1 Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Základní škola a Mateřská škola, Brno, Elišky Přemyslovny 10 Zapsaná v Obchodním rejstříku vedeném u Krajského soudu v Brně, oddíl Pr, vložka 57 E-mail: skola@zspremyslovny.cz, tel., fax: +420 547 241 041 IČO:6215 6632, bankovní spojení: KB Brno, číslo účtu: 687 400 0287/0100 KORMIDLO „Cesta je cíl“ 2 Obsah školního vzdělávacího programu: 1. identifikační údaje o mateřské škole 2. obecná charakteristika školy 3. podmínky vzdělávání 4. organizace vzdělávání 5. charakteristika vzdělávacího programu 6. vzdělávací obsah 7. evaluační systém a pedagogická diagnostika 3 Zpracoval: kolektiv MŠ 28.8. 2018 číslo jednací: 309/2017 4 1. Naše škola-identifikační údaje o mateřské škole Sídlo mateřské školy: Brno, Starý Lískovec, Elišky Přemyslovny 10 Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Brno Zřizovatel: Statutární město Brno, Městská část Brno – Starý Lískovec Klobásova 9, 625 00 Brno Ředitelka zařízení: Mgr. Margita Kotásková Vedoucí učitelka: Bc. Šárka Anderlová Zpracovatelé ŠVP: Bc. Šárka Anderlová a kolektiv Platnost dokumentu: září 2018 Zpracoval: kolektiv MŠ 28.8. 2018 číslo jednací: 309/2017 2. Obecná charakteristika školy Historie školy: Mateřská škola ve Starém Lískovci byla založena 1.9.1926 v budově tehdejší obecné školy. Od 28.10.1934 je mateřská škola přemístěna do účelových prostor v základní škole a je v nich dosud. Měla vlastní šatnu, učebnu, hernu, hygienické zařízení a kabinet pro učitelku. V učebně byly čtyři kulaté stolky, herna byla vybavena hračkami a tehdy moderními pomůckami. K mateřské škole patřila dvě dětská hřiště s pískovištěm. Do školy se vcházelo vlastním vchodem. V roce 1937 nastupuje do mateřské školy významná osobnost brněnské předškolní výchovy paní Marie Králíková, pozdější dlouholetá ředitelka školy a poradkyně pro MŠ v městě Brně, která zde působila až do roku 1970. Od 1.1.1943 se píše podrobná kronika MŠ - v té době zde bylo zapsáno asi 50 dětí, vyučování bylo od 8 do 11 hodin dopoledne a od 13 do 15 hodin odpoledne mimo středu a sobotu. 8.4.1943 byla škola zabrána pro vojenské účely a vyučování zde obnoveno 23.6.1945. Po opravách bylo řádné vyučování zahájeno 1.9.1945 Po roce 1946 se zvyšuje počet zapsaných dětí zprvu na 60, později na 80 dětí – byla zřízena dvě oddělení. Ve školním roce 1951-1952 přechází MŠ na celodenní provoz, pouze pro děti obou zaměstnaných rodičů, ostatní děti chodily domů před obědem. Od 1.12.1955 je zajištěno stravování z kuchyně zřízené v budově ZŠ. MŠ se vždy velmi pyšnila spoluprací s rodiči svých žáků – v květnu 1957 byl vybudován v rámci spolupráce se SRPŠ bazén, později i zahradní domek. Již v té době vyjížděly děti na ozdravné pobyty a výlety, v době socializmu se pravidelně zapojovaly do nácviku tradičních spartakiád. SRPŠ se spolu s dalšími organizacemi, např. Svazem dobrovolných hasičů podílel na dobré vybavenosti naší školy. Roku 1995 se MŠ stala součástí právního subjektu ZŠ a MŠ a započala celková rekonstrukce školní budovy – plynofikace kotelny, změna vnitřních dispozic MŠ – vybudování stálé ložnice, nového sociálního zařízení pro děti i pracovnice, modernizace výdejny stravy, … až po „nový kabát“ celé budovy v roce 2000. Z rekonstrukce okolí školy je dokončena pouze první etapa – hřiště MŠ a ZŠ. Na dokončení další části smělých plánů zatím čekáme. V období letních prázdnin roku 2011 proběhla přestavba MŠ. Vznikla nová herna ze třídy ZŠ, bylo vybudováno nové sociální zázemí a 5 druhá šatna pro děti. Každá třída nyní disponuje svou třídou a hernou, vlastní šatnou a sociálním zázemím. Tradice, ze kterých vycházíme a ctíme je: - úzké sepětí s přírodou - spolupráce s rodiči dětí i občany obce obecně Nyní chodí do MŠ již druhá generace dětí, vztah rodičů ke škole i obci, ve které žijí je velmi dobrý. Lokalita školy, charakter budovy a okolí, velikost školy, počet tříd: Naše MŠ je umístěna v budově, která byla pro „soužití“ obou zařízení postavena již před 70 lety. Tehdy se nacházela na okraji obce, proti kostelu, obklopena poli uprostřed školní zahrady. S přibývajícími roky dochází ke změně prostředí. Na polích vyrostlo nové sídliště. Školní zahrada nám stále dává pocit přírody kolem nás, máme blízko do sadů obklopujících obec, máme blízko i do polí a lesů v blízkých obcích. Zároveň jsme také „ve městě“, dobrá dopravní obslužnost nám umožňuje zajíždět za kulturou i sportováním do centra města i okolních čtvrtí. Dnešní mateřská škola je dvojtřídní s celodenním provozem a počtem dětí 48. Prostor školy je rozdělen na dvě věkově smíšené třídy, dvě herny, dvě umývárny a dvě šatny. V přízemí je rovněž výdejna stravy, kancelář a WC dospělých. Mateřská škola je běžného typu, fakultní. Počet pracovníků: 4 učitelky, 1 asistent pedagoga, 2 provozní pracovnice 6 3. Jaké je to v naší škole-podmínky vzdělávání • Věcné podmínky Vstup do školy je řešen dvěma samostatnými vchody. Vchod do třídy Sluníček je v původní části mateřské školy, není bezbarierový. Prostorná šatna je vybavena novým nábytkem tvořeným na míru v barevném provedení, které je vhodně doladěno výmalbou stěn. Šatnu zdobí výtvory dětí, které jsou průběžně obměňovány. Při vstupu je kancelář vedoucí učitelky, malá místnost, která je dostačující pro zachování soukromí při rozhovorech s rodiči. Vchod do třídy Rybiček je společným vchodem se školou základní a je bezbarierový. Velmi malá šatna nezaručuje pohodlí dětem. Stěny jsou vyzdobeny výtvory dětí. Třídy jsou prostorné, slunné. Velikost tříd umožňuje vytvoření dostatečného prostoru pro pohyb dětí. Třídy jsou uspořádány do tematických koutků tak, aby vzdělávací nabídka uspokojovala potřeby dětí. Nábytek ve třídě Sluníček je nový, moderní, funkční. Toalety organizačně umožňují zajistit dětem potřebnou intimitu. Nábytek ve třídě Rybiček je zastaralý, nevhodný. Toalety prostorné s novými oddělovací stěnami, které zaručují soukromí dětem. Každá třída má vlastní PC, smart televizi pro umožnění prezentací. Hračky a učební pomůcky jsou ve třídách v potřebném množství. Jsou dětem volně přístupné, umístěné tak, aby je děti dobře viděly. Děti mají vytvořena pravidla pro úklid hraček. Dětem je připravován dostatek materiálu pro experimentování, zkoumání. Hračky jsou obměňovány. Všechny prostory školy jsou zdobeny výtvory dětí. Školní zahrada je nově vybavena prolézačkami, které umožňují dětem pohybový rozvoj. Disponuje ohništěm, které je využíváno pro společné akce a slavnosti s rodiči. Děti mají záhony, kde se věnují pěstitelským pracem a pozorování a objevování. Krásné vzrostlé jehličnany zaručují dostatek ochrany před sluncem v letních