Zadání videovýkladu a ukázky Základní pojmy IRF struktura }Výběr z 21 témat }Odkaz na témata je v interaktivní osnově }Instrukce a zveřejnění témat ve 2. hodině (21.2.2022) }Zápis do tématu videovýkladu do 28.2.2022 }Pedagogická komunikace a výchovná komunikace }Komunikační pravidla (pro učitele i žáka) }Pedagogická komunikace a interakční styl učitele }Komunikace verbální (mluvený i psaný projev) }Komunikační bariery }Komunikace neverbální }Specifika pedagogické komunikace (IRF komunikační struktura) }Dialog ve výuce. Dialogické vyučování }Monolog ve vyučování: expozice a prezentace učiva }Pedagogická komunikace: podmínky, metody, obsah, prostředky, cíle }Efektivní komunikace s rodiči žáků: učitel-žák-rodič }Zásady komunikace s osobami s postižením sluchu nebo zraku }Zásady učitele – využívání alternativní a augmentativní komunikace }Otázky pedagoga, klasifikace otázek, kognitivní náročnost otázek }Zpětná vazba ve výuce: druhy, funkce, význam pro učení }Využití prostoru v pedagogické komunikaci (proxemika) }Techniky vedení rozhovoru }Aktivní naslouchání (shrnování, rekapitulace, parafrázování…) }Emocionální stránka pedagogické komunikace (akceptace, empatie, pozitivita, humor…) }Nenásilná komunikace (principy a inspirace pro pedagogickou komunikaci) }Prezentační dovednosti učitele (Powerpoint, Keynote, Prezi využití a přednosti pro výuku) } }Zapište se k jednomu z témat (do 28.2.) }https://ucnmuni.sharepoint.com/:x:/t/pedagogicka/EVtu2yYZ-2VMklwwjHUiKxwBTbkjPD96_gRX_CfuIR28Eg?e= bEnuMPhttps%3A%2F%2F }Natočte videovýklad na toto téma a vložte do odevzdávárny – Úkol 2 (do 2.5. 23:00) }Prohlédněte si videovýklad Vaší skupiny (VIDEO 01 – 05) a vypracujte zpětnou vazbu (do 11.5.) }Přečtěte si ostatní reflexe a vytvořte sebereflexi vlastního videovýkladu a vložte do odevzdávárny Sebereflexe (do 22.5.) } }https://www.youtube.com/watch?v=oTv4mWT4Ek8&t=1s } }https://www.youtube.com/watch?v=P8iaSTqm92g } }https://www.youtube.com/watch?v=PHL5MUZYvHc } }V průběhu maximálně 5 minut zkuste vymyslet tři slova (podstatná jména, přídavná jména, slovesa), která Vás charakterizují a začínají přitom prvním písmenem Vašeho křestního jména? } }Alois – aktivní, amatér, autoritativní J }Co se Vám vybaví když uslyšíte výraz „komunikace“? } }Co se Vám vybaví při výrazu „výuková komunikace nebo pedagogická komunikace“ } }K odpovědi využijeme Mentimeter, otevřete si na mobilu stránku www.mentimeter.com a zadejte kód 6169 9226 }Vložit můžete až tři odpovědi } }https://www.youtube.com/watch?v=MMl0Q_uPRu8 }Sociální interakce } - vzájemné aktivní působení, ovlivňování jedinců, skupin a prostředí }Pedagogická interakce } -vzájemné působení dvou nebo více subjektů v průběhu výchovně vzdělávacího procesu }Sociální komunikace } - sdělování, tj. výměna informací }Pedagogická komunikace } - Vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům }pedagogická komunikace }je zaměřena na výchovně vzdělávací proces, ve kterém si všímá výměny informací mezi přednášejícím a posluchačem (vychovatelem a vychovávaným) při naplňování výchovně vzdělávacích cílů }X }výuková komunikace }výměna informací mezi učitelem a žáky v rámci vyučovací jednotky }uskutečňuje se prostřednictvím verbálních a neverbálních projevů jako sled komunikačních aktů a situací. }je řízena učitelem a má specifická pravidla, vymezující roli a pravomoc komunikačních partnerů. }vytváří konkrétní psychosociální klima ve třídě a je tímto klimatem i ovlivňována. } }má jednoznačně vymezeny sociální role účastníků a dohodnutá komunikační pravidla }bývá předem jasno a v učebním projektu, event. učebním plánu vymezeno: - kdo s kým bude komunikovat (prvky komunikace), - kdo bude iniciátorem komunikace, - jakým směrem půjde informace k jednotlivým komunikujícím (jednosměrně, obousměrně, se zpětnou vazbou...), - jaká bude frekvence a rozsah komunikace, - jaký bude obsah komunikace. } }komunikace má minimálně dva účastníky: - producenta (mluvčího) - příjemce (adresáta, naslouchajícího) }má dvě roviny: - obsahová (co řekneme) - vztahová (jak to řekneme) }příjemce (adresát) může s nově získanou informací udělat následující: - přijmout ji - nepřijmout - znehodnotit }prezentace obsahu vzdělávání }naplňování cílů výchovy a vzdělávání }řízení třídy }utváření vztahů mezi učitelem a žáky či mezi žáky vzájemně }utváření klimatu ve třídě •Jde tedy o třísložkovou sekvenci, kterou otevírá i uzavírá učitel. •Příklady? U: „Jaké je hlavní město Argentiny? Ž: Buenos Aires. U: Ano, správně…“ Iniciace Učitel Replika Žák Feedback pozitivní Učitel Další sekvence }Ve dvojích formulujte otázku a odpověď dle IRF struktury v několika sekvencích }Průběžně se v roli Učitel – Žák prostřídejte }Následně vytvořte trojice a zde využijte opět IRF }Průběžně se v roli Učitel – Žák1 – Žák2 prostřídejte } } }Délka aktivity max. 15 minuty }Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995) Komunikace ve škole. }Gavora, P. (2005) Učitel a žáci v komunikaci. }Nelešovská, A. (2005) Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada. }Šeďová, K., Švaříček, R. & Šalamounová, Z. (2012) Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál. } }