GEOGRAFICKÉ ASPEKTY CESTOVNÍHO RUCHU V ČR Sociální geografie ČR Přednáška č. 10 Základní pojmy •Rekreace – obnova, odpočinek, zotavení – motivována osobně •Cestovní ruch – společenská, komerční aktivita, která umožňuje lidem, kteří se chtějí rekreovat různé služby •Velmi dynamické odvětví (avšak citlivé na např. na politickou situace, různé události…) •Destinace cestovního ruchu – cílová oblast, místo, kam směřují turisté • • Význam cestovního ruchu •Vybrané společenské funkce cestovního ruchu: –umožňuje obnovu duševních a fyzických sil – odpočinek, –slouží k účelnému využití volného času, –pomáhá vytvářet nový životní styl – přenosem zvyků a návyků z jiných zemí nebo oblastí, –motivuje k získávání jazykových znalostí. •Ekonomická funkce: –významnou složku světové ekonomiky i hospodářství jednotlivých států, –vytváří řadu pracovních příležitostí, –v některých oblastech tvoří hlavní zdroj příjmů obyvatel. • •Cestovní ruch je rovněž ukazatelem životní úrovně obyvatelstva. – • • • • Vliv cestovního ruchu na další odvětví Přímý vliv Ubytovací zařízení Stravovací zařízení Cestovní kanceláře Turistická informační centra Letecká doprava Železniční doprava Autobusová doprava Pronájem automobilů Autoservisy Čerpací stanice Taxislužba Autokluby Bankovní instituce Muzea Divadla Kulturní památky Lázeňství Upomínkové předměty Propagační materiály Mapy, katalogy, tištěné průvodce Sportovní zařízení Nepřímý vliv Stavební průmysl Výroba potravin Výroba nápojů Výroba dopravních prostředků Výroba pohonných hmot Oděvní průmysl Výroba sportovních předmětů a potřeb Komunikační sítě Placené služby obyvatelstvu Prodejní síť Poradenství Vzdělávání Kultura Krajinotvorba https://tourdata.cz/data/satelitni-ucet-cestovniho-ruchu-csu/ Lokalizační faktory CR •A) přírodní faktory, •B) společenské faktory • •Mezi přírodní faktory patří: •klima (podnebí), •hydrologické poměry, •reliéf, •geologie, •flóra a fauna. •Společenské faktory mají většinou charakter stálých objektů (hrady, zámky, divadla) nebo jednorázových akcí (festivaly, koncerty, církevní akce). • Satelitní účet CR •https://tourdata.cz/data/satelitni-ucet-cestovniho-ruchu-csu/ Rizika cestovního ruchu •škody na životním prostředí zejména při překročení únosné míry návštěvnosti (škody prostřednictvím činností a chování návštěvníků – znečišťování vody, půdy, ovzduší, hluk, lesní požáry, devastace flóry a fauny, poškozování památek, problémy spojené s likvidací odpadu), • •socio-kulturní změny lokality (změny životního stylu místních obyvatel, změna systému hodnot, střet kultur – ohrožení jejich původního způsobu života, sociální stres). • Overturismus •https://magazin.aktualne.cz/turisticka-apokalypsa-v-adrspachu-kdyz-se-na-prirodu-stoji-v/r~2095dbe 0c35211e9b5e8ac1f6b220ee8/r~04651be4c35111e9a305ac1f6b220ee8/ • • Typologie cestovního ruchu • •Druhy cestovního ruchu – stanoveny na základě způsobu realizace. • •Formy cestovního ruchu – určujeme na základě motivace účasti na cestovním ruchu. • • Turistické atraktivity v ČR •Atraktivity jsou jednotlivé zvláštnosti, které činí konkrétní oblast pro cestovní ruch přitažlivější (například svou ojedinělostí). • •Atraktivity mohou být např.: •přírodní - do značné míry neměnné a uplatňují se zpravidla v rozsáhlejších areálech, •společenské - uspokojují hlavně poptávku po poučení a zábavě, uplatňují se přitom různorodé zájmy účastníků, •sportovní - v souvislosti s masovou účastí obyvatelstva na podnicích tohoto druhu roste i význam těchto zařízení v cestovním ruchu. • https://tourdata.cz/wp-content/uploads/2019/08/DCR-a-PCR_GfK_15-08-2019_PREZENTACE.pdf • • • • • • TOP 10 nejnavštěvovanějších turistických cílů v 2020 • https://www.czechtourism.cz/cs-CZ/e60d9d99-f76b-4aa9-8b08-48eee4502f08/article/turisty-nejvyhledava nejsi-mista-v-cesku-za-covidov Rajonizace ČR z hlediska cestovního ruchu •Předmětem rajonizace cestovního ruchu bylo zmapování hlavních předpokladů rozvoje a rozmístění cestovního ruchu v konkrétních územních celcích. • •Turistický region •Územní celek, jehož nabídka CR svým množstvím, kvalitou, rozmanitostí a atraktivitou vyvolává návštěvnost. Potenciál území vytváří vhodné předpoklady pro realizaci konkurenceschopné nabídky produktů cestovního ruchu s důrazem na příjezdový cestovní ruch a pro vybrané z nich jsou součástí národních produktů. Území je v oblasti cestovního ruchu řízeno profesní organizací a jsou za území shromažďovány statistické informace. Je základní jednotkou národní propagace a marketingu cestovního ruchu republiky. Mohou se členit na turistické oblasti. • •Turistická oblast •Územní celek specifických potenciálem převážně stejných přírodních, resp. kulturně-historických podmínek a vlastností pro rozvoj cestovního ruchu a rekreace. Potenciál daného území vytváří vhodné předpoklady pro realizaci konkurenceschopné nabídky produktů cestovního ruchu se zaměřením především na domácí cestovní ruch. Území je v oblasti rozvoje cestovního ruchu koordinováno profesní organizací a jsou za území shromažďovány statistické informace. • Turisticke regiony CR.JPG Turisticke oblasti CR.JPG Základní data a fakta o cestovním ruchu v ČR •Měříme-li úspěšnost jakékoliv činnosti, je nutné ji kvantifikovat (změřit, spočítat). K hodnocení národního hospodářství daného státu budeme používat makroekonomické veličiny, kterými budeme sledovat a vyhodnocovat ekonomickou rovnováhu ve státě. Tyto ukazatele spolu úzce souvisí a jsou vzájemně provázané. • •hrubý domácí produkt – HDP, •inflace, •nezaměstnanost, •bilance zahraničního obchodu. • Dopady covid-19 na CR • https://tourdata.cz/wp-content/uploads/2021/03/2021_CzT_Konference_VSPJ_Sona-Machova.pdf Druhé bydlení • Literatura •http://www.czechtourism.cz •Vystoupil, J. a kol. Atlas cestovního ruchu ČR. Praha: MMR, 2006. ISBN 80-239-7256-1. •PÁSKOVÁ, M., ZELENKA, J. Výkladový slovník cestovního ruchu, 2002 •www.kudyznudy.cz •