Empatie - vychází z učitelova zájmu o žáka - učitel by si měl klást otázku, jak se žák cítí, co prožívá v konkrétní vyučovací situaci - je předpokladem pozitivního vztahu žáka k učiteli - žák by měl mít pocit: On (učitel) mi rozumí, sympatizuje se mnou. Akceptace – korektní , taktní, nepodezřívavý vztah učitele k žákům; Konkrétní projevy akceptace: učitel - nechá žáky dokončit práci, kterou vykonávají se zájmem - nechá žáka domluvit, neskáče mu do řeči - povzbuzuje žáka (i jeho nedokonalé pokusy) - oceňuje hodnotné nápady žáka - je k žákovi zdvořilý - vyjadřuje sympatie ke všem žákům, nedává najevo lhostejnost či antipatii - dodržuje pravidla, na nichž se se žáky dohodli Entuziasmus - je nakažlivý, infikuje žáky, je důležitou složkou motivace žáků - učitel může sdělovat své osobní zkušenosti a zážitky - nelze si představit zájem žáků o předmět, nemá-li ho sám učitel Aktivní naslouchání - poslech (fyziologická činnost) X naslouchání (psychologický proces) - je pro něj důležitý respekt k tomu, s nímž hovoříme - riziko „zaškatulkování“ (pasivní, pečlivý) - problém dialogu učitel – žák: lpění na očekávané odpovědi žáka Humor - zlepšuje vztahy mezi učitelem a žáky, ale i mezi žáky navzájem - humorné situace mohou být připravené i spontánní - riziko: ironie a sarkasmus (v rukou učitele velice silná zbraň)