Aplikované metody výzkumu Ze0131 Ze0131/01 Čt 12:00-13:50 respirium 5. patro Ze0131/02 Čt 14:00-15:50 respirium 5. patro Informace o vyučujících předmětu Vyučující Email Konzultační hodiny Petr Knecht (garant) Štěpán Horký knecht@ped.muni.cz [Středa 10:00-12:00] Obecné informace Popis kurzu Cílem kurzu je aktivní formou studujícím zprostředkovat: a) věcnou podstatu geografie jako oboru, b) témata, která geografové řeší, c) výzkumné metody, které geografové používají. Očekávání Kurz nepřímo navazuje na výuku předmětu „Výzkum v pedagogické praxi“. Očekává se, že studenti znají základy kvantitativních a kvalitativních metod a jsou seznámeni se strukturou výzkumné zprávy (IMRAD). Cíle Po absolvování kurzu studující: Popíše, jakými tématy se zabývají geografové. Na příkladech uvede, jaké výzkumné metody geografové používají. Popíše strukturu a činnost vybraných geografických společností. Vyhledává, sbírá, organizuje a hodnotí geografické informace a zdroje dat. Zpracovává soubory dat pomocí kvalitativních a kvantitativních metod. Prezentuje výsledky geografického výzkumu s využitím mapových výstupů. Spolupracuje, komunikuje a prezentuje v týmu. Materiály potřebné k ukončení kurzu Studijní literatura Gomez, B., & Jones III, J. P. (Eds.). (2010). Research methods in geography: A critical introduction (Vol. 6). John Wiley & Sons. Dostupné v knihovnách MU a na Google Books. Webové platformy vybraných geografických společností. Odborné články z časopisů vydávaných geografickými společnostmi. Dostupné z www nebo přes ezdroje.muni.cz. Další materiály a pomůcky Součástí kurzu je trénink prezentačních dovedností. K úspěšnému ukončení je nezbytné prokázat dovednost prezentovat výstupy s využitím následujících metod a forem: pecha-kucha tri-fold poster, infografika, fireside chat, výukové video. Předpokládá se, že si student z vlastních zdrojů zajistí potřebný materiál (kancelářské potřeby, nezbytný software aj.). Plán výuky Datum Téma Studium Cvičení [17.2.] Cíle předmětu, požadavky k ukončení navazuje na Výzkum v pedagogické praxi [3.3.] Čím se zabývají geografové? doporučované weby ezdroje.muni.cz [Cvičení 1 – odevzdat s třídenním předstihem] [17.3.] Jaké metody používají geografové? doporučované weby ezdroje.muni.cz [Cvičení 2 – odevzdat s třídenním předstihem] [31.3.] Studentská laboratoř aplikované geografie doporučované weby literatura ezdroje.muni.cz terénní průzkum [Cvičení 3 – odevzdat s třídenním předstihem] Ukončení Datum Téma [5.5.] Prezentace výstupů [viz níže], diskuse a hodnocení [12.5.] Prezentace výstupů [viz níže], diskuse a hodnocení [19.5.] Opravný termín (předběžný, bude včas potvrzeno) Hodnocení Cvičení 1,2,3 Včasné vložení cvičení do odevzdávárny (datum vložení musí být minimálně 3 celé dny před konáním semináře, tj. když se seminář koná 17.3., datum vložení souboru musí být 14.3.) Splnění jednotlivých bodů zadání Obsahová správnost Prezentace na semináři – zásadní je průběžné zlepšování jednotlivých výstupů (v průběhu celého semestru) na základě připomínek a doporučení probíraných během výuky Účast na výuce Efektivní komunikace ve skupině, vč. rozdělení rolí Autorský podíl odpovídající počtu členů týmu V případě nesplnění některých požadavků vyučující vrací jednotlivá cvičení k dopracování. Děje se tak až po odevzdání cvičení – tedy na poslední chvíli. Studenti následně odevzdají opravená cvičení do příslušné odevzdávárny (do termínu konání příštího cvičení), nicméně je žádoucí, aby případné připomínky zohlednili ve svých výstupech na semináři. Prezentace výstupu Splnění jednotlivých bodů zadání Obsahová správnost Autorský podíl odpovídající počtu členů týmu Zohlednění předchozích doporučení probíraných na seminářích (poučení z vlastních chyb i z chyb ostatních spolužáků) Naplnění formálních kritérií pro hodnocení: a) prezentací (struktura dle hodnoticího archu) b) map (dle hodnoticího archu) c) jazykového zpracování d) typografických a estetických pravidel Cvičení č. 1: Čím se zabývají geografové? Ze0131/01 Čt 3.3. 