Karty „Bez rákosky“ —Didaktická pomůcka pro studenty/studentky učitelství —Zaměřená na oblast řešení kázně a classroom management —Cílem poskytnout pomocnou ruku v situacích, ve kterých si učitel neví rady, a často v momentálním rozpoložení sáhne k metodě, která se z dlouhodobějšího hlediska jeví jako neefektivní — } —Na přední straně vždy nalezneme název a popis dané metody. —Z druhé strany se nachází dva příklady situací z praxe, jak lze metodu aplikovat. —Zadní stranu doplňuje také graf, který přehledně uvádí zpracovanou zpětnou vazbu učitelů expertů na danou metodu. —Lze z ní vyčíst, jak často učitel metodu používá a jak je podle něj v praxi efektivní. — } }Karty lze zakoupit // objednat v rámci Obchodního centra MUNI https://www.ped.muni.cz/pedagogika/didakticka-pomucka-karty-bezrakosky/bezrakosky-zakoupeni-karet/ } }Lze si je však také stáhnout a vytisknout zdarma https://www.ped.muni.cz/pedagogika/didakticka-pomucka-karty-bezrakosky/materialy-ke-stazeni/ } }Ideální způsob je využití kazuistiky konkrétní situace a následně hledání // volba konkrétních užitných karet }Ke každé kazuistice se nabízí více karet, které lze použít a vzájemně je kombinovat }Doporučujeme také projít manuál který je ke kartám přiložen } }Níže jsou uvedeny tři kazuistiky }Vyberte si minimálně dvě z nich a pokuste se vybrat // vyhledat kartičky, které byste k řešení této kazustiky // problému použili }Na následujícím slide naleznete názvy karet které doporučujeme k uvedené kazuistice } }„Žák osmé třídy je ve třídě oblíbený, ale do školy chodí nerad a nemá moc velký respekt k učitelům. Učitelka zadá žákům práci a vidí, že onen žák se otočil zády k ní a začal si povídat s kamarádem. Učitelka k němu přijde a poprosí ho, zda by si mohl otevřít sešit a začít pracovat. Na to jí žák odpoví vulgární frází.“ } }Jak byste toto řešili? } }Kruh voleb }Restorativní odtazy }Důsledky chování }Sebereflexe } }Zvolili jste nějakou jinou? } }„Žáci mají dělat samostatnou práci, ale ze zadní lavice se ozývají tlumené hlasy. Když učitel dojde k mluvícím žákům, zjistí, že ani nemají otevřený pracovní sešit a koukají na něco na telefonu“ } }Jak byste toto řešili? } }Pozorování, pocit, potřeba, prosba }Nepříjemná pauza }Změňte styl výuky }Odpočítávání } }Zvolili jste nějakou jinou? } }Žákům je zadána čtvrtletní písemná práce z matematiky. Učitel na začátku hodiny upozorní všechny žáky, že si mají sklidit z lavice všechny věci kromě propisky, tužky a pravítka. Mobilní telefon mají mít vypnutý v batohu. Uprostřed hodiny se učitel zvedne od katedry a vidí, že žák ve třetí lavici rychle schovává telefon do lavice. } }Jakou metodu z karet byste na jeho místě vybrali k vyřešení této situace? }Domluvená schůzka }Improvizovaná konference }Restorativní dotazy }Přestupková hierarchie }Sebereflexe } }Zvolili jste nějakou jinou? } }Nyní si vyberte až čtyři karty (ideálně takové s kterými jste ještě nepracovali) }Projděte si je a pokuste se rozebrat všechny vybrané karty a zkusit se objektivně podívat na všechna možná pozitiva i negativa vybraných technik } }Zaznamenejte si jaké karty jste si vybrali a alespoň jedno pozitivum a jedno negativum