Formy projevů nadaných NaRo 1. Úspěšný nadaný •Konformní jedinec •Podřizuje se svému okolí •Vrstevníky i dospělými přijímán jako nadprůměrný •Výborné studijní výsledky •Snadná identifikace •Snadno a rychle s jistotou odpovídá •Rychle chápe nové učivo •Objevují se často tvořivé odpovědi •Spontánně se zajímá o další informace •Vysoká úroveň sebehodnocení • 2. Náročný nadaný •Hodně tvrdohlavý, sebevědomý •Klasická výuka velmi nudí •Nevyrovnaný, nedostává se mu uspokojení základních potřeb ve vzdělávání •Pocity dává jasně najevo – ruší výuku – pokřikování, nebo se procesu vůbec neúčastní •Nerado respektuje autoritu – u učitelé výrazně neoblíbeno •Vyžaduje stálou pozornost učitele 3. Utajený nadaný •Plaché, tiché, nesmělé dítě •Přizpůsobuje se okolí •Maskuje své skutečné vlohy •Nízké sebevědomí, nejistota •Hlavně děvčata 4. Nadaný „odpadlík“ •Nadaný – nepochopení – stal se negativním činitelem, rebel •Prudké emoční stavy, naprostá rezignace •Mívá špatné známky, nedělá domácí úkoly, nespolupracuje •Bludný kruh • 5. Nadaný „dvakrát výjimečný“ •Často soustředění jen na handicap •Frustrace • 6. Samostatný nadaný •Autonomní, nevyhledává pomoc okolí •Dobré sebehodnocení •Realistiky přijímá svá pozitiva i nedostatky •Školství bere jako nutnost •Často se orientuje na mimoškolní aktivity 7. Vysoce tvořivé dítě •Experimentuje •Obtížně se přizpůsobuje pevnému školnímu systému •Opravuje dospělé, chce měnit školní pravidla •Špatně se ovládá •Konfliktní chování •Učitelé mohou mít potíže s identifikací jeho schopností •V zadání často vidí hlubší souvislosti a nehodlá se omezovat na jedno správné řešení