Spolupráce asistenta pedagoga a učitele a rodičů Třídní schůzky Efektivní komunikace mezi rodičem a učitelem }2.5. – 11.5.2022 v RUVu workshopy s učiteli z praxe (Mgr. Novotná, Mgr. Menšíková, Mgr. Bula) – přihlašování přes zkušební termíny v ISu, 2 ze 3 }Do 2.5.2022 odevzdat videovýklad do ISu }3.5. – 13.5.2022 písemná zpětná vazba k shlédnutému videu v diskusním vláknu vaší mikroskupinky }14.5. – 22.5.2022 písemná sebereflexe do ISu }základní podmínka pro efektivní zapojení asistenta pedagoga do práce s žáky } }asistent i učitel musí mít prostor pro společné přípravy na výuku a konzultace (min. 15 minut) } }pomoc a podpora asistenta zajišťuje učiteli prostor pro více intenzivní práci s žáky s postižením nebo znevýhodněním } }alespoň občas (a neformálně) by mělo dojít k výměně rolí (asistent se stane tím kdo vede třídu) } } }Při spolupráci asistenta s učitelem ve výuce by mělo docházet ke kombinaci těchto rozdělení činnosti: }Učitel pracuje s třídou, asistent se podle instrukcí učitele věnuje žákovi (nebo menší skupině žáků) se speciálními vzdělávacími potřebami. } }Asistent podle instrukcí učitele dohlíží na práci třídy tak, aby se učitel mohl individuálně věnovat žákovi (nebo menší skupině žáků) se speciálními vzdělávacími potřebami. } } Asistent vykonává pomocné činnosti – rozdává nebo vybírá sešity a učebnice, kontroluje zápisy do žákovských knížek, kontroluje plnění domácích úkolů apod. – tím zajišťuje učiteli více času pro práci s žáky, zejména pak pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. } } }důležitá součást práce asistentů pedagoga (podpora žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním) } }u žáků se zdravotním postižením (zdravotním znevýhodněním) obvykle formou každodenní výměny základních informací o aktuálním zdravotním stavu a potřebách žáka, o probraném učivu a potřebě jeho procvičování } }u žáků se sociálním znevýhodněním je nutné mít alespoň základní informace o sociálním zázemí žáků (rodiny často řeší problémy, které jsou v porovnání se školní úspěšností jejich dítěte daleko závažnější); u rodin žáků z etnických nebo národnostních minorit je třeba znát nejdůležitější kulturní specifika rodiny a zohledňovat je } }navázat kontakt s rodiči sociálně znevýhodněných žáků může být složité (rodiče o kontakt s učiteli nestojí nebo se mu záměrně vyhýbají) }Kontakt asistenta s rodinou (zákonnými zástupci) žáka může mít různé formy: } }kontaktování rodičů žáka v ranních hodinách nebo po vyučování v budově školy nebo před školou (předání informací o učivu, chování, organizačních záležitostech) }delší setkání, na které asistent pozve rodiče žáka do školy (vhodné k řešení konkrétních problémů, předpokládá dříve vytvořený vztah vzájemné důvěry mezi asistentem a rodiči žáka) }kontaktování rodičů žáka v jejich domácím prostředí „mezi dveřmi“ (předání nejdůležitějších informací o učivu, chování, organizačních záležitostech) }kontakt s rodiči žáka během doučování v domácím prostředí (vhodný k předání důležitých informací ze školního prostředí i k pozvolném a přirozeném utváření pedagogických kompetencí u samotných rodičů žáka) } }setkávání se rodičů s učiteli na témata související se školní docházkou, prospěchem a chováním žáků } }učitelé mohou vnímat třídní schůzky jako „nepříjemnou situaci“ (odlišnost od komunikace se třídou žáků, vzpomínky na vyhrocené konflikty) }rodiče mohou vnímat třídní schůzky jako „nepříjemnou situaci“ (obavy, strach, stavu ostražitosti, napětí nebo rozladění bez zjevného důvodu) } }typy třídních schůzek – individuální X společné } §Individuální třídní schůzky §učitel a rodič (učitel hovoří s každým rodičem zvlášť) §učitel, rodič a dítě (učitel hovoří s rodičem a dítětem ve trojici) § Společné třídní schůzky § učitel a rodiče (učitel promlouvá ke všem rodičům současně) § učitel, rodiče a děti (učitel promlouvá ke všem rodičům a žákům současně) § učitel, rodiče a žáci (k rodičům promlouvá nejen učitel, svoji práci prezentují rodičům i děti) § učitel, rodiče, příp. žáci a další osoby, které se podílejí na vzdělávání a výchově žáků § - }nepodceňujte kvalitní obsahovou ani časovou přípravu }program třídní schůzky dejte rodičům předem, ve třídě promítněte }mějte připravené materiály žáka (portfolio, sešity, hodnotící archy) }zamyslete se, proč třídní schůzky organizujete, jaký mají význam a účel }ze třídních schůzek veďte zápis, který posdílíte rodičům } }buďte otevření, klidní, vyrovnaní a pokud možno příjemní v chování i jednání }buďte připravení a otevření k otázkám rodičům }rozvažte jaké chování by mohlo být nepříjemné pro rodiče }neuvádějte osobní informace o dítěti před ostatními rodiči }ověřujte si zda vše bylo správně pochopeno }buďte otevření k případným dalším individuální setkáním } }Rozdělte se na dvě poloviny INDIVIDUÁLNÍ X SPOLEČNÉ TŘÍDNÍ SCHŮZKY } }Pokuste se vymyslet 5 - 10 pozitiv proč je typ třídní schůzky výhodnější } }Sdělte ostatním a v rámci celé seminární skupiny diskutujte } }Na přípravu argumentů máte max. 10 minut } } } }Individuální třídní schůzky }Společné třídní schůzky }Soukromí }Můžeme se bavit více do hloubky }Můžeme rodiče pozvat na určitý čas }Rychlejší }Pozveme si pouze ty, kterým máme co říct }Kratší příprava }Příjemnější pro rodiče, nemusí se cítit trapně }Komfortní i pro učitele }Časově úsporné }Vhodné prostředí pro řešení skupinových záležitostí }Rodiče se dozví odpověď na otázky, které by je na individuálních nenapadly }Rodiče se poznají mezi sebou - v momentě, kdy se 1 rodič nemůže dostavit, je pro něj snazší se obrátit na ostatní }Zapojení žáků do třídních schůzek - více pohledů na věc }Organizačně jednodušší (je jeden čas a jedno datum) }V případě konfliktního rodiče může mít učitel oporu v ostatních }Rodiče mohou sdílet své zkušenosti s ostatními }Učitel by neměl dítě hodnotit }Učitel nesmí „dávat nálepky“ (labeling) }Učitel by měl situaci stroze popsat (popis události bez vlastního emočního cítění) }Učitel by měl nechat reagovat rodiče (prostor pro rodiče říct, co si myslí) }Ujasnit si pojmy }Objasnit svá stanoviska (učitel i rodič by měli mít možnost vyjádřit a předložit svá stanoviska) }Vyzdvihnout kladné stánky dítěte (na každém dítěti je něco, co si zaslouží pochvalu) }Poradit rodičům (učitel by měl umět citlivě poradit rodičům) }Opakovat pravidla „hry“ (rodiče pravidla nemusí znát nebo si je pamatovat) }devalvování druhého, jeho názorů (shazování, posměch) }změna tématu, která má být považována za odpověď }nedokončování vět }chytání za slovo }fráze, nejasné výroky }dvojsmysly }mluvení za druhého }interpretace projevů a chování druhého }nálepkování (labeling) }manipulace (ovlivňování chování druhých se zištným cílem) }skákání do řeči }podezíravost } } }verbální agrese: osočování, slovní napadání, ironie, sarkasmus, urážení }neverbální agrese: demonstrativně ignorovat, mlčet, útrpně se tvářit }podceňování druhého }pochybování o kompetenci druhého }necitlivé až necitelné chování }zneužívání důvěry }nedodržování dohodnutých pravidel }pomlouvání }záměrné zatajování celé pravdy }úmyslné poskytnutí falešné informace }skrývání skutečných motivů }nerespektování druhého }Rozklikněte si prosím odkaz níže a vyplňte zpětnou vazbu k semináři Pedagogická komunikace } }https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdIJsfoMqfZvhBDrYbCbEH1OOwEUBOgmF6uSawSTCFBilUoLw/viewfor m?usp=sf_link