Pár názorů na začátek… „Příslušníci různých generací mají často různou představu o tom, kolik času chtějí v práci strávit a jakým způsobem chtějí pracovat.“ „Zkušenější zaměstnanci si myslí, že mladí kolegové nejsou tak loajální, nekladou důraz na kvalitu a nerespektují autority.” “Zatímco mladší zaměstnanci vidí ty starší jako nepružné, tvrdohlavé, pomalejší a neschopné se sžít s novými věcmi.“ “Když pochopíme specifičnost, hodnoty, potřeby a motivaci ostatních generací, přinese to ocenění všem na pracovišti.” Co vše ovlivňuje vztahy na pracovišti? • vedení • věkové rozložení • pracovní pozice • atmosféra • specifika práce • kultura • osobnost člověka • výchova člověka Generace našídoby 1. Veteráni 2. Baby boomers 3. Generace X 4. Generace Y 5. Generace Z 6. Generace Alfa Veteráni • lidé narození před nebo během 2. světové války • narozeni 1922-1943 • vyrůstali v náročném období a období světové války • hodnotami jsou tvrdá práce, disciplína, přizpůsobivost, obětování se, zákon a řád, respekt k autoritám a trpělivost • velmi loajální zaměstnanci • uznávají poslušnost namísto individuality • styl vedení je velmi direktivní • zvyklí pracovat v týmu se silným vedoucím, který určuje, co, jak a kdy se má dělat ”Baby boomers” • lidé narození během populační exploze následující po 2. světové válce, u nás je to generace „předhusákovská“, „předsrpnová“ či prostě „poválečná“ • narozeni 1943-1960 • vyrůstali v relativně bezpečném a ekonomicky prosperujícím období • mnoho lidí této generace pracuje a chce pracovat i po dosažení důchodového věku, a to nejen z důvodu finančního zajištění ”Baby boomers” • orientováni spíše na služby • dobří týmoví hráči • věří v měkké dovednosti • pracují mnoho hodin • plní všechny úkoly • oddaní organizaci • většinou jedna práce na celý život • chtějí pravidelnou pracovní dobu ”Generace X” • lidé narození v období kolem 70. let, u nás to odpovídá kategorii „Husákových dětí“ • narozeni 1961-1980 • vyrostli v dobách finanční, rodinné a společenské nejistoty • jako zaměstnanci jsou osoby generace X loajální, mají zájem učit se novým dovednostem, preferují nezávislý styl práce, někdy jsou trochu pasivní • nevyhledávají změny, mají rádi svou jistotu, jsou ochotni pracovat dvanáct hodin denně i přes čas ”Generace X” • častý syndrom vyhoření • peníze jsou velká hodnota • nejsou tak schopni pracovat s technikou a technologiemi jako mladší generace • snaží se využívat sociální sítě • osoby velmi ambiciózní • individualisté • typickým rysem je jedno dlouhodobé zaměstnání, kterému jsou věrni po celý život • zůstávají celý život na jednom místě, kde vyrůstali nebo v místě studia ”Generace X” • snaživí, očekávající odměny a kariérní růst • vzhledem k technickému pokroku jsou nuceni se přizpůsobovat novým postupům, navštěvovat rekvalifikační a jazykové kurzy Zatímco Husákovy děti už jsou ve své kariéře pevně usazeni a často jsou i na řídicích pozicích, generace 80. let teprve se svojí kariérou začíná, hodně pozornosti se proto soustředí právě na tuto nejmladší skupinu zaměstnanců. Na to, aby co nejlépe vycházela se staršími kolegy, aby oni vycházeli s ní a aby se dalo naplno využít jejich možností. Lidé zvyklí na počítače od svého mládí totiž přistupují k práci i technologiím odlišně než jejich rodiče či prarodiče. Novoty, které přinášejí mladší generace, mohou Husákovým dětem a jejich otcům připadat jako výmysly mladé, náročné a zhýčkané generace, tedy až do chvíle, kdy si uvědomí, že to samé budou moci díky změnám využít i oni. J ”Generace Y” • označováni jako mileniálové • mladí lidé, kteří před několika lety dokončili školu či tak právě činí • narozeni 1980-2000 • v českých a slovenských podmínkách jsou to lidé, kteří už socialismus nezažili, respektive si z něj pamatují jen útržky prožité během raného dětství • narodili se do období relativního klidu a míru • určitým způsobem byla tato generace ovlivněna teroristickým útokem v USA dne 11. září 2001, kdy vznikla atmosféra neustálého ohrožení ”Generace Y” • mají vysoké ambice • chtějí smysluplnou práci plnou výzev • hledají spíše přátele než kolegy • chtějí vyšší životní úroveň • za svoji sociální jistotu cítí větší zodpovědnost • pracují efektivně a flexibilně • jsou kreativní a přicházejí s nápady a inovacemi • chtějí se v práci rozvíjet a posouvat dál • jsou ochotni řešit svoje úkoly z domova, kavárny nebo na cestách • chtějí flexibilní pracovní dobu • moderní technologie pro tuto generaci naprostou samozřejmostí ”Generace Y” • chtějí být neustále online komunikovat, využívat sociální sítě, zveřejňovat svoje názory a zážitky • preferují vztahy, sociální kontakty a uznání • baví je práce v týmu • umějí si udělat čas na svoje vlastní zájmy, sport a relaxaci, preferují zdraví • usilují o vyváženost pracovního a soukromého života • slabou stránkou této generace může být jejich neschopnost zvládat větší pracovní zátěž, nesamostatnost či obtížná řiditelnost těchto osob Generace Y je často charakterizována svým pocitem, že má na vše nárok (nezažila totiž nedostatek ani války), liberálním smýšlením, svou přímočarostí a upřímností a pak samozřejmě svými dovednostmi při zacházení s moderními technologiemi, samozřejmostí a lehkostí, s jakou přijímají technologické novinky. Ty nejsou jen jakousi nástavbovou, takříkajíc „upgradem“ života, ale jeho přímou součástí. Sociologové považují mladou generaci za velmi nákladnou, jejich výchova i studium stojí dříve nepředstavitelné náklady. Na druhou stranu je to generace, která má jak obrovský potenciál přínosu společnosti jako celku, tak i jednotlivým oblastem. Do zaměstnání nastupují s více znalostmi, schopnostmi, ambicemi i očekáváním. Chtějí si přitom užívat života, pracovat pro sebe, své potěšení – práce je pro ně prostředek, ne poslání jako pro jejich rodiče, v případě potřeby jsou ochotni ji snadno změnit, pryč je doba, když lidé nastoupili do firmy a pracovali v ní až do důchodu. ”Generace Z” • narozeni 1999-2009 • narodili se do digitálního světa a vyrůstají v období finanční krize, multikulturalismu, ztráty jistot a rozpadu tradiční rodiny • svůj volný čas tráví na internetu, sociálních sítích a hraním počítačových her • od útlého dětství výborně ovládají počítač a učí se cizí jazyky • rychle dospívají a specializují se v různých oborech, ve kterých vynikají ”Generace Z” • jsou více sebevědomí, větší individualisté a věří ve svou schopnost vyřešit problémy po svém • chybí jim všeobecný přehled, trpělivost a loajalita • jejich pozornost rychle opadá • jsou zaměření spíše konzumně a mají méně ambicí ”Generace Alfa” • narozeni od 2010 • od svého raného dětství mají díky internetu snadný přístup k lidem, informacím i veškerým světovým znalostem. • generace Alfa vyroste v době stárnutí populace a bude pečovat o starší generace • očekává se, že budou vzdělanější než generace Z, s učením začnou dříve a skončí později než generace předcházející