Využití prostoru Emocionální stránka komunikace Komunikační hry }Budování osobní značky, osobní profil, pohovor }Vhodné do aktivit typu povězte nám něco o sobě, konference, e-mail, blogu, obchodní schůzce }Všude, kde se snažíte „prodat sami sebe“ } }Délka 30 sekund – 2 minuty }Cílem je zaujmout a získat, ale zároveň nepřehltit } } }Musí být konkrétní a bez klišé nebo nudných formulací }Srozumitelné, jednoduše zapamatovatelné }S obsahem je třeba být ztotožněn, tedy bez pochybností, bez negativ }Měla by být energická, s emocemi a nadšením }Nezapomeňte na klíčová slova } }Vyzkoušejte sami J (na tvorbu máte 5 minut) } }Očekávané vs. neočekávané informace } }1/ }Co děláte? }Po koho to děláte? }Jaký to má přínos? } }2/ }Začněte zamyšlením se nad tím, co chtějí vaši studenti dělat jinak, co jim může vaše řešení poskytnout (jak se změní život vašeho studenta, když absolvuje vaši výuku/proč chce chodit do vaší výuky/a jak se bude cítit, když se něco nového ve výuce naučí) Prichádzajú za mnou ľudia, ktoí sú už unavení z toho, že keď otvria skriňu nájdu tam len pár kúskov oblečenia, ktor´´e im pohodlne sadnú. Som Vendy, trenérka chudnutia. }(Ne)funkční elevater speech } } }https://www.youtube.com/watch?v=DE3Rq_Ao_R4 } } } }prostorové chování }proxemika je sdělování oddálením či přiblížením }vzdálenost může ovlivňovat mezilidskou komunikaci: proxemika vyjadřuje vliv vzdálenosti na úroveň komunikace } }Veřejná zóna: 900 cm - 350 cm. Vnímáme při ní několik osob. Patří sem veřejné projevy. }Společenská zóna: 350 - 120 cm. Setkáme se s ní při kontaktu v zaměstnání, úředních jednáních atd. }Osobní zóna: rozmezí 120 - 45 cm. Jde při ní o důvěrnější sdělování informací. }Intimní zóna: je od 45 - 0 cm. Týká se většinou pouze rodiny a nejbližších lidí. }Ve škole jsou běžné situace, kdy je rozmístění účastníků neměnné. Jak může přesto učitel využívat prostoru třídy? } }Má tzv. sálové uspořádání vliv na pedagogickou komunikaci? } }Komunikuje učitel se všemi žáky stejně nebo jsou ve třídě místa s různou mírou aktivity? } }Hromadná řízená diskuse Gavora (1994) podobu této zóny vysvětluje tím, že velký význam zde má fyzická blízkost, kdy učitel komunikuje především s těmi žáky, kteří jsou k němu nejblíže a se kterými může navázat vizuální kontakt. }Ovlivňují žáci akční zónu a pedagogickou komunikaci? }Termín „zóna aktivní účasti“ používá Atwoodová a Leitnerová (in Mareš, Křivohlavý, 1995) pro pojmenování procesu, kdy je komunikace a podoba komunikačních zón ovlivňována zvýšenou aktivitou ze strany žáků´. } }Schnitzerová a Kontírová (1995, 1996) doložily, že žáci sedící v zóně aktivní účasti nejen vykazují vyšší míru aktivity, ale zároveň vykazují nižší míru aktivity nežádoucí. Navíc žáci, kteří bývají označováni za prospěchově podprůměrné, častěji obsazují místa mimo fyzický a zrakový kontakt vyučujícího (tedy mimo zónu). } }Komunikační procesy na II. Stupni základní školy z hlediska prostorového uspořádání jednotlivých aktérů (Veronika Domkářová): } http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/201/316 } }Pohyb vyučujících v prostoru třídy: } }Chodci: }„Myslím, že jak změnim jakoby tu pozici v tý třídě, když jdu dopředu, tak jakoby se ta pozornost prostřídá no…“ }Myslivci: }„No, u tabule, u stolku, a nebo si sednu na přední, doprostřed na lavici a tím pádem jako na lavici žákovskou.“ }Strážci: }„Většinou sem, nesedím, ale stojím vedle stolku mezi prvníma lavicema u první a druhý řady. Často někdy chodím taky ještě na druhou stranu mezi druhou a třetí řadu.“ } } } } } } } } }Otevřete si ve webovém prohlížeči stránku www.menti.com a zadejte kód 6465 8470 }Vyberte si který typ učitele dle předchozího dělení jste J }Rozdělte se do menších skupinek // týmů a v rámci týmů vytvořte soubor (10) pravidel souvisejících s emocionální stránkou komunikace }Můžete diskutovat přímo ve třídě nebo odejít na chodbu, abyste se vzájemně nerušili }Na tvorbu máte max. 10 minut } }Základní pravidla }Naslouchat projevu žáka }Snažit se vcítit }Akceptovat situaci }Reagovat pozitivně }Nezesměšňovat }Reagovat s humorem }Nebýt pro žáka uzavřený }Využívat komunikačních her vedoucích k větší otevřenosti }Ukázka komunikační hry }Popis hry: Polovina hráčů se stane „modelovací hmotou“, ostatní jsou „sochaři“. Nyní „sochaři“ z „hmoty“ modelují různé sochy. Musí při tom dávat pozor, aby svůj „model“ nezranili. }Varianta: „Modelovací hmota“ má při tvarování zavřené oči a pokouší se uhodnout, co znázorňuje. } }Pojďme si teď „sochaře“ vyzkoušet }V rámci dvojice je vždy jeden z Vás sochař a druhý hmotou. Úkolem sochaře je vytvořit sochu znázorňující věc nebo vlastnost, hmota musí poznat v jakou sochu je přeměněna }Po vyzkoušení se prohoďte } }Na aktivitu máte max. 10 minut } }Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995) Komunikace ve škole. }Gavora, P. (2005) Učitel a žáci v komunikaci. }Nelešovská, A. (2005) Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada. }Šeďová, K., Švaříček, R. & Šalamounová, Z. (2012) Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál. } }