Mateřská škola Brno Jihomoravské náměstí 5, p. o. Strana 1 (celkem 36) Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání S dětmi – pro děti… Motto: Nejšťastnější je svět, ve kterém vyrůstají šťastné děti. Strana 2 (celkem 36) Podklady pro zpracování ŠVP:  Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání – MŠMT, platný od 1. 1. 2018  Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání – Mateřská škola Brno, Jihomoravské nám. 5, p. o. – č. j. MSJM5/148/2017/Ba I. Identifikační údaje o mateřské škole: Název školy: Mateřská škola Brno, Jihomoravské nám. 5, příspěvková organizace Sídlo školy: Jihomoravské náměstí 5, 627 00 Brno-Slatina Právní forma: právní subjekt zřízen MČ - příspěvková organizace IČO: 49465571 Identifikátor: 600 107 442 Zřizovatel školy: Statutární město Brno, MČ Brno-Slatina, Tilhonova 59, 627 00 Brno-Slatina Ředitelka školy: Ing. Jana Balášová Telefon: 545 217 331, 736 766 606 E-mail školy: msjihomor5@volny.cz Web školy: www.msjihomor5.cz Kapacita školy: 193 dětí Vydává: Ing. Jana Balášová, ředitelka školy Zpracoval: kolektiv pedagogických pracovníků mateřské školy Platnost ŠVP: ŠVP č. j. MSJM5/174/2020/Ba je platný od 1. září 2020, může být aktualizován po projednání pedagogickou radou školy. Platnost dokumentu do 31. 8. 2023. Školní vzdělávací program byl projednán a schválen pedagogickou radou školy dne 27. srpna 2020 a je umístěn ve vestibulu školy a na internetových stránkách školy. Strana 3 (celkem 36) II.Obecná charakteristika školy Městská část Brno-Slatina i přes svůj městský charakter, má dosud stále velice dobře zachované původní vesnické jádro, nacházející se přibližně uprostřed území městské části. Současnost je charakteristická velkou stavební výstavbou, jakož i významnou bytovou zástavbou, ale i budováním nových průmyslových areálů. Mateřská škola Brno, Jihomoravské nám. 5, příspěvková organizace je jednou ze pěti příspěvkových organizací městské části Brno-Slatina. Má dvě pracoviště, a to na adresách Jihomoravské nám. 5 (JM5) a Jihomoravské nám. 3 (JM3). Vedení školy sídlí na adrese uvedené ve zřizovací listině školy, tj. Jihomoravské nám. 5. Nejvyšší povolený počet dětí je 193, počet tříd 7. Budovy byly postavené účelově pro předškolní vzdělávání v roce 1985, který byl i rokem zahájení provozu. Jedná se o objekty obdélníkového půdorysu, samostatně stojící, podsklepené, se dvěmi nadzemními podlažími a plochou střechou. Vnitřní dispozice jsou moderní a flexibilní, vyhovující soudobým požadavkům. Dopravní dostupnost je velmi dobrá, parkování je zajištěno v bezprostřední blízkosti školy. Dopravní obslužnost je zajišťována linkami trolejbusu se zastávkami v přiměřené vzdálenosti. K oběma budovám náleží zahrady o výměře 1832 a 2242 metrů čtverečních (JM5 a JM3), které umožňují spontánní pohyb a dostatečné sportovní vyžití dětí. Zahrada JM 3 se v roce 2014 celkově zrekonstruovala, byla dotována z devadesáti procent z projektu Operačního programu životního prostředí, zbývající část byla financována Městskou částí Brno-Slatina. Záměrem vybudování přírodní zahrady je vytvoření optimálního prostředí pro naše děti. V přírodě děti mohou zakusit spoustu smyslových vjemů, proto zde byly zabudovány nové hrací prvky – velká pyramida s klouzačkou, prohazovadlo Brouk Pytlík, podzemní klouzačky Krtčí nora, malovací tabule Panda, šplhací Chobotnice, houpadla, zelený vrbový tunel s pochůzkovým chodníčkem, vodní mlžítko a korýtko na vodní hrátky. Hřiště má mnoho edukačních hracích prvků, na zahradě školy byly provedeny větší terénní úpravy svahů, vystříhány větve borovic - prolézaček, instalovány lavice a stolky, hmyzí domeček, kompost, krásná bylinková zahrádka a ptačí budky. Každý kousek zahrady má svůj smysl a je funkční součástí školního vzdělávacího programu naší mateřské školy. Cílem vybudování naší zahrady v přírodním stylu je podpora k získávání kladného vztahu k přírodě. Strana 4 (celkem 36) Po úspěšné realizaci zahrady v přírodním stylu z projektu EU, jsme zrealizovali řadu dalších úprav, které vedly k vytvoření originální zahrady i u budovy JM5 Naším záměrem bylo vytvořit kreativní oázu her dětí uprostřed zeleně s množstvím herních a estetických prvků, které napomáhají individuálnímu i skupinovému rozvoji dětí v mateřské škole a jsou předmětem daltonského vzdělávacího programu. Prostor zahrady s keři a stromy byl arboristicky upraven, došlo k ořezům a zdravotnímu kácení dřevin a velkému množství výsadeb nových keřů a stromů, které prakticky lemují a odstiňují zahradu od okolního ruchu. Druhy dřevin korespondují s bezpečností dětí a jsou vhodně vybrány pro celkovou budoucí koncepci a údržbu. Jednotlivá zákoutí zahrady jsme se rozhodli rozčlenit podle světadílů, protože se domníváme, že je to oslovující a motivující v dnešním multikulturním světě a dává to dětem v předškolním věku možnost kreativního poznání hrou. Při tvorbě zahrady jsme nakoupili certifikované hrací prvky od renomovaných firem včetně montáže, které jsme doplnili přízemními estetickými hracími prvky dřevěného charakteru a vyřezávanými sochami. Mateřská škola Brno Jihomoravské náměstí 5 úzce spolupracuje se Spolkem 5/3. Mezi základní aktivity sdružení patří organizování akcí pro děti, spolupráce rodičů a zaměstnanců školy. Každý kalendářní rok jsou spolkem darovány nové vzdělávací učební pomůcky pro všechny děti naší mateřské školy. Jsme otevřenou školou, která spolupracuje v prvé řadě s rodičovskou veřejností, ale také i s dalšími subjekty v našem regionu. Okolí školy dává dobré podmínky pro realizaci výchovy a vzdělávání dětí. Na území naší městské části se nachází několik pamětihodností, které přispívají a podporují vzdělávání dětí:  Přírodní lokalita Stránská skála, která přinesla mnohé nálezy pozůstatků prehistorického života.  Kostel Povýšení svatého Kříže postavený roku 1947.  Kaplička sv. Floriána na Přemyslově náměstí byla postavena v roce 1703 podle návrhu architekta Domenica Martinelliho.  Kaplička zasvěcená Panně Marii postavená roku 1911. Všechny památky přispívají k uvědomění si sounáležitosti s obcí, zvyšují emocionalitu dětí a současně vedou k úctě k naší městské části. Strana 5 (celkem 36) III. Podmínky vzdělávání 1. Věcné podmínky Obě pracoviště mají dva samostatné vstupy, hlavní vchod a přístup z rampy, která převážně slouží k přepravě stravy a pro převzetí zásilek od dodavatelů. Zabezpečení hlavního vchodu je realizováno elektronickým zabezpečovacím systémem. Rodičům jsou na začátku docházky dětí předány bezpečnostní kódy, které jsou každý rok překódovány nejen kvůli bezpečnosti, ale i k ochraně majetku mateřské školy. Vstupní chodby a šatny jsou barevně laděny a tematicky zdobeny dle ročního období, či záměrů školního vzdělávacího programu. Výzdoba, na které se podílejí i naše děti, je dobrou motivací pro každodenní příchod nejmenších a pro prezentaci prací dětí. Každá třída má svůj osobitý charakter, barevné ladění i na zakázku vyrobený nábytek, plocha jednotlivých tříd je přibližně stejná (v průměru 120 metrů čtverečních). Veškeré vybavení a zařízení odpovídá počtu dětí (28). Pouze třída Kuřátek je výměrou menší, neboť vznikla přebudováním původní školní jídelny, z tohoto důvodu je snížen i počet dětí na (25). Třída Medvídků má specifické