Komunikační pravidla Kodex komunikace mezi učitelem a rodičem Rodiče vítáni }Zamyslete se nad tématem „Specifika (těžkosti) online výuky“ }Z hlediska pravidel poradního kruhu bude mít každý možnost se vyjádřit }V samotných principech je zaneseno že se nemusí vyjádřiv všichni (vyjadřují se ti co chtějí) – pro potřeby toho si tuto aktivitu vyzkoušet, Vás ale poprosím všechny, abyste si připravili o čem chcete mluvit }Mluví pouze ten kdo má mluvící předmět } —V oblasti pedagogické komunikace lze formulovat rozsáhlé množství pravidel, které mohou napomoci fungování a plynulosti komunikace —Správně nastavená komunikační pravidla jsou závislá od konkrétní situace, účastníků, prostoru, podmínek —Každý si komunikační pravidla definuje // uzpůsobuje sám — } —V rámci pedagogické komunikace můžeme rozlišovat několik typů komunikačních pravidel dle činitele na kterého jsou zaměřeny: - komunikační pravidla učitele (pro jeho efektivní komunikaci) - komunikační pravidla učitele s žákem (jak nejlépe s žákem komunikovat, aby vše dokázal přijmout, pochopit) —- komunikační pravidla učitele s rodičem (jak efektivně rodiči vysvětlit svoje kroky, čeho se nedopustit) — } }Skupinky po třech } }Pokuste se definovat Vaše vlastní komunikační pravidla používaná učitelem pro co nejefektivnější fungování jeho projevu (max. 10) } }Pravidla následně zapište a sdělte ostatním skupinám } }Na aktivitu máte max. 10 minut } 1.Ujasněte si záměr komunikace 2.Buďte otevření 3.Dejte na stranu svoje ego 4.Uvědomujte si svůj postoj v průběhu komunikace 5.Aktivně naslouchejte 6.Shrnujte slyšené nebo parafrázujte 7.Nezesměšňujte, neshazujte, nehodnoťte, neútočte 8.Mluvte pravdivě a k věci 9. 9. 9.Buďte co nejvíce konkrétní 10.Buďte aktivní, ptejte se 11.Neodbíhejte od tématu 12.Sdílejte své pocity 13.Dodržujte úmluvy a pravidla 14.Nebojte se použít slovo „promiň, omlouvám se“ 15.Nenechávejte rozhovor // komunikaci neukončenou 16. 16. 16. }Kodex komunikace si sestavují školy samostatně }Komunikace mezi rodinou a školou je založena na vzájemné důvěře, respektu a partnerství. }Pro úspěšný posun dítěte je nezbytná spolupráce rodiny a školy nastavená tak, aby fungovala. }Cílem komunikace a spolupráce mezi rodinou a školou je vždy prospěch a rozvoj dítěte. } §rodič respektuje učitele jako odborníka ve své profesi §uznává jeho kompetence §učitel má individuální styl práce se kterým rodiče seznámí §učitel respektuje rodiče jako toho, kdo dítě dobře zná a zodpovídá za něj § rodiče mohou po domluvě vstupovat do procesu výchovy a vzdělávání a zúčastnit se vyučování § pravidla komunikaci nastaví učitel individuálně § rodiče s nimi seznámí a ti je respektují (zejména pracovní dobu) - §při řešení problémových situací se rodič obrací na zainteresovaného učitele § pokud se situace týká žáka, měl by být účastníkem § rodič se může obrátit i na vedení školy § nespokojenost s řešením nezmiňovat před dítětem § u případné schůzky si rodič s učitelem domluví osobní setkání a seznámí se s důvodem setkání § učitel ve škole v hodinách učí, pracovní povinnosti plní před i po vyučování i o přestávkách § učitel i rodič udržují formální a zdvořilý způsob komunikace § komunikují otevřeně, s respektem, popisným jazykem § neponižují se, nezesměšňují, neurážejí nebo nenapadají § udržují tak pozitivní atmosféru ve škole - §Jedná se o organizaci // značku poukazující na větší otevřenost ve spolupráci s rodiči §Školy, které mají zájem se do organizace zařadit // získat značku, musí splnit minimální počet kritérií nutných pro udělení značky §Kritéria jsou odlišná pro MŠ, ZŠ a ZUŠ §Rodiče musí s kritérii souhlasit a souhlas podpisem potvrdit §Organizace // značka umístí školu na mapu certifikovaných škol §Škola zaplatí poplatek za zahrnutí do sítě škol, vyvěsí samolepku a ceduli s kritérii §Kritéria naplňování nejsou kontrolována – kontrolují je sami rodiče, žáci a učitelé -rodičům je umožněn bezproblémový vstup do školy (zvonek u vchodu, telefonní kontakt, neuzamčený vstup) -rodičům jsou poskytnuty kontakty na všechny učitele a vedení školy (tištěný seznam s kontakty, aktualizované webové stránky) -komunikace mezi školou a rodiči je partnerská, otevřená a rodičům je zaručeno že prospěch a chování jejich dítěte nebude probíráno před ostatními rodiči (vždy si udělat čas, konzultovat individuálně) - - - -rodiče jsou informováni o tom, co a kdy se ve škole děje (tištěná informace na začátku roku, webové stránky) -rodiče znají kritéria značky „Rodiče vítáni“ a souhlasí s nimi (i písemně) -škola organizuje školní akce pro rodiče v termínech a hodinách, kdy se mohou zúčastnit -informační cedule s kritérii značky je viditelně umístěna u vstupu do školy - - -