Otázky pedagoga podle kognitivních a afektivních cílů Aktivní naslouchání Zpětná vazba }Rozdělte se do mikrotýmů a v rámci týmů diskutujte nad přečtenými texty } }Na diskusi máte max. 10 minut } }Soustřeďte se zejména na následující otázky: }Co Vás při četbě zaujalo? } }Dozvěděli jste se něco nového? } }Co bylo dle Vašeho názoru přínosné a proč? } }Považujete něco z uvedených ukázek za nepřínosné? } } }učitelské otázky jsou považovány za klíčový prvek procesu učení, a to nejen ve školní třídě. }podle Postmana (1979) je veškeré naše poznání výsledkem tázání, a proto je možné říci, že kladení otázek učitelem je jedním z nejdůležitějších intelektuálních nástrojů - }otevřené (založené na obsahové volnosti odpovědi). Na otevřenou otázku neexistuje jen jedna správná odpověď, která by byla dopředu dána. V běžné komunikaci nalezneme větší množství otázek otevřených než uzavřených, zatímco ve výukové komunikaci je tomu naopak. } }uzavřené (založené většinou na výběru z nabídnutých možností odpovědi či jednoznačné odpovědi) ◦zjišťující (ano – ne, vlévá se…) ◦doplňující (Kdy se narodil…? Kam se vlévá…?) } }systémem vyhodnocení kognitivní náročnosti otázky je taxonomický systém Benjamina Blooma, který odlišuje tyto kognitivní procesy: ◦(1) zapamatovat; ◦(2) porozumět; ◦(3) aplikovat; ◦(4) analyzovat; ◦(5) hodnotit; ◦(6) tvořit }otázky nižší kognitivní náročnosti jsou zaměřeny na doslovné vybavení si faktu, který byl již aspoň jednou v nějaké podobě učitelem prezentován. Tento typ otázek koresponduje s úrovní „zapamatování“ (případně „porozumění“) dle Bloomovy taxonomie } }otázky vyšší kognitivní náročnosti splňují dvě podmínky: } } 1. dle Bloomovy taxonomické tabulky se vztahují na zbylé kognitivní procesy } 2. odpověď na takovou otázku nesmí být přímo dostupná } z učebnice či jiného materiálu, který mají žáci k dispozici. }O jaký typ otázky se jedná? }„Zhodnoťte dopad vlády Marie Terezie pro české země…“ } }A) žák může vytvořit odpověď na základě svých znalostí (vyšší kognitivní proces), }B) žák si může vybavit odpověď na tuto otázku z minulé hodiny (nižší kognitivní proces). }Kritikové školního vzdělávání dlouhodobě tvrdí, že učitelé vedou žáky pouze k memorování a osvojení si faktů, ovšem bez důrazu na vyšší kognitivní procesy myšlení, jako je aplikace, syntéza či hodnocení. } }Nemusí být pravdivé, často schází empirické důkazy, o který by mohl být opřen tak závažný hodnotový soud. 30% 20% 10% 0% 40% 50% 100% 90% 80% 70% 60% Dějepis Literatura Občanská výchova Mluvnice VKP NKP }1. Uzavřené otázky nižší kognitivní náročnosti Odpověď je vyjádřením již osvojeného (dříve prezentovaného) faktu; existuje pouze jedna správná odpověď, kterou zná učitel dopředu. }2. Uzavřené otázky vyšší kognitivní náročnosti Zadání otázky vyžaduje pro odpověď žákovo porozumění; odpověď není dostupná z učebnice, žáci ji vytvoří na základě svých znalostí; jediná správná odpověď. }3. Otevřené otázky nižší kognitivní náročnosti Jednoduché dotazování; forma odpovědi je vyjmenování množiny předmětů (které si vybaví z minulé hodiny); existuje více správných odpovědí. }4. Otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti Směřují k analýze, hodnocení, tvořivému výkonu žáků; odpověď vytvořena samostatně, není přímo dostupná z učebního materiálu; více správných odpovědí. } }V rámci dvojic se pokuste formulovat min. jeden příklad }1. Uzavřené otázky nižší kognitivní náročnosti. } }2. Uzavřené otázky vyšší kognitivní náročnosti. } }3. Otevřené otázky nižší kognitivní náročnosti. } }4. Otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti. } na aktivitu máte max. 10 minut } } }1. Uzavřená otázka nižší kognitivní náročnosti. Učitel popíše osobnost z historie (např. Karel IV.), ukáže obrázek, na kterém je osobnost vyobrazena, a ptá se žáka, jaké je její jméno otázkou: Jmenuje se? Pokud žáci neodpoví, ptá se dál: Karel? }2. Uzavřená otázka vyšší kognitivní náročnosti. Žák čte cvičení zaměřené na význam slova, učitel položí otázku: Kde je základní význam slova? U kterého výrazu? }3. Otevřená otázka nižší kognitivní náročnosti. Učitel probírá v hodině téma kultura a ptá se: Když řeknu kultura, co vás napadne, co si pod tím pojmem představíte? }4. Otevřená otázka vyšší kognitivní náročnosti. Učitel se zabývá tématem volebního práva a ptá se: Máte jít volit