Rizikové skupiny nadaných NaRo Rizikové skupiny nadaných děti •Navenek se projevují osobitým způsobem •Potíže často při identifikaci •Význačné odlišnosti výchovně vzdělávacího přístupu •Ohrožené: -Nadaní s extrémně vysokým IQ -Kreativně nadané děti -Nadaní předškoláci -Nadaní adolescenti -Nadané dívky -Podvýkonové nadané děti -Dvakrát výjimečné nadané děti -Sociálně znevýhodněné nadané děti -Nadané děti z odlišného kulturního prostředí Podvýkonné nadané děti •Syndrom underachievement – rozpor mezi výkonem a potenciálem žáka •Neúspěšný, neprospívající •Důležité odlišení „neproduktivní“ nepodávají žádné výkony ve škole, ale výrazně vkládají svoji energii do volnočasových aktivit. Na rozdíl od podvýkonných mají dostatek vnitřní motivace a sebevědomí •Podvýkonovost není zapříčiněna dědičností •Často důsledek nevhodných výchovných takti – přehnaná ochrana dítěte, autoritativní nebo liberální výchova, příliš vysoké nebo nízké nároky •Také možnost identifikace na základě podobnosti (osobnosti rodiče) •Nevhodná kritika •Srovnávání – v rodinách • Druhy podvýkonnosti (in Jurášková, 2003) •Situační (občasný výskyt) •Chronická (stále snížený výkon) •Primární (bez zjevné příčiny) •Sekundární (průvodní jev určitého hendikepu) •Projevy -Negativní přístup ke škole -Špatné učební návyky -Nedokončují se úkoly -Pasivní přístup ke škole -Spatně se soustředí -Přecitlivělí -Nedokáží se prosadit ve skupině -Cíle vytyčené, ale nedosažitelné, nebo nízké -Neuznávají rutinní činnosti Zázračné děti (Feldman, 1986) •Děti se svými výkony v některé kognitivní oblasti vyrovnávají dospělých profesionálům •Často šachy a hudba Savanti •Jedinci vynikají v určité oblasti •Zapamatování si telefonních seznamů, celých jízdních žáků •Často mezi autisty (Cash, 1999)