Učební úlohy SENZORICKÉ XBIk01 Zahrada jako edukační prostředí Jaro 2022 ÚKOL PRO VÁS: 1) Zapište si pod sebe názvy všech 5 smyslů, kterými disponujeme my lidé. 2) Ke každému smyslu doplňte jednu situaci, kdy je tento smysl dominantní při poznávání přírody. 3) Vyberte si jednu z popsaných situacích a zamyslete se, jak byste ji vysvětlili pouze slovy někomu, kdo se do této situace nikdy nedostal. NAHODILOST vs. CÍLENOST Kterými smysly se zapojí při setkání s pivoňkou? TRÉNUJEME NAŠE SMYSLY 1) Prohlédněte si fotografie různých výukových prvků v zahradě. 2) Pojmenujte daný prvek a vysvětlete, pro rozvoj kterého z našich smyslů byly navrženy. 3) Prohlédněte si výtvory dětí z přírodnin. Řekněte svými slovy, jak by mohlo znít zadání k těmto činnostem. ZKOUŠÍME, CO VYDRŽÍ RŮZNÉ MATERIÁLY 4) Rozhodněte, které vlastnosti děti objevují na fotografiích. PEXESO POKAŽDÉ TROCHU JINAK 1) Popište, v čem spočívá princi hry PEXESO. 2) Navrhněte na tomto principu hru (pro zahradu), kde by bylo dominantní vnímání ČICHEM CHUTÍ HMATEM SLUCHEM ZRAKEM Zamyslete se nad otázkami: 1) Co měly společného pomůcky? 2) Proč se liší dostupnost těchto pomůcek v průběhu roku? 3) Byly prezentované aktivity náročné na přípravu? 4) Mohly se děti zapojit již do přípravy prezentovaných aktivit? 5) Bylo potřeba znát názvy použitých přírodnin? K čemu slouží senzorické úlohy v kontextu přírodovědného vzdělávání? PRO INSPIRACI ÚKOL PRO VÁS: odevzdání 22.4. nebo 13.5. 2022 Připravte si aktivitu pro děti do zahrady (každý svou vlastní a originální) – zaměřenou na rozvoj SMYSLOVÉHO VNÍMÁNÍ - aby vlastní poznávání nebo činnost byly vázány na venkovní prostředí - úlohu sepište dle této osnovy: Název úlohy: (vystihující podstatu činnosti) Zaměření úlohy: (k jakému tématu se vztahuje) Cíl úlohy: (co je cílem, co chcete děti naučit, co by si měli vyzkoušet) Pomůcky: (soupis potřebných pomůcek) Vnější podmínky: (omezení, za jakých lze činnost provádět) Postup: (v jednotlivých krocích, popsáno jako návod v kuchařce, který by umožnil postup zopakovat)