Definice dialogického vyučování Dialogické vyučování Vedení rozhovoru }Pokuste se diskutovat v menších skupinkách, jak si představujete dialogické vyučování. Případně zkuste vymyslet sami }Definujte alespoň tři znaky dialogického vyučování } }Na aktivitu máte max. 10 minut }Žáci hovoří často a jejich promluvy jsou dlouhé (jsou aktivní). }Učitelé kladou žákům otevřené otázky, jejichž cílem je podnítit je k přemýšlení. }Žáci vykonávají myšlenkovou práci, neopakují naučená fakta. Žáci argumentují. }Učitel poskytuje žákům zpětnou vazbu, snaží se jejich myšlenky rozvíjet, povzbudit je k jejich prohloubení a rozpracování. }Úkolem žáků není pouze odpovídat na otázky učitele. Sami kladou otázky, diskutují mezi sebou. }Znalosti nejsou chápány jako předem dané, nýbrž jako postupně konstruované v interakcích mezi učitelem a žáky. 1.Kolektivita 2.Reciprocita 3.Podpůrnost 4.Kumulativnost 5.Účelnost Alexander (2006) }Nejstarší didaktická metoda }Patří do metod slovních – dialogických }Při rozhovoru učitel formou otázek a odpovědí vysvětluje určitý jev, problém a vede žáky k novým poznatkům }Metoda rozhovoru má často funkci pomocnou, motivační (na začátku hodiny, ověření poznatků žáků) nebo doplňuje metodu výkladu a tak zabezpečuje zpětnou vazbu a větší zapojení a soustředěnost žáků ve výuce } } }Konverzace (mezilidská komunikace) }Dialogu }Interview }Osobního pohovoru }Skupinového pohovoru }Výzkumného interview }Diagnostického interview } }Otevřete si ve webovém prohlížeči stránku www.menti.com a zadejte kód 5174 373 }Vyberte si který typ rozhovoru dle Vašeho názoru učitele nejčastěji používá } } }E – empatie } }A – autentičnost } }U – úcta, respekt }Řízený } - Standardizovaný }Částečně řízený } - Větší volnost, stanoven cíl }Neřízený } - Velký prostor pro účastníka (žáka, studenta) ◦ ◦ } Zahájení } } Navázání vztahu } - Naslouchání (aktivní naslouchání) } - Usměrňování } } Vyústění rozhovoru – závěr rozhovoru } }verbální (a neverbální) komunikace v podobě otázek a odpovědí dvou nebo více osob (např. učitele a žáků) na dané výchovně-vzdělávací téma }vyznačuje zaměřeností na stanovený výchovně-vzdělávací cíl }dotazování }ovlivňování }naslouchání (aktivní naslouchání) }Řečnické otázky }Sugestivní otázky – emocionálně zabarvené }Paralingvistické projevy – hlasitost, rychlost, barva, důraz }Uzavřené otázky }Otevřené otázky }Pokyn x výzva/nabídka } } }Nyní se pokuste vytvořit jeden příklad k alespoň dvěma kategoriím uvedeným u „Dovednosti dotazování“ }Pracujte každý samostatně, na aktivitu máte max. 5 minut }Přesvědčování }Argumentování }Paradoxní příkazy – „Nařizuji neposlouchat“ }Paradoxní emocionální ladění }Anticipování námitek }Vyhýbání se negativním formulacím } }Více: }MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. } } }Nyní se pokuste vytvořit jeden příklad k alespoň dvěma kategoriím uvedeným u „Dovednosti ovlivňování“ }Pracujte každý samostatně, na aktivitu máte 5 minut }významné v rozhovorech „typu pomoc“ } }aktivita naslouchajícího, který nejen registruje, co a jak sděluje komunikační partner, nýbrž také na rozhovoru participuje kognitivně, emočně i akčně. Snaží se nejen vyprávějícímu porozumět, ale i se do něj vciťovat. Verbálně i neverbálně dává vcítění najevo } }Výzkum Ústavu pedagogických věda FF MU – Klára Šeďová } }https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096902795-studio-6/219411010110712-studio-6-ii/video/707709 }