Prevence rušivého chování podporou třídního společenství teze Sem_4 HH Společenství (komunita) ve třídě dostatek příležitostí komunikovat poznávat se spolupracovat zažívat společné oslavy, úspěchy řešit společné problémy Podporujeme vznik a rozvoj třídního společenství Potřeba někam náležet: • navázat a udržovat důvěryplné vztahy se svými vrstevníky i dalšími lidmi, • životní spokojenost je závislá na úspěšnosti ve vztazích, • osvojování hodnotového systému společenství, navazování a udržování vztahů pro další život. Problémoví žáci často potřebují pomoc učitele při nastolení situací pro pozitivní přátelské vztahy. Základem jsou pravidla a jejich důsledné uplatňování Tvorba pravidel třídy společně (lze stvrdit podpisy učitelů i žáků). Formulace pravidel jazykem žáků, s žáky • dostatečně probrat, jak „vypadá“ jeho dodržování i nedodržování. • ve dvojici mohou trénovat, jak vypadá „naslouchání“ druhému a zažít si, jak vypadá nenaslouchání; • rozhovor nad zkušenostmi žáků a vypsání si konkrétních podob aktivního naslouchání a porušení tohoto pravidla. Průběžná práce s pravidly, diskuse o tom, jak se je daří plnit apod. Prodiskutovat tresty po nedodržování pravidel, důsledně uplatňovat. Třídní rituály zaměřené na pocit důležitosti všech jejich členů Budování třídního společenství i rozvoj identity každého jedince: • podpora a rozvíjení vnímání hodnoty sebe sama a druhých, • důstojné jednání s každým žákem a vysoké nároky na jeho chování. Problémoví žáci - často pocit nízké hodnoty pro ostatní. Chováním provokují reakce u učitelů i svých vrstevníků - pocit nedostatečnosti a nízké hodnoty je posilován. Málokdy se „poučí“, utvrdí se ve svém „nedobrém“ chování. Jakým způsobem přispíváme k budování společenství? Zařadit určité rituály (přání každému k svátku či narozeninám, říci něco o sobě, přání či dárek „šitý na míru“). Účast na sportovním utkání, koncertech či výstavách svých žáků a ocenění jejich činností a úspěchů. Pomoc nemocnému spolužákovi, dopis nepřítomné spolužačce, překvapení pro úspěšného žáka. Pořizování záznamů o těchto činnostech. Pomáhání si Třídní společenství - na principu vzájemné závislosti jeho členů a pomáhání si (např. doučování). Pomoc lidem i mimo třídu. Pocit radosti z „dobré věci“ - problémovým žákům pomáhá vybudovat úctu ostatních a vědomí vlastní hodnoty. Učitelé jako vzor chování – být vstřícní a nápomocní svým žákům i jiným lidem. Význam spolupráce pro předcházení rušivého chování. Komunitní kruhy 1. Naplánovat zaměření. 2. Úvodní promluva k tématu. 3. Prostor (kruh) – všichni na sebe vidí. 4. Pravidla pro jednotlivé promluvy (délka, předávání slova apod.) 5. Kruh s vyjádřením neverbálním a/nebo uměleckými prostředky. 6. Reflexe. Závěrem Žáci, a to nejen ti dospívající, mají v současném světě velmi náročný život a ti problémoví jej pravděpodobně mají ze všech nejnáročnější. Učitelé jsou pro ně jednou z mála ostrůvků „pozitivní deviace“, které je mohou alespoň nepatrně „posunout“ na jejich životní dráze k světlejšímu horizontu. Zřejmé je však také to, že není mnoho dalších profesí, které jsou tak zodpovědné a náročné, vyžadující zvažování tolika skutečností spadajících do různých vědeckých oborů, citlivost a mravní nároky, než je profese učitele. Doporučená a citovaná literatura Auger, M. T., Boucharlat Ch. (2005). Učitel a problémový žák. Praha. Portál. Cangelosi, J. S.(1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál. Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. http://www.ucitelske-listy.cz/2009/09/jana-stara-jak-predchazet- rusivemu.html https://www.edu.cz/methodology/vzdelavani-ukrajinskych-deti-v-cr/