ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM pro předškolní vzdělávání „Podzim, zima, jaro, léto – - naše školka stojí za to“ 1. ZÁKLADNÍ ÚDAJE O ŠKOLE Sídlo školy: Štolcova 21, Brno, 618 00 Název: Mateřská škola, Brno, Štolcova 21, příspěvková organizace Právní forma: příspěvková organizace Zařazení do sítě škol: 1. 9. 2004 Ředitelka školy: Mgr. Šárka Suková IČO: 64327507 Telefon: 539008014, 539008016 Mobil: 735127026,733730738 E-mail: msstolcova21@msstolcova21.cz Webové stránky: www.msstolcova21.cz Zřizovatel: Úřad městské části města Brna Brno – Černovice Bolzanova 1, 618 00 Brno Zpracovatel programu: Mgr. Šárka Suková a kolektiv MŠ, Brno, Štolcova 21 Vydáno: 1. 9. 2020 Platnost do : 31. 8. 2023 č.j.: 106/20 2. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY Mateřská škola se nachází v zástavbě rodinných domů městské části Brno- Černovice. Škola byla otevřena v roce 1952, ale od té doby prošla několika velice radikálními a nákladnými rekonstrukcemi, které financovala nejprve První brněnská strojírna, které škola patřila, posléze ÚMČ Brno- Černovice v roli zřizovatele. Významnou změnou byla realizace půdní vestavby v roce 2004, následně pak v roce 2007 využití zbylých půdních prostor pro vybudování logopedické třídy. Z původní dvojtřídky máme tedy nyní moderní a skvěle vybavenou čtyřtřídní mateřskou školu s kapacitou 75 dětí. Zatím poslední akcí bylo vybudování Školičky. Třída pro 10 dětí není zahrnuta do sítě škol, na financování se spolupodílí rodiče a ÚMČ. Od roku 2018 byl změněn status třídy na Dětskou skupinu a podařilo se nám získat na financování dotaci z MPSV, Operační program Zaměstnanost. Budova má tvar písmene L, vstup pro tříd Planetek, Hvězdiček a Kosmíků je z průjezdu, pro třídu Sluníček ze školní zahrady. Do podkrovních prostor tříd Hvězdiček a Kosmíků vede dřevěné schodiště. Momentálně budova slouží výhradně k předškolní výchově a vzdělávání a k činnostem s tím spojeným. Kromě tříd a jejich příslušenství (hygienické zařízení, zázemí pro učitelky, šatny, kuchyňky, úložné prostory na lůžkoviny a šatny) je v MŠ ředitelna, logopedická pracovna, keramická dílna, výdejna jídla a úklidové prostory. S budovou MŠ bezprostředně sousedí rozlehlá zahrada s ovocnými stromy, prostor pro volný pohyb dětí, která je situována do soukromých zahrad. 3. PODMÍNKY PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 3.1Věcné podmínky Mateřská škola má dostatečně velké prostory se samostatnými třídami a hernami, v souladu s danými legislativními předpisy. V jednotlivých třídách jsou vytvořeny hrací kouty, které umožňují skupinové i individuální hry dětí. Jsou vybaveny ergonometrickým nábytkem odpovídajícím věku dětí, hračkami a učebními pomůckami, které podporují fantazii a tvořivost, zároveň splňují bezpečnostní i estetické požadavky. Děti získávají praktické zkušenosti a dovednosti, mají možnost vlastní seberealizace. Svými výtvarnými pracemi se podílejí na výzdobě tříd, šaten, ale i průjezdu, který slouží nejen jako vstup do školy, ale i jako místo pro informace o dění ve škole. Umístění hraček je dostupné v prostoru třídy i herny, nabízí možnost spontánní aktivity dětí. Učitelky dbají na průběžné doplňování hraček i didaktického materiálu, sledují hlavně bezpečností a estetická hlediska. Jsou stanovena pravidla pro jejich používání. Vybavení didaktickým materiálem a technikou je nadstandardní (interaktivní tabule, tablety apod.), pedagogové využívají tyto pomůcky kvalifikovaně a smysluplně. Školní zahrada je uzpůsobena pro volný pohyb dětí, její součástí je malé dopravní hřiště, plastový bazén s pískovým filtrem, hřiště s umělým povrchem, částečně kryté pískoviště, lezecká stěna a průlezky, splňující bezpečnostní požadavky, přístřešek s lavičkami a stoly, který je využíván v teplejších měsících pro účely stravování dětí (svačinky a přesnídávky), nebo pro výtvarné a tvořivé hry dětí. Všechny vnitřní i venkovní prostory mateřské školy splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů. Třídy jsou vybaveny čističkami vzduchu, zvlhčovači, klimatizací. Pravidelně provádíme celkovou desinfekci školy pomocí difuzéru s aktivními prvky nanostříbra. Záměr: Realizovat plánovanou proměnu školní zahrady v přírodním stylu- využití dotace MŽP. Dokončit realizaci přestavby třídy Planetek- financování z vlastních zdrojů. Zlepšení akustiky ve třídě Hvězdiček. Zajistit odvlhčení prostor průjezdu. 3.2 Životospráva Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava (dle předpisu). Je zaveden pitný režim, postupná svačina, strava je doplňovaná ovocem a zeleninou. Jsou respektovány individuální stravovací zvláštnosti, nenásilnou a motivační formou jsou děti vedeny k poznávání stravy, ale také ke kultuře stolování. Dodržujeme dostatečnou délku pobytu venku, nejméně 2 hodiny denně. Některé aktivity přenášíme hlavně v teplejším období na zahradu. Po dohodě s rodiči a na základě konzultací s pediatrem otužujeme děti vodou. Dětem je umožněno po obědě čištění zubů. Organizace dne v mateřské škole zajišťuje pravidelné střídání pohybu a odpočinku. Respektujeme individuální potřebu spánku, vedle odpočinku na lůžku nabízíme klidný program. Při volné hře mají děti optimální prostor i čas pro hru. Jsou zařazována zdravotní, dechová a relaxační cvičení, cvičíme jógu. Jsou vytvářeny a upevňovány hygienické a společenské návyky. Respektujeme a realizujeme veškerá nařízení Ministerstva zdravotnictví, týkající se změn v hygienických a epidemiologických opatřeních. Všichni zaměstnanci mateřské školy svou laskavostí, vstřícným přístupem a odpovědností obohacují děti o pozitivní příklady spolupráce a sounáležitosti. Záměr: Vytvářet a upevňovat u dětí návyk pití v průběhu dne. Dbát na zajištění klidu u jídla. Vést rodiče k tomu, aby spolupracovali s učitelkami při otužování dětí, oblékali děti přiměřeně počasí, vhodně do teplé místnosti a pro pobyt venku. 3.3 Psychosociální podmínky Kladné mezilidské vztahy v prostředí mateřské školy jsou prioritním záměrem vzájemné komunikace a spolupráce. Pedagogové jsou vstřícní a empatičtí k dětem i k rodičovské veřejnosti. Všechny děti mají rovnocenné postavení, aniž by byl opomíjen individuální přístup tam, kde to situace vyžaduje. Vyvozenými pravidly soužití za přispění dětí se předchází potlačování projevů nadřazenosti v kolektivu dětí a zabránění patologických excesů v chování. Děti nacházejí v mateřské škole potřebné zázemí, klid a bezpečí. Pro nové děti je vypracován adaptační program. Plánování vychází z potřeb a zájmů dětí, diagnostiky a zpětné vazby. Počty dětí ve třídách nejsou překračovány. Děti mají dostatek volnosti a svobody, která je vyvážena nezbytnou mírou omezení, vyplývající z nutnosti dodržovat potřebný řád / hygiena, stravování, pobyt venku/. Nabídka činností počítá s aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dítěte. Záměr: Využívat předadaptační dny v MŠ tak, abychom poznali a respektovali rodinu dítěte, její zvyklosti a požadavky. Seznamovat rodiče s aktivitami na třídách tak, aby děti měly možnost účastnit se většiny nabízených činností bez stresu. Učit děti řešit konflikty kultivovaným způsobem. 3.4. Organizace Rodiče přivádějí dítě do mateřské školy v čase od 6.30 – 8.30 hodin. Denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí. Jsou stanovena srozumitelná pravidla chodu MŠ a soužití ve skupině - pravidla soužití ve třídě vytváří učitelka spolu s dětmi. Poměr spontánních a řízených činností je vyvážený, děti jsou podněcovány k vlastní aktivitě, experimentování, samostatnému rozhodování. Je dbáno na možnost osobního soukromí. Plánování vychází z potřeb a zájmu dětí s přihlédnutím na možnosti a schopnosti dětí. Bezpečnost dětí je zajištěna. Vstupní dveře se zamykají ve stanovenou hodinu. Pozdější příchod dítěte (nebo dřívější odchod z MŠ) rodiče nahlásí předem. Záměr: Důsledněji trvat na dodržování školního řádu rodiči. Trvat na vytváření hygienických a společenských návyků / nutná intenzivní spolupráce s rodinou /. 3.5. Řízení MŠ Povinnosti, pravomoci a úkoly všech zaměstnanců jsou jasně vymezeny a formulovány v pracovní náplni. Je vytvořen funkční informační systém. Na plánování se podílí celý kolektiv. Všechny pedagogické pracovnice pracují v týmu. Ředitelka školy ve své řídící práci mimo jiné usiluje o podmínky, které vedou ke stabilizaci, erudovanosti a profesionalitě všech pracovnic. Ředitelka dává možnost každému vyjádřit se k problémům, projevuje zájem o názory druhých a o výsledky jejich práce, snaží se vytvářet ovzduší respektu, důvěry a bezpečí. Vytváří příležitosti ke vzájemnému předávání zkušeností a konzultacím. Mateřská škola spolupracuje se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy a samosprávy, s nejbližšími základními školami a s odborníky poskytujícími pomoc zejména při řešení individuálních výchovných a vzdělávacích problémů dětí. Záměr: Zlepšovat vzájemnou komunikaci a týmovou spolupráci mezi všemi zaměstnanci. 3.6 Personální zajištění Provoz mateřské školy zajišťují pedagogičtí a provozní zaměstnanci.  Kvalifikované učitelky  Speciální pedagogové  Asistenti pedagoga  Provozní zaměstnanci  Školní asistent Většina učitelek má potřebnou kvalifikaci, v rámci DVPP prohlubují své znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, psychologie, zdravotnictví a společného vzdělávání. Aktivně přistupují k samostudiu, účastní se na kurzech a seminářích. MŠ se zařazuje do projektů: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně, Šablony-výzva OP VVV. Kvalifikovaní asistenti spolupracují v rámci své pracovní náplně se všemi zaměstnanci školy. Záměr: Nadále chceme dalším vzděláváním získávat dostatek nových poznatků k práci s dětmi, navzájem si hospitovat, pokračovat v práci s diagnostikou dětí podle Dr. Šmardové a Dr. Bednářové. V rámci spolupráce s Ped.fakultou MU. Učitelky bez požadované kvalifikace dokončí započaté studium k jejímu získání. 3.7. Spolupráce s rodiči a širší veřejností Spoluúčast rodičů na výchovně vzdělávacím procesu vnímají všichni zaměstnanci MŠ jako stěžejní aspekt. Snaží se vytvářet prostředí důvěry a respektu. Jednají s rodiči ohleduplně, taktně, s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi. Nezasahují do života a soukromí rodiny, varují se poskytování nevyžádaných rad. Projeví-li rodiče zájem, mohou se zapojit do aktivit mateřské školy, účastnit se akcí organizovaných školou, přispívat svými nápady do každodenních činností na třídách. Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě; nabízí rodičům konzultace v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí. Záměr: Zapojit rodiče do příprav akcí pro děti Hledat další možnosti spolupráce s rodičovskou veřejností i místní černovickou komunitou. 4. ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ Do MŠ jsou přijímány děti zpravidla od tří let věku. Děti jsou přijímány formou „Zápisu do MŠ“. Ten probíhá v měsíci květnu pro následující školní rok. Ředitelka školy rozhoduje o zařazení dítěte do MŠ v souladu s povolenou kapacitou školy, příslušnou legislativou a v souladu se stanovenými kritérii pro daný školní rok. Při přijímání dítěte do MŠ dohodne ředitelka školy s rodičem délku pobytu v MŠ a způsob stravování. Nově přijaté děti začínají docházku do MŠ vždy v den zahájení nového školního roku. Pokud se v MŠ uvolní v průběhu školního roku místo, může nastoupit nové dítě, pokud splní podmínky nástupu do MŠ. Výběr dětí do speciální třídy pro děti s vadami řeči probíhá souběžně se zápisem do běžných tříd MŠ. Děti projdou odborným vyšetřením psychologů a logopedů a na základě jejich doporučení jsou přijaty. Spolupracujeme se ZŠ Kneslova, ZŠ Řehořova, ZŠ Štolcova 16, Statutárním městem Brno, MČ Brno-Černovice, Pedagogicko-psychologickou poradnou Kohoutova, SPC Veslařská, Základní uměleckou školou Charbulova, Sociálním domem Charbulova. Našimi partnery jsou rodiče dětí MŠ, kteří se nejen zúčastňují akcí pořádaných školou, ale zapojují se do její činnosti, sledují informace o dění v MŠ, podílejí se na programu MŠ. Od roku 2007 jsme Fakultní mateřskou školou. Znamená to, že zde v průběhu roku konají praxi studentky pedagogické fakulty MU Brno pod odborným vedením uvádějících učitelek. Speciální pedagogové MŠ zajišťují prevenci narušených komunikačních schopností u dětí z běžných tříd. Učitelky v předškolní třídě Planetek ve druhém pololetí vedou Edukativně stimulační skupiny. V rámci spolupráce je realizován keramický kroužek rodičů a dětí v keramické dílně MŠ. Externí specializované firmy zajišťují předplaveckou výuku, výuku flétny, seznamování s angličtinou, poznávání přírody a speciální pohybové aktivity. Mimoškolní aktivity, které nejsou součástí výchovně vzdělávacího procesu, jsou směřovány do odpoledních hodin. Jejich nabídku určuje zájem rodičů. Otužujeme děti nejen vzduchem a pohybem, ale i vodou. Pro děti zajišťujeme divadelní představení, návštěvy planetária, muzea, výchovných programů a koncertů, jezdíme na výlety a pravidelně na školu v přírodě. Zařazování do tříd: Sluníčka: 3-4 leté Hvězdičky: 4-5 leté Planetky: 5-6 leté a odklady školní docházky Kosmíci: smíšená třída logopedická. Na zvláštní přání rodičů je dítě zařazeno do třídy, kterou si vyberou. Počty dětí ve třídách jsou pro každý rok jiné, záleží na věkovém složení přijatých dětí. 5. VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Mateřská škola vytváří podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami dle platné legislativy. Vychází z Rámcového vzdělávacího programu a vyhlášky č. 27/2016 Sb. Tyto děti mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření z výčtu uvedeného v § 16 školského zákona. Podpůrná opatření realizuje mateřská škola. Podpůrná opatření se podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti člení do pěti stupňů. Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola bez doporučení školského poradenského zařízení na základě plánu pedagogické podpory (PLPP). Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením ŠPZ. První stupeň podpory je plně v kompetenci školy. Podpůrná opatření prvního stupně představují minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání a jsou poskytována dítěti, u kterého se projevuje potřeba úprav ve vzdělávání nebo školských službách a zapojení v kolektivu. PLPP zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování plánu. Poskytování podpůrných opatření prvního stupně škola průběžně vyhodnocuje. Nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě PLPP škola vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. Není-li tomu tak, doporučí škola zákonnému zástupci využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. Plnění podpůrných opatření od druhého stupně sleduje pedagog pověřený ředitelkou školy na základě doporučení ŠPZ. Na realizaci druhého až pátého stupně podpory jsou mateřské škole poskytnuty finanční prostředky z JmKÚ na základě rozhodnutí ŠPZ a se souhlasem rodičů. ŠPZ dítě vyšetří, napíše zprávu pro zákonného zástupce a pro školu doporučení ke vzdělávání dítěte ve lhůtě 30 dnů od zahájení poradenské práce. Doporučení stanovuje stupeň podpory a konkrétní vhodná podpůrná opatření, případně navrhuje jejich kombinace. Škola ve spolupráci se školským poradenským zařízením a zákonným zástupcem dítěte průběžně vyhodnocuje poskytování podpůrného opatření. Vzdělávání dětí s komunikačními obtížemi je v mateřské škole realizováno v logopedické třídě zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona. Vzdělávání dětí nadaných Vykazuje-li dítě známky nadání, MŠ podporuje jeho vývoj podle individuálních potřeb v rozsahu prvního až čtvrtého stupně. Vzdělávání probíhá takovým způsobem, aby byl stimulován jeho všestranný rozvoj, podporováno a rozvíjeno jeho nadání. Vzdělávání dětí od dvou do tří let Předškolní vzdělávání lze organizovat pro děti od dvou let věku. V mateřské škole zajišťujeme podmínky, které respektují vývojová specifika, individuální zájmy, potřeby a možnosti dětí:  MŠ je vybavena dostatečným množstvím podnětných a bezpečných hraček a pomůcek vhodných pro dvouleté děti.  ve třídách je dostatečné množství uzavíratelných skříněk k zajištění bezpečnosti dětí a předkládání přiměřeného množství podnětů  respektujeme potřebu specifického adaptačního režimu a používání pomůcek pro zajištění pocitu bezpečí a jistoty.  MŠ je vybavena odpovídajícím zázemím pro zajištění hygieny dítěte Obsah vzděláváni dětí od dvou do tří let je v mateřské škole modifikujeme dle individuálních možností a schopností těchto dětí, přistupujeme k nim s laskavou důsledností, tak, abychom vytvářely ovzduší bezpečí a důvěry. 6. CHARAKTERISTIKA PROGRAMU 6.1. Vize programu Základní vizí našeho programu je poznatek, že pro život dítěte má předškolní vzdělávání dalekosáhlý význam. Výzkumy lékařů, psychologů a pedagogů dokazují, že první roky života, jejich naplnění, získané zkušenosti a znalosti jsou trvalé a své uplatnění naleznou daleko později. Naším záměrem je mateřská škola poskytující výchovu a vzdělávání v nekonfliktní přátelské atmosféře, kde si na základě morálních hodnot a tradic děti osvojují základy klíčových kompetencí, získávají předpoklady pro celoživotní vzdělávání. Školní vzdělávací program je koncipován tak, že je nabídkou, ne svazujícím dokumentem. Při jeho tvorbě jsme vycházely z Rámcového vzdělávacího programu, souvisejících informačních zdrojů (literatury, samostudia, kurzů, odborných materiálů na internetu), ale hlavně ze svých bohatých zkušeností a znalostí, které prostřednictvím našeho programu „Podzim, zima, jaro, léto- naše školka stojí za to“ realizujeme v každodenních činnostech. 6.2 Základní cíle programu  Rozvíjet samostatnou osobnost se základy zdravého sebevědomí a důvěru ve vlastní schopnosti, působící na své okolí.  Osvojit si základní pravidla chování a životních hodnot v mezilidských vztazích.  Umět pečovat o své zdraví.  Umět se učit, být tvořivý.  Mít vztah k přírodě i kultuře a chránit je.  Umět spolupracovat, umět řešit problémy.  Naučit se vážit si práce druhých, nejen kamarádů, ale i dospělých. 6.3. Prostředky k dosažení  Prožitkové učení – nesmírně důležité pro celkový vývoj dítěte v tomto období, dítě získává přirozeně poznatky o všem, co ho obklopuje, s čím se potkává.  Hra je nedílným a velmi účinným pomocníkem při výchově a socializaci dítěte.  Individuálně přistupovat ke každému jedinci.  Uspokojovat vhodnou formou potřeby dětí.  Vytvářet dětem podnětné prostředí.  Posilovat sebedůvěru ve vlastní schopnosti.  Respektovat soukromí dětí.  Dát dětem prostor pro otevřenost, vytvářet pocit blízkosti.  Umět se vcítit do pocitů druhých.  Být dětem osobním příkladem – všichni zaměstnanci MŠ.  Autoevaluace, evaluace.  Spolupráce s rodičovskou veřejností na základě otevřenosti a vzájemné úcty.  Podílet se na akcích organizovaných obcí. 7. VZDĚLÁVACÍ OBSAH . Obsah předškolního vzdělávání představuje hlavní prostředek vzdělávání dítěte v mateřské škole, je uspořádán v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání do pěti vzdělávacích oblastí, reflektujících vývoj dítěte. 1) Biologická Dítě a jeho tělo 2) Psychologická Dítě a jeho psychika 3) Interpersonální Dítě a ten druhý 4) Sociálně kulturní Dítě a společnost 5) Enviromentální Dítě a svět Tyto vzdělávací oblasti jsou podrobně rozpravovány v RVP, zahrnujícím také dílčí vzdělávací cíle, vzdělávací nabídku, očekávané výstupy i případná rizika ohrožující úspěch vzdělávacích záměrů učitelky. Všechny pedagogické pracovnice mají tento materiál podrobně prostudovaný a na jeho základě jsme pro příští období stanovily integrované bloky, ve kterých formulujeme naši vzdělávací nabídku tak, jak ji budeme dětem předkládat. Třídní vzdělávací programy jednotlivých tříd jsou otevřené dokumenty, zpracované v souladu se Školním vzdělávacím programem, pedagogové je neustále dotváří, doplňují. Je plně v kompetenci učitelek reagovat pružně na aktuální změnu stavu ve třídě, zájmu, náladě a tomu přizpůsobovat činnosti (formy a metody, kterými bude plnit vzdělávací cíle). „Podzim, zima, jaro, léto - naše školka stojí za to“ Integrované bloky pro období 2020 - 2023 Charakteristika: Pozorujeme, poznáváme, prověřujeme, zvažujeme možnosti o všem, co nás obklopuje. Učíme děti poznávat přírodu všemi smysly, vnímat její rozmanitost a krásu během jednotlivých ročních období. Prohlubujeme potřebu pečovat o přírodu a život v ní, chránit ji, jako nepostradatelnou součást životního prostředí na naší zemi. Učíme děti vnímat svět a vesmír svýma očima, jeho nekonečnou a pestrou paletu barev. Podzim nám nachystal pestrou paletu V tomto období je pro nás nejdůležitější, aby si nové děti přicházející do MŠ poprvé, zvykly na velkou změnu v jejich životě a zadaptovaly se na nové prostředí. Důležitou součástí bude i poznání nových kamarádů a všech ostatních, se kterými se děti budou setkávat a kteří o ně budou pečovat. Také si osvojovat základní hygienické návyky a dovednosti k podpoře zdraví. Podzimní blok úzce souvisí s přírodou, pohybem a zdravím. Budeme se zabývat změnami v přírodě, sklizní ovoce a zeleniny a jejich významem pro zdraví. Ukládáním zvířátek k zimnímu spánku. V tomto období také uskutečníme tradiční společné setkání na školní zahradě. Kompetence k učení:  soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů  klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo Kompetence k řešení problémů:  všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem  řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého  problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost Kompetence komunikativní:  ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog  domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci  v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou Kompetence sociální a personální:  uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky  napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí Kompetence činnostní a občanské:  svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat  dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky  odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem  zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění  spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat  uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu Objevujeme kouzelný svět Všechny děti milují vánoční svátky a činnosti s nimi související. V mateřské škole je mají možnost vyzkoušet, ale i prožít. Seznámí se nejen se štědrým večerem, ale také s adventem, se zvyky a tradicemi. Budeme zpívat koledy, péct vánoční cukroví, vyrábět dárečky a přání a taky si užijeme zimních radovánek. Je to období stvořené k rozvíjení citových vztahů k rodině, přátelům a okolí. Motivujeme děti k posunu „je lepší dávat, než brát“. Hledáme, čím bychom udělali druhému radost. Nezapomeneme i na naše rodiče, kteří si mohou s námi zpříjemnit adventní čas a přijít si zazpívat při společném posezení pod vánočním stromečkem. V rámci tohoto období také poznáváme lidské tělo a jeho funkce, prevenci nemocí a upevňujeme hygienické návyky. Na závěr tohoto bloku oslavíme Masopust. Vyrobíme společně masky, vyzdobíme třídy a pustíme se do karnevalového reje. Upevňujeme navázané vztahy s ostatními mateřskými školami, se ZŠ, obcí a sociálním domem. Kompetence k učení:  má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije Kompetence k řešení problémů:  chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit Kompetence komunikativní:  dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)  průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím Kompetence sociální a personální:  dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost  spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim  při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout  chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování Kompetence činnostní a občanské:  chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá  má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých Planeta plná barev Jaro je za dveřmi. Těšíme se, že svlékneme zimní kabáty, uvidíme první jarní květiny a uslyšíme zpívat ptáky. Teplé sluneční paprsky probudí jarní přírodu a my se společně rozhlédneme kolem sebe a všechny jarní změny budeme pečlivě pozorovat. Naučíme se jarní písničky a říkadla, která nám prozradí, že se blíží Velikonoce a s nimi další jarní svátky a tradice. V rámci Velikonoc dětem přiblížíme dětem zázrak života a zrození. Rozvíjíme úctu k životu ve všech jeho formách. Na školní zahradě si zajezdíme na koloběžkách, seznámíme se s dopravními značkami a pravidly silničního provozu, s prací na zahrádce, postaráme se o vlastní záhon, pojmenováváme a učíme se používat zahradní nářadí. Již tradičně nám rodiče dětí pomohou prostřednictvím různých výtvarných, pracovních technik, netradičních materiálů vyzdobit společně celou školu. Kompetence k učení:  získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení  učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům Kompetence k řešení problémů:  rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit  nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu Kompetence komunikativní:  dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.) Kompetence sociální a personální:  samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej  ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy Kompetence činnostní a občanské:  chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky  dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské) Něco končí a nové začíná Podněcujeme děti k lásce k rodině, což je hlavní záměr naší mateřské školy. Uspořádáme oslavu „ Den rodin!“ s dobrou náladou, sportovními hrami a soutěžemi, užijeme si svátek dětí, svátek maminek i tatínků. Užijeme si výletů, školní zahrady, budeme si hrát v pískovišti a také prožijeme společnou noc ve školce. Učíme děti dívat se kolem sebe a vytvářet si vztah k živé a neživé přírodě. Experimentujeme v přírodě, napomáhá nám při tom slunce, voda, vítr. A pak už se rozloučíme s našimi „školáky“ a hurá prázdniny! Kompetence k učení:  odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých  pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí Kompetence k řešení problémů:  při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích  zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti Kompetence komunikativní:  ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní  ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku Kompetence sociální a personální:  je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem Kompetence činnostní a občanské:  má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat  ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit 8. EVALUACE Evaluace je průběžným procesem, který provází tvorbu a realizaci školního i třídních vzdělávacích programů. Je založena na systematickém shromažďování informací, na jejich analýze a stanovování závěrů a rozhodnutí pro další období. Zvolili jsme následující evaluační systém: Tabulka č. 1: Evaluace na školní úrovni Předmět evaluace Techniky evaluace Časový plán Odpovědnost pedagogů Podmínky vzdělávání: Věcné podmínky Pozorování 1x ročně Ředitelka školy Životospráva Pozorování 1x ročně Třídní učitelky Psychosociální podmínky Diskuse, pozorování 1x ročně Ředitelka, učitelky Organizace Porady, diskuse 2x ročně Ředitelka, učitelky Personální podmínky Hospitace, monitoring, dokumentace o učitelích 1x ročně Ředitelka Spolupráce s rodiči Rozhovory, dotazník spokojenosti 1x ročně (event..dle potřeby) Třídní učitelky Řízení MŠ Porady, hospitace, analýza dokumentů MŠ 1x ročně Ředitelka Cíle vzdělávání: Dlouhodobé Pozorování, porady 1x ročně Učitelky Dílčí Analýzy příprav, kontroly třídní dokumentace, monitoring 2x ročně Učitelky Vzdělávací obsah Diskuse, porady, analýzy příprav, analýza dokumentů tříd, analýzy produktů, hospitace 2x ročně Učitelky, ředitelka Tabulka č.2: Evaluace na třídní úrovni Předmět evaluace Techniky evaluace Časový plán Odpovědnost pedagogů Integrované bloky Diskuse, porady, analýzy příprav, analýzy produktů, portfolia dětí, hodnotící list Po každém dokončení bloku Učitelky Hodnocení třídy dětí Pozorování, analýzy příprav, portfolia dětí, kontrola třídní dokumentace, evaluace Říjen, leden, červen Třídní učitelky Hodnocení jednotlivých dětí Pozorování, analýzy příprav, portfolia dětí, evaluace, záznamový arch 3x ročně, Říjen, leden, červen Učitelky Hodnocení sebe sama (sebereflexe) Rozhovory, analýzy příprav, autoevaluace 1x ročně a dle potřeby Ředitelka, učitelky Hodnocení školního vzdělávacího programu probíhá na základě ověřování stanovených záměrů a cílů v dokumentech školy a soulad školních dokumentů s cíli RVP. Školní vzdělávací program je dokument plánovaný na 3 roky, ale jeho otevřenost umožňuje doplňování formou příloh v průběhu celého tohoto období. V Brně dne 1. 9. 2020 ……………………………… Mgr.Šárka Suková ředitelka MŠ