měsících. Další záměry na cestě ke kvalitě: - Nový nábytek do třídy Rybiček: 2018 - Oplocení školní zahrady: 2018 - Získání prostoru od ZŠ k rozšíření šatny ve třídě Rybiček: 2020 - Vhodné osvětlení: 2018 - Stavba nové sborovny, šatny a odborné knihovny pro učitelky: 2019 - Vybavení pro vzdělávání dětí dvouletých: 2020 7 • Životospráva Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava. Skladbu jídelníčku předem kontroluje vedoucí učitelka, případné nedostatky konzultuje s vedoucí stravování. Děti nejsou k jídlu nuceny. Děti jsou vedeny k samostatnosti a dbáme na kulturu stolování. Po celý den je dětem zajištěn pitný režim, voda. Je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, aktuální realizace vychází z potřeb dětí a akcí školy. Pro spontánní hru dětí je dostatečný časový prostor. Pobyt venku je zajišťován každodenně. Délku pobytu přizpůsobujeme počasí. Využíváme školní zahradu, hřiště školy základní, chodíme na procházky do blízkého okolí či vzdálenějšího – Ostopovice, Střelice, Kamenný Vrch. Každý den děti cvičí dětskou jógu. Respektujeme individuální potřebu aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí. Děti odpočívání při četbě pohádky. Následuje postupné vstávání a dětem jsou nabízeny klidové aktivity. Podpora zdravého životního stylu probíhá prostřednictvím vzoru učitelky a cílených aktivit. Tématu zdraví a prevenci před onemocněním věnujeme dostatek prostoru, děti si osvojují zdravé návyky. Zveme do školy odborníky a spolupracujeme s rodiči (studenti lékařské fakulty, rodiče lékaři, rodič, záchranář…) Další záměry na cestě ke kvalitě: - Vybavení pro stolničení – kultura stravování: 2018 - Vzdělávací semináře, workshopy a besedy pro rodiče na téma životospráva: 2018 - Nové pomůcky pro pohybové aktivity ve třídách: 2019 • Psychosociální podmínky Vytváříme dětem takové prostředí, aby se zde cítily spokojeně, jistě a bezpečně. Před zakončením docházky dítěte do mateřské školy jsou rodiče a děti seznámeni s prostředím školy, se zaměstnanci. Nabízíme možnost nahlédnutí do vzdělávacího procesu. Adaptace je pozvolná, dle potřeb dítěte rodič zůstává. Vycházíme z teorie uspokojování základních lidských potřeb dle Maslowa. Snažíme se dovést děti ke zjištění, že se musíme tolerovat a vážit se sebe navzájem, protože vlastně závisíme jeden na druhém. Všechny děti mají v naší škole stejná práva, stejné možnosti i povinnosti. Nikdo není zvýhodňován. 8 Děti se podílí na tvorbě pravidel soužití. Namalovaná dětmi a slovně popsána jsou vyvěšena ve třídách, šatnách, umývárnách. Všichni jich společně využívají k řešení problémů a podílí se na vytvoření příjemného klimatu ve třídě, škole. Děti podporujeme, snažíme se o to, aby dokázaly sdělovat své prožitky, pocity, přání. Vedeme děti, aby samy nejprve hledaly řešení svých problémů. Vytváříme prostředí důvěry. Děti zbytečně neorganizujeme, nabízíme polořízené a řízené aktivity, dáváme dětem možnost výběru. Plánujeme dětem blízká a pro ně zajímavá témata. Vycházíme z aktuálních situací či zájmu a potřeb dětí. Rozvíjíme faktory, které podporují pozitivní vývoj osobnosti, její identitu a směřování k prosociálnosti. Komunikaci, důstojnost lidské osoby, úcta k sobě, pozitivní hodnocení druhých, tvořivost a kreativitu, komunikaci citů – umění dát city najevo, empatii, asertivitu, reálné a zobrazené vzory, spolupráce, dělení a darování. Další záměry na cestě ke kvalitě: - Další vzdělávání pedagogických pracovníků, semináře v oblasti komunikace: 2018 - Učit děti hledat vzájemnou dohodu, spolupracovat s ostatními: 2018 - Pravidelné hodnotící kroužky: 2018 • Organizace Denní řád školy je přizpůsobován potřebám, aktivitám a činnostem dětí. Organizace dne v MŠ je součástí Školního řádu. Dodržujeme: ranní společný kroužek, odpolední hodnotící kroužek maximálně tříhodinového intervaly mezi jídly každodenní cvičení dětské jógy minimálně dvouhodinový pobyt venku s ohledem na počasí odpolední odpočinek pro nespavé děti-odpočívání po čas četby, klid pro děti, které mají potřebu spánku bohatá nabídka vzdělávacích aktivit. Organizace vzdělávacího procesu: Vyváženě plánujeme nabídku spontánních a řízených aktivit, vycházíme z potřeb a zájmů dětí, vždy s ohledem na jejich vzdělávací potřeby a možnosti. Stavíme na vnitřní motivaci dětí, na jejich aktivní účasti, praktické činnosti a osobní zkušenosti. Nepředkládáme dětem hotové poznatky, chceme, aby 9 si k závěrům samy docházely. Připravujeme bohatou nabídku aktivit skupinových i individuálních, dostatek prostoru je ponecháno pro spontánní hru. Další záměry na cestě ke kvalitě: - Vzájemné hospitace, sdílení zkušeností v týmu: 2018 - Sdílení zkušeností s jinými MŠ: 2019 • Řízení mateřské školy Jsme malý stmelený pracovní tým. Nyní, po návratu učitelek z MD, ustálený. Spolupracujeme spolu, na této škole, téměř 20 let. Hlavním našim znakem je zodpovědný přístup k práci a chuť se dále vzdělávat a profesně posouvat. Vytváříme si příjemné pracovní prostředí, chceme, abychom se ve škole cítily dobře a spokojeně, a to se promítalo k dětem a rodičům. Máme jasná a spravedlivá pravidla. Všechny záležitosti školy pravidelně konzultujeme na pedagogických a provozních poradách. Mimo porady probíhají dle potřeby krátká efektivní setkání. Učitelky jsou k práci motivovány, podporovány. Vedoucí učitelka spolupracuje s PPP, SPC, EKO centrem a všemi školami v městské části a podporuje spolupráci s rodiči. Ředitelka školy spolupracuje se zřizovatelem, odborem školství MMB a dalšími orgány státní správy. Další záměry na cestě ke kvalitě: - Rozvíjení kultury učení: reflexe, profesní rozvoj, sdílení ve škole i mezi školami: 2017 - Skupinová supervize – podpora profesního rozvoje učitelů, týmové spolupráce, vzájemné užitečné poskytování zpětné vazby: 2017-2018 • Personální a pedagogické zajištění Tři pedagogické pracovnice jsou plně kvalifikované, jedna studující. Úzká spolupráce s Pedagogickou fakultou MU nám umožňuje sledovat nejnovější trendy ve vzdělávání. Učitelky aktivně využívají seminářů a školení v rámci dalšího vzdělávání. Na pedagogických poradách učitelky prezentují závěry ze seminářů pro obohacení ostatních. Učitelky důsledně používají vzorce chování a jednání, která jsou pro děti příkladem, vyhýbají se negativním komentářům. 