uspořádání prostoru. V každé třídě je dominantou hrad, perníková chaloupka či domek, který slouží k námětovým hrám dětí, či jen jako klidová zóna k odpočinku. Velikost místností umožňuje dostatečný pohyb dětí a variabilita pracovních zón uspokojí jakoukoliv vzdělávací nabídku pro individuální i skupinové činnosti. Součástí každé třídy jsou šatny dětí, kreativní koutky, odpočinkové zóny, herní plochy s tělocvičným nářadím a prostor pro odkládání lehátek. Z tohoto místa se v určenou dobu lehátka přenášejí do herny, kde je dětem umožněn odpolední odpočinek. Dále je součástí třídy vlastní sociální zařízení, splňující hygienické požadavky. Poslední rekonstrukce pro splnění hygienických norem proběhla v měsíci srpnu 2020 ve třídě Broučků. Šatny a třídy včetně hygienického zázemí tvoří jeden celek, vše odpovídá zákonným bezpečnostním i hygienickým normám. Šatny jsou vybaveny na zakázku vyrobenými skříňkami, které dávají prostor pro samostatnost dětí. Toalety zajišťují dostatečnou intimitu. Nábytek je vytvořen na míru, je plně funkční a variabilní, vyrobený z přírodních a recyklovatelných materiálů. Každá třída je vybavena počítačem, tiskárnou, ve třech Strana 6 (celkem 36) třídách i interaktivní tabulí, sloužící pro výuku a pro realizaci povinné třídní dokumentace. Hračky, pomůcky a další doplňky, tematicky i prakticky rozřazeny pro lepší přehlednost, jsou pedagogy i dětmi plně využívány. Na začátku školního roku stanovíme pravidla pro nakládání s nimi. Učební pomůcky jsou pro děti umístěny v úrovni jejich očí, takže výběr z nabídky činností je pro ně spontánnější a jsou dětem volně k dispozici. Vzdělávací pomůcky v dostatečné míře nabízejí dětem vlastní experimentování a aktivitu. Součástí ředitelny školy je i prostorná sborovna. Knihovna, kterou tvoří odborná literatura, publikace, časopisy s předškolní tématikou i knihy pro děti, je umístěna v budově JM5. Je zde zaměstnancům k dispozici laminovací stroj, multifunkční zařízení a další technika. V každé budově je umístěn sklad didaktického materiálu a kancelářských potřeb, určeného pro výuku. Další vnitřní prostory tvoří kabinet učebních pomůcek, sklad čisticích prostředků a lůžkovin a zázemí pro pedagogické i provozní pracovnice. Detašované pracoviště má navíc místnost pro výuku keramiky, dílnu a logopedickou poradnu. K zahradnímu vybavení obou pracovišť patří i hygienické zázemí a sklad hraček, zahradní nářadí je uskladněno taktéž v uzamykatelné části budovy. Velkou finanční investicí bylo pořízení vyvýšených zahradních záhonů pro každou třídu MŠ. Všechny venkovní prostory odpovídají hygienickým i bezpečnostním normám. Jednou ročně je prováděna revize veškerého tělovýchovného zařízení. V současné době je technický stav budov dobrý, pravidelně je kvalita sledována a prováděna údržba, opravy či modernizace. Záměry kolektivu zlepšující kvalitu vzdělávacího procesu  Úprava zahrady JM5 a JM3 – úprava chodníků a betonových ploch; oprava požárních schodišť – již v havarijním stavu – projekt je připravený  Obměna učebních pomůcek a hraček v jednotlivých třídách  Modernizace skladu UP  Nákup souboru dětských židlí do třídy Myšky – budova JM3  Nákup hudebních nástrojů - obnova dětských hudebních nástrojů - muzikoterapie  Výměna koberců – třídy, kde je stav nevyhovující – třída Klokánci JM5 a Medvídci JM3  Vyřešení nevyhovující prvků techniky ve třídě Medvídků Strana 7 (celkem 36)  Využívání více odborných časopisů a literatury pedagogy školy (z hlediska vzdělávací nabídky) – doplnění pedagogické knihovny o bestsellery z oblasti například speciální pedagogiky a nákup další odborné literatury  Zajištění pravidelné údržby zahrad obou budov 2. Životospráva Každá budova má, kromě již uvedených tříd, výdejny stravy. Strava se dováží ze Zařízení školního stravování, Jihomoravské nám. 2, příspěvková organizace, které téměř sousedí s naší školou. ZŠS zabezpečuje i dietní stravování. Dětem je nabízena jen kvalitní, vyvážená a zdravá strava. Do jídla děti zásadně nenutíme, máme však pravidlo alespoň ochutnání jídla a nápojů. V rámci prevence zubního kazu se děti seznamují se správnou technikou čištění zubů a zdravého životního stylu a to i formou besedy. Pitný režim je personálem zajištěn, podporován a dětmi dodržován, nápoje jsou ve třídách umístěny na viditelném místě, děti mají volně k dispozici vodu, čaj nebo ovocný nápoj. Vedeme děti k samostatnosti při stolování a kulturním stravovacím návykům, samotné paní učitelky jsou vzorem pro děti, jelikož se chovají dle zásad zdravého životního stylu. Pobyt venku je zajišťován denně, ale je přizpůsobován klimatickým podmínkám. Procházky nebo individuální či skupinové vyžití dětí na zahradách škol je v rámci dne zajištěno v dostatečné míře a vede k utužování jejich fyzického a psychického zdraví. Taktéž odpolední odpočinek je přizpůsobován individuálním potřebám, doba na lehátku je třicet minut. Pro děti nevyžadující spánek je po té nabízena individuální klidová činnost, tak aby nerušili ostatní, jež popolední klid na lůžku potřebují. Záměry kolektivu zlepšující kvalitu vzdělávacího procesu  Motivování dětí ke zdravému životnímu stylu – vytvořit vhodný motivační program  Apel a spolupráce se zákonnými zástupci Strana 8 (celkem 36) 3. Psychosociální podmínky Celý pobyt dítěte v mateřské škole je komplexním vzdělávacím působením, kdy paní učitelky celý den mají vliv na děti, rozvíjí jejich individuální schopnosti. Děti mají ke vzdělávání dostatečně motivující prostředí - zaměstnanci školy, pedagogové i provozní zaměstnanci vytváří pro děti prostředí motivující, inspirující a plné porozumění. K dítěti se chováme s respektem k jeho potřebám a upřednostňujeme partnerský přístup. Zákonní zástupci mají možnost společně s dětmi navštívit MŠ v rámci Dne otevřených dveří, kdy si mohou zázemí i provoz prohlédnout. Již při zápisu do mateřské školy jsou rodiče informováni o adaptačním programu. Pro děti se jedná zpravidla o první zátěžovou zkoušku, prvotní odloučení od rodičů a strávený čas v novém prostředí bez nich. Pozitivní na této situaci je i fakt, že rodiče, kteří se adaptačního programu zúčastní, vidí, jak se paní učitelky chovají k dětem, jak s nimi komunikují a pracují, jaká pravidla jsou zažitá ve třídě. I rodičům se navodí pocit jistoty a bezpečí, který i pro ně samotné je, v prvních týdnech docházky jejich dětí do školy, tak důležitý. Na začátku školního roku zákonní zástupci předávají třídním učitelům vyplněný anamnestický dotazník, aby nám, v co nejvyšší míře, charakterizovali své děti. Všechny děti mají v naší škole stejná práva i povinnosti a jsou pro všechny stanovena stejná pravidla soužití. Ty si každá třída vytvoří společně na začátku roku a jsou dětmi v převážné míře respektována. Ve třídě jsou vyvěšeny v podobě piktogramů a v písemné podobě jsou také součástí charakteristiky třídy ve třídní dokumentaci. Pokud je některé z pravidel porušeno, znovu je připomenuto, popřípadě je o něm diskutováno, což následně působí jako zpětná vazba. V naší mateřské škole je kladen důraz na multikulturalismus, jelikož v naší městské části žijí i komunity jiných národností a v každé třídě se vzdělává nejméně jedno dítě cizí národnosti. Všechny děti v naší mateřské škole mají rovnocenné postavení. Navíc děti velmi