}Informace, která následuje bezprostředně po výkonu žáka a poskytuje mu takovou informaci o jeho učení, kterou může použít k usměrnění své další činnosti a zlepšení svých budoucích výkonů. }Musí být prospěšná, není však jednota v tom, jak přesně má vypadat. }regulativní (umožňuje usměrňovat žákovu činnost) }sociální (utvářejí se vztahy mezi učitelem a žáky }poznávací (vede žáka k poznání učitele, učiva i sama sebe }rozvojovou (žák se učí zpětnou vazbu využívat k vlastnímu rozvoji, tj. sebevzdělávání a sebevýchově) }Aktivita: vytvořte zpětnou vazbu a zaměřte ji na jednotlivé funkce } } }Akceptace odpovědi žáka (učitel potvrdí odpověď: ano, mhm..) }Echo odpovědi (u. i zopakuje odpověď žáka: ano byl to Seifert) }Elaborace odpovědi (rozvinutí, rozšíření odpovědi) }Pochvala žáka (velmi dobře jsi odpověděla) C:\Users\Alena\Downloads\20220320_141307.jpg C:\Users\Alena\Downloads\20220320_141344.jpg }Ve trojicích tvořte otázky a odpovědi (vyšší i nižší kog. náročnosti a zároveň použijte všechny typy zpětné vazby. }Každý klade otázky max. 3 minuty. }Ten kdo neklade otázky se orientuje na zpětnou vazbu a dělá si poznámky }Detekce: učitel/ka oznámí žákovi/yni, že udělal chybu, nic víc (Ne.). }Identifikace: učitel/ka doplňuje reakci o místo určení chyby. }Interpretace: učitel/ka doplňuje reakci o příčinu chyby, pomáhá nalézt správnou } odpověď. }Korekce: učitel/ka oznámí správnou odpověď }https://www.youtube.com/watch?v=HX-l4w5XQPc }https://www.youtube.com/watch?v=cMnbMi37cLY } } C:\Users\Alena\Downloads\20220320_141401.jpg C:\Users\Alena\Downloads\20220320_141428.jpg }Žák s ní dokáže bez problémů naložit a použít. }Měla by být individualizovaná na potřeby daného žáka a používat jazyk, kterému rozumí. }Pomáhá překlenout mezeru mezi současným a cílovým stavem. }Usměrňuje výuku. }Učí žáky lépe pracovat s chybou. }Má jasně daná pravidla. }Nutné vyhnout se jakékoliv ironii, nadřazenosti či zesměšňování } } }Používat popisný jazyk (Tvá prezentace představuje…V druhém bodě mi chybí..) }Zpětné vazbě musí žák rozumět (např. doporučení formulovat otázkou) }Každé hodnocení musí vycházet z předem daných kritérii(učitel sám, učitel + žáci) }Je třeba vyvážit kritiku a ocenění }Efektivní je se zaměřit pouze na některé oblasti }Čtyř čtvrtinové hodnocení }Učitel může žákovi poskytnout zpětnou vazbu nejen verbálně formou předávání určitých hodnotících zpráv, ale také nonverbálně } }Žáci si sdílejí své hodnotící výroky a zároveň si mohou prohloubit porozumění problému }Různý intelektový potenciál – mohou se od sebe učit }Může být kontraproduktivní pokud se učiteli nepodaří zajistit, aby se žáci nebály upřímně a otevřeně hodnotit práci svých spolužáků a neobávali se vlastního selhání nebo kritiky spolužáků }Klíčové je nastavení přímých pravidel – slušnost z. vazby }https://audiovideo.rvp.cz/video/4268/VIRTUALNI-HOSPITACE-HODNOCENI-ZAKU-5.-ROCNIKU-V-HODINE-MATEMA TIKY.html } } }https://www.youtube.com/watch?v=QCvR6C8CeqY&list=PLOHEjcasmYdfqPlOXSbek_6NDxNj99Bd0&index=3&t=878s }53. minuta } }Podpora chování je poskytována na třech úrovních intenzity, reagujících na aktuální potřeby žáků. }Upevňování vhodného chování, }nezraňující reakce na nevhodné chování } další metody podpory pozitivního chování žáků ve třídě } }Ověřeným postupem k nastavení preventivní úrovně podpory chování ve škole je především sjednocení tří až pěti pozitivně formulovaných