Geografie dopravy – nové trendy v dopravě © HS Geografie nevýrobní sféry Přenáška č. 7 Intermodální doprava •Rozvoj intermodalalismu, míra regulace a deregulace výrazně ovlivňují organizační a prostorový rámec dopravy •Rozvoj intermodalismu patří k nejdynamičtějším změnám v současném dopravním systému –Dříve konkurence mezi druhy dopravy, dnes rozvoj kooperace -> přechod od systému multimodálního k intermodálnímu • A F C E B D Železniční doprava Silniční doprava Multimodální dopravní systém A F C E B D překládka překládka Intermodální dopravní systém Multimodalita x intermodalita •Multimodalita – paralelní existence většího počtu vzájemně propojených a konkurujících si druhů dopravy •Intermodalita – jednotný a funkčně provázaný dopravní systém, v jehož rámci je do přepravy zboží zapojeno více druhů dopravy, přičemž každý z nich je do přepravního řetězce integrován v takovém místě, kde je jeho využití nejvýhodnější (např. počáteční a finální svoz – silniční nákladní dopr., převoz mezi centry železnice) • •Proces, rozvoje intermodality = intermodální revoluce – 2 fáze: –1. překonávání technických bariér (zavedení kontejnerů, r. 1956 + výkonová expanze = vzestup množství přeprav v souvislosti s globalizací) –2. integrace fragmentovaného přepravního řetězce do 1 systému (snaha o dosažení jednotného organizačního rámce, za přepravu zodpovědný 1 subjekt, který skloubí všechny operace) • „Kontejnerizace“ •První využití kontejnerů v USA (r. 56), 60. léta – S Amerika-Evropa, 70. léta – Austrálie, Japonsko, 80. léta – celosvětové rozšíření •Rychlý úspěch kontejnerů byl vyvolán faktory: –urychlení manipulace se zbožím při nakládce, vykládce a překládce –Flexibilita (možnost přepravy různých druhů nákladů) –Snadný management (nedělitelná přepravní jednotka, pohyb lze sledovat pomocí IT) –Standardnost rozměrů –Bezpečnost •Dopad zejména na námořní dopravu – • „Kontejnerizace“ Container_ship_Hanjin_Taipei.jpg container-ship.jpg containership3.jpg Ital_Florida_Collision.jpg https://www.shipmap.org/ Kombinovaná doprava https://www.cd.cz/nase-vlaky/autovlak/autovuz/-25872/ https://www.sydos.cz/cs/rocenka-2020/index.html Regulace dopravního trhu •Zaváděny od vzniku moderních dopr. systému v 19. stol. až do 70. let 20. stol. •Snaha zamezit rozdílům v kvalitě přístupu na dopravní trh mezi různými oblastmi a skupinami obyvatel •Využívány tyto postupy: –Dopravci mají zajistit kromě tržních důvodů i určité služby z důvodů sociálních (např. regulace cen, aby měly možnost jezdit všechny vrstvy obyvatelstva) –Veřejná výstavba a vlastnictví dopravní infrastruktury (dopravní síť postavena z veřejných prostředků) –Znárodnění / veřejné vlastnictví celých druhů dopravy – • – • 800px-Trol_Škoda_9Tr_Brno.jpg Deregulace dopravního trhu •Od 70. let •Volný přístup nových dopravců na dopravní trh -> zvýšení efektivity, pokles cen, maximalizace výkonů •V současné době i kritika – namísto tržní konkurence, oligopolní uspořádání dopravního trhu •Nevýhoda – ohrožení kvality dopravní obslužnosti v periferních venkovských oblastech • – • – • 12399696121.jpg vlaky-3.jpg • •Městská hromadná doprava http://bmhd.goo.cz/foto/2008/20081023/3033hln_apf.jpg http://bmhd.goo.cz/foto/2008/20080919/1736-1902_2.jpg http://bmhd.goo.cz/foto/2008/20081013/1470mas.jpg klikněte pro zobrazení původního obrázku Vývoj •1830 první omnibusy v Praze s koňským potahem. •1875 první koňské dráhy v Praze. •1869 první koněspřežní dráha v Brně; 1900 první elektrická trakce. •1884 první parní tramvaje v Brně. •1891 první elektrifikovaná tramvaj (F. Křižík). •Trolejbusy vznikly v roce 1882 (Č. Velenice, Č. Budějovice). • • • • 11 Historický trolejbus Škoda 6Tr Současnost •Provoz tramvajové dopravy: Brno, Liberec, Litvínov, Most, Ostrava, Olomouc, Plzeň, Praha. •Provoz trolejbusové dopravy: Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Chomutov, Jihlava, Mariánské Lázně, Opava, Ostrava, Pardubice, Plzeň, Teplice, Ústí nad Labem, Zlín. •V Česku existuje několik meziměstských a příměstských trolejbusových tratí: ØBrno – Šlapanice ØČeské Budějovice – Borek ØChomutov – Jirkov ØMariánské Lázně – Velká Hleďsebe ØPardubice – Lázně Bohdaneč ØZlín – Otrokovice • • • • Soubor:P9070093.jpg Metro •1974 zahájilo provoz pražské metro na lince C (Sokolovská – Kačerov). •1978 linka A (Náměstí Míru – Leninova). •1985 linka B (Sokolovská – Smíchovské nádraží). •Linka D – probíhá geologický průzkum. •V současnosti 65,1 km, 61 stanic. • http://www.dpp.cz/image-cache/max-800x800/120-metro2.jpg http://www.metroweb.cz/metro/zajimavosti/ecsakce1/akce_ecs-12.jpg MHD v číslech Potrubní doprava