Předškolní pedagogika
Mgr. Lucie Štěpánková
Předškolní pedagogika
Info
Term
Spring 2022
Milé studentky, milí studenti,

vítáme vás v předmětu Předškolní pedagogika, kterým budeme společně procházet v tomto semestru. Jednotlivými tématy Vás budou provázet tito vyučující: Mgr. Lucie Štěpánková, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. a Mgr. Aneta Hřavová.

Scházet se budeme jednou týdně na přednášce a semináři v časech, které jsou uvedené v rozvrhu. Budeme často pracovat s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, proto je nutné, abyste jej měli na seminářích k dispozici, ideálně v tištěné podobě. Jeho aktuální verzi najdete zde Můžete mít u sebe vytištěné materiály k tématu, vhodné je mít k dispozici i Deník praxe

Modul obsahuje tato témata, která budou zpřístupněna vždy týden dopředu:

Vznik a vývoj předškolního institucionálního vzdělávání 14. 2. 2022 (Mgr. Lucie Štěpánková)

  • Odkaz J. A. Komenského
  • Klíčové mezníky vývoje předškolního vzdělávání.
  • Vznik předškolní pedagogiky.

Cíle vzdělávání a jejich proměna 21. 2. 2022 (Mgr. Lucie Štěpánková)

  • Cíl výchovy, jako hlavní pedagogická kategorie, klasifikace cílů.
  • Souvislosti cílů vzdělávání a historického vývoje.
  • Aktuální cíle předškolního vzdělávání.

Mateřská škola jako instituce 28. 2. 2022 (Mgr. Lucie Štěpánková)

  • Postavení preprimární pedagogiky v systému školství ISCED, Školský zákon.
  • Alternativní a inovativní proudy v předškolním vzdělávání,  Začít spolu).
  • Dvouúrovňové kurikulum.
  • Koncept dobré, kvalitní školy.

Hra 7. 3. 2022 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)

  • Definice hry.
  • Teorie hry.
  • Zákonitosti hry.
  • Charakteristické znaky hry.
  • Principy her jako cesta k motivaci dětí ke hrám.

Osobnost předškolního pedagoga 14. 3. 2022 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)

    • Kvalifikační předpoklady učitele mateřské školy.
    • Profesní dovednosti učitele mateřské školy.
    • Nástroje k profesnímu rozvoji učitele mateřské školy (celoživotnímu učení).
    • Sebereflexe.

Interakce mezi učitelem a dětmi 21. 3. 2022 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)

    • Interakce a její význam ve vývoji dítěte.
    • Intersubjektivní vztah,
    • Pojem attachment, jak ovlivňuje interakce mezi učitelkou a dítětem.

Dítě a dětství 28. 3. 2022 (Mgr. Aneta Hřavová)

    • Historický vývoj pohledu na dítě a dětství.
    • Rozdíl mezi objektem a subjektem vzdělávání (pojem kolektivizace a individualizace).
    • Jedinečnost dítěte, modely potřeb (Matějček, Langmeier, Maslow).

Emoční rozvoj dítěte 4. 4. 2022 (Mgr. Aneta Hřavová)

    • Jak rozumím emocím u dítěte předškolního věku. Jak můžu pomoci dětem zvládnout jeho emoce.
    • Jak ovládat vlastní emoce.
    • Empatie, sociálních dovedností.
    • Rozvoj emoční inteligence dítěte.          

Vzdělávání dětí od dvou do tří let 11. 4. 2022 (Mgr. Aneta Hřavová )

    • Cíle a změny koncepce rodinné politiky v průběhu let. Prorodinná opatření.
    • Zákonné možnosti vzniku zařízení pro vzdělávání pro děti mladší 3 let. Další možnosti péče o děti (ne-veřejná péče, institucionální péče v historii).
    • Péče o děti do 3 let v zahraničí.

Společné vzdělávání 25. 4. 2022 (Mgr. Lucie Štěpánková)

    • Vymezení pojmů - dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, děti nadané, děti s odlišným mateřským jazykem, asistent pedagoga, osobní asistent, kompenzační pomůcky. 
    • Pojmy „integrace, inkluze, exkluze“.
    • Formy předškolního vzdělávání dětí se SVP.
    • Podpůrná opatření, jejich stručná charakteristika.

Návaznost předškolního a základního vzdělávání 2. 5. 2021 (Mgr. Lucie Štěpánková)

    • Povinné předškolní vzdělávání
    • Školní zralost, školní připravenost, odklady povinné školní docházky. 
    • Přípravná třída.

Participace rodiny a mateřské školy 9. 5. 2022 (Mgr. Aneta Hřavová)

    • Základní požadavky RVP PV, rozdíl mezi spoluprací a spoluúčastí.
    • Role rodičů ve vztahu k MŠ. Povinnosti učitele MŠ ve vztahu k rodičům.
    • Důležité aspekty úspěšné komunikace s rodiči.

Zde naleznete požadavky na zakončení

Pozadavky a otazky ke zkousce
PDF to download


Chapter contains:
3
PDF
1
Study Materials
2
Web
Teacher recommends to study from 14/2/2022 to 15/2/2022.
Chapter contains:
3
PDF
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 16/2/2022 to 22/2/2022.
Chapter contains:
3
PDF
1
Study Materials
3
Web
Teacher recommends to study from 23/2/2022 to 1/3/2022.
Chapter contains:
5
PDF
1
Study Materials
2
Video
1
Web
Teacher recommends to study from 2/3/2022 to 8/3/2022.
Chapter contains:
3
PDF
3
Study Materials
1
Video
1
Web
Teacher recommends to study from 9/3/2022 to 15/3/2022.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
3
Video
1
Web
Teacher recommends to study from 16/3/2022 to 22/3/2022.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 23/3/2022 to 29/3/2022.
Chapter contains:
4
Image
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 30/3/2022 to 5/4/2022.
Chapter contains:
1
Discussion Forum
2
PDF
4
Study Materials
2
Web
Teacher recommends to study from 6/4/2022 to 12/4/2022.
Chapter contains:
4
PDF
1
Study Materials
3
Web
Teacher recommends to study from 3/5/2022 to 9/5/2022.
Chapter contains:
4
PDF
2
Study Materials
5
Web
Teacher recommends to study from 26/4/2022 to 2/5/2022.
Chapter contains:
5
PDF
3
Study Materials
2
Web
Teacher recommends to study from 12/4/2022 to 25/4/2022.


Previous