12:00-13:50 respirium 5. patro Ze0131/02 Čt 3.3. 14:00-15:50 respirium 5. patro Očekávání Studentské týmy včas odevzdají výstup vyhotovený dle zadání. Studentské týmy odprezentují zadané téma požadovanou formou na semináři. Zadání Studentské týmy vypracují informativní výstup týkající vybraných geografických společností vypracovaný dle následující struktury: 1. Obecné informace o společnosti (působnost, historie, web…) 2. Cíle a předmět činnosti 3. Literatura a další výstupy (knižní řady a časopisy) 4. Témata, která řeší geografové (souhrnná tematická analýza dvou posledních dostupných ročníků časopisů vydávaných příslušnou společností) Rozdělení témat a prezentačních výstupů Tým č. 1: IGU (International Geographical Union, Commision on Geographical Education) - pecha-kucha (6:40 min.) Tým č. 2: GA (Geographical Association) - tri-fold poster (10 min.) Tým č. 3: AAG (American Association of Geographers) - infografika (10 min.) Tým č. 4: ČGS (Česká geografická společnost) - fireside chat (10 min.) Tým č. 5: RGS (Royal Geographical Society) - výukové/informační video (10 min.) Odevzdávárna Cvičení 1 Čím se zabývají geografové? Cvičení č. 2: Jaké metody používají geografové? Ze0131/01 Čt 17.3. 12:00-13:50 respirium 5. patro Ze0131/02 Čt 17.3. 14:00-15:50 respirium 5. patro Očekávání Studentské týmy včas odevzdají výstup vyhotovený dle zadání. Studentské týmy odprezentují zadané téma požadovanou formou na semináři. Zadání Studentské týmy vypracují v návaznosti na cvičení č. 1 informativní výstup týkající vybraných prostudovaných článků vypracovaný dle následující struktury: 1. Podrobnější představení 2 článků, které vás nejvíce bavily, a proč. 2. Podrobnější představení 2 článků využitelných pro vzdělávání na ZŠ, a zdůvodnění využití (např. v rovině informační, případně z hlediska aplikace výsledků, použitých metod aj.). 3. Popis metod, které autoři představovaných článků použili, a proč. 4. Zdůvodnění, jakým způsobem bude alespoň jeden z prezentovaných článků metodicky podpírat Váš vlastní výzkum (ve cvičení č. 3) a čím dalším vás články inspirovaly. Rozdělení témat a prezentačních výstupů Tým č. 1: tri-fold poster (10 min.) Tým č. 2: infografika (10 min.) Tým č. 3: fireside chat (10 min.) Tým č. 4: výukové/informační video (10 min.) Tým č. 5: pecha-kucha (6:40 min.) Odevzdávárna Cvičení 2 Jaké metody používají geografové? Cvičení č. 3: Studentská laboratoř aplikované geografie Ze0131/01 Čt 31.3. 12:00-13:50 respirium 5. patro Ze0131/02 Čt 31.3. 14:00-15:50 respirium 5. patro Očekávání Studentské týmy včas odevzdají výstup vyhotovený dle zadání. Studentské týmy odprezentují zadané téma požadovanou formou na semináři. Očekává se, že studenti osobně navštíví zadané území a na základě průzkumu připraví výzkumný projekt. Zadání Studentské týmy vypracují v návaznosti na cvičení č. 1 a 2 informativní výstup týkající se plánovaného geografického výzkumu vybrané lokality vypracovaný dle následující struktury: 1. Obecnější charakteristika konkrétní navštívené lokality vč. mapy zájmového území (co tu mohou geografové zkoumat a jakými metodami). 2. Představení dvou problémů/výzkumných otázek, které budou studentské týmy řešit. První výzkum by měl být deskriptivní (přímé měření), druhý výzkum by měl být relační/kauzální (nepřímé měření). 3. Zdůvodnění, proč je možné zkoumané problémy považovat za geografické. Zdůvodnění by mělo být s oporou o odbornou literaturu vymezující předmět zájmu geografie. 4. Podrobnější představení použitých metod a charakteru dat, se kterými budou studenti pracovat (popis sběru/získávání dat, popis analýzy dat). 