Nevhodné chování žáků, jeho příčiny a okolnosti, vztah vyučujícího s žákem a se třídou stručné teze Sem_2 JS_22 HH Průběh výuky a požadavky k zakončení Znalostní zakotvení v tématu, kazuistika, diskuze, možné postupy řešení situací. Praktické nácviky v modelových situacích, aplikace poznatků, reflexe. Splnění zadaného seminárního úkolu. Příprava na seminář + názor na texty Aktivní účast na semináři. Zadání seminárního úkolu 1. krok: • Na základě svých zkušeností popište nevhodné/problémové chování žáka/žáků – aktéry, průběh, podmínky … co se stalo? 2. krok: • Analyzujte možné příčiny takového jednání… proč se to stalo? 3. krok: • Navrhněte Váš způsob řešení a zdůvodněte s oporou o teoretická východiska. Srovnejte s řešením, které jste zažil/a jako žák/yně/student/ka? do 4.4.2022 Studijní literatura Auger, M. T., Boucharlat Ch.(2005). Učitel a problémový žák. Praha: Portál. Cangelosi, J., S. (1994). Strategie řízení třídy – Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál. Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Doporučená literatura Bendl, S. (2004). Jak předcházet nekázni aneb Kázeňské prostředky. Praha: ISV nakladatelství. Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha: TRITON. Bendl, S. (2004). Neukázněný žák – Cesta institucionální pomoci. Praha: ISV nakladatelství. Bendl, S. (2001). Školní kázeň. Praha: ISV nakladatelství. Bendl, S. (2005). Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha: TRITON. Cíl 2. semináře Student/ka popíše případy rušivého chování; zdůvodní možné příčiny/ faktory vlivu; navrhne možná preventivní opatření Proč se žáci chovají nevhodně ve výuce? Nuda Nebyl úkol příliš dlouhý? Nebyl moc snadný či přehnaně náročný? Byl pro žáky dostatečně výzvou? Byla metoda, kterou jsem použila, pro žáky dostatečně pestrá? Mohli být žáci v převážné části hodiny aktivní? Dlouhotrvající duševní námaha: Nejsou žáci po hodině mého kolegy příliš vyčerpaní? Nevyžaduji po žákovi C., aby intelektuálně pracoval po příliš dlouhou dobu? Nemohl bych mu zadat více praktický a dovednostně orientovaný úkol? Nízká sebedůvěra žáků (obava ze selhání): •Pomohl jsem nemotivovaným žákům zaměřit se na úkol, ne na riziko neúspěchu? •Poskytuji jim dost podpory, aby se cítili jistější? •Posiluji u žáků víru v úspěch? •Nepodporuji u nich obavu z chyby? Špatný příklad učitele • Chci po žácích to, co sama dodržuji? • Chodím do hodin včas a připravený? • Nevyjadřuji se neuctivě o jiných lidech? • Zajímám se o úspěchy a problémy každého žáka? • Nemohou žáci mé ironické poznámky hodnotit jako urážky? Nejistota žáků • Vědí žáci, co ode mě mohou očekávat? • Nechovám se záludně? • Nepoužívám ironii? • Nebojí se mě? • Máme ve třídě určité rituály, u kterých je všem naprosto jasné, jak budou probíhat (pozdrav, kontrola domácích úkolů, rozdávání sešitů, odchod ze třídy? Nereagování na nevhodné chování: •Mám promyšlené, kdy reaguji a kdy nereaguji na nevhodné chování žáků? •Máme ve třídě stanovena jasná pravidla chování a poukazuji na ně? •Vědí (cítí) žáci důvod, proč chování určitého žáka ignoruji? Zadání dú do 28.2.2022 • VIDEO: Zdržují žáci začátek vyučování? V praktickém videu ukážeme řešení | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz) • Co mě zaujalo? • Co mě překvapilo? • Návrh na řešení podobné situace.