OSV reflexe mýtů a metodické náměty Sem _3 Domácí úkol - reflexe • •Vyjádřete svůj názor na text: •https://clanky.rvp.cz/clanek/s/G/1116/DVACET-MYTU-O-OSOBNOSTNI-A-SOCIALNI-VYCHOVE.html •Rozsah: 1 s. • • Dvacet mýtů o OSV, tj. „určitých spontánně vznikajících výkladů toho, co je OSV, jak se má dělat a kdo ji má dělat, které nejsou zcela v souladu se záměry stojícími za včleněním OSV do RVP.“ (J. Valenta) •1. OSV nastane, když se mluví o tématech OSV, resp. když se tak vůbec povídá o životě... •2. OSV nastane sama od sebe vždy, když jsou žáci aktivní... •3. OSV nastane vždy, když se ve vyučování komunikuje... •4. Reflexe v OSV znamená, že učitel pokárá žáky za to, co dělají "špatně", a řekne jim, jak to mají dělat "dobře"... •5. Nemohu s žáky při práci s tématy OSV dělat reflexi, protože žáci jí nejsou schopni (resp.: nemohu používat kooperativní učení, protože žáci neumí kooperovat atd.) •6. Reflexe v OSV znamená zeptat se na pocity... •7. OSV je, když frčí hra za hrou (aneb "nekecáme a děláme"), a proto potřebuji mít přísun stále nových a nových her... •8. V OSV všechno souvisí se vším, takže je jedno, co děláme – nemusíme se zajímat o cíl té nebo oné hry, každá nějak ovlivní celého člověka... •9. Cíle v OSV formulujeme podle Blooma a v aktivních slovesech... •10. V OSV je důležité stanovit cíl a zvolit techniku – jestli to má celé smysl, to už je vedlejší... •11. Kooperace nastane tím, že učitel řekne, že budeme spolupracovat/že jsme spolupracovali – tím se splní úkol OSV... •12. Kde jsou skupiny, tam je kooperace a kooperace, to je OSV... •13. Pokud skupina odevzdá dobře vypracovaný úkol z předmětového učiva, znamená to, že skupina dobře zvládla úkoly OSV (dobře spolupracovala, efektivně komunikovala atd.) ... •14. Všichni žáci se naučí zvládat témata OSV podle předpisu, který jim dám... •15. Když dobře uspořádáme mezipředmětové vztahy, OSV nastane sama od sebe... • • •16. Využíváme-li metodu projektů, automaticky tím nastává OSV... •17. OSV se musí přizpůsobit metodické "filozofii" a výbavě učitele - např. pokud je učitel vyznavačem jednoho pedagogického směru, pak OSV = tento pedagogický směr ... •18. Nemusí mne zajímat, jestli to, co chci při výuce OSV od žáků, sám/a umím... •19. Každý učitel má osobnost, fakultu, praxi a životní zkušenosti – to ho kvalifikuje pro výuku OSV... •20. OSV je systém proměny celé školy, forem, řízení, organizace... • Vyjádřete svůj názor na smysl OSV Formy OSV (podle RVP ZV) •Integrace OSV a jiných předmětů (rozšířená, na první pohled nejjednodušší, ale didakticky velmi náročná forma začlenění); •Samostatný předmět (kroužek; samostatný časový blok) – výhoda: žák se může stát učivem č. 1; nevýhoda: organizační obtíže se začleněním předmětu a nekvalifikovaný učitel; •Projekt – výhodou je koncentrovanost a úspornost; nevýhodou je, že projekty k různým tématům různých předmětů jsou fakticky první formou, integrací; výhodou, když projekt je zaměřen přímo na tématiku OSV (např. projekt na téma komunikace; zlepšení našich vztahů atd.). !!!!! Nabídka pro Váš seminární úkol!! • Začlenění témat OSV •do běžné vyučovací hodiny, •samostatného předmětu, •třídnických hodin, •semináře, projektu, nebo i vícedenního kurzu. •Slovní intervence učitelů v rozhovorech se žáky vedou ke zosobnění témat osobnostní a sociální výchovy. •Např. „My se bavíme o té teorii, pomluvách, hádkách, strategii, jak je řešit, co jste vymysleli, jak jste chytří. Ale co vlastně chcete? Co vlastně potřebujete?“ • Jak reagujeme na předem neplánované „běžné školní situace“? • •Pokud žáky direktivně usměrníme a budeme se věnovat látce svého předmětu a k situaci se již nevrátíme, tak z ní pro téma OSV mnoho „nevytěžíme“. •Pokud problém otevřeme a poté, co se v něm blíže zorientujeme, si v něm najdeme téma pro OSV a budeme na něm se třídou pracovat (ať již hned či později), může být situace pro žáky velmi přínosná. •https://www.ptac.cz/localImages/Citanka_OSV%20(2).pdf • •https://capv.cz/wp-content/uploads/2020/01/valenta.pdf • •https://www.odyssea.cz/co-je-osv • •https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/94098 •https://www.edu.cz/methodology/vzdelavani-ukrajinskych-deti-v-cr/ • • • •