Týden 1 - Úvod, podmínky ukončení atd.
Úvod
Tato interaktivní osnova je určená jako podpora samostudia předmětu Sociální psychologie. Snažil jsme se zde a v interaktivní osnově pro semináře shromáždit dostatek informací k tomu, abyste zdárně prospěli/y u závěrečného online testu. Pokud nebudete nějakému termínu v textech nebo v prezentacích rozumět, vyhledejte si příslušný termín v obecných nebo odborných slovnících volně dostupných na internetu (Wikipedie a další), nebo se mě zeptejte v mailu krasa@ped.muni.cz. Rád Vám odpovím.
Interaktivní osnova je stále ještě ve výstavbě, proto uvítám všechny Vaše nápady, jak tyto stránky vylepšit.
Pokud jsem na něco zapomněl, napište mi na mail (krasa@ped.muni.cz)
K čemu Vám ve Vaší profesi bude sociální psychologie?
Proč by se měl student učitelství a speciální pedagogiky zabývat sociální psychologií?
Moderní učitel by měl znát mnohem víc než jen cílovou nauku, kterou chce svoje žáky učit (srov. "kompetenční model učitele" prezentovaný již v Úvodu do pedagogiky a psychologie , popř. vygoogluj). Znát cílovou nauku prostě učiteli nestačí. Musí znát a umět mnohem víc. Učitel musí být nezbytně vybaven mj. celou řadou znalostí spadajících do oblasti psychologie: krom obecné orientace v oblasti soudobé psychologie (kurz Úvod do pedagogiky a psychologie) je třeba mít znalosti z vývojové psychologie a dalších odborných disciplín.
Poznatky ze sociální psychologie jsou pro učitele důležité proto, že se týkají sociálního chování člověka, socializace a mnoha dalších oblastí, které přímo spadají také do oblasti pedagogiky, do oblasti výchovy a výuky a speciální pedogogiky.
Zde uvedené lekce Vám představí tři velké oblasti uvnitř sociální psychologie. Dozvíte se v nich něco o tom,
- jak jsou naše tělo a mozek evolucí připraveny na život ve skupině;
- jak na nás a na naše chování působí přítomnost druhých lidí nebo členství v sociální skupině;
- jak na sebe navzájem působí sociální skupiny.
Podmínky ukončení kurzu
Předmět je složen ze semináře a přednášky. Ukončením je kolokvium.
Z přednášky budete psát ve zkouškovém období online test (ten musíte splnit minimálně na 60%, tj. 12 z 20 otázek; otázky jsou formou multiple choice).
Otázky v závěrečném testu jsou vytvořeny na základě informací obsažených v přednáškách, v této interaktivní osnově a v povinné literatuře (Řezáčova skripta jsou přiložena v pdf formě níže). Testem budou prověřovány mj. termíny vyznačené v prezentacích tučně. Na začátku a konci lekcí jsou různé opakovací otázky. Na tyto otázky byste měli/y najít nejprve odpověď, než budete studovat další lekci. Pokud Vám při řešení otázek nepomohou ani informace v interaktivní osnově, ani na internetu, napište mi do mailu. Některé z uvedených otázek budou součástí testových otázek, z nichž se bude sestavovat každý online test, berte je tedy také jako ochutnávku a přípravu na online test.
Povinná studijní literatura:
Helus, Z. (2007, 2015). Sociální psychologie pro pedagogy. Grada: Praha.
Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno: Paido. – dostupné zde:
Doporučená studijní literatura:
Hewstone, M., Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha: Portál. - vybrané části 4 kapitol jsou ve Studijních materiálech!
Hayesová, N. (2007). Základy sociální psychologie. Portál: Praha.
V případě dotazů se neváhejte ptát na diskuzním fóru - najdete ho zde:
Budeme se snažit reagovat co nejpružněji.