10 Další záměry na cestě ke kvalitě: - Individuální supervize: 2018 - dokladování svého osobního rozvoje: 2018 - podpora logopedické prevence: 2019 - podpora polytechnické výchovy: 2019 • Spoluúčast rodičů Spolupráci s rodiči máme na vysoké úrovni. Rodiče zveme do dění v mateřské škole, do vzdělávacího procesu. Vždy, v neděli večer, učitelka, která připravuje projekt vkládá rodičům na webové stránky výpis vzdělávací nabídky pro děti. Vybízí je ke spolupráci. Rodiče jsou aktivní, napomáhají pomůckami, informacemi či nabídkou návštěvy v jejich zaměstnání nebo přijdou za dětmi s přednáškou apod. Společně s rodiči vytváříme řadu zajímavých projektů, multikulturních, o zdravém životním stylu. Rodiče se účastní kulturních akcí, tvořivých dílen. Hojně jsou navštěvovány všechny společné akce pro rodiče a děti. Pořádáme Mořskou školku. Akce pro rodiče jako je jóga, posezení u čaje s rodilými mluvčími a konverzace angličtiny, besedy o zdravém životním stylu a prevenci onkologických onemocnění, jsou společné chvíle, které napomáhají k udržování pěkných vzájemných vztahů. Prezentujeme výsledky projektů, práce dětí. Práva rodičů jsou součástí Školního řádu. Rodiče si mohou kdykoliv sjednat schůzku s učitelkou či vedoucí učitelkou a být informování o pokrocích a prospívání dítěte. Pravidelně pořádáme Pohovorové hodiny, domlouváme se na společném postupu, působení. Další záměry na cestě ke kvalitě v oblasti: - Pravidelná aktualizace fotogalerie pro rodiče dětí a webu školy: 2017 - Rozvíjení dovedností prezentace ŠVP, TVP, Školního řádu směrem k rodičovské veřejnosti: 2018 - Vytvoření další nabídky vzdělávání pro rodiče: 2019 • Podmínky pro vzdělávání dětí se SVP Vedoucí učitelka MŠ pověřila pracovníka, který zajišťuje komunikaci se školským poradenským zařízením v případech, kdy je třeba nastavit vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Aktualizovala plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Zajistila úpravu vnitřních předpisů školy, včetně školního řádu. Nastavila pravidla poskytování podpůrných opatření. Zajistila kvalifikovanou učitelku na pozici asistenta pedagoga. Zodpovědnou osobou za systém péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami je vedoucí učitelka MŠ, která pověří tř. učitelku sestavením PLPP a IVP a komunikací se zákonnými zástupci. PLPP má písemnou podobu. Před jeho zpracováním probíhají rozhovory mezi učitelkami s cílem 11 stanovení metod práce s dítětem, způsobů osvojení potřebných dovedností, návyků a postojů. Stanovíme termín přípravy PLPP a tř. učitelka zorganizuje společnou schůzku se zákonnými zástupci dítěte. Dle individuálních speciálních potřeb dítěte spolupracujeme i s dalšími vzdělávacími institucemi. Vzdělávací obsah speciálně pedagogické péče přizpůsobíme vzdělávacím možnostem a předpokladům dítěte. Pravidelně na pedagogických poradách jsou PLPP a IVP vyhodnocovány a pokroky dětí konzultovány. Učitelky a asistentka pedagoga se společně domlouvají na dalším pedagogickém působení. Do MŠ jsou přizváni ke sledování dětí s SVP odborníci z PPP či SPC. Ke spolupráci je přizván speciální pedagog – logoped ze školy základní, který jedenkrát v týdnu realizuje logopedickou intervenci. Ve vzdělávacím procesu při plánování činností uplatňujeme diferenciaci a individualizaci. Vždy s ohledem na vývojová a osobnostní specifika těchto dětí. Máme připraveny koutky se stolečky k individuální práci. Zajistili jsme nové učební pomůcky, hry. Necháváme dostatek prostoru pro spontánní hru. Uplatňujeme metody prožitkového a sociálního učení. Dbáme na osvojení si dovedností zaměřených na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky. Spolupracujeme úzce s rodinou, konzultujeme společné působení, pokroky dítěte a radíme se na dalších postupech. Rodičům jsme nápomocní. Spolupracujeme s PPP, SPC, pediatry, OSPOD Další záměry na cestě ke kvalitě: - v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků se vzdělávat v oblasti speciální pedagogiky: 2018-2020 - sdílení zkušeností s jinými MŠ: 2019 - zakoupení nových pomůcek, zejména logopedických, Logo zrcadla do každé třídy: 2018 • Podmínky vzdělávání dětí nadaných Využíváme takové metody práce s dětmi, které stimulují vzdělávací potenciál všech dětí v různých oblastech. S ohledem na individuální možnosti dětí nabízíme pestrou nabídku činností a aktivit, které umožňují tomuto potenciálu se projevit a v plné míře uplatnit. Snažíme se podporovat silné stránky dětí, ale pracujeme také s jejich slabinami. Naším cílem je rozšiřovat a prohlubovat znalosti a dovednosti, které děti mohou využít u každého druhu nadání. Soustředíme se tedy především na rozvoj sociálních dovedností, tvořivosti a na emocionální rozvoj dítěte. Sledujeme individuální pokroky dětí a podporujeme a rozvíjíme jejich nadání a schopnosti. Pokud se u dítěte projeví mimořádné nadání, zpracováváme plán pedagogické podpory a doporučíme vyšetření ve školském poradenském zařízení. PLPP tvoří třídní učitelka na základě podrobné diagnostiky a za podpory ostatních po konzultacích na pedagogické poradě. Společně se všichni zaměří, jestli dítě vykazuje známky nadání či prochází obdobím nerovnoměrného vývoje. Jedenkrát měsíčně jsou pokroky dítěte vyhodnocovány. 12 K zajištění pestré vzdělávací nabídky nabízíme: - Zajímavé výukové programy - Úzká spolupráce s rodiči – poznávání různých profesí - Pomůcky pro experimentování a bádání - Pestrá nabídka encyklopedií a knih - Množství materiálu vhodného k výtvarnému tvoření a zkoumání - Hry s písmeny a číslicemi, pracovní listy - Pohybové a pěvecké činnosti, hra na rytmické hudební nástroje - Dostatek tělovýchovných pomůcek ve třídách i na zahradě - Pestrá nabídka her a stavebnic Další záměry na cestě ke kvalitě v oblasti vzdělávání dětí nadaných: - Rozšiřování nabídky knih, pomůcek a encyklopedií: 2018- 2019 - Seminář Mensa NTC learning 2018-2019 - Rozšiřování nabídky tělovýchovného nářadí • Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let Při práci s mladšími dětmi volíme přiměřené metody a formy vzdělávání a dbáme na bezpečnost a možnosti každého dítěte, pracujeme v menších skupinách či individuálně, volíme přiměřené činnosti a vzdělávací cíle se zapojením všech smyslů, připravujeme dostatečný prostor pro volnou hru. Jelikož se dvouleté děti se nejvíce učí nápodobou, vlastním prožitkem, situačním učením a především hrou – potřebují pravidelné rituály, vyžadují opakování činností, udrží jen krátkou pozornost, je proto nutné přizpůsobit organizaci se střídáním nabídky činností, trénováním návyků a dovedností. Zajistit pocit bezpečí a jistoty, co nejvíce individuální péče. Je nutné navázat úzký kontakt s rodinou, dohodnout se na adaptaci a přiměřenosti doby pobytu v MŠ. Další záměry na cestě ke kvalitě: - Zajištění podnětných a bezpečných hraček a pomůcek pro dvouleté děti: 2019- 2020 - Analyzovat organizaci a režim dne k potřebám dětí dvouletých (zejména pravidelnost, dostatek času na realizaci činností, úprava času stravování, dostatečný odpočinek). Zajistit věcné a materiální a organizační prostředí s důrazem na bezpečnost a s přiměřeným množstvím podnětů. Zajištění personální podpory: 2019 - 2020 13 4. Jak to u nás chodí-organizace vzdělávání Vnitřní uspořádání školy Naše škola má dvě třídy, dvě herny, dvě šatny a dvě umývárny, zázemí tvoří výdejna stravy, úklidová komora, hygienické zařízení pro dospělé a kancelář Uspořádání tříd a ostatních místností: Třída RYBIČEK-disponuje vlastní třídou se stolečky a prostornou hernou. Malou šatnou a sociálním zázemím se sprchou. Má vlastní vchod společný se školou základní. Třída SLUNÍČEK-disponuje vlastní třídou a hernou, šatnou a sociálním zařízením. Třídy jsou věkově smíšené. Do každé třídy je zapsáno 24 dětí. Děti jsou do tříd zařazovány s ohledem k sourozeneckým vazbám. 