rychle pochopí, že jiná kultura je přínosná i pro jejich další poznání a učení. Naše mateřská škola je od roku 2019 zařazena do projektu „Děti s odlišným mateřským jazykem“. Pedagogický styl učitelek směrem k dětem je prosociální – respektujeme samostatné rozhodování dětí, práci dětí zbytečně neorganizujeme, pracujeme formou nabídky, dáváme dětem možnost výběru, podporujeme jejich iniciativu a samostatnost, jsme k dětem přátelské a dáváme jim možnost projevit jejich osobnost. Strana 9 (celkem 36) Upřednostňujeme partnerskou komunikaci – paní učitelky:  naslouchají dětem,  jsou trpělivé,  poskytují dětem dostatek času k vyjádření svých potřeb, jejich zážitků apod.,  snižují polohu,  udržují s dítětem oční kontakt,  užívají popisný jazyk,  používají já – výroky,  využívají konkrétní zpětnou vazbu. Pedagogové znají aktuální úroveň schopností a dovedností dětí, ale i jejich potřeby, zájmy, sociální a životní úroveň, ve které se nacházejí a z těchto informací vycházejí při plánování a realizaci vzdělávací nabídky. Záměry kolektivu zlepšující kvalitu vzdělávacího procesu:  individuálně přizpůsobený adaptační režim při vstupu dítěte do MŠ  nadále upevňovat zásady efektivní komunikace  prosociální vedení dětí – ve všech třídách máme děti s odlišným mateřským jazykem a děti integrované, vedeme děti k toleranci a respektování osobnosti každého dítěte 4. Organizace Organizace dne je zakotvena v Ročním plánu školy a ve Školním řádu, umístěném na webových stránkách školy a ve vestibulech školy. Denní řád, dostatečně pružný, který reaguje na individuální možnosti dětí a jejich aktuální potřeby rámcově obsahuje: program činností - vyvážené spontánní a řízené aktivity ranní diskusní kruh pravidelná pohybová aktivita dětí denní preventivní logopedická prevence pobyt venku v rozsahu dvou hodin denně aktivní celodenní pitný režim a přestávky maximálně tři hodiny mezi jídly odpolední odpočinek, popřípadě klidové odpolední činnosti V naší mateřské škole vytváříme takové podmínky, které umožňují individuální, skupinové i frontální činnosti. Strana 10 (celkem 36) V prvé řadě však máme na paměti potřeby, zájmy a možnosti dětí s ohledem na jejich klid, soukromí, například odpočinek v klidových zónách třídy. Veškeré aktivity mohou děti na základě vlastního rozhodnutí kdykoliv přerušit a vrátit se k ní až následně. Navíc s výsledky své práce se mohou podělit s ostatními a prezentovat svou činnost i rodičům. Záměry kolektivu zlepšující kvalitu vzdělávacího procesu:  více využívat školních zahrad i mimo čas určený pro pobyt venku – zařazovat vzdělávací činnosti – prožitkové učení - práce s přírodninami, sněhem, pozorování hmyzu, pěstování zeleniny, atd.  k pobytu venku - po vzájemné dohodě tříd využívat obou zahrad mateřské školy 5. Řízení mateřské školy Škola má účelně nastavené řízení pro vytvoření dobrých podmínek k naplňování cílů předškolního vzdělávání. Je jednotkou s nastavenými pravidly a danou strukturou, skupinou lidí, jejichž společná činnost směřuje ke společnému cíli. Všichni vzájemně zajišťujeme okruh činností podporující dobré fungování mateřské školy. Statutárním orgánem příspěvkové organizace je ředitelka školy, dále je ve vedení školy zástupkyně statutárního orgánu, která v době nepřítomnosti zastupuje ředitelku školy v plném rozsahu pravomocí. Vedoucí detašovaného pracoviště má v kompetenci organizaci chodu budovy JM3. Škola je rozdělena primárně na úsek vzdělávací, úsek školního stravování (výdejny stravy) a úsek hospodářský. Členění a vazby zaměstnanců ve škole jsou vyjádřeny organizační strukturou, která je součástí vnitřní směrnice Organizační řád. Práva, povinnosti, náplň práce a pravomoci jednotlivých zaměstnanců jsou vymezeny a zaměstnanci jsou s nimi prokazatelně seznámeni. Strana 11 (celkem 36) Z výše uvedeného schématu je pro širokou veřejnost, zřizovatele i zaměstnance patrné členění organizace, propojení, kompetenční vazby a vztahy nadřízenosti a podřízenosti. Delegování pravomocí na naše zaměstnance společně s dobrou motivací s sebou zpravidla přináší větší zaujetí a aktivitu při plnění stanoveného úkolu. Ochotněji se zapojují do dalšího vzdělávání a podílí se na budování dobrého jména naší školy. To se následně projevuje v odborném růstu pedagogů a provozních zaměstnanců a celkově v příznivém dopadu na efektivitu a výsledky naší organizace. Všechny záležitosti školy se pravidelně konzultují na pedagogických radách a provozních poradách. Ředitelka školy spolupracuje se zřizovatelem, tj. Úřadem Městské části BrnoSlatina, Krajským úřadem JMK, Odborem školství MMB a dalšími orgány státní ředitel školy 3. stupeň řízení zástupce statutárního orgánu 2. stupeň řízení vedoucí detašovaného pracoviště 1. stupeň řízení Pedagogičtí pracovníci, včetně logo poradny Nepedagogičtí pracovníci kuchařky Nepedagogičtí pracovníci školnice Strana 12 (celkem 36) správy. V oblasti vzdělávání především s MUNI Brno, Asociací Czech Dalton, Pedagogicko-psychologickou poradnou, se Speciálně-pedagogickými centry, Základní a mateřskou školou Přemyslovo náměstí 1 a Základní a mateřskou školou Jihomoravské nám. 2, Střední polygrafickou školou, Klubem Seniorů Slatina, Policií České republiky, SDH Brno-Slatina a Líšeň, Středisky environmentální výchovy, s Centrem volného času Fantázie, pobočkou Knihovny Jiřího Mahena ve Slatině a dalšími. Záměry kolektivu zlepšující kvalitu vzdělávacího procesu:  vytvoření osobních portfolií zaměstnanců s cílem profesního rozvoje 6. Personální podmínky a pedagogické zajištění V naší mateřské škole prioritně vedeme zaměstnance k dalšímu profesnímu rozvoji. Konkrétně se zajímáme o oblasti nových přístupů ve vzdělávání a výchově, využívání nových forem a metod práce. K rozšiřování pracovních schopností je nám i přínosná právě spolupráce s Masarykovou univerzitou. Ředitelka školy podporuje zaměstnance k prohlubování a zvyšování kvalifikace a jako zpětná vazba slouží pochopení pedagogů, že vzdělávání je celoživotním procesem. Ředitelka školy upřednostňuje ve svém vzdělávání rozvoj manažerských schopností, mentoring, sociální komunikaci a psychologii, z důvodu úspěšnosti leadershipu svého týmu lidí. Pedagogické rady slouží mimo jiné ke konzultování poznatků z dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Všechny pedagogické pracovnice jsou kvalifikované a počtem odpovídají normativu zaměstnanců stanoveným KÚ JMK. Nově přijaté zaměstnankyni je přidělena tzv. „uvádějící učitelka“, která je ji nápomocna v prvních dnech pracovní činnosti. Od školního roku 2017/2018 na naší škole působí koordinátor EVVO, který má komplexní vzdělávání v rozsahu stanoveném Standardem pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v environmentálním vzdělávání, výchově a osvětě (EVVO), Lipka poskytla specializační studium s akreditací MŠMT ČR, a to v rozsahu 250 vyučovacích hodin. Předává ostatním pedagogům poznatky z dalšího vzdělávání, podporuje ekologické myšlení a přichází s náměty z oblasti EVVO, například koutky živé přírody ve třídách. Díky výše uvedenému zařízení si děti naší mateřské školy osvojují environmentálně příznivější způsoby lidského žití. V dnešní době je velmi prospěšná spolupráce s lesním pedagogem - lesní pedagogika je metoda lesnické a environmentální osvěty, která se zabývá předáváním Strana 13 (celkem 36) pravdivých informací o lesním prostředí formou her zábavnou formou. V případě naší mateřské školy se jedná o cílovou skupinu dětí ve věku 3 - 4 let a 5 - 6 let. Prostřednictvím lesní pedagogiky lze pozitivně ovlivňovat a budovat hodnotové postoje a vztah společnosti k okolnímu světu, k prostředí, ve kterém žijeme, k přírodě a k ochraně přírody. Kromě každodenní logopedické chvilky v kmenových třídách je v naší mateřské škole zajištěna i logopedická péče speciálním pedagogem, který spolupracuje se Speciálním pedagogickým centrem při Základní a mateřské škole, Veslařská Brno. Jsme školou, která přijímá děti se speciálně vzdělávacími potřebami. Asistentky pedagoga, pedagog a odborníci z pedagogických center spolu úzce spolupracují. Zaměstnáváme asistenty pedagogů s povolením KÚ JMK a ve spolupráci s OŠMT v rámci „Rovného přístupu k předškolnímu vzdělávání ve městě Brně CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000244. Též jsme zapojeni do OP VVV, v projektu „Šablony“. Záměry kolektivu zlepšující kvalitu vzdělávacího procesu:  další vzdělávání pedagogických pracovníků – dlouhodobý DVPP a s tím související vyhodnocování  provádění vzájemných hospitací ve větší míře 7. Spoluúčast rodičů Naše škola nabízí příležitosti, zážitky a zkušenosti, kterých se v některých rodinách nedostává (návštěva divadel, některé typy a druhy her, schopnost řešit konflikty mezi dětmi, emočně pozitivní vztahy mezi nimi či otevřená komunikace v kruhu dětí). S rodiči si vyjasňujeme vzájemné představy o výchově a vzdělávání a o způsobu naší spolupráce na pravidelné informativní schůzce v měsíci květnu před zahájením školní docházky. Ve druhém týdnu nového školního roku probíhá další schůzka zákonných zástupců, a to s třídními učiteli, na které jsou směrem od rodičů k pedagogům předány prvotní údaje o dítěti. A to ústní formou, kdy se naváže otevřená a neformální spolupráce s rodiči a formou anamnestického dotazníku, kde se rodiče zmíní o osobní a rodinné anamnéze dítěte, tedy o tom, co ovlivňovalo jeho dosavadní vývoj. Pedagogové pravidelně informují rodiče o pokrocích jejich dítěte při zachování diskrétnosti informací, ale také i o všem, co se v mateřské škole děje. Přitom nejde Strana 14 (celkem 36) jen o akce pořádané školou, ale především o možnost aktivně vstupovat do činností a her svých dětí. Zákonní zástupci jsou operativně informováni o tom, co se ve škole děje na nástěnkách nebo na webových stránkách školy. Jelikož při akcích školy není vhodný okamžik ani časový prostor ke konzultování individuálních pokroků dětí, jsou vypsány konzultační hodiny jednotlivých pedagogů na konkrétní kalendářní měsíc. Jsou umožněny všem rodičům, neboť individuální přístup a spolupráce s rodiči se týká všech zákonných zástupců. Po dohodě s pedagogem lze využít i jiný nabídnutý termín. Je pro nás důležité, aby rodiče pochopili, že jsou ve škole kdykoliv vítáni a že i vedení školy si vždy najde čas, aby rodičům sdělili příslušné informace či pomohli v péči o jejich dítě, popřípadě se domluvili společně na dalším postupu při výchově a vzdělávání. Informace jsou vždy podložené záznamy o dětech, jedná se o data relevantní a diskrétní, což si plně uvědomujeme. Spolupráce s rodiči je na velmi dobré úrovni, jedná se o oboustrannou důvěru, otevřenost, zájem rodičů o dění v mateřské škole, o účast na programech naší školy. Jsme vděčni za vstřícnost zákonných zástupců na poli přátelského pozvání do jejich zaměstnání. Záměry kolektivu zlepšující kvalitu vzdělávacího procesu:  Pokračování v kooperaci s rodiči při partnerské výuce  Po dokoupení odborné literatury nabídka knih k zapůjčení zákonným zástupcům  Ukázkové hodiny - motivace rodičů k návštěvám 8. Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami Pokud prostřednictvím pozorování dítěte nebo pomocí pedagogické diagnostiky zjistíme, že má dítě obtíže, např. v oblasti zrakového vnímání, řeči, pokud u něj déle přetrvávají adaptační potíže, má problémy s navazováním kontaktu s vrstevníky i z důvodu cizí národnosti apod., přistupujeme ke stanovení podpůrných opatření prvního stupně a to Plánem pedagogické podpory „PLPP“. Ten může být krátkodobý nebo monitorující celou dobu vzdělávání v mateřské škole. PLPP sestavuje učitelka mateřské školy a má písemnou podobu. Třídní učitelé vedou před tvorbou plánu rozhovor o tom, jaký bude cíl PLPP, jaké budou zvoleny Strana 15 (celkem 36) metody práce s dítětem, aby byly cíle naplněny, domluví se také na didaktických pomůckách a způsobech ověřování získaných dovedností. S PLPP jsou seznámeni zákonní zástupci. Po třech měsících dochází k vyhodnocení plánu. Pokud došlo k odstranění obtíží dítěte, další podpora již není potřeba. Pokud obtíže přetrvávají, evaluuje se vhodnost zvolených metod a forem výchovy a vzdělávání, které se v případě potřeby změní nebo upraví. Další vyhodnocování probíhá po třech měsících. Pokud PLPP nestačí, osloví učitel zákonné zástupce a navrhne návštěvu školského poradenského zařízení /ŠPZ/. Pro děti s přiznanými podpůrnými opatřeními 2. – 5. stupně zpracovává škola individuální vzdělávací plán „IVP“ na základě doporučení ŠPZ. Škola projednává doporučení s rodiči a zajišťuje si jejich informovaný souhlas. Jsou pravidelně vyhodnocovány v rámci konzultace s pracovníkem poradenského zařízení. Při vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra „PAS“ spolupracujeme se Speciálně-pedagogickým centrem Štolcova. Obě strany spolu projednávají vhodná podpůrná opatření, postupy, metody a vhodné pomůcky. Konzultuje s učitelem vhodnost používaných metod a postupů, navrhuje další možná opatření. Při vzdělávání dětí dále spolupracujeme s:  Pedagogicko-psychologickou poradnou Brno,  MŠ speciální, ZŠ speciální a Praktickou školou Ibsenka,  Speciálně pedagogickým centrem při ZŠ a MŠ logopedickou Brno, Veslařská. Spolupráce probíhá stejným způsobem i s ostatními odborníky z dalších poradenských center. Pro děti se speciálně vzdělávacími potřebami volíme nejen vhodné metody a formy vzdělávání, které pomohou rozvinout jejich vzdělávací potenciál, ale především vytváříme citlivé a chápající prostředí, které je důležitou podmínkou pro jejich úspěšné předškolní vzdělávání. Zodpovědnou osobou za systém péče o děti se speciálně vzdělávacími potřebami je ředitelka školy, která pověřuje třídní učitele sestavením plánu PLPP a IVP a komunikací se zákonnými zástupci. Pro děti s odkladem školní docházky vypracováváme Plán osobního rozvoje. Při jeho tvorbě vycházíme z doporučení PPP. Strana 16 (celkem 36) U dětí se zdravotním znevýhodněním ve formě diabetes, alergie apod. se při výchově a vzdělávání řídíme vždy pokyny lékaře, zákonných zástupců a respektujeme aktuální zdravotní stav dítěte. 9. Podmínky vzdělávání dětí nadaných V naší mateřské škole vytváříme podmínky, které umožňují stimulovat a rozvíjet vzdělávací potenciál každého dítěte a to s ohledem na jeho individuální schopnosti a možnosti – jedná se o individualizaci výuky. Činnosti, které pro děti připravujeme, umožňují dětem nadání projevit a zároveň ho i využít. Pro identifikaci nadání nebo mimořádného nadání nám pomáhá i pedagogická diagnostika. Pokud se u dítěte projeví v jedné či více oblastí určité známky nadání, učitel tuto skutečnost dále rozvíjí. Toto zjištění konzultujeme se zákonnými zástupci a doporučíme návštěvu školského poradenského zařízení. Do doby než proběhne vyšetření, vypracováváme Plán pedagogické podpory. Po konzultaci s pracovníkem poradenského zařízení, buď nadále pokračujeme v PLPP, který každé 3 měsíce vyhodnocujeme a konzultujeme s rodiči. Pokud se jedná o dítě mimořádně nadané vypracujeme IVP. Při jeho tvorbě, realizaci i vyhodnocování spolupracujeme se ŠPZ a zákonnými zástupci. 10.Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let Mateřská škola doplňuje rodinnou výchovu, proto je nutné u dětí mladších tří let navázat s rodinou úzkou spolupráci, již v okamžiku přijetí dítěte. Pro dvouleté dítě to bývá obvykle první sociální zkušenost mimo širší rodinu. Učitel se tak stává pro dítě oporou a jistotou a pomáhá mu orientovat se v běžných činnostech v mateřské škole a je mu nápomocen v oblasti navazování vztahů s ostatními dětmi. Při práci s dětmi mladšími tří let volí učitel vhodné metody vzdělávání a to především situační, prožitkové, sociální učení a učení se hrou. S ohledem na bezpečnost a schopnosti dětí volí učitel nejčastěji práci v menších skupinkách nebo individuální činnost. Dále vybírá takové oblasti výchovy a vzdělávání, které dítě zvládne i s ohledem na jeho schopnosti, ale i délku soustředění se. Důležité je pro děti mladší tří let trénovat návyky a praktické dovednosti. Často opakovat činnosti a dodržovat pravidelné rituály. Je pro nás velmi důležité ponechat dětem, co nejvíce prostoru pro volné hry a pohybové aktivity. Strana 17 (celkem 36) Materiální podmínky ve třídách jsou v obecné rovině v souladu s RVP PV;  mateřská škola je vybavena dostatečným množstvím podnětných a bezpečných hraček vhodných pro dvouleté děti  ve třídě jsou dětem nastavena srozumitelná pravidla pro používání a ukládání hraček  je vytvořen dostatečný prostor pro volný pohyb dětí  je dána možnost naplnění potřeby odpočinku. Naše škola nabízí příležitosti, zážitky a zkušenosti, kterých se v některých rodinách nedostává (návštěva divadel, některé typy a druhy her, schopnost řešit konflikty mezi dětmi, emočně pozitivní vztahy mezi nimi či otevřená komunikace v kruhu dětí). IV. Organizace vzdělávání Vnitřní uspořádání školy, jednotlivých tříd Výchovně-vzdělávací proces v mateřské škole probíhá v 7 třídách a dle věku dětí jsou třídy částečně smíšené. První uvedená adresa JM5 (žlutá budova) má čtyři třídy, v přízemí jsou umístěny třídy Kuřátek a Broučků, v patře pak třídy Delfínků a Klokánků. Detašované pracoviště JM3 (oranžová budova) má tři třídy, v přízemí třídu Medvídků, v prvním poschodí pak třídy Krtečků a Myšiček. V posledním ročníku mateřské školy jsou děti již intenzivně připravovány výchovou a vzděláváním pro vstup do základní školy. V obou budovách školy jsou třídy obsazené dětmi ve věkovém rozmezí 5-7 let. V posledním ročníku předškolního vzdělávání doporučí pedagogové zákonným zástupcům dětí navštěvovat Edukativně-stimulační skupiny, které byly vytvořeny jako program rozvoje předškolních dětí, které jsou nějakým způsobem potencionálně ohroženy v počáteční fázi výuky na základní škole. Hravou formou rozvíjíme schopnosti, dovednosti a funkce pro zvládnutí trivia (psaní, čtení a počítání). V případě odkladu školní docházky zůstávají děti ve stejné třídě a je jim vypracován plán osobního rozvoje pro děti s odkladem školní docházky. Za děti, které odcházejí do základních škol, přijímáme děti nové. Strana 18 (celkem 36) Třídy si vytvářejí vlastní třídní vzdělávací program, který vychází ze školního vzdělávacího programu. Počet dětí v mateřské škole celkem: 193 Počet dětí na třídu: 28, Kuřátka 25 Počet tříd: 7 Provozní doba mateřské školy: 6,15 – 16,30 hodin Přijímací řízení Děti jsou do školy přijaty na základě Žádosti o přijetí dítěte v rámci přijímacího řízení, které se koná zpravidla první týden měsíce května a to po dohodě se zřizovatelem školy. Rodiče vyplní přihlášku na webových stránkách www.zapisdoms.brno.cz a předají vedení školy; součástí je i potvrzení od lékaře. O přijetí dítěte rozhoduje ředitelka školy ve správním řízení při splnění předem stanovených kritérií, která jsou uveřejněna na webu školy v době přijímacího řízení, tj. od jarních měsíců daného kalendářního roku. POVINNÉ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE Dítě má právo na zajištění místa ve spádové mateřské škole podle místa trvalého pobytu, pokud zákonný zástupce dítěte nezvolí jinou MŠ nebo jinou formu vzdělávání. Povinné předškolní vzdělávání probíhá v pracovních dnech. Povinnost docházet do MŠ není stanovena pro období školních prázdnin, děti však mají právo vzdělávat se i v tomto období. Podmínky uvolňování a omlouvání neúčasti dětí ve vzdělávání stanoví školní řád. Ředitel MŠ je oprávněn požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte. Zákonný zástupce je povinen doložit důvody nejpozději do 3 dnů ode dne výzvy ředitele mateřské školy. Zákonný zástupce dítěte může v odůvodněných případech zvolit individuální vzdělávání dítěte bez pravidelné denní docházky. Zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnost předškolního vzdělávání tímto způsobem, je povinen oznámit tuto skutečnost řediteli spádové mateřské školy nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku, kterým začíná povinnost předškolního vzdělávání. Strana 19 (celkem 36) V průběhu školního roku lze zahájit individuální vzdělávání nejdříve ode dne, kdy bylo oznámení o individuálním vzdělávání doručeno řediteli školy. Ředitel zákonnému zástupci doporučí oblasti, v nichž se má dítě individuálně vzdělávat. Škola následně ověří úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech, případně doporučí další postup při vzdělávání. Způsob a termíny ověření stanoví školní řád školy. Zákonný zástupce dítěte je povinen zajistit účast dítě u ověření. Pokud zákonný zástupce nezajistí účast dítě u ověření ani v náhradním termínu, ředitel MŠ ukončí individuální vzdělávání ve správním řízení. Po ukončení individuálního vzdělávání z výše uvedeného důvodu nelze již dítě opětovně individuálně vzdělávat. Odvolání proti rozhodnutí ředitele MŠ nemá odkladný účinek. Zákonný zástupce dítěte spáchá přestupek, pokud: o Nepřihlásí dítě k zápisu k povinné školní docházce. o Nepřihlásí dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání. o Zanedbá péči o povinné předškolní vzdělávání dítěte. Pravidelné aktivity školy:  Zahradní slavnost  Návštěva ekocentra LIPKA, HLÍDKA  Výlet předškoláků na Stránskou skálu  Dýňové tvoření s dětmi a rodiči  Edukativně-stimulační skupiny  Plavání, návštěva solné jeskyně  Mikulášská nadílka  Vystoupení – Klub důchodců a vánoční posezení  Vánoční dílničky ve spolupráci se Základní a mateřskou školou Přemyslovo nám. 1  Návštěva vánočních trhů  Slatinské vánoce  Vánoční posezení s rodiči  Muzikoterapie  Tvořivé dílny se SŠ Polygrafickou  Karneval  Dny otevřených dveří  Partnerská výuka s rodiči a prarodiči dětí  Čtení v mateřské škole – rodiče, prarodiče, Klub důchodců  Besedy v místní knihovně, včetně tvořivých dílen  „Modrý den“ – na podporu dětí s poruchou autistického spektra  „Ponožkový den“ - na podporu dětí s Downovým syndromem Strana 20 (celkem 36)  Jarní otevírání zahrady s rodiči  Oslava „Dne Země“  Soutěž o nej velikonoční kraslici  Tvořivé dílny ve Fantázii  Rej čarodějnic  Sportovní olympiáda pro brněnské mateřské školy - pořadatelé  Akce se SDH Brno-Slatina  Přednášky – IZS Brno – Policie ČR, Hasiči, ZS  Vystoupení ke Dni matek  Vystoupení ke Dni matek - Klub důchodců Brno-Slatina  Oslava Dne dětí  Rozloučení s „předškoláky“ – zahrada mateřské školy, včetně Andersonové noci  Výlet celoškolní  Škola v přírodě  Informativní schůzka s novými rodiči Další výchovně-vzdělávací akce v průběhu školního roku – viz. roční plán školy a TVP jednotlivých tříd (návštěva solné jeskyně, divadelních představení, letiště Brno, atd.) V.Charakteristika vzdělávacího programu: Filozofie vzdělávacího programu a vize školy: V naší mateřské škole učíme děti morálním postojům a vytváření pozitivních vztahů mezi všemi účastníky výchovy a vzdělávání. Škola si klade za cíl připravit dítě ke vstupu do základní školy na základě sebepoznání, nezávislosti a schopnosti spolupráce s druhými. Uvědomujeme si, že v mateřské škole jsou pokládány základy celoživotního učení a především že to, čemu se v mateřské škole naučíme, je obvykle trvalé a provází nás celým životem. Díky školnímu vzdělávacímu programu a na něj navazujícímu třídnímu vzdělávacímu programu máme řadu nápadů, které lze využít v rámci běžných každodenních aktivit naší mateřské školy, s jejichž pomocí můžeme v dětech probudit pozitivní vztah k přírodě. Strana 21 (celkem 36) VIZE ŠKOLY – VYTVOŘIT PRO DĚTI OPTIMÁLNÍ PODMÍNKY K:  získání samostatnosti - děti se budou učit zodpovědnosti za svoje osobní počínání  rozvíjení a prohlubování vlastní tvořivosti  získání zdravého sebevědomí - děti se naučí poznávat nové věci, příležitosti  trvalejšímu upevňování vědomostí a znalostí - děti si zapamatují více, když k poznání dojdou samostatně  svobodnému rozhodování dětí při zachování zodpovědnosti – ohled na své okolí  spolupráci v týmových hrách a činnostech - kooperace s ostatními dětmi  vyloučení frustrace - vycházíme z daltonských principů, že práce v daltonském plánu není nikdy hodnocena negativně – každé dítě je originální osobností  důslednosti při plnění úkolů. Zaměření mateřské školy Mateřská škola je členem Czech Dalton a je fakultní školou Masarykovy univerzity, Pedagogické fakulty. Spolupráce s vysokou školou je vzájemně přínosná, škola zajišťuje zázemí při pedagogických praxích studentek a naopak ze strany univerzity je nám poskytováno další vzdělávání pedagogických pracovníků. Důležitá je také vzájemná zpětná vazba při realizaci výchovy a vzdělávání. Od jarních měsíců roku 2017 jsme pod záštitou OŠMT i „TECHNICKOU MATEŘSKOU ŠKOLOU“. Naší velkou snahou je dětem předat dostatek základních technických znalostí a podpořit u nich zájem o technickou vědu a technické myšlení. Hravou formou a za použití skutečného nářadí děti posilují tvořivost a manuální zručnost. V neposlední řadě děti rozvíjí verbální schopnosti, tolik potřebné pro kooperaci při vytváření jednotlivých technických „projektů“. Výuka cizího jazyka v mateřské škole je ideálním nástrojem k jazykové vybavenosti dětí; v tomto věku mají neopakovatelné podmínky pro úspěšné zvládnutí hlavně poslechu, komunikace a načerpání pasivního jazyka. Z projektu „ANGLIČTINA DO ŠKOL“ využíváme získané prostředky na nákup učebních pomůcek a financování pedagogů. V rámci klíčové aktivity Podpora adaptace dítěte a jeho rodiny v mateřské škole spolupracuje naše mateřská škola s neformálním předškolním centrem TEEN CHALLENGE INTERNATIONAL. Pomocí vzájemných návštěv přinášíme příklady dobré praxe směrem k této organizaci. Strana 22 (celkem 36) Děti pocházející z odlišného kulturního a jazykového prostředí přirozeně potřebují naši podporu a specifický přístup odpovídající jejich potřebám. Tyto děti jsou při vstupu do předškolního vzdělávání mnohdy poprvé odloučeny od rodičů, ocitají se v neznámém prostředí s komunikační bariérou a jsou zcela odkázané na pomoc učitelek. Máme velikou zodpovědnost za to, jak se bude dítě v MŠ cítit, rozvíjet a získávat potřebné kompetence pro život v naší zemi a jestli bude připraveno úspěšně zahájit povinnou školní docházku. Vzhledem k vyššímu procentu dětí cizinců jsme vstoupili také do dalšího projektu „DĚTI S ODLIŠNÝM MATEŘSKÝM JAZYKEM“ a získali finanční prostředky na personální podporu, financování speciálního pedagoga a učební pomůcky. Daltonský učební plán je metodický způsob výuky, vycházející ze tří základních principů, a to svobody, spolupráce a v neposlední řadě samostatnosti práce dětí. Vycházejíc ze slov Helen Parkhurstové: „Dalton není ani metoda ani systém. Dalton je vliv.“, i naše mateřská škola si klade za cíl ovlivnit zásadně vývoj osobnosti dítěte v kladném slova smyslu. V naší mateřské škole, na rozdíl od jiných tradičních směrů, existuje mezi učitelem a dítětem jistá úmluva o harmonogramu práce na určité období. Dítě samo rozhoduje o své práci, individuálně si určuje tempo a učí se spolupracovat s ostatními dětmi. Vedeme děti k samostatnosti a svobodné vůli při rozhodování o každodenních činnostech, ke kooperaci s ostatními dětmi, k sebeuvědomění a jasnému formulování svých požadavků a přání – daltonské principy. Vždy je vymezen určitý pracovní plán, který by mělo dítě v daném období splnit. Po splnění plánu záleží jen na dítěti, jak se rozhodne vyplnit svůj zbývající volný čas. Mimo jiné Asociace Czech Dalton, pořádá pravidelné vzdělávací semináře a vydává ve spolupráci s Odborem školství Jihomoravského kraje odborné publikace o daltonském systému. Odtud tudíž čerpáme inspiraci a konzultujeme zásadní skutečnosti ovlivňující výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Formy a metody výchovy a vzdělávání V oblasti metod výchovy a vzdělávání uplatňujeme metody slovní, názorně demonstrační, praktické, situační učení, spontánní sociální učení, prožitkové a kooperativní učení hrou, založené na přímých zážitcích dítěte. Upřednostňujeme smyslové vnímání jako základ veškerého přirozeného poznávání. Aktivně denně podporujeme rozvoj komunikativních dovedností. Strana 23 (celkem 36) Uplatňujeme individuální formy ve vzdělávání, nejčastěji při práci s dětmi se SVP, OMJ, OŠD, ale i při práci s dětmi při běžném plnění úkolů. Často zařazujeme skupinové činnosti, které jsou založeny na kooperaci, jsou velmi efektivní a rozvíjí všechny kompetence dítěte. V menší míře využíváme i frontální způsob práce. Třídní vzdělávací program TVP RVP PV stanovuje vzdělávací rámec, na který navazuje ŠVP, jenž je zpracovaný na konkrétní podmínky naší mateřské školy. Na školní vzdělávací program navazují třídní vzdělávací plány, které si pedagogové zpracovávají s ohledem na podmínky jednotlivých tříd, na potřeby a zájmy jednotlivých dětí. TVP je souhrnem dokumentů, vztahujících se k plánování, realizaci a evaluaci vzdělávacích činností. Je vytvářen tak, aby umožňoval rozvoj a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb.  Musí být variabilní a flexibilní, ale přitom částečně pravidelný, neboť děti často nevnímají režim dne jako povinnou zátěž, ale jako příjemné plynutí času, ve kterém vědí, co bude následovat.  