Biofilní orientace vzdělávání JS_22 HH Biofilní orientace vzdělávání Vztah přírody a kultury ve své komplexnosti. „Životu přející“ postoj člověka k přírodě, určovaný kulturou. Objasňovat co je příroda a přirozené, co je kultura a umělé; vštěpovat evoluční způsob myšlení, kompatibilitu kultury s přírodou k nové duchovní integraci člověka v celku přírody a kultury; Biofilní přístup ke vzdělávání Pojem „biofilní“ představuje v širším smyslu lásku k životu a přírodě. • Biofilní přístup ke vzdělávání je založen na úctě k přírodě a uznání její jedinečnosti a nenahraditelnosti. • Člověka chápe jako integrální součásti biotického společenství a kulturu jako umělý výtvor člověka, za který on nese odpovědnost. • Odlišný způsob prezentace přírody a přirozeného a kultury a umělého a z hlediska jejich vzájemných vztahů a přirozené a kulturní evoluce (viz Metafora dvou pekařů (Šmajs, 2011). • Jednota člověka a Země a na ničím nepodmíněná a na člověku nezávislá hodnota přírody. • Odmítá arogantní antropocentrické paradigma lidské nadřazenosti nad přírodou. Příroda tu totiž není jen pro to, aby člověku sloužila! • Lidské vitální potřeby jsou svým původem přírodní, ale jejich uspokojování nemá mít charakter arogantního antropocentrismu a mechanistické interpretace skutečnosti. • Z výjimečné pozice člověka plyne jeho zodpovědnost vůči přírodě. Mít na paměti, že „přírodu nevytváříme, za její fungování neneseme odpovědnost, evoluční procesy probíhají i bez nás“ (Šmajs 2011). Proměna vzdělávacího kurikula • od orientace abiotické a protipřírodní přejít k orientaci biotické a propřírodní („od vlády nad přírodou k životu ve shodě s přírodou“); • od převahy dílčích informací a pasivního přijímání poznatků k rozvoji evolučního a systémového myšlení prostřednictvím znalostí a porozumění ekosystémům, včetně vlivů lidské činnosti na životní prostředí; • od axiologicky arogantního antropocentrismu a mechanistické interpretace skutečnosti k výchově ekologicky odpovědného občana; odolávání hypertrofii civilizačních momentů v podobě diktátu módy, sugesce reklamy - „od nadvlády techniky k akceptování sociální spravedlnosti a rovnoprávnosti“); • od vzdalování se/odcizování přírodě k hodnotové rehabilitaci přírody vtištěním (imprintingem) života jako nejvyšší hodnoty („od ocenění kvantity /více/ k ocenění kvality /lépe/“). Potřeba permanentní diskuse o vlastním obrazu světa a soustavné kritické přehodnocování návyků a činností; nelze žít na úkor ostatního světa a příštích generací. Obsahové principy biofilně orientovaného vzdělávání Aby: • zůstaly zachovány přírodní hodnoty a biologická rozmanitost pro současné a příští generace; • vlivem kultury nerostla zátěž prostředí; • se minimalizovaly dopady jednání na druhé, • lidé odolávali svodům techniky, pohodlí a krátkodobého zisku, • lidé dokázali vnímat, prožívat a hodnotit krásu přírody. •lidé předkládali pozitivní perspektivy světa a nekompromisně odmítali vulgarizované, jednostranné pohledy na realitu, •lidé pochopili, že nejsme vládci a bez přírody nelze žít, •lidé nežili na „cizí účet“, zvládali pokrok, byli ohleduplní, šetrní – nebrali víc, než je třeba …(J. Valenta, 2017). A na závěr …vztahy kolem nás nikdy jasné a jednoduché nebudou, jediným možným řešením je neustále vnímat, přemýšlet a hledat. Je třeba dopřát klidu a prostoru k pozorování krásy přírody, k prožívání radosti z bezprostředního kontaktu s přírodou, k upevňování prožitku harmonie s přírodou. Život je darem od přírody i lidské společnosti a její kultury. Od přírody má dítě cenné dary, tělesné a duševní síly. Smyslové a pohybové vlohy. Jsou to možnosti, šance, záleží na vlivech společenských, na rodině, škole, kamarádech atd., na péči dospělých a mnohostranných vlivech lidského obsvětí. Výchova má význam utvářecí. G. de Haan (1993). Environmentálne vzdelávanie v kontexte vedomostí o prostredí, environmentálnej uvedomelosti a správania sa v prostredí, [w>] Human communication studies, vol 1. Environmentálna výchova v rodine a škole. PdF UK, Bratislava, s. 52. H. Horká (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD. J. Krajhanzl, Environmental a proenvironmental behavior. [w>] Řehulka E. (ed.) (2010). Health Education: International Experinces. Masarykova univerzita, Brno, s. 259. G. Pfligersdorffer (1993). Relevantnosť ekologického poznania pre správanie, ktoré je v súlade s životným prostredím. [w>] Human communication studies, 1993, nr 1, s. 73. J. Šmajs. (2008). Potřebujeme filosofii přežití? Úvahy o filosofii, kultuře, poznání, vzděláním řeči a popularizaci vědy. Doplněk, Brno, s. 55. E. O. Wilson (1999). Konsilience. Jednota vědění. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Výzkum odcizování člověka přírodě. (2006). Závěrečná zprávaprojektu 1C / 4 / 40 / 04. Praha. Pro inspiraci • https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/22338/OVZDUSI--- TEMA-PRO-ENVIRONMENTALNI-VYCHOVU-V- ZIME.html/ • https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file =27649&view=4001 • https://www.youtube.com/watch?v=KIZfHHvhMIs • https://www.lipka.cz/vyukove-programy?idm=12 • https://www.lipka.cz/jednodenni-evp?idm=32 • https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=4001