očekávání (například bezpečí, respekt a zodpovědnost). }Ta jsou se všemi žáky procvičena na konkrétních příkladech ve všech specifických prostředích školy (například bezpečí na chodbě procvičují žáci chůzí po pravé straně a respekt zase poskytnutím dostatečného prostoru ostatním). }Pokud učitel ve své třídě zavede postupy předcházející nevhodnému chování a upevňující vhodné chování, podpoří nejen dobré třídní klima, ale díky snížení množství času věnovaného řešení nevhodného chování žáků se pak může více věnovat výuce }Zároveň výrazně omezí stresové situace, které v žácích vyvolávají obranné reakce, zvyšují problémové chování a také snižují schopnost žáků soustředit se na učivo a efektivně se vzdělávat }Pokud se žák má naučit novému chování, je potřebovat toto chování zopakovat v průměru osmkrát. }Pokud se však žák má přeučit určité zvnitřněné chování, je nutné tento nový vzorec chování zopakovat přibližně třicetkrát. } }Hlavní složkou preventivní podpory chování ve třídě i celé škole je časté upevňování vhodného chování pomocí konkretizované pochvaly žáka nebo skupiny žáků. (např.„Oceňuji, že všichni pracujete potichu, což ukazuje, že respektujete ostatní.“) } Aby byla preventivní podpora chování efektivní, má učitel dodržet poměr minimálně pěti pochval na jedno pokárání u každého žáka. }Konkretizovaná pochvala dává žákům pozitivní zpětnou vazbu na jejich chování, buduje dobrý vztah k učiteli i škole a je efektivní prevencí nevhodného chování žáků. }fyzické přiblížení }předem domluvená gesta či signály, kterými učitel upozorňuje na očekávání, které má žák nebo skupina žáků dodržovat, nebo může odkázat na konkrétní krok vizualizovaného rutinního postupu. }konkretizovaná pochvala chování jiných žáků, kteří se do nevhodného chování nezapojují } }Zpětná vazba informující žáka o nutnosti zastavit nevhodné chování a zapojit se do očekávaného chování má být co nejkonkrétnější, pronesená nezraňujícím způsobem a je vhodné, aby zhruba odpovídala následujícímu postupu: }Ohleduplně oslovte žáka jménem. }Popište pozorované nevhodné chování. }Popište vhodné chování. }Vztáhněte chování k celoškolnímu očekávání. }Zakončete povzbuzením žáka. } }Ve skupině vytvořte 5 - 10 základních pravidel chování ve třídě }učitel využívá příležitosti k poskytování ocenění vhodného chování }preventivními podněty, podporuje budování vztahů se žáky díky pozitivním interakcím a předchází předpokládaným spouštěčům nevhodného chování žáků. }Pohyb v celém prostoru: Učitel má být v průběhu dohledu fyzicky nablízku všem žákům, aby jim mohl poskytnout podporu při práci na úkolu, ocenit vhodné chování a případně pomoci zklidnit se či připomenout očekávání při výskytu nevhodného chování. }Skenování prostoru: Učitel má v pravidelných intervalech pohledem přehlédnout celou třídu (chodbu), aby zhodnotil, zda některý ze žáků nepotřebuje jeho asistenci nebo za jaké vhodné chování může žáky pochválit. }Interakce se žáky: Učitel má pravidelně a často poskytovat žákům pomoc a zpětnou vazbu jak směrem k akademickému výkonu, tak směrem k jejich chování a dodržovat poměr pěti pochval nebo vyjádření podpory na jedno pokárání či korekci nevhodného chování. Tímto způsobem učitel předchází výskytu nevhodného chování, upevňuje vhodné chování a posiluje pozitivní vztah žáků k učiteli i škole jako takové. } }Při aktivním dohledu učitel využívá tří základních prvků: