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE Elevator speech Základní pojmy IRF struktura Dialogické vyučování Aktivní naslouchání ELEVATOR SPEECH ¢Prezentace ve výtahu (anglicky elevator pitch, doslova „výtahový prodej“) je krátká souhrnná prezentace, která rychle a jednoduše představuje osobu, profesi, produkt, službu, organizaci nebo událost, společně s jejich hodnotovou propozicí. ¢Tento způsob prezentace je oblíbený především u osob, které často potřebují rychle předávat důležité myšlenky PŮVOD NÁZVU ¢Pojmenování „prezentace ve výtahu“ vychází z předpokladu, že by myšlenku v takto shrnuté podobě mělo být možné představit spolucestujícímu během cesty výtahem, tedy přibližně za dobu třiceti sekund až dvou minut. ¢Motivací je možnost náhodného setkání s významnou osobou při cestě výtahem a s tím spojená příležitost v krátkém čase tuto osobu zaujmout a získat ji pro svou myšlenku. ¢V případě úspěchu pak může konverzace pokračovat i po opuštění výtahu nebo vyústit ve výměnu vizitek či naplánování schůzky. ¢ ¢ NACHYSTEJTE SI PO SKUPINKÁCH ELEVATOR SPEECH ¢https://www.youtube.com/watch?v=xz7jcjBgyqA ¢https://www.youtube.com/watch?v=OH29_gQLLsg ¢ ¢ ¢ ¢http://www.cvprofi.cz/umeni-prezentace-jak-vybrousit-svuj-elevator-speech/ ¢ ¢https://martinakolackova.cz/elevator-pitch-aneb-co-ma-spolecneho-vase-prezentace-s-vytahem/ ¢ ¢ ¢ ZADÁNÍ ÚKOLU 1 ¢Četba ¢Výstup z četby: ¢https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2022/SZ6012/ode/?predmet=1359367 ¢Výstup z četby odevzdávárna: ¢https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2022/SZ6012/index.qwarp?prejit=8356490 ¢ ¢ ZADÁNÍ ÚKOLU ¢Zapište se k jednomu z témat ¢Natočte videovýklad na toto téma a vložte do odevzdávárny ¢Prohlédněte si videovýklad Vaší skupiny (VIDEO 01 – 05) a vypracujte zpětnou vazbu ¢Přečtěte si ostatní reflexe a vytvořte sebereflexi vlastního videovýkladu a vložte do odevzdávárny Sebereflexe ¢ UKÁZKA VIDEOVÝKLADU ¢Neverbální komunikace ¢https://www.youtube.com/watch?v=bClW_it-RlU ¢Struktura prezentace ¢https://www.youtube.com/watch?v=nH2ifHdPI8s ¢ ¢https://www.youtube.com/watch?v=WhDWPy3ni6c ¢https://www.youtube.com/watch?v=HYK2ko2yHKY ¢https://www.youtube.com/watch?v=eJsY40aSuEo ¢https://www.youtube.com/watch?v=oTv4mWT4Ek8&t=1s ¢https://www.youtube.com/watch?v=PHL5MUZYvHc ¢ ZÁKLADNÍ POJMY ¢Sociální interakce ¢ - vzájemné aktivní působení, ovlivňování jedinců, skupin a prostředí ¢Pedagogická interakce ¢ -vzájemné působení dvou nebo více subjektů v průběhu výchovně vzdělávacího procesu ¢Sociální komunikace ¢ - sdělování, tj. výměna informací ¢Pedagogická komunikace ¢ - Vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům ¢Výuková komunikace probíhá výhradně mezi učitelem a žákem a to jen v průběhu vyučovací hodiny ZÁKLADNÍ POJMY ¢pedagogická komunikace ¢je zaměřena na výchovně vzdělávací proces, ve kterém si všímá výměny informací mezi přednášejícím a posluchačem (vychovatelem a vychovávaným) při naplňování výchovně vzdělávacích cílů ¢X ¢výuková komunikace ¢výměna informací mezi učitelem a žáky v rámci vyučovací jednotky ZNAKY PEDAGOGICKÉ KOMUNIKACE ¢uskutečňuje se prostřednictvím verbálních a neverbálních projevů jako sled komunikačních aktů a situací. ¢je řízena učitelem a má specifická pravidla, vymezující roli a pravomoc komunikačních partnerů. ¢vytváří konkrétní psychosociální klima ve třídě a je tímto klimatem i ovlivňována. ¢ ZNAKY PEDAGOGICKÉ KOMUNIKACE II. ¢má jednoznačně vymezeny sociální role účastníků a dohodnutá komunikační pravidla ¢bývá předem jasno a v učebním projektu vymezeno: - kdo s kým bude komunikovat (prvky komunikace), -kdo bude iniciátorem komunikace, - jakým směrem půjde informace k jednotlivým komunikujícím (jednosměrně, obousměrně, se zpětnou vazbou...), - jaká bude frekvence a rozsah komunikace, - jaký bude obsah komunikace. ¢ FUNKCE PEDAGOGICKÉ KOMUNIKACE ¢prezentace obsahu vzdělávání ¢naplňování cílů výchovy a vzdělávání ¢řízení třídy ¢utváření vztahů mezi učitelem a žáky či mezi žáky vzájemně ¢utváření klimatu ve třídě IRF STRUKTURA Iniciace Učitel Replika Žák Feedback pozitivní Učitel Další sekvence IRF struktura bývá označována jako základ dialogického vyučování. Její název je odvozen z počátečních písmen složek: Iniciace – Replika – Feedback. Jedná se o rozhovor mezi učitelem a žákem, učitel tento rozhovor započne otázkou, na kterou žák odpoví a učitel žákovu odpověď zhodnotí, čímž dialog ukončí. Aktivita: Had IRF struktur DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ ¢https://www.youtube.com/watch?v=IqFlhIf9ffE ¢Takové vyučování(komunikace) při němž dochází ke stimulaci aktivity žáků, podněcování jejich myšlení a prohlubování jejich porozumění. ¢Řeč působí jako nástroj intelektového rozvoje ¢Pro efektivní komunikaci je nutná změna mocenských vztahů, třída se stává učební komunitou, žáci si vzájemně pomáhají DISKUSE ¢Strukturovaná výměna myšlenek mezi učitelem a žáky ¢Obě strany mohou klást otázky, reagovat na otázky i volně komentovat promluvy ostatních ¢Cílem je sdílet informace, generovat nápady, stanoviska ¢V diskusi musí být obsažena reaktivita mezi žáky ¢ ¢Aktivita: zahajte diskusi v semináři na nějaké aktuální téma DIALOG S LEŠENÍM ¢Komunikační forma, v niž učitel klade žákům kognitivně náročné otázky a zároveň jin poskytuje logická vodítka ¢Podmínky: §žáci mají možnost ovlivňovat průběh §přiměřenost úlohy(stavět na dovednostech) §postupná podpora(strukturování) §sdílená odpovědnost(učitel pomocník) §postupně utlumována role učitele §jasný cíl směřování §Aktivita: Pokuste se o dialog s lešením týkající se vašeho oboru 5 PRINCIPŮ DIALOGICKÉHO VYUČOVÁNÍ: ¢kolektivnost ¢reciprocita ¢podpůrnost ¢kumulativnost ¢účelnost VZTAHOVÁ ROVINA VE VÝUKOVÉ KOMUNIKACI ¢Interakční styl učitele ¢Moc ve školní třídě ¢Vztahy mezi žáky ¢ ¢Aktivita: Pokuste se ve skupinách dohodnout na souboru pravidel týkajících se vztahové stránky komunikace ve škole ZÁKLADNÍ PRAVIDLA ¢Naslouchat projevu žáka ¢Snažit se vcítit ¢Akceptovat situaci ¢Reagovat pozitivně ¢Nezesměšňovat ¢Reagovat s humorem ¢Nebýt pro žáka uzavřený ¢Využívat komunikačních her vedoucích k větší otevřenosti ¢https://cedu.cz/hra/napis-a-zahod ¢ AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ - ZÁSADY ¢Cíl je hledání řešení, důvěra ve schopnosti žáků ¢Učitel musí umět přijmout pocity žáků ¢U. musí chápat, že pocity jsou pomíjivé, dočasné ¢U. musí chtít pomoci a udělá si na to čas ¢U.musí mít nadhled, nenechat se unést ¢U. si musí uvědomit, že žáci se jen zřídka dokáží okamžitě svěřit ¢U musí respektovat soukromí žáka ¢ ¢ KOMUNIKACE S ŽÁKY_ PROČ SE NEDAŘÍ POMOCI S PROBLÉMY ¢Není vůbec schopen zachytit sdělení ¢Neví jak reagovat ¢Reaguje nevhodně(komunikační bloky): nařizování, varování, moralizování,rady, kázání, odsuzování, nálepky, analyzování, chvála, hodnocení, uklidňování, litování, křížový výslech, stáhnutí se, sarkasmus § CO USNADNÍ KOMUNIKACI ¢1. Pasivní naslouchání – podporuje žáky v tom, aby mluvili, ale nemůže uspokojit jeho potřebu interakce. Ticho do určité míry potvrdí přijetí, je dobré, když je třeba nepřerušovat. ¢2. Potvrzení příjmu – reakce, které potvrzují, že učitel naslouchá, nejsou potvrzením toho, že učitel porozuměl. ¢3. Pootevření dveří, pozvání k rozhovoru – ukazuje to, že učitel chce poslouchat. ¢4. Aktivní naslouchání – dává zažít, že myšlenky žáka jsou respektovány, podporuje další komunikaci, mírní pocity, poskytuje uvolnění. Pomáhá určit, co je hlubším problémem. Mezi učitelem a žákem vzniká vztah. ¢Výzkum dialogického vyučování: ¢https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096902795-studio-6/219411010110712/ ¢ ¢Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995) Komunikace ve škole. ¢Gavora, P. (2005) Učitel a žáci v komunikaci. ¢Nelešovská, A. (2005) Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada. ¢Šeďová, K., Švaříček, R. & Šalamounová, Z. (2012) Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál. ¢ ¢