4 učitelky se pravidelně střídají na ranních a odpoledních službách. 3 plné úvazky + 0,74 Souběžné působení učitelek je zajištěno při pobytu venku v sudé týdny a při dopoledních aktivitách ve třídě Rybiček. Kritéria pro přijímání dětí do MŠ Město Brno vytvořilo elektronický systém přijímání dětí. Veškeré informace a kritéria jsou pro rodiče zveřejněna na www.zapisdoms.brno.cz Odpovědná osoba Mgr. Margita Kotásková, ředitelka školy Provoz a organizace dne Doba provozu MŠ: od 6.30 hod. do 16.30 hod. Organizace pobytu dětí v MŠ: 6.30 – 8.30 scházení dětí dle individuálních potřeb dětí a rodičů, spontánní hry, výběr činností nabízených učitelkou, polořízené aktivity 8.45 – 9.15 postupné svačinky 8.30 – 9.30 výchovně vzdělávací činnosti dle potřeb a zájmu dětí 9.30 – 11.30 pobyt venku 12.00 podávání oběda 12.30 – 13.00 odchod dětí po obědě domů, hygiena a příprava na odpočinek 13.00 – 14.30 odpočinek dětí, postupné vstávání – spontánní hry a výchovně vzdělávací činnosti 14.30 – 15.00 postupná svačina, hygiena, hodnotící diskusní kruh 16.00 spojení tříd 15.00 – 16.30 odpolední rozcházení dětí, spontánní hry, činnosti nabízené učitelkou, tvoření 14 5. Co se u nás učíme-charakteristika vzdělávacího programu Základním záměrem našeho vzdělávacího programu je přispívat k pozitivnímu rozvoji osobnosti dětí. Rozvíjíme tedy faktory, které podporují pozitivní vývoj osobnosti, její identitu a směřování k prosociálnosti. à Komunikaci à Důstojnost lidské osoby, úctu k sobě (tolerovat se a vážit si sebe navzájem) à Pozitivní hodnocení druhých (objevit a vyzdvihnout to, co je pozitivní v chování jiných, připisovat jim pozitivní vlastnosti) à Tvořivost, kreativitu (aby dítě využívalo svoji představivost, naučilo se soustředit, být samo sebou, aby nemělo obavu zkusit něco nového) à Komunikaci citů – umění dát city najevo (citlivost vůči vlastním citům a jejich vyjádření je předpokladem empatie a komunikace) à Empatii, vcítění (projevy jako pomoc, darování, solidarita, vyplývají ze soucitu, z poznání potřeb druhého) à Asertivitu (když chce, aby byly respektovány jeho zájmy, snaží se respektovat zájmy druhých à Reálné a zobrazené vzory à Spolupráci, dělení, darování Náš školní vzdělávací program vychází z obecných zásad a cílů vzdělávání v naší zemi, stanovených ve „školském zákoně“. Zásady: - rovného přístupu ke vzdělání - zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce - vzájemné úcty a respektu - svobodného šíření poznatků - zdokonalování procesu vzdělávání - hodnocení výsledků vzdělávání vzhledem k dosahování cílů - možnosti celoživotního vzdělávání Cíle: - rozvoj osobnosti člověka - získání všeobecného, příp. odborného vzdělání - pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu - rovnost žen a mužů ve společnosti - utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k identitě každého jedince - poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic 15 - získání a uplatnění znalostí o životním prostředí a jeho ochraně, o bezpečnosti a ochraně zdraví Tentýž zákon poprvé zahrnuje mateřskou školu na první místo vzdělávací soustavy a stanoví cíle předškolního vzdělávání takto: Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání. Předškolní vzdělávání napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se specifickými vzdělávacími potřebami. Hlavním východiskem pro tvorbu našeho vzdělávacího programu je Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Tento dokument stanovuje rámcové i dílčí cíle, dílčí výstupy/poznatky, hodnoty a postoje / a klíčové kompetence, kterými může být dítě v ideálním případě vybaveno před nástupem do povinného vzdělávání v základní škole. Při své práci sledujeme rámcové cíle: 1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání /cíl rozvojový / 2. osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost / cíl hodnotový / 3. získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí / cíl postojový / Metody a formy práce Používáme metody prožitkového a kooperativního učení hrou a činnostmi dětí, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, podporují dětskou zvídavost a potřebu objevovat. Též učení situační a spontánní sociální. Aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázané a vyvážené. Specifika předškolního vzdělávání, formy a metody práce V naší škole vycházíme z potřeb a požadavků dětí a jejich rodičů. Vstupní dotazník nám představí dítě očima svých rodičů, my se snažíme z tohoto „obrazu“ vycházet, navazovat na něj a obohacovat vědomosti, dovednosti a návyky dětí z rodiny o ty, které může získat právě pouze životem ve skupině kamarádů. Úzký kontakt s rodiči našich dětí nám pomáhá vycházet z potřeb a možností dětí, všechny činnosti, které jsou jim nabízeny vycházejí z dětské přirozenosti. V integrovaných blocích nabízíme dětem vzdělávací obsah, který je jim blízký. Akcentujeme environmentální výchovu a výchovu ke zdravému životnímu stylu. Důraz klademe na prevenci sociálně – patologických jevů. Věnujeme se polytechnické výchově. 