Nabídka všech činností v TVP rozvíjí všechny typy inteligencí a děti si mohou vybrat činnost, která je zajímá, která odpovídá jejich schopnostem a možnostem. Vzdělávací nabídka má dostatek příležitostí jak ke kooperaci, k rozvíjení společenských rolí a vzájemných vztahů, tak k individuální práci.  Program vytváří dostatečný prostor pro spontánní herní aktivity dětí, umožňuje mladším dětem nezúčastnit se společných řízených činností a zvolit si alternativní činnost, dostatečné pohybové vyžití a spontánní pohyb venku.  Obsahuje mimo jiné i „pravidla třídy“, která jsou tvořena společně s dětmi na začátku školního roku.  S pravidly úzce souvisejí i třídní rituály, kterými upevňují pocit sounáležitosti, připomínají si pravidla. Rituálem může být ranní pozdravení, diskusní kruh, písnička, podání ruky, přání dobré chutí u jídla jakoukoliv formou, říkadla, narozeninový rituál aj. Přínosem pro dítě je právě rituál budováním pocitu příslušnosti ke skupině a sounáležitosti s ostatními dětmi.  Strana 24 (celkem 36) VI. Vzdělávací obsah Integrovaný blok: Poznávám sebe a kamarády Cílem IB je podpořit přirozený přechod z rodiny do mateřské školy, seznámit děti s prostředím, kamarády a dospělými. Podporovat utváření vztahu k sobě, k jinému dítěti i dospělým. Rozvíjet a obohacovat jejich vzájemnou komunikaci. Podílet se na vytváření a respektování pravidel soužití v kolektivu, která přispívají k pohodě a podnětnosti prostředí. Seznámit děti se základními poznatky o těle, jeho přirozeném vývoji a základních funkcích, prostřednictvím pocitů a všech smyslů. Návrhy podtémat:  Poznávám nové prostředí  Poznávám nové kamarády  Vytvářím a dodržuji pravidla  Poznávám své tělo  Poznávám, jak se člověk mění s věkem  Co děláme celý den  Už se těším do školy  Vím, že každý jsme jiný (pohlaví)  Moje rodina Kompetence k učení:  pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí  učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům  odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých Kompetence k řešení problémů:  řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého  nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu Strana 25 (celkem 36) Komunikativní kompetence:  v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou  ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog Sociální a personální kompetence:  ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy  samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej  spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim Činnostní a občanské kompetence:  dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky  spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat  svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat Dílčí cíle:  uvědomění si vlastního těla  osvojení si věku přiměřených praktických dovedností  rozvoj a užívání všech smyslů  rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)  posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.  osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (abeceda, čísla)  poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)  získání relativní citové samostatnosti Strana 26 (celkem 36)  seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému  poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí  posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině apod.)  vytváření základů pro práci s informacemi  rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané Integrovaný blok: Poznávám a chráním přírodu Cílem IB je seznámit děti s přírodními ekosystémy, zvířaty, rostlinami, počasím a podnebím, které je pro naši zemi i jiné země charakteristické. Získat poznatky o změnách, které provázejí jednotlivá roční období. Osvojit si poznatky a dovednosti, jak pěstovat okrasné, léčivé rostliny a byliny. Pomocí pokusů lépe porozumět přírodním jevům a zákonitostem. Záměrem je přírodu nejen poznávat, ale zároveň získávat poznatky, jak je možné ji pomáhat a chránit. Návrhy podtémat:  Poznávám, jak se mění příroda  Sejeme i sázíme ve třídě i na školní zahradě  Objevuji svět zvířat  Poznávám květiny, které krášlí svět i léčí  Příroda mi není lhostejná  Poznávám přírodní živly, počasí  Máme rádi experimenty - příroda živá i neživá je plná možností  Pozoruji stromy ve všech ročních obdobích  Vím, co potřebují rostliny a lidé k životu Kompetence k učení:  soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů  klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo Strana 27 (celkem 36) Kompetence k řešení problémů:  problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost  při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích Komunikativní kompetence:  dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)  ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog Sociální a personální kompetence:  dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost  uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky Činnostní a občanské kompetence:  ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit  chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá  má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat Dílčí cíle:  rozvoj a užívání všech smyslů  rozvoj komunikativních dovedností  rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)  rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie  rozvoj kooperativních dovedností  vytváření základů pro práci s informacemi  vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách Strana 28 (celkem 36)  pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit  vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách  vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí  rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit  rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách Integrovaný blok: Chráním sebe i si své zdraví Cílem IB je osvojit si poznatky o tom, co našemu tělu prospívá a naopak škodí. Jak se chránit před nemocemi i škodlivými vlivy a jevy prostředí. Učit se správně reagovat v krizových a nebezpečných situacích. Umět ochránit sebe a zdraví nejen své, ale i ostatních. Seznámit se s významem pohybových aktivit, správných hygienických návyků a zdravé stravy – základními pilíři zdravého životního stylu. Návrhy podtémat:  Vím, jak se chránit před nemocemi  Sportuji v létě i v zimě  Vím, co mému tělu prospívá  Dodržuji pravidla i mimo MŠ  Poznávám nebezpečné jevy a situace  Znám všechny, kteří mně mohou pomoci – Policie, Lékaři, Hasiči  Vím, jak se chovat na ulici, silnici Kompetence k učení:  získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení Kompetence k řešení problémů:  chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit  rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit Strana 29 (celkem 36) Komunikativní kompetence:  průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím  domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci Sociální a personální kompetence:  při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout  chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování Činnostní a občanské kompetence:  dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)  odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem  uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu Dílčí cíle:  rozvoj fyzické i psychické zdatnosti  osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě  osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí  vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu  vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení  získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci  rozvoj schopnosti sebeovládání  rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních  ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými  osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy  vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu  rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a Strana 30 (celkem 36) pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie Integrovaný blok: Poznávám okolní svět Cílem IB je vzbuzovat u dětí zájem o dění a zajímavá místa v jejich bezprostředním okolí. Seznamovat je nejen s městem, ve kterém žijí, ale nabývat vědomosti o České republice, ale i jiných zemích a jejich obyvatelích. Osvojit si poznatky o předmětech, které je obklopují, jejich vlastnostech a využití v běžném životě doma i v mateřské škole. Společně oslavovat a prožívat svátky, které jsou součástí našeho života. Návrhy podtémat:  Poznávám předměty (a jejich vlastnosti), které mě obklopují  Všímám si barev a tvarů kolem sebe  Znám město i zemi, ve které žiji  Vím, že lidé kolem mě mohou být různí  Poznávám zajímavá místa v blízkosti MŠ  Znám dopravní prostředky  Poznávám z čeho, se co vyrábí  Bydlet mohu ve městě nebo na vesnici  Poznávám rozličná povolání  Poznáváme Slatinu  Slavíme ve školce i doma Kompetence k učení:  má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije Kompetence k řešení problémů:  všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem  zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti Strana 31 (celkem 36) Komunikativní kompetence:  dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)  ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku Sociální a personální kompetence:  napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí  je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem Činnostní a občanské kompetence:  zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění  chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky  má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých Dílčí cíle:  rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.),  rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu  rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému),  vytváření základů pro práci s informacemi  rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit  vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti apod.)  vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností  seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije Strana 32 (celkem 36)  osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)  seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu  rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat  rozvoj společenského i estetického vkusu Strana 33 (celkem 36) VII. Evaluační systém Každá mateřská škola si vytváří vlastní systém evaluace, a to nejen na úrovni managementu školy, ale i na úrovni jednotlivých tříd. Evaluace se stává nedílnou součástí každé školy. Evaluaci vnímáme jako proces vedoucí ke zlepšování kvality vzdělávání v mateřské škole. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání užívá pro vlastní hodnocení školy označení autoevaluace. Autoevaluaci je možné definovat jako systematické a plánované hodnocení na základě předem stanovených kritérií, které směřuje ke zkvalitnění práce školy a je prostředkem pro zavádění a řízení změn ve škole. S autoevaluací je nerozlučně spojen pojem kvalita, uvědomění si vlastních rezerv, což škole ukazuje cestu ke zlepšování a tím podporuje její celkový rozvoj. Stanovení cílů se váže k jednotlivým oblastem autoevaluace. Ty jsou tři – podmínky, průběh a výsledky vzdělávání. Aby bylo možné cíle vyhodnotit, je třeba vyhodnotit sledované jevy podle určitých znaků kvality. Výsledky je nutné posuzovat vzhledem k individuálním možnostem dítěte, nevycházet z žádné normy dané pro vývojové období, jelikož předškolní věk charakterizuje velké tempo a neplynulost vývoje. Je třeba mít na paměti, že klíčové kompetence a očekávané výstupy vzdělávacích oblastí se týkají dítěte odcházejícího do základní školy a mladší děti k nim teprve směřují. Autoevaluace pedagogické oblasti:  Soulad ŠVP a TVP s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, včetně porovnání plánu a reality výchovy a vzdělávání  Hodnocení podmínek pro výchovu a vzdělávání  Průběh vzdělávání:  Naplňování dílčích cílů a kompetencí v souvislosti s plánováním spontánních a řízených činností  Formy a metody práce  Výsledky vzdělávací činnosti – naplňování kompetencí, individuální pokroky dětí ve vzdělávání  Kvalita integrace  Kompetence pedagoga, DVPP  Kooperace s rodiči Strana 34 (celkem 36) Evaluace a autoevaluace oblasti administrativní a provozní:  Hospodaření s finančními prostředky a majetkem školy  Dokumentace školy  Řízení lidských zdrojů  BOZP a PO  Spolupráce s partnery školy Autoevaluační proces je členěn do pěti etap:  Motivační etapa – bez pochopení smyslu autoevaluace není možná její úspěšná realizace, pak jsou prováděny formálně, bez snahy měnit zaběhnuté způsoby práce.  Přípravná etapa – zpracování autoevaluačního plánu, stanovení cílů, pravidel a zaúkolování osob podílejících se na autoevaluaci.  Realizační etapa – informace a data se získávají dle plánu.  Evaluační etapa – zaměřena na třídění, analýzu a vyhodnocování dat. Vhodným prostředkem jsou pedagogické rady. Závěrem je tvorba autoevaluační zprávy. Metody a nástroje hodnocení Při autoevaluaci je možné využít širokou škálu metod, z nichž většina patří k výzkumným metodám, pro příklad uvádíme:  Anketa či dotazník  Pozorování  Rozhovor – formální i neformální  Analýza dokumentů – zjišťování informací z třídních knih, záznamů o dětech, záznamů z pedagogických rad, školního řádu, ŠVP a TVP, sebehodnocení učitelů atd. Evaluační činnosti jsou prováděny jak na úrovni třídy, tak na úrovni školy. Strana 35 (celkem 36) Vnější evaluace: Zřizovatel školy MČ Brno-Slatina KÚ JMK OŠMT ČŠI PPP, SPC Zákonní zástupci dětí Ostatní orgány státní správy Vnitřní evaluace na úrovni školy: Vlastní hodnocení školy /VHŠ/ Hospitační činnost Kontrolní činnost Hodnocení ŠVP a TVP Hodnocení pedagogů Hodnocení spolupráce s ostatními subjekty Vnitřní evaluace na úrovni třídy: Evaluace třídy Diagnostika dítěte Hodnocení TVP Autoevaluace pedagoga EVALUAČNÍ SYSTÉM VNĚJŠÍ EVALUACE VNITŘNÍ EVALUACE NA ÚROVNI ŠKOLY NA ÚROVNI TŘÍDY Strana 36 (celkem 36) Obsah: Strana I. Identifikační údaje o mateřské škole 2 II. Obecná charakteristika školy 3 III. Podmínky vzdělávání 5 1) Věcné podmínky 5 2) Životospráva 7 3) Psychosociální podmínky 8 4) Organizace 9 5) Řízení mateřské školy 10 6) Personální podmínky a pedagogické zajištění 12 7) Spoluúčast rodičů 13 8) Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 14 9) Podmínky vzdělávání dětí nadaných 16 10)Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let 16 IV. Organizace vzdělávání 17 V. Charakteristika vzdělávacího programu 20 VI. Vzdělávací obsah 24 VII. Evaluační systém 33