Dítě ve školce Pavla Kremserová Co nás dnes čeká? „Po tom všem, co pro tebe dělám, se mi takhle odvděčíš? Odpadávají ti listy a rosteš nakřivo! Jen počkej, to uvidíš! Nedostaneš hnojivo ani sluníčko. Budeš o tom přemýšlet pod schodištěm. Ještě uvidíme, kdo tady poroučí!“ Základní potřeby Tělesné potřeby Psychické potřeby Potřeba učit se Potřeba úcty a sebevědomí přístřeší, teplo a čistota výživné jídlo zdravotní péče aktivita a odpočinek láska a důslednost bezpečí a důvěra reciproční výměna bezpodmínečné přijetí možnost hrát si zkoumání a experimenty práce s chybou mít dostatečný vzor povzbuzující prostředí popisná chvála přijímání snah dítěte postupné krůčky Normalita vs patologie Vývoj dítěte Proč bychom měli znát něco z vývojové psychologie? Batolecí období trvá přibližně od 1 do 3 let z dítěte se stává samostatně se pohybující jedinec, je schopný řečové komunikace a má základy sebeobsluhy dítě se nejvíce učí – napodobováním – rozvíjení všech oblastí osobnosti Vývoj mezi 2. a 3. rokem již běhá, skáče, chodí do schodů, jezdí na tříkolce učí se účelové pohyby a experimentální pohyby se vytrácí používá tzv. idioformy – vytváří si vlastní slova (miranka = minerálka, prsenka = podprsenka) egocentrická subjektivita – dítě se dívá na svět pouze vlastní perspektivou, je vztahovačné Vývoj na konci období zvládne základní sebeobslužné dovednosti a postupně se vymaňuje ze závislosti na dospělém Batole–emočnívývoj batole nedokáže kontrolovat emoce • neumí tlumit nepříjemné pocity • může dojít k negativním afektivním stavům (vztek, třísknutí se sebou o zem) • mezi 1 a půl a 3 lety, setká se s tím až 90% rodičů a trvá to obvykle 4 minuty, ve 2 letech 9x týdně, ve 3 letech 6x týdně mezi 2. a 3. rokem „první puberta“ období prvního vzdoru • dítě si uvědomuje samo sebe a testuje okolí a jeho reakce • chce prosadit svůj zámět za každou cenu Předškolní období • Od 3 do 6 let • potřeba něhy a mazlení pokud není může dojít k emoční deprivaci • sociální interakce s vrstevníky • nové prostředí mateřské školy bez rodičů • rozdílné vývoje chlapců a dívek po stránce myšlení, fyzicky jsou na tom podobně • rádi opakují to, co jim zakazujeme • nemá pevné hranice mezi fantazií a skutečností (nelze říct, že lže) Vývoj • má výraznou potřebu seberealizace – maluje, staví, vytváří • v tomto období se vyhraňuje převaha jedné ruky – nikdy nepřecvičujeme • děti jsou obecně hodně divoké obzvlášť chlapci, ale je to normální vývoj – rozvoj orientačního reflexu • mizí dětská patlavost – pokud přetrvává při vstupu do školy je vhodná návštěva logopeda • přetrvává centrace myšlení (zdůraznění pouze jednoho aspektu), centrace k různým vlastnostem, není schopné vzít do úvahy více parametrů • prezentismus – důraz na přítomnost, představuje jistotu, je to teď a tady, dítě to tak vidí • magické myšlení - umožňuje měnit fakta v závislosti na vlastním přání Předškolní období – vývoj sebepojetí • dítě zná svou základní charakteristiku – děti (ne dospělí), pohlaví • dokáží vyjádřit své fyzické rysy (jsem silný), vlastnictví (to je moje) a vlastní preference (co mají a nemají rádi) • sebehodnocení je poměrně vysoké (to zvládnu, já to udělám), ale nestabilní, závislé na aktuální sociální situaci • pozitivně koreluje s jistotou ve vztazích s rodiči Jean Piaget •předoperační myšlení (2-7) • zaměřuje se na jediný aspekt situace, pohled je egocentrický, (ale není to egocentrismus dospělých – to je deficit sociálně kognitivního vývoje) • děti si myslí, že všichni ostatní vidí a ví přesně to co oni – pro dospělé je to náročné porozumět, co se mu dítě snaží říct • logika je ireverzibilní – nevratná přelití vody do vyšší sklenice – je zde více vody, průběh nedokáže otočit (přelít do nižší a uvědomit si, že je vody stejné množství) Vývoj kresby Dětská kresba • Kresba odráží osobnost dítěte – jeho vnímání, charakter a individualitu • Kresbou dítě komunikuje, vyjadřuje své pocity i obavy • Kresby dětí se stejného věku se podobají • Vzniká z radosti něco napodobit, radost ze hry • Velmi dobrá diagnostická metoda • Vzniká kolem 2. roku podobně • 1. Bezobsažné čmáranice (kolem 2 roku) • radost z pohybu, zanechání vlastního otisku • Neznázorňují konkrétní věci, jde o radost z pohybu • Z počátku přesahují papír později se mírní • 2. Asociativní čmáranice (ke konci 2 roku) • Význam kresby je dítětem dodáván dodatečně, může to být had, maminka, …. • 3. Pojmenované čmáranice ( 2-3 roky) • Dítě dokáže dopředu říct, co kreslí, ale kresba si ještě není podobná • První co se naučí je kruh, kreslí jej pořád dokola. Když se obrázek nepovede přečmárají jej znova kruhy. • Později dojde k propojení kruhu a čáry - sluníčko • 4. hlavonožec (3-5 let) • Z kruhů a čmáranic se postupně vyloupne člověk • Jak dítě roste přidává více detailů • Jsou již hrdí na své kresby a darují je všem okolo • 5. Transparentnost a sklápění (5-7 let) • Kolem 6 roku dítě kreslí člověka s končetinami • Dítě kreslí transparentně, je vidět i to, co by normálně nebylo • Sklápění – kresby jsou bez perspektivy, disproporční • Dítě kreslí v tomto věku to, co zná, kreslí vše, o čem ví. Nakreslí například hlavu z profilu, ale přidá jí dvě oči, i když je vidět jen jedno. Ale ono ví, že na hlavě jsou oči dvě. Vývoj hry Proč si děti hrají? Dětská hra • Rozvíjí dětskou představivost, komunikační dovednosti, sociální schopnosti • Hra je přirozená jak pro dítě, tak pro dospělého • To jak hru dítě v dospělosti bude vnímat závisí na okolí a rodině • Hra slouží i jako terapie i jako diagnostický nástroj Vývoj hry Okolo 2 roku - Reorientace k objektům • Dítě zaměřuje předstíravou hru k jiné hračce či člověku • Užívá lžičku pro panenky ke krmení panenky, hřebínkem pro panenky češe mamince vlasy • Tlačí kočárek 2- 3 roky - Náhražková předstíravá hra • Dítě užívá předměty k něčemu jinému než jsou • Krabička je auto Okolo 5 let - Sociodramatická hra • námětové hry • Děti si hrají na někoho jiného, napodobují rodiče • Hra na doktora, matku, otce Okolo 6 roku - Uvědomění rolí • Uvědoměle si hraje a ostatním dává role Význam hračky • Hračky mají význam pro citovou rovnováhu dítěte • Oblíbená hračka se stává tzv. tranzitní (medvídek, panenka) • Důvěrný vztah, říká ji tajemství, radí se s ní a svěřuje se ji • Mají je pořád u sebe • Pokud dítě hračku kárá nebo bije, je to ukazatel pozorování negativního sociálního chování • Hračka pomáhá se vyrovnat s tíživou situací , uvolnění tenze • Před školní docházkou zvyk vymizí, pokud se ale objeví je to znak, že dítě prochází nějakou duševní tísní • Rodiče by určitě neměli s takovou hračkou manipulovat lze nebo dokonce ji dítěti třeba za trest odebrat Vývoj řeči • Jednoduché věty (do 2,5 let) – 200-300 slov • Rozlišuje svou slovní zásobu • Ptá se: „Co je to?“ • Mluví ve větách ( do 3,5 let) • Začíná chápat gramatickou stavbu vět a rozšiřuje slovní zásobu • Ptá se: „Proč?“ • Umí vyprávět (do 4,5 let) • Dokončuje se gramatická stavba vět • Chápe děj a vypravuje • Souvětí, obrovská slovní zásoba (do 6,5 let) – 14 000 slov • Je schopno dlouze o něčem mluvit, • Učí se i výrazy z okolí, kterým nemusí rozumět Proč by dítě mělo chodit do školky? Socializace • 3 oblasti: 1. vývoj sociální reaktivity – bohatě diferencované emoční vztahy k lidem v blízkém i vzdálenějším společenském okolí • selhání v této oblasti může znamenat u dětí autismus 2. vývoj sociálních kontrol a hodnotových orientací – normy, které si dítě vytváří na základě příkazů a zákazů udělovaných dospělými a které postupně přijímá za své • selhání v této oblasti mají anetičtí psychopati 3. osvojování sociálních rolí – chápání takových vzorců chování a postojů, které jsou od jedince očekávány ostatními členy společnosti, a to vzhledem k jeho věku, pohlaví, společenskému postavení, atd. POZOR! na stereotypní role Den ve školce Ranní pláč Pravidla, rituály a hranice “Pojď si hrát s dětmi, neseď tam.” “Máte tady moc hraček, jak tam chcete stavět, pokliďte si to.” „V kočárku se vozí jenom panenky.“ volná hra x organizovaná činnost neexistuje spravné a špatné hraní ”Kdo bude první?” Soutěžní prostředí “Nevěděl jsem, že jsi doma.” • Pozornost dětí “Já nemám ráda vajíčkovou pomazánku.“ „Ale vajíčková je přece dobrá.“ Nucení do jídla, krmení, pitný režim Budování vztahu k jídlu PPP “Nelez tam, spadneš.” “Nedělej to, bude ti špatně.” “Neběhej, zakopneš.” “Dej si papuče, někdo ti šlápne na nohu.” Úzkostná výchova, přehnaná hygiena Psychogenní zácpa „Super.“ „Skvělý.“ „Šikulka.“ Hodnocení, malování za děti (individuální vývoj) „Chceš bryndák?“ „Ne.“ „Tak ho dáme.“ „Poděkuješ?“ “Ty nechceš jít ven?“ Jak pracovat s dětmi venku? “Řeknu to mamce, až si tě přijde vyzvednout.“ „Už si lehni nebo si tě teta odvede.“ “Jestli nepřestaneš, tak ti dám důvod brečet.” Výchova strachemaneb dochází nám všechny páky Tety zasahují “Uděláme to červeně?” Bezpečnost nebo mě to rozčiluje? Rodič jako partner Problémové situace Půjčování a braní hraček “Ale to je moje hračka.” ”Já si s ní teď hraju.” “Nechci se oblíkat.” “Chci sušenky.” Dávání možností Sebekontrola, zodpovědnost za své jednání Emoce dětí Žalování vs hledání pomoci „Proč to děláš?“ Šikana „Zlobím se na tebe.“ vs křik na dítě Zajímavé publikace Zkoušeli jsme všechno! Pořád jen provokuje Výchova bez poražených Nejsou stejné