16 Popis zajištění průběhu vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, dětí nadaných Pokud již dopředu víme, že se jedná o dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, můžeme zavčasu ve spolupráci s rodiči promyslet a navrhnout potřebná opatření v nejvyšším zájmu dítěte – stavební úpravy, nákup speciálních pomůcek. V průběhu měsíců září a říjen učitelka na základě pečlivé pedagogické diagnostiky vyhodnotí děti, které potřebují podpůrná opatření. Zodpovědnou osobou za systém péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami je vedoucí učitelka MŠ, která pověří tř. učitelku sestavením PLPP a IVP a komunikací se zákonnými zástupci. PLPP má písemnou podobu. Před jeho zpracováním probíhají rozhovory mezi učitelkami s cílem stanovení metod práce s dítětem, způsobů osvojení potřebných dovedností, návyků a postojů. Stanovíme termín přípravy PLPP a tř. učitelka zorganizuje společnou schůzku se zákonnými zástupci dítěte. Dle individuálních speciálních potřeb dítěte spolupracujeme i s dalšími vzdělávacími institucemi. Vzdělávací obsah speciálně pedagogické péče přizpůsobíme vzdělávacím možnostem a předpokladům dítěte. Pravidelně na pedagogických poradách jsou PLPP a IVP vyhodnocovány a pokroky dětí konzultovány. Učitelky a asistentka pedagoga se společně domlouvají na dalším pedagogickém působení. Do MŠ jsou přizváni ke sledování dětí s SVP odborníci z PPP či SPC. Ke spolupráci je přizván speciální pedagog – logoped ze školy základní, který jedenkrát v týdnu realizuje logopedickou intervenci. Ve vzdělávacím procesu při plánování činností uplatňujeme diferenciaci a individualizaci. Vždy s ohledem na vývojová a osobnostní specifika těchto dětí. Máme připraveny koutky se stolečky k individuální práci. Zajistili jsme nové učební pomůcky, hry. Necháváme dostatek prostoru pro spontánní hru. Uplatňujeme metody prožitkového a sociálního učení. Dbáme na osvojení si dovedností zaměřených na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky. Spolupracujeme úzce s rodinou, konzultujeme společné působení, pokroky dítěte a radíme se na dalších postupech. Rodičům jsme nápomocní. Spolupracujeme s PPP, SPC, pediatry, OSPOD Popis zajištění průběhu vzdělávání dětí od dvou do tří let Je potřeba upravit podmínky ve třídách tak, aby bylo možné respektovat vývojová specifika těchto dětí, které nemusí být ještě samostatné a mnohdy potřebují nejenom soustavnější dopomoc dospělých, ale také zvýšenou potřebu individuální péče. Škola musí počítat s úpravou prostředí, tak, aby bylo možné zajistit potřeby dětí – dovybavení přebalovacím pultem nejlépe v umývárně, úpravou umyvadel, toalet, nákupem nočníků. Pro zvýšené nároky na hygienu a sebeobsluhu je nezbytně nutná dopomoc nepedagogického pracovníka. Je nutností respektovat zvýšenou potřebu spánku a zajistit klidný prostor a upravit tak i denní režim. Maximální počet přijatých dětí je do počtu 15 za podmínky souběžného působení dvou pedagogů. 17 6. Vzdělávací obsah–KORMIDLO, “CESTA JE CÍL“ Motto: „Kormidlo“ aneb „Cesta je cíl.“ „Naše plavba od pramínku až do širého moře bude dlouhá a plná zážitků, legrace a dobrodružství. Na cestě poznáme sebe, kamarády a ostatní lidi, které potkáme v přístavech. Uvidíme, jak lidé pracují. Spatříme nové krajiny, rostliny a zvířata. Poslechneme si tajemné příběhy a budeme pozorovat hvězdy. Při tom všem si povyprávíme svoje zážitky a vytvoříme nové věci. Budeme se učit vážit si svých přátel a pochválit kamarády, když se jim něco podaří. Bude pro nás při společné plavbě dobré, dát jasně najevo svoje pocity (když se mi něco líbí nebo nelíbí). Na lodi je pro nás také moc důležité umět se vcítit do druhého (co asi potřebuje?, Co by mu udělalo radost?). Na cestě je nutné se respektovat navzájem, pomáhat si, umět se s druhým rozdělit. Krásné je darovat někomu něco a těšit se z toho. Toto všechno potřebujeme k tomu, abychom společně pluli od pramínku až do moře, byli při tom veselí a zdraví a hlavně, aby naše loď neztratila správný směr! Nebude to vůbec jednoduché, ale nakonec budeme mít moře zážitků, zkušeností a dovedností. Stanou se z nás opravdoví námořníci, kteří se později na svých soukromých plavbách rozhodně neztratí, uvidíte!“ Na počátku – kapička, z kapky říčka maličká, a když říčka s řekou splyne, přidají se další, jiné vody ze všech stran, a z kapky je – oceán. (Josef Brukner) Vzdělávací nabídku našeho školního vzdělávacího programu jsme rozdělili do pěti integrovaných bloků v podobě tematických celků, které se dále člení na podtémata. Vymezují charakteristiku hlavního smyslu a příležitosti, se kterými se děti setkávají, dále záměry a cíle jednotlivého bloku, činnostní nabídku. TVP nabízí dostatek prostoru pro tvořivost pedagogů a možnost reagovat na aktuální podmínky třídy. Pedagogové pracují se stanovenými záměry z jednotlivých integrovaných bloků ve svých TVP, transformují je do podoby, která odpovídá diagnostice a potřebám třídy. TVP nabízí pedagogům možnost dalšího rozpracování, vymezují specifika třídy, jsou dalším rozpracováním ŠVP, upřesňují některé obecné formulace a podmínky. Do TVP mohou pedagogové libovolně zařazovat projekty dle aktuálních situací v MŠ či potřeb a zájmů dětí. Vzdělávací nabídka je plánována dle Teorie rozmanitých inteligencí H. Gardnera. Učitelka do projektu uvádí kompetence, dílčí cíle a nabízené aktivity, řízené, polořízené a spontánní hru. Po ukončení projekt vyhodnotí a upozorní na rizika. Ke konkretizaci a následné evaluaci průběhových kompetencí pak využívají konkretizované očekávané výstupy. 18 KORMIDLO Integrované bloky: o Já o Společnost o Příroda o Práce a zábava o Tajemno 19 Příroda Záměr Založit u dětí elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí Podtémata à Podzim à Zima à Jaro à Léto Ochrana přírody Kompetence kompetence k učení - soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů kompetence k řešení problémů - všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí, přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem - chápe, že vyhýbat se řešení problému nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou, uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit komunikativní kompetence -dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.) sociální a personální kompetence - samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej činnostní a občanské kompetence - chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá - ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit Dílčí cíle - rozvoj a užívání všech smyslů - rozvoj tvořivosti, tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivé sebevyjádření - rozvoj schopnosti sebeovládání 20 - rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních - seznamování s místem a prostředím ve kterém dítě žije, vytváření pozitivního vztahu k němu - osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí, o zvířata, při vytváření zdravého a bezpečného prostředí Činnosti - přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody - ekologicky motivované hrové aktivity - smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí a okolní krajinu, pracovní činnosti, pěstitelské a chovatelské činnosti - kognitivní činnosti - přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě Já Záměr Podporovat utváření vztahů dítěte k jinému dítěti či dospělému, posilovat, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou komunikaci, podporovat fyzickou pohodu, tělesnou zdatnost, vést děti k zdravým životním návykům a postojům Podtémata à Já a moje rodina à Já a moje školka à Já a moje tělo à Zdravý životní styl Kompetence kompetence k učení - klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje, chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo kompetence k řešení problémů - řeší problémy, na které stačí, známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně, náročnější s oporou a pomocí dospělého komunikativní kompetence 21 - v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými, chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou sociální a personální kompetence -uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky činnostní a občanské kompetence - svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat Dílčí cíle - poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě - seznámení se s pravidly chování ve vztahu k druhému - osvojení si elementárních poznatků, schopností, dovedností důležitých pro navozování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem - rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí /spolupracovat, spolupodílet se, přináležet k tomuto společenství – hlavně ke třídě, k rodině, k ostatním dětem, vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané - osvojení si poznatků o těle a zdraví, rozvoj psychické a fyzické zdatnosti - vytváření zdravých životních návyků Činnosti - spontánní hra, činnosti zajišťující spokojenost a radost - hry na téma rodiny a přátelství - činnosti nejrůznějšího zaměření vyžadující samostatné vystupování, vyjadřování, obhajování vlastních názorů, rozhodování a sebehodnocení - sociální a interaktivní hry - kooperativní činnosti - četba, vyprávění a poslech pohádek a příběhů s etickým obsahem a poučením - zdravotně zaměřené činnosti - smyslové a psychomotorické hry, hudebně pohybové činnosti - činnosti zaměřené k poznávání těla, k ochraně zdraví, prevenci úrazů 22 Společnost Záměr Uvést děti do světa materiálních a duchovních hodnot, do společenství ostatních lidí a do pravidel soužití s ostatními. Podtémata: à Já a můj domov à Kam nás cesty vedou à Děti černé, žluté, bílé, každé v jiném světadíle Kompetence kompetence k učení - má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije - se učí s chutí, pokud se mu dostává uznání a ocenění kompetence k řešení problémů - problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti, postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje, spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací, hledá různé možnosti a varianty, využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost kompetence komunikativní - ví, že se lidé dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit, má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku sociální a personální kompetence - je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem činnostní a občanské kompetence - spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat - uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat, chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu Dílčí cíle - poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí - seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije 23 - pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí ochránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit - posilování přirozených poznávacích citů / zvídavost, zájem, radosti z objevování / - vytváření základů pro práci s informacemi - vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností - vytváření prosociálních postojů/rozvoj sociálního cítění, tolerance, respektu, přizpůsobivosti Činnosti - aktivity zaměřené k získávání praktické orientace v obci, hry a aktivity na téma dopravy, bezpečnost - aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku a mravní hodnoty - různorodé společné hry a skupinové aktivity (námětové hry, dramatizace…) Tajemno Záměr Uvést děti do světa umění a kultury Podtémata à Pohádky a pověsti à Dávné a kouzelné příběhy à Vesmír Kompetence kompetence k učení - učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si pamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům kompetence k řešení problémů - rozlišuje řešení, která jsou funkční a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi nimi volit - nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu komunikativní kompetence - ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog - domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci 24 sociální a personální kompetence - napodobuje modely prosocionálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí - dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost - chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou, dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování činnostní a občanské kompetence - dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky - má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat Dílčí cíle - osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení a psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální / hudební, výtvarné, pohybové, dramatické / - vytváření povědomí o mezilidských morálních hodnotách - poznávání jiných kultur - osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci - rozvoj a kultivace fantazie a představivosti - rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání - rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních / vnímání, naslouchání, porozumění / i produktivních / výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování Činnosti - artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti - poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů, přednes, recitace, zpěv - samostatný slovní projev na určité téma - dramatické činnosti 25 Práce a zábava Záměr Vytvořit u dětí pozitivní vztah k intelektuálním činnostem, k učení, k práci své i druhých. Podtéma à Ten dělá to a ten zas tohle Kompetence kompetence k učení - odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých -získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení kompetence k řešení problémů - při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích - zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti - dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává - ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní - průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím sociální a personální kompetence - ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje, v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku, je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy - spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim - při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně, nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout činnostní a občanské kompetence - svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat - odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem - zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění - chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky 26 - dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí Dílčí cíle - rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit - rozvoj komunikativních dovedností / verbál. i neverbál./ a kultivovaného projevu - osvojení si věku přiměřených praktických dovedností - ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými - vytvoření základů aktivních postojů ke světu,k životu, pozitivních vztahů k práci, kultuře i umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat - rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému, rozvoj paměti a pozornosti-osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci Činnosti - hry a praktické činnosti uvádějící dítě do světa lidí, jejich občanského života a práce (využívání praktických ukázek z okolí dítěte, tematické hry seznamující dítě s různými druhy zaměstnání, řemesel a povolání, s různými pracovními činnostmi a pracovními předměty, praktická manipulace s některými pomůckami a nástroji, provádění jednoduchých pracovních úkonů a činností apod.) - hry zaměřené k poznávání a rozlišování různých společenských rolí - námětové hry, dramatizace - grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen - konkrétní operace s materiálem - řešení myšlenkových i praktických problémů, hledání různých možností a variant - činnosti zaměřené k chápání pojmů a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, obrazovým materiálem, s médii apod.) 27 7. Děláme to u nás dobře? - evaluační systém a pedagogická diagnostika Cílem evaluačních a hodnotících procesů je zkvalitňování vzdělávání ve škole jako celku a tím i v jednotlivých třídách. Pro naši práci jsme si vytyčili tyto oblasti hodnocení a evaluace: I. Hodnocení školního vzdělávacího programu, třídního vzdělávacího programu, ročního plánu školy II. Kvalita podmínek vzdělávání III. Zpracování a realizace integrovaných bloků IV. Hodnocení práce pedagogických a provozních pracovníků-včetně sebehodnocení V. Výsledky vzdělávání Časový harmonogram: ŠVP: 1x ročně na závěrečné pedagogické poradě nebo kdykoliv v průběhu školního roku. TVP: 1x ročně jako celek, jednotlivé integrované bloky a podtémata po ukončení průběžně dle potřeby na pedagogických radách Roční plán: na začátku školního roku – připomínkové řízení, na konci školního roku Zpracování a realizace integrovaných bloků: po ukončení podtématu na pedagogických poradách a průběžně Hodnocení práce provozních a pedagogických pracovníků: průběžně v daných nebo dohodnutých termínech Sebehodnocení: stále, průběžné vyhodnocování vzdělávacích činností, situací a podmínek Výsledky vzdělávání: stále 28 I. Hodnocení školního vzdělávacího programu, třídního vzdělávacího programu, ročního plánu školy Školní vzdělávací program Kdo hodnotí: všichni zaměstnanci školy, rodiče, veřejnost Jak hodnotíme: srovnáváním s kritérii, sledováním osobní zodpovědnosti za plnění daných úkolů, anketou, rozhovory Kdy hodnotíme: zaměstnanci pravidelně 1x ročně na závěrečné pedagogické poradě nebo kdykoliv v průběhu školního roku podle potřeby Kritéria hodnocení kvality školního vzdělávacího programu: • Obsahuje vše, co požaduje rámcový vzdělávací program • Dodržuje cíle vzdělávání • Podává ucelený obraz o mateřské škole / způsob práce, poskytované vzdělání …/ • Je reálný v konkrétních podmínkách školy • Je dokladem o promyšlenosti, cílevědomosti a integrovanosti práce • Obsahuje promyšlený systém vnitřní evaluace • Sjednocuje to podstatné, ponechává však učitelkám dostatek volného prostoru k tvořivosti a individualizaci vzdělávání • Pomáhá učitelkám při přípravě třídního vzdělávacího programu, je pro jejich práci potřebný • Obsahuje dohodnutá pravidla chování a jednání • Je zpracován jasně, srozumitelně, výstižně • Je dokumentem, který umožňuje další rozvoj školy a zkvalitnění vzdělávání Třídní vzdělávací program Kdo hodnotí: pedagogičtí pracovníci školy, rodiče dětí Jak hodnotíme: srovnáním s kritérii, Kdy hodnotíme: 1x ročně jako celek, jednotlivé integrované bloky a podtémata po ukončení, průběžně dle potřeby na ped. poradách 29 Kritéria hodnocení kvality třídního vzdělávacího programu: • Obsahuje vše, co požaduje rámcový a školní vzdělávací program • Dodržuje cíle vzdělávání • Je reálný v konkrétních podmínkách tříd • Je dokladem o promyšlenosti, cílevědomosti a integrovanosti práce • Obsahuje funkční systém hodnocení • Je pro učitelky užitečný, je zpracován jasně a srozumitelně, pomáhá jim v práci • Umožňuje další zkvalitňování výchovně vzdělávací práce v obou třídách Roční plán Kdo hodnotí: všichni zaměstnanci školy Jak hodnotíme: písemnými připomínkami a podněty Kdy hodnotíme: na začátku školního roku – připomínkové řízení, na konci školního roku Kritéria kvality ročního plánu: funkčnost, přehlednost, výstižnost, potřebnost II. Kvalita podmínek vzdělávání Kdo hodnotí: všichni zaměstnanci mateřské školy, rodiče dětí Jak hodnotíme: porovnáním s kritérii podmínek předškolního vzdělávání v rámcovém vzdělávacím programu Kdy hodnotíme: 1x ročně na závěrečné ped. poradě – písemně, anketou pro rodiče Oblasti hodnocení: věcné podmínky životospráva psychosociální podmínky organizace řízení mateřské školy personální a pedagogické zajištění spoluúčast rodičů 30 K některým oblastem jsou vypracovány další dokumenty: - organizace mateřské školy je konkretizována mimo jiné školním řádem, ročním plánem, jsou zpracovány náplně práce všech pracovnic i dodatky-dokumenty jsou přílohou tohoto programu nebo součástí ročního plánu školy - řízení mateřské školy je konkretizováno vypracovaným ročním plánem školy, který obsahuje kromě jiného také plán kontrolní a hospitační činnosti, plán akcí školy s vymezenou zodpovědností jednotlivých pracovnic … - spoluúčast rodičů na akcích školy je vyhodnocena zodpovědnou osobou podle těchto kritérií: • počet přítomných dětí a rodičů • úspěšnost akce u dětí a rodičů / míra zapojení/ • naplnění cíle akce • spolupráce s kolegyněmi • materiální zabezpečení • co se nepodařilo • závěry Metody hodnocení: pozorování, rozhovory, atmosféra akce, anketa pro rodiče III. Zpracování a realizace