Lenka Gulová, Katedra sociální pedagogiky
Žák se sociálním znevýhodněním a možné situace ve školní třídě. Zacházení s jinakostí, kultura uznání jako cesta k inkluzi.
Studenti se seznámí a porozumí sociálně pedagogickým aspektům výchovy a vzdělávání. Nahlédnou na situaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním, budou se zabývat tématem zacházení s jinakostí a možnosti aktivizace a podpory těchto žáků. Téma úzce souvisí s procesy inkluze v českém školství. Studenti porozumí významu pedagogizace prostředí a aktivizace jedince a skupiny jako součásti výchovného procesu a jejich aplikace v praxi. V přednášce je zmíněno téma hodnot jako důležité součásti života člověka a přirozeně také jeho vzdělávání. Významnou část přednášky tvoří konkrétní příklady ze školního prostředí, kde není prostor pro kulturu uznání, respekt a zacházení s jinakostí a doporučení, jak v těchto situacích reagovat a přemýšlet. K doplnění přednášky slouží další texty a nově také výsledky analýzy výzkumu v tématu inkluze.