https://images.app.goo.gl/rpmwjeArGEMhjw5u7 https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/foto-jak-se-stavi-plynovod-nord-stream-2/r~28ec4b08616c11eb9c8 00cc47ab5f122/r~de6daa7e617311ebb115ac1f6b220ee8/ • •Nové trendy v dopravě PedF, katedra geografie 16 http://www.ceskedalnice.cz/foto/ilustracni/if6/i6f5.jpg http://www.pendolino.cz/fotogalerie/pendolino1/680k.jpg/variant/medium Lokomotiva 1116 035-5, posun, Břeclav, 24.8.2007 8:17 - Trainweb Transevropská dopravní síť •Síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest. •Základním důvodem jejího zřízení bylo zlepšení dopravní infrastuktury v mezinárodní sféře. •Schválena Evropským parlamentem r. 1993. •Síť TEN-T zahrnuje: •75200 km silnic •78000 km železnic •330 letišť •270 námořních přístavů •210 vnitrozemských přístavů Železniční tratě TEN-T Plánované železniční vysokorychlostní tratě http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2012/10/CR_Rychla_spojeni_2013_CD.jpg Železniční vysokorychlostní tratě •Vysokorychlostní železniční trať (VRT) je konvenční železniční trať, jejíž traťová rychlost je typicky 250 km/h a vyšší (nová trať), nebo alespoň nad 200 km/h (modernizovaná starší trať), a dále propojky těchto tratí a části s nižší rychlostí kvůli obtížnému terénu nebo průjezdu městem. •VRT ve světě: oJaponsko: první VRT na světě, osobní provoz, PJD (Šinkansen) oNěmecko: většinou smíšený provoz, pevná jízdní dráha (ICE, TGV) oFrancie: osobní provoz, klasický svršek (TGV, ICE) oItálie: první VRT v Evropě (Pendolino) oVelká Británie oŠpanělsko oBelgie oTchaj-wan oJižní Korea oČína: nejdelší síť VRT na světě - asi 7 430 km oTurecko oPolsko: Centralna Magistrala Kolejowa • 800px-Alstom_AGV_Cerhenice_img_0365.jpg 800px-E5_S11_Sendai_20090725.JPG 800px-Transrapid-emsland.jpg maglev Železniční vysokorychlostní tratě 785px-High_Speed_Railroad_Map_Europe_2011.png Elektronické mýtné •Elektronický mýtný systém v ČR používá moderní mikrovlnnou technologii. •Sazbu mýtného za užití 1 km zpoplatněné komunikace stanovuje Nařízení Vlády ČR č. 484/2006 Sb. •Zpoplatněné komunikace stanovuje vyhláška MD ČR č. 323/2007 Sb. •Malé elektronické zařízení jednotka Premid. •Spuštění k 1. 1. 2007. Integrovaná doprava v ČR •Dopravní obsluha určitého uceleného území veřejnou dopravou zahrnující více druhů dopravy (např. městskou, regionální, železniční apod.) nebo linky více dopravců. • Twisp56, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons Stav v roce 2009 Stav v roce 2011 Integrovaná doprava JMK •IDS JMK •1. etapa zahájila provoz 1. ledna 2004. •Koordinátorem IDS JMK je KORDIS JMK, spol. s r. o. • • 180_Salineni_2009_13022009_IMG_5264_MK.jpg typ dopravy počet linek vlaky – dálkové 7 vlaky – místní 18 vlaky – turistické 1 tramvaje městské dopravy v Brně 11 trolejbusy městské dopravy v Brně 13 autobusy denní městské dopravy v Brně 39 školní autobusy městské dopravy v Brně 4 autobusy noční městské dopravy v Brně 11 autobusy zvláštních linek v Brně 2 lodě na Brněnské přehradě 1 autobusy městské dopravy v Adamově 1 autobusy městské dopravy v Blansku 4 autobusy městské dopravy v Bystřici nad Pernštejnem 1 autobusy městské dopravy v Břeclavi 9 autobusy městské dopravy v Kyjově 3 autobusy městské dopravy ve Vyškově 4 autobusy městské dopravy ve Znojmě 7 autobusy městské dopravy v Hodoníně 4 meziregionální autobusy 20 regionální autobusy 175 PedF, katedra geografie 26 http://www.idsjmk.cz/mapa/Plan-site-Brno.gif PedF, katedra geografie 27 http://www.idsjmk.cz/mapa/Plan-site-celek.gif PedF, katedra geografie 28 http://www.idsjmk.cz/mapa/Plan-site-celek.gif Intenzita dopravy - 2000 intenzity-2000.jpg Intenzita dopravy - 2005 intenzity-2005.jpg Intenzita dopravy - 2010 pentlogram_A3.png Možné scénáře budoucího vývoje dopravy •Budoucí vývoj může být ovlivněn řadou faktorů: –Budoucí vývoj na trhu s energetickými surovinami (závislost na fosilních palivech - ropa, při neodstranění závislosti možný růst cen dopravy) •Environmentální vlivy (negativní působení dopravy, snaha o podporu environmentálně šetrnějších druhů dopravy) •Vliv informačních a telekomunikačních technologií – možnost některých fyzických přesunů přesuny virtuálními ??? • NOx, 2020 – liniové zdroje PM10, 2020 – liniové zdroje https://www.euronews.com/2018/10/04/watch-world-s-first-full-sized-hyperloop-capsule-unveiled-in-sp ain https://images.app.goo.gl/5N57Eakh76qJgdzp6 https://images.app.goo.gl/tScRgR4FgFxyeN1o7 Data o dopravě ČR •Ministerstvo dopravy ČR –Ročenka dopravy: www.sydos.cz/cs/rocenky.htm •Ředitelství silnic a dálnic •Celostátní sčítání dopravy 2000, 2005, 2010, 2016, 2020–2021 •… •