integrovaných bloků Cílem hodnocení integrovaných bloků je dosažení efektivního vzdělávacího procesu vedoucího ke spokojenosti dětí, učitelek a rodičů a vytvoření podnětného a laskavého prostředí. Kdo hodnotí: učitelky ve třídě Jak hodnotíme: porovnáním s kritérii Kdy hodnotíme: po ukončení podtématu, na pedagogických poradách, průběžně Kritéria hodnocení: podpora kompetencí k učení, řešení problému, komunikativní, sociální a personální, činnostní a občanské Strategie výuky: Viz. přiložená tabulka 31 IV. Hodnocení práce pedagogických a provozních pracovníků–včetně sebehodnocení Všichni pracovníci školy mají jasně stanovené náplně práce, každoročně aktualizované další povinnosti nad rámec přímé práce s dětmi, vymezenou zodpovědnost za určené akce školy. Hodnocení práce pedagogických pracovnic je prováděno podle plánu kontrolní činnosti a plánu hospitační činnosti. Hodnocení práce provozních pracovnic je prováděno podle plánu kontrolní činnosti a na základě vyplněné tabulky činností, předkládané měsíčně vedoucí učitelce MŠ. Kdo hodnotí: vedoucí učitelka MŠ, všichni pracovníci vzájemně, rodiče dětí, veřejnost Jak hodnotíme: pozorováním, rozhovory, diskusemi, analýzou třídní dokumentace, kontrolou, hospitacemi podle plánů kontrolní a hospitační činnosti, anketou pro rodiče Kdy hodnotíme: průběžně, v daných nebo dohodnutých termínech Kontrolní činnost: Průběžná kontrola zaměřená zejména na: - dodržování pracovní doby a její plné využívání / příchod 15 min před začátkem, odchod 30 min. po dopolední službě, provozní dle rozpisu práce / - účelnost využívání pracovní doby - plánování a příprava vzdělávacího procesu - zajištění bezpečnosti - výzdoba tříd i budovy - provádění úklidu dle rozpisu povinností provozních pracovnic denně, týdně, … s důrazem na úklid zahrady, zakrývání pískoviště, vyhrabání všech ploch, zametání, hygiena a čistota všech místností Kontrola dokumentace: - třídní vzdělávací programy průběžné doplňování - třídní knihy, vedení docházky 1x měsíčně - evidenční listy, vedení, aktualizace říjen, průběžně 32 - diagnostika, záznamy říjen, únor, červen Kontrolní činnost na naší škole je usnadněna propojeností celého zařízení, jsme stále všichni spolu, vidíme na práci kolegyň, učíme se sdělovat si vzájemně rady i připomínky k práci Hospitační činnost: Slouží nejen ke kontrole, ale zejména ke sjednocování působení pedagogického kolektivu a výměně zkušeností. Termín hospitace, její cíl a zaměření bude oznámeno učitelkám předem. Předem bude domluven i způsob hospitace – hospitující pozorovatelem nebo asistentem. Hlavním druhem hospitace bude hospitace komplexní-2x ročně Zaměření hospitace zejména na plnění vytyčených cílů v ročním plánu školy v kapitole Priority ve vzdělávání. Dále hospitace monotématické, zaměřené na sledování úrovně konkrétních činností: - úroveň připravenosti školáků - úroveň výslovnosti - úroveň hygienických, zdvořilostních, … návyků - vztahy mezi dětmi, vzájemný vztah uč. x děti, atmosféra třídy - tvoření a dodržování vytvořených pravidel /ve škole, při PoV na zahradě i vycházkách, …/ Budou zařazovány podle potřeby, cíle budou sledovány i v průběhu komplexních hospitací, při zastupování, … Sebehodnocení pracovníků: Sebereflexe by měla probíhat stále. Průběžně se ptáme – zda postupujeme správně či co je třeba zlepšit, změnit. Jde o průběžné vyhodnocování vzdělávacích činností, situací a podmínek. Poznatky získané průběžným vyhodnocováním vlastní práce nám poskytují zpětnou vazbu o kvalitě naší práce. V. Výsledky vzdělávání V procesu neustálého vyhodnocování – zjišťování dat, charakterizujících stav, kvalitu, efektivnost vzdělávacího procesu a jeho výsledků, pravidelně shromažďujeme informace, analyzujeme je a rozhodujeme o dalším postupu. U evaluace vzdělávacích výsledků se nejedná o hodnocení dítěte a jeho výkonů směrem k normě nýbrž sledujeme vzdělávací pokrok a rozvoj dítěte. Dokumentujeme informace tak, aby mohl každý dítě dobře poznat, porozumět mu a vyhovět jeho individuálním možnostem a potřebám… 33 V rámci kompetencí předškolního pedagoga s rodiči pokroky dítěte projednáváme, odpovídáme na otázky a předáváme vyžádané rady. Kdo hodnotí: učitelky ve třídě, Jak hodnotíme: porovnáváním s očekávanými výstupy Kdy hodnotíme: stále VI. Stanovení odpovědnosti pedagogů - školní a třídní vzdělávací program je v souladu s požadavky RVP PV - program pedagogických činností je cílevědomý a je plánován - je pravidelně sledován průběh předškolního vzdělávání a hodnoceny jeho podmínky a výsledky odborné činnosti - analyzovat věkové a individuální potřeby dětí a v rozsahu těchto potřeb zajišťovat profesionální péči o děti, jejich výchovu a vzdělávání - realizovat individuální i skupinové vzdělávací potřeby směřující cílevědomě k rozvoji dětí, rozšiřování jejich kompetencí - samostatně projektovat výchovné a vzdělávací činnosti - využívat odborných metodik a uplatňovat didaktické prvky odpovídající věku a individualitě dětí. - projektovat a provádět individuální výchovně vzdělávací činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami - provádět evaluační činnosti - výsledky evaluace samostatně uplatňovat v projektování i v procesu vzdělávání - provádět poradenské činnosti pro rodiče ve věcech výchovy a vzdělávání jejich dětí v rozsahu odpovídajícím pedagogickým kompetencím předškolního pedagoga a mateřské školy - analyzovat vlastní vzdělávací potřeby a naplňovat je sebevzdělávacími činnostmi - evidovat názory, přání a potřeby partnerů ve vzdělávání a na získané podněty reagovat Předškolní pedagog má vést vzdělávání tak, aby: - se děti cítily v pohodě - se děti rozvíjely v souladu se svými schopnostmi a možnostmi a současně byl podněcován jejich harmonický rozvoj - děti měly dostatek podnětů k učení a radost z něho - bylo posilováno sebevědomí dětí a jejich důvěra ve vlastní schopnosti 34 - děti měly možnost vytvářet a rozvíjet vzájemné vztahy a cítit se ve skupině bezpečně - byl dostatečně podporován a stimulován rozvoj jejich řeči a jazyka - se děti seznamovaly se vším, co je pro jejich život a každodenní činnosti důležité - Děti mohly pochopit, že mohou prostřednictvím vlastních aktivit ovlivňovat své okolí - Děti obdržely speciální podporu a pomoc, pokud ji dlouhodobě či aktuálně potřebují Ve vztahu k rodičům má předškolní pedagog: - usilovat o vytváření partnerských vztahů mezi školou a rodiči - umožňovat rodičům přístup za svým dítětem do třídy a účastnit se jeho činností - umožňovat rodičům účastnit se na tvorbě programu školy i na jeho hodnocení - vést s rodiči dítěte průběžný dialog o dítěti, jeho prospívání, rozvoji a učení