5. Představení zamýšlených mapových výstupů vč. způsobu vizualizace zkoumaných jevů a procesů (event. mapových podkladů). Svůj výzkumný záměr student obhájí v diskusi s vyučujícími předmětu. Obhájení výzkumného záměru je nutná podmínka k realizaci výzkumu. V případě neúspěšné obhajoby výzkumného bude mít výzkumná skupina jeden opravný pokus, který se uskuteční po domluvě s vyučujícím. Rozdělení témat a prezentačních výstupů Tým č. 1: Mendlovo náměstí - infografika (10 min.) Tým č. 2: Červený kopec - fireside chat (10 min.) Tým č. 3: Nábřeží Svratky - výukové/informační video (10 min.) Tým č. 4: Mendlovo náměstí - pecha-kucha (6:40 min.) Tým č. 5: Červený kopec - tri-fold poster (10 min.) Odevzdávárna Cvičení 3 Studentská laboratoř aplikované geografie Ukončení: Prezentace výstupů I a II Ze0131/01 Čt 5.5. a 12.5. 12:00-13:50 respirium 5. patro Ze0131/02 Čt 5.5. a 12.5. 14:00-15:50 respirium 5. patro Očekávání Studenti si zvolí vedoucího výzkumné skupiny a rovnoměrně rozdělí role a činnosti v týmu. Předmět mohou ukončit pouze studenti, kteří se aktivně podíleli na vypracování všech cvičení. Studentské týmy odprezentují zadané téma požadovanou formou na semináři. Zadání Studentské týmy vypracují v návaznosti na předchozí cvičení informativní výstup týkající se realizovaného geografického výzkumu vybrané lokality vypracovaný dle následující struktury: 1. Úvod (co, kdy, kde, bylo zkoumáno, a proč) 2. Představení dvou problémů/výzkumných otázek, které studentské týmy řešily. První výzkum by měl být deskriptivní (přímé měření), druhý výzkum by měl být relační/kauzální (nepřímé měření). 3. Popis metod sběru/získávání dat, popis analýzy dat (jak jsme postupovali). 4. Představení a ukázka datových souborů (tabulky, příp. jiné formáty dat). 5. Komentovaná ukázka mapových výstupů vč. popisu znázorňovaných jevů a procesů (originální mapy, které jste vyrobili). 6. Diskuse a limity výzkumu (co by bylo možné udělat jinak a lépe). 7. Závěr a shrnutí výsledků (na co jste přišli). 8. Výhled směrem do budoucna (otázky, které výzkum otevřel). Rozdělení témat a prezentačních výstupů Tým č. 1: Mendlovo náměstí - fireside chat (10 min.) Tým č. 2: Červený kopec - výukové/informační video (10 min.) Tým č. 3: Nábřeží Svratky - pecha-kucha (6:40 min.) Tým č. 4: Mendlovo náměstí - tri-fold poster (10 min.) Tým č. 5: Červený kopec - infografika (10 min.) Hodnocení Kromě splnění zadání (viz výše) bude hodnoceno také dodržování naplnění požadavků kladených na mapové výstupy (příloha 1), prezentace (příloha 2) a předpokládá se také zohlednění jazykových, estetických a typografických pravidel (příloha 3). V případě nesplnění požadavků bude mít každý tým možnost absolvovat ukončení předmětu v opravném termínu. Co se naučím? K čemu mi to bude? Co Jak Odborné geografické znalosti Analýza webových stránek geografických společností a analýza aktuálních studií z odborných časopisů Aplikace geografických znalostí Realizace vlastního výzkumu na základě studia odborných geografických textů Logické myšlení Obsahová návaznost tří odevzdaných cvičení Kritické myšlení Naplnění předepsaných požadavků u cvičení i finálních výstupů Řešení problémů Identifikování geografických problémů a návrh jejich řešení formou vlastního výzkumu (sběr a analýza dat) Písemný projev Písemné odevzdání tří cvičení Prezentační dovednosti Prezentace tří cvičení a prezentace finálního výstupu Mapové dovednosti Každý finální výstup musí obsahovat originální mapu Informační gramotnost Práce s grafickými editory a editory videí Výzkumnické dovednosti Používání různých metod sběru a analýzy dat Time-management Včasné odevzdání cvičení, osobní účast ve výuce Dovednost spolupracovat Skupinové plnění cvičení i finálních výstupů Dovednost samostatně pracovat Rozdělení rolí v týmu a zodpovědnost jednotlivých členů týmu za dílčí úkony Sběr dat v terénu Realizace výzkumu ve třech modelových lokalitách v blízkosti fakulty Leadership Studentská laboratoř aplikované geografie