Poradní kruhy Restorativní spravedlnost }Tuto techniku vymysleli Jack Zimmerman a Virginia Coyleová a v originále ji nazvali Council }Je to velice oblíbená a často využívaná komunikační technika v zahraničí } }J. Zimmerman, V. Coyleová: Cesta poradního kruhu - Umění otevřené komunikace. Praha, Nakladatelství DharmaGaia: 2016. ISBN 978-80-7436-061-9. } }Jedná se o techniku skupinové sociální interakce. Základem komunikace v poradním kruhu je pozorné naslouchání (aktivní naslouchání) a snaha o porozumění mluvčímu. }Poradní kruh mívá jasně označené zahájení a jasně stanovený konec. }Všichni účastníci by ne sebe měli mít možnost vidět a slyšet se. }Nikdo z účastníků poradního kruhu nesmí být v rámci kruhu rušen! } }Poradní kruh může mít různé formy, ale má několik charakteristických prvků: - Uspořádání do kruhu, kdy jsou všichni na stejné úrovni hierarchie - Plné soustředění na jednoho mluvčího, většinou toho který má „mluvící předmět“ (součástí poradního kruhu jsou jeho záměry: mluvíme a nasloucháme od srdce, mluvíme spontánně, říkáme podstatu svého příběhu.) } }Mluvit od srdce - záleží na opravdovosti toho, co říkáte (nebo toho, co mlčíte), jen tehdy je až hmatatelně cítit podstata toho, co chcete říct, i když je to snad rétoricky neobratné. Poradní kruh vytváří bezpečný prostor pro maximální upřímnost. Vítaná je i jednoduchost řeči, atmosféra poradního kruhu svojí podstatou brání „vykecávání“. Žádné filosofické reflexe, ale skutečně osobní sdělení. } }Naslouchat od srdce - pozorné nesebestředné naslouchání je vzácnější než promlouvání od srdce, přitom úspěch poradního kruhu je z největší části závislý právě na naslouchání. A opačně - pozorné naslouchání pomáhá mluvčímu lépe mluvit o věcech, o kterých doopravdy chce. } }Mluvit k věci - mluvit k věci a být výstižný je umění, důvodem vyprávět příběhy v poradním kruhu ale není stát se profesionálním vypravěčem nebo charismatickým řečníkem. Důležité je držet se tématu, kvůli kterému všichni do poradního kruhu přišli. } } }Spotánnost - bylo by chybou, chystat si v průběhu promluv ostatních to, co chci říct. Oslabovalo by to naslouchání a tím by vlastně řeč také špatně dokázala zareagovat na již řečené. Můžete i spontánně mlčet, protože ne všechno, co vám v jednu chvíli připadá důležité, musí být nutně vysloveno nahlas. Když k vám dojde "mluvící předmět", tedy udělení slova, zmaterializované třeba klackem nebo kamenem, nemusíte hned začít mluvit jako kniha. Někdy je vlastně dobré si trochu vyčistit hlavu, nadechnout se a ve skrytu si znovu položit otázku, co jsem chtěl vlastně k tématu říct. Nemusíte se cítit svázáni tím, že musíte nutně na svého předřečníka navázat. Řekněte to, co se vám k danému tématu dere na mysl. A nebo - spontánně mlčte a dejte slovo dalšímu. } }Jako součást poradního kruhu se velmi často využívá tzv. restorativní spravedlnost }Původně je tento pojem spojen s právnickou terminologií i přesto že samotné právo jej příliš nezná }Podstat restorativní spravedlnosti je ve skutečnosti, že se nesoustředí na vinu a trest, ale na napravení mezilidských vztahů, které přestupek narušuje } }Restorativní pojetí spravedlnosti (RPS) může být významnou inspirací, jak přistupovat k řešení problematického chování nebo konfliktů ve skupině. }Na rozdíl od klasického pojetí spravedlnosti ve společnosti, které stojí na používání trestů a odměn, je jádrem RPS autentická komunikace všech zúčastněných, vedoucí k vytváření dohod. }K restorativnímu procesu je kromě provinilce zvána také oběť činu a členové skupiny. }V dialogu zaměřeném na porozumění činům a jejich důsledkům společně hledají kroky, které by obnovily zdravé vztahy ve skupině či komunitě. }Dialog je veden v kruhu všech zúčastněných a bývá nazýván kruh obnovy. }Uznáváme, že i špatné chování dítěte nám říká něco o kolektivu a učí nás práci s emocemi. }Kruh obnovy je setkáním všech, kterých se čin dítěte týká - celé skupiny. }Dohoda skupiny o dalším postupu. Pátrání po tom, co pomůže vyřešit důsledky činu a narovnat vztahy v celé skupině. }Pravidla kruhu obnovy }1. Mluvme upřímně. O našem názoru, naší zkušenosti, z naší perspektivy. }2. Poslouchejme ušima i srdcem. Snažme se slyšet za slovy i to nevyřčené, co je pro druhé důležité. }3. Důvěřujme, že řekneme to, co říct chceme. Není třeba si to v duchu připravovat. }4. Buďme výstižní. Nejsme pod časovým tlakem, ale važme si času ostatních. }1. Co se podle tebe stalo? - Nejde o to dokazovat, kdo má pravdu, ale o to vyslechnout příběh všech zúčastněných. - Pověz, co se podle tebe stalo a jak jsi to vnímal/a. }2. Co sis v tu chvíli myslel/a? - Jaké myšlenky se ti honily hlavou, když se to stalo? - Jak jsi o tom od té doby přemýšlel/a? - (Poté, co se vyjádřili i ostatní) Jak o tom přemýšlíš teď poté, co jsi slyšel/a ostatní? }3. Jaký vliv to na tebe a na ostatní mělo? - Jaké důsledky to pro tebe mělo? A pro ostatní? - Co pro tebe bylo nejtěžší? }4. Co by sis přál/a, aby se teď stalo? - Co by pomohlo, aby se věci urovnaly a spravily? - Je tu něco, oč bys rád/a požádal/a? Je něco, co bys chtěl/a nabídnout? }5. Jak se teď cítíš a co je pro tebe teď zásadní? }https://www.youtube.com/watch?v=NioRoFQ_fPg } }V příští hodině si poradní kruh vyzkoušíme }Zamyslete se nad aktuálním tématem, které Vás trápí // těší // chcete o něm mluvit }Seminář budeme věnovat možnosti o těchto věcech mluvit }Z hlediska pravidel poradního kruhu bude mít každý možnost se vyjádřit }V samotných principech je zaneseno že se nemusí vyjádřiv všichni (vyjadřují se ti co chtějí) – pro potřeby toho si tuto aktivitu vyzkoušet, Vás ale poprosím všechny, abyste si připravili o čem chcete mluvit