nebo ne? Proč? } } } }významné v rozhovorech „typu pomoc“ } }aktivita naslouchajícího, který nejen registruje, co a jak sděluje komunikační partner, nýbrž také na rozhovoru participuje kognitivně, emočně i akčně. Snaží se nejen vyprávějícímu porozumět, ale i se do něj vciťovat. Verbálně i neverbálně dává vcítění najevo } —Aktivní naslouchání je základní sociální dovedností, která umožňuje být v dobrém kontaktu s komunikačním partnerem a vytvoří mu prostor pro vyčerpávající sdělení —Přináší výhodu oběma účastníkům —Je jen jednou z mnoha forem naslouchání, kterou nepoužíváme běžně (využití je cílené) } 1.Snažíme se o co nejpřesnější pochopení, porozumění tomu, co komunikační partner myslí a sděluje 2.Dáváme najevo, že vnímáme a akceptujeme partnera (zajímáš mě ty i to, co si myslíš, co cítíš, jak o tom mluvíš) 3.Podněcujeme tak komunikačního partnera k tomu aby objevoval, zkoumal, popisoval, vyjasňoval… }Rozhovor se zpomalí - oba máme čas přemýšlet }Vytváříme prostor pro vysvětlování - je větší pravděpodobnost, že si „porozumíme“ }Zavedeme do rozhovoru zpětnou vazbu -dozvíme se, jak se navzájem vnímáme a jak si rozumíme }Nastavíme žádoucí vzorec komunikace (IRF) } }Pasivní naslouchání }Aktivní naslouchání —Příjem informací —Nezahrnuje zpětnou vazbu mluvčímu —Posluchač je pasivní —Mluvčí neví, zda „byl slyšen } a pochopen“ —Poskytuje hodně prostoru mluvčímu, jeho tok myšlenek a slov nic nekoriguje —Mluvčí je mnohonásobně aktivnější — —Je atributem } „sociální komunikace“ —Předpokládá schopnost empatie ( bez ní je prázdnou natrénovanou dovedností, } v konečném důsledku neefektivní) —Mluvčí dostává stálou zpětnou vazbu od příjemce —Aktivita je rozložena mezi oba účastníky rozhovoru — } } }AKTIVNĚ NASLOUCHAT ZNAMENÁ NECHAT STRANOU SVÉ POTŘEBY A EMOCE } } }AKTIVNĚ NASLOUCHAT NEZNAMENÁ SOUHLASIT, ALE CHTÍT SE DOZVĚDĚT, CO SI MYSLÍ TEN DRUHÝ C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Lines\BD21332_.gif }Povzbuzování – aktivizace mluvčího }Objasňování- ujištění se o správnosti }Parafráze- vlastními slovy totéž }Zrcadlení – dodáváme porozumění, uznáváme pocity }Reflexe- pojmenování pocitů }Shrnutí- prostě shrnutí }Uznání- ocenění } } }Skupinky po třech } }První klade otázky, doptává se (jednoduché otázky + případně může povzbuzovat, objasňovat, parafrázovat otázku, zrcadlit, shrnovat) } }Druhý odpovídá, nedotazuje se } }Třetí si dělá poznámky o procesu – jen fakta (co viděl, slyšel, případně on cítil) } }Po třech minutách se prostřídejte (celková doba aktivity max. 10 minut) } }Nezastupitelná úloha v sociální komunikaci } }V pedagogickém procesu ji chápeme jako korekční informaci } }Jedná se o informaci pro žáka, díky které se dozvídá, jak probíhá proces jeho učení (Mareš a Křivohlavý, 1995) }regulativní (umožňuje usměrňovat žákovu činnost) } }sociální (utvářejí se vztahy mezi učitelem a žáky } }poznávací (vede žáka k poznání učitele, učiva i sama sebe } }rozvojovou (žák se učí zpětnou vazbu využívat k vlastnímu rozvoji, tj. sebevzdělávání a sebevýchově) } }Zpětná vazba by měla žákovi pomoci, nikoliv ho zastrašit nebo odradit od další činnosti } }Nutné vyhnout se jakékoliv ironii, nadřazenosti či zesměšňování } }Učitel může žákovi poskytnout zpětnou vazbu nejen verbálně formou předávání určitých hodnotících zpráv, ale také nonverbálně }1. Akceptace: jedná se o stručné předání potvrzení správnosti odpovědi (Ano…, Hm…, } Dobře… atp.). }2. Echo: učitel/ka zároveň s akceptací zopakuje správnou odpověď ať doslovně, či ji } parafrázuje. }3. Elaborace: učitel/ka zároveň s akceptací správnou odpověď rozvine o další informace. }4. Pochvala: učitel/ka správnou odpověď žáka/yně vyzdvihne, ocení. } } }1. Detekce: učitel/ka oznámí žákovi/yni, že udělal chybu, nic víc (Ne.). }2. Identifikace: učitel/ka doplňuje reakci o místo určení chyby. }3. Interpretace: učitel/ka doplňuje reakci o příčinu chyby, pomáhá nalézt správnou } odpověď. }4. Korekce: učitel/ka oznámí správnou odpověď }Vybrat zásadní kritéria hodnocení na která se budete soustředit }Využívat ve větší míře pozitivní zpětnou vazbu, ale vyvarovat se vynechávání // ignoraci chyb }S chybou pracovat a diskutovat o ní }V případě nutnosti hodnotit pozitivně verbálně / neverbálně přímo, negativně formou lístečků nepřímo }Z hlediska struktury – pozitivní – negativní - pozitivní