Zpětná vazba Nenásilná komunikace } }Nezastupitelná úloha v sociální komunikaci } }V pedagogickém procesu ji chápeme jako korekční informaci } }Jedná se o informaci pro žáka, díky které se dozvídá, jak probíhá proces jeho učení (Mareš a Křivohlavý, 1995) }regulativní (umožňuje usměrňovat žákovu činnost) } }sociální (utvářejí se vztahy mezi učitelem a žáky } }poznávací (vede žáka k poznání učitele, učiva i sama sebe } }rozvojovou (žák se učí zpětnou vazbu využívat k vlastnímu rozvoji, tj. sebevzdělávání a sebevýchově) } }Zpětná vazba by měla žákovi pomoci, nikoliv ho zastrašit nebo odradit od další činnosti } }Nutné vyhnout se jakékoliv ironii, nadřazenosti či zesměšňování } }Učitel může žákovi poskytnout zpětnou vazbu nejen verbálně formou předávání určitých hodnotících zpráv, ale také nonverbálně }1. Akceptace: jedná se o stručné předání potvrzení správnosti odpovědi (Ano…, Hm…, } Dobře… atp.). }2. Echo: učitel/ka zároveň s akceptací zopakuje správnou odpověď ať doslovně, či ji } parafrázuje. }3. Elaborace: učitel/ka zároveň s akceptací správnou odpověď rozvine o další informace. }4. Pochvala: učitel/ka správnou odpověď žáka/yně vyzdvihne, ocení. } } }1. Detekce: učitel/ka oznámí žákovi/yni, že udělal chybu, nic víc (Ne.). }2. Identifikace: učitel/ka doplňuje reakci o místo určení chyby. }3. Interpretace: učitel/ka doplňuje reakci o příčinu chyby, pomáhá nalézt správnou } odpověď. }4. Korekce: učitel/ka oznámí správnou odpověď }Vybrat zásadní kritéria hodnocení na která se budete soustředit }Využívat ve větší míře pozitivní zpětnou vazbu, ale vyvarovat se vynechávání // ignoraci chyb }S chybou pracovat a diskutovat o ní }V případě nutnosti hodnotit pozitivně verbálně / neverbálně přímo, negativně formou lístečků nepřímo }Z hlediska struktury – pozitivní – negativní - pozitivní }Co si představujete pod pojmem „nenásilná komunikace“? } }Využijeme opět aplikaci Mentimeter } }Klikněte na www.menti.com a zadejte kód 3390 690 }Nenásilná komunikace (Nonviolent communication, NVC) je metoda komunikace směřující k vytváření porozumění mezi lidmi a k hledání řešení, která fungují pro všechny. }Postupy nenásilné komunikace vyvinul Marshall Rosenberg : „Vše, co bylo integrováno do nenásilné komunikace, jsou poznatky o jazyku, komunikaci, vědomí a použití síly, známé mnoho století. Umožňují udržet si empatické naladění k ostatním i k sobě i v náročných situacích.“ } }Základ nenásilné komunikace spočívá ve specifickém zaměření pozornosti a přístupu k mezilidským interakcím i k sobě samému. Vychází z vědomí vzájemné provázanosti a předpokladu, že všichni sdílíme stejné potřeby, přestože se často lišíme ve způsobech, kterými se je snažíme naplnit. } }Díky tréninku nenásilné komunikace dokážeme lépe porozumět sami sobě i lidem kolem nás a zaujímat postoje, které zohledňují potřeby všech zúčastněných. } }Nenásilná komunikace nabízí specifické tréninkové formy a způsoby, jak zaměřovat v komunikaci pozornost, co říkat a dělat. Opakováním forem cvičíme verbální flexibilitu, rozšiřujeme svoji paletu možných reakcí na podněty a zlepšujeme svoji všímavost } }Kontakt se sebou samým: zaměření pozornosti na vlastní pocity a potřeby a kultivování vnitřní svobody v nakládání s nimi. }Upřímné sebevyjádření: vyjádření všeho podstatného takovým způsobem, který budou ostatní lidé schopni slyšet a pochopit. }Empatie: vytváření prostoru pro prožívání druhého člověka tak, aby se cítil slyšen, pochopen a brán vážně. } } } }https://youtu.be/wXI511DBJnY } }Robert Krzisnik } }Existují obecně dvě formy jak nenásilnou komunikaci využít - jedinec (pedagog) sám je součástí skupiny, která pilíře nenásilné komunikace uplatňuje (sám se jimi řídí, využívá já) - jedinec (pedagog) není součástí skupiny, do skupiny vstupuje a funguje v ní jako mediátor }S oběma případy se můžeme poměrně často setkat v rámci práce učitele ve třídě } }Utvořte trojice, v rámci nich si postupně vyzkoušejte obě formy nenásilné komunikace }Každý má svou roli – učitel, žák, žák (v prvním případě) nebo mediátor, žák (učitel), žák (ve druhém případě) }Zabývejte se nepříjemnou situací (kázeň, prospěch, problémy), kterou chcete řešit }Ten z Vás který využívá metody nenásilné komunikace by měl situaci řídit a řešit }Role postupně prostřídejte (cca 3 minuty na roli) } }Na aktivitu máte max. 18 minut