Požadavky na zakončení předmětu XPPp03 Předškolní pedagogika Naším zájmem je, aby finální známka z předmětu nebyla výsledkem jediného výstupu, tedy ústní zkoušky. V průběhu studia budeme sledovat zapojování studenta do diskuzí v seminářích, schopnost argumentovat s oporou o studium odborné literatury a reflektovat zkušenosti z praxe. Zkouška proběhne jako diskuze na vybraným tématem a jeho zpracováním v profesním (studentském) portfoliu. Primárním cílem není ověřit znalosti, ale způsob, jak student uvažuje a pedagogickými tématy a jak je dokáže vnímat v širších souvislostech. Zkouška proběhne dle aktuální epidemiologické situace prioritně prezenčně, popřípadě online formou. Témata k diskuzi u ústní zkoušky 1. Vznik a vývoj předškolního institucionálního vzdělávání. 2. Mateřská škola jako instituce. 3. Cíle vzdělávání a jejich proměna v historickém kontextu. 4. Hra. 5. Osobnost předškolního pedagoga. 6. Interakce mezi učitelem a dětmi 7. Dítě a dětství 8. Emoční rozvoj dítěte. 9. Vzdělávání dětí od dvou do tří let. 10. Společné vzdělávání. 11. Participace mateřské školy a rodiny na výchově dětí předškolního věku. 12. Návaznost předškolního a základního vzdělávání. Studijní literatura: Povinná: Grůzová, L., & Syslová, Z. (2011). Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. Brno: MU. Horká, H., & Syslová, Z. (2011). Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita. Opravilová, E. (2015). Předškolní pedagogika. Praha: Grada. Opravilová, E., & Uhlířová, J. (2017). Příběhy české mateřské školy: Vývoj a proměny předškolní výchovy (1. díl do roku 1948). Praha: Pedagogická fakulta UK. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2021). Praha: MˇMT. Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada. Syslová, Z., & Chaloupková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: MU. Šilhánová, K. (2019). ……. In Z. Syslová, Z. (Eds.), Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer. Doporučená: Brierley, J. (1996). 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál. Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál. Gardošová, J., & Dujková, L. (2003). Začít spolu. Praha: Portál. Havlínová. M., & Vencálková, E. (Eds.). (2000). Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha: Portál. Kolláriková, Z., & Pupala, B. (2011). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. Mertin, V., & Gillernová, I. (2003). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál. Průcha, J. (2000). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Průcha, J., & Koťátková, S. (2013). Předškolní pedagogika. Praha: Portál. Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělání a jeho příprava na profesi. Brno: MU. Svobodová, E. (2007). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. Svobodová, E. (Ed.). (2010). Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál. Šlégl, J. (2012). Dějiny výchovy dětí předškolního věku. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně.