Seminární práce: Zjišťování generačních posunů v užívání nářečního lexika (Dotazníkový výzkum nářečního lexika, nahrávky a přepis souvislých spontánních nářečních projevů) · Dotazníkový výzkum nářečního lexika Dotazník obsahuje 60 položek vybraných z Českého jazykového atlasu 1; https://cja.ujc.cas.cz/CJA1/; příslušná slova/hesla lze vyhledat i na https://cja.ujc.cas.cz/e-cja/. Příloha 1: Seminární práce_dotazník.xlsx (list Dotazník) Úkol pro studenta: vyhledat v ČJA 1 nářeční výraz zachycený v lokalitě, kde bude provádět výzkum; pokud tato lokalita v ČJA uvedena není, najít v ČJA nejbližší obec (viz Seznamy zkoumaných obcí; https://cja.ujc.cas.cz/e-cja/obce), číslo lokality uvést namísto červeného textu v záhlaví sloupce C přílohy 1, vyhledaný nářeční výraz zapsat do tohoto sloupce. Pokud se vybraná lokalita nachází na hranicích dvou areálů, je potřeba k tomu při vyplňování nářečních výrazů přihlédnout. Příloha 2: Jak pracovat s ČJA_pokyny.pptx Ve sloupci D přílohy 1 jsou uvedeny návodné kontexty, s jejichž pomocí student zjistí výraz, který užívá mluvčí. Je možné ptát se jinak, ukázat na předmět, předvést činnost, připravit si obrázkovou přílohu a použít ji při dotazování místo návodných kontextů. Je vhodné mluvit s dotazovaným naprosto přirozeně, aby se jeho projev pokud možno shodoval s tím, jak běžně komunikuje v přirozeném, soukromém prostředí. Úkol pro studenta: Zjištěné výrazy zapsat do příslušného sloupce (pokud jedna z generací nebude vyzkoumána, zůstanou sloupce prázdné); v řádku jednoho sloupce může být uvedeno i více výrazů. Důležité: o odpovědi zapisovat přesně tak, jak je dotazovaný řekne (např. dávat pozor i na zaznamenání délky samohlásek tak, jak byla vyslovena) o výrazy dohledané v ČJA neprozrazovat předtím, než mluvčí odpoví o snažit se vysvětlit dotazovanému, aby mluvil tak, jak je zvyklý (např. v rodinném prostředí), aby se nesnažil mluvit spisovně Doplňující dotazy: § zda mluvčí nepoužívá i jiný výraz § kdy které slovo používá (např. doma, ve škole, jedno může považovat za spisovné, druhé za nespisovné ap.) § u starších mluvčích: zda stejné slovo používali i jejich (pra)rodiče nebo zda si z dětství vzpomínají na jiný výraz. Vše pečlivě poznamenat (sloupec poznámky). Odpověď na otázku: Jak přesně naleznu v ČJA výraz pro danou oblast, např. u položky „chlapec“ výraz pro bod. 650? – Pro b. 650 platí areál kluk (pozor v komentáři k mapě v oddíle 1M je u podtrženo; v ČJA v Abecedním seznamu podtržených hlásek najdete izoglosu, která se k podtrženému u vztahuje, tj. D2abc, na PRO – mapa D vyhledáte, co platí pro b. 650, tj. široké o (o +Alt 812) + šrafa chlapec (v komentáři v oddíle 1M je l podtrženo; k podtrženému l se vztahuje izoglosa E4ab; ta se však bodu 650 netýká, vztahuje se na vých. Moravu). Nepřehlédněte podtržené y, ý: výraz pro člověka, který je hubený, bude např. v okolí Brna chodé, v Čechách hubenej. · Informace o mluvčích Úkol pro studenta: vyplnit list Mluvčí přílohy 1 Všechny požadované informace jsou velice důležité při následném vyhodnocování získaného materiálu. Vše je možné zapojit do rozhovoru při pořizování zvukového záznamu, ptát se postupně. Důležité: souhlas se zařazením nahrávky do archivu dialektologického oddělení Ústavu pro jazyk český AV ČR a s případným použitím ukázek k prezentaci (stačí do příslušného řádku listu Mluvčí zapsat ano nebo ne). Ukázky z nahrávek jsou používány vždy anonymně – jen s uvedením roku a místa narození (nebo dlouhodobého pobytu) dotyčného. · Nahrávky souvislých spontánních nářečních projevů Úkol pro studenta: pořídit nahrávku nepřipraveného projevu (promluva, rozhovor, ideální je co nejsouvislejší vyprávění); délka min. 30 minut. Upozornit, že je potřeba nahrát rozhovor tak, jak se mluvčí běžně baví v rodině, s přáteli a známými. DŮLEŽITÉ: je potřeba, aby se rozhovor odehrával v klidném prostředí bez rušivých zvuků, jako je zapnutá televize, cinkání kuchyňského nádobí apod. Vhodná témata: jak a s čím si hráli, kam chodili do školy, co dělávali po škole, s čím museli doma pomáhat, jaké měli kamarády, zda dělali nějaké lumpárny, jak pomáhali v domácnosti a v hospodářství, jak slavili svátky (Vánoce, Velikonoce), jaká jídla se doma vařila, co se peklo (je vhodné zeptat se i na recepty), jak prožívali nejrůznější situace (zda se událo něco veselého, smutného, nějaké neštěstí), čemu se věnují ve svém volném čase apod. Je možné bavit se o aktuálním dění, které se mluvčích bezprostředně týká, např. jak koronavirus ovlivnil jejich život. Doplňující otázky: zda používají nějaká další nářeční slova než ta, která jsou uvedena v dotazníku, a co ta slova znamenají, jestli si pamatují od svých rodičů či prarodičů nějaké nářeční výrazy. · Přepis souvislých spontánních nářečních projevů Úkol pro studenta: z každé pořízené nahrávky vybrat pasáž se souvislejším vypravováním a tu zapsat pomocí dialektologického přepisu; rozsah 1200–1500 znaků. Pokyny k přepisu budou uvedeny v příloze 2. Tip: podívat se na webové stránky ČJA, svazek Dodatky (https://cja.ujc.cas.cz/CJA-dodatky/), kapitola Ukázky nářečí v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (s. 349n), jakým způsobem jsou přepsány nářeční promluvy (zejména ty, které byly nahrány nejblíže jejich zkoumané lokalitě). Důležité: Přepisovat vše přesně tak, jak to mluvčí vyslovil (zaznamenat např. i opakující se slova nebo slabiky, zadrhnutí v řeči, přeřeknutí). K přehrávání nahrávek lze použít např. přehrávač VLC (umožňuje zpomalení zvukového záznamu). V případě rozhovoru označit mluvčí A, B a na začátku uvést, kdo je mluvčí A, kdo B. Uvést časový údaj začátku a konce přepisované části. · Analýza získaného materiálu Úkol pro studenta: OSNOVA: Jméno studenta, učo: Nováková Petra, 123456 Studijní obor, ročník; JS 2021 Název předmětu Název lokality, okres: Lhota, okres xxx Název práce: Zjišťování generačních posunů v užívání nářečního lexika (Dotazníkový výzkum nářečního lexika, nahrávky a přepis souvislých spontánních nářečních projevů) Obsah: 1. informace o obci: název, blízký bod ČJA, region; nejbližší města, jaká je v místě škola, je možné dodat stručné informace o historii obce apod. 2. zařazení mluvy obce do nářeční skupiny, podskupiny, úseku, typu + nářeční znaky + charakteristické nářeční jevy (hláskové, morfologické aj.) 3. informace o mluvčích (dodržet označení A = nejstarší, B = střední, C = nejmladší generace) 4. analýza získaného materiálu 5. závěr Uložit do souboru: Nováková_Lhota.docx Charakteristika mluvčích: Např.: Informátor A je žena narozená v roce xxxx v XX. Její matka byla z XX, otec se narodil v YY, ale od dvou let vyrůstal v XX. V 26 letech se provdala a od té doby žije v YY. Otec jejího muže byl ze ZZ a jeho matka z YY. Informátorka se tři roky učila v BB, vyššího vzdělání nedosáhla. V YY žije dodnes, spolu se svým manželem a dětmi. Informátor B je žena narozená v roce xxxx v UU. Do tří let žila v XX, poté se její rodina přestěhovala do YY, kde žije dodnes. Jazykově může být ovlivněna jednak manželem, který žil do svých 27 let v KK (tj. bod ČJA xxx), jednak studiem na střední škole v QQ, na vysoké škole v AA a zaměstnáním (…). Informátor C je muž narozený v roce xxxx v CC, studuje na PřF MU obor … Rodiče pochází z CC. Základní školu absolvoval v XX, gymnázium v AA, nyní pobývá střídavě v CC a v Brně. Základní analýza a závěry: Udržuje se dialekt v místě výzkumu a u zkoumaných mluvčích. Znají sledované výrazy? Užívají je aktivně? Znají je jen pasivně? Pamatují si je z dětství? Znají je ze svého okolí (přátelé, spolupracovníci)? Je rozdíl mezi zástupci jednotlivých generací v tom, které výrazy znají? Je rozdíl v početním zastoupení? Zná např. mluvčí z nejstarší generace nejvíce nářečních výrazů a nejmladší nejméně? Nebo je stav vyrovnaný? Co může ovlivňovat ústup nářečních slov? Jaké máte vy sami vlastní zkušenosti s užíváním nářečních slov? Měli jste někdy problém, že jste někomu nerozuměli, protože použil nářeční výraz? Nebo někdo nerozuměl vám? Můžete používat tabulky, grafy, udělat statistiky, v dotazníku můžete vyznačovat barevně apod. Rozsah: 2–2,5 strany A4 + přílohy Použité zdroje: bibliografické citace (citační norma) Seznam příloh: Dotazník: Nováková_Lhota.xlsx Přepisy nahrávek: Nováková_Lhota_A.docx (nejstarší gen.), viz zaslaný soubor Nováková_Lhota_B.docx (střední gen.) Nováková_Lhota_C.docx (nejmladší gen.) Zvukové nahrávky: Nováková_Lhota_A.mp3 (nejstarší gen.) Nováková_Lhota_B.mp3 (střední gen.) Nováková_Lhota_C.mp3 (nejmladší gen.) Důležité: dbejte na pravopisnou stránku a grafickou úpravu práce kurzivou pište jazykové/nářeční doklady a názvy děl · Harmonogram Odevzdání 10 položek dotazníku (jen vyhledané nářeční výrazy v ČJA, zatím neprovádět výzkum): Odevzdání ukázky přepisu (cca 500 znaků vč. mezer): Odevzdání dotazníku (vyhledané nářeční výrazy v ČJA): Odevzdání přepisu alespoň jedné ukázky: Odevzdání celé seminární práce (popis+analýza, vyplněný dotazník, přepsané ukázky): Kontaktní e-mail: ireinova@ujc.cas.cz (objemné soubory lze zaslat prostřednictvím https://www.uschovna.cz/poslat-zasilku) Nejpozději do student obdrží práci s připomínkami. Podle nich práci opraví, doplní a zašle zpět do