Doporučená studijní literatura Základní literatura: Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. Cenek, S. Úvod do teorie literární výchovy. Praha: SPN, 1979. Fišer, Z. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: MU, 1997. Gejgušová, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: PdF OU, 2009. Haman, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999. Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014. Chaloupka, O. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982. Jurčo, J., Obert, V. Didaktika literatúry. Bratislava, 1984. Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Kožmín, Z. Interpretace básní. Brno: MU, 1997. Kožmín, Z. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995. Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: PdF ZČU, 1995. Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: PdF ZČU, 1997. Lederbuchová, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2004. Lederbuchová, L. Literatura ve škole. Četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. Maňák, J. – Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. Nezkusil, V. Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: PdF UK, 2004. Obert, V. Kapitoly z didaktiky literatúry. Nitra: PdF v Nitre, 1992. Obert, V. Komunikatívnosť v literárnej výchove. Bratislava: ÚMC MŠaV SR, 1993. Obert, V. Komunikatívnosť v čitateľskej recepcii a interpretácii. Nitra: Univerzita KF v Nitre, 1998. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999. Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1997. Zítková, J. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. Brno: MU, 2020. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004, 2010, 2021. Standardy pro základní vzdělávání. 2010. Dostupné z: www.msmt.cz Učebnice: Čítanky, učebnice a doplňkové didaktické texty (pracovní sešity, metodické příručky) zejména těchto nakladatelství: Alter, Dialog, Fraus, Fortuna, Fragment, Nová škola, Prodos, Scientia, SPN a.s., Taktik. Články s literárněvýchovnou problematikou v časopise Český jazyk a literatura, popř. Komenský a na stránkách: http://svp.muni.cz. Články mj. k tématu didaktické interpretace: http://www.rvp.cz; http://educoland.muni.cz Rozšiřující a doplňková literatura: Blažek, B. Tváří v tvář obrazovce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1993, 1994, 2000. Cibáková, D. Recepce textu u žáků základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. Čáp, J.; Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. Fisher, R. Učíme děti myslet a jednat. Praha: Portál, 1997. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. Gavora, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1991. Gejgušová, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU v Ostravě, 2008. Gejgušová, I. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: PdF OU, 2011. Gejgušová, I. Čtenářství žáků základních škol = Primary school pupil reading habits. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. Gejgušová, I., Hrdličková, M., Kubeczková, O., Novák, R., Zychová, V.. Principy a cesty školní výuky české literatury. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. Hališka, J., Mareš, J. Jak žáky hodnotit. Brno: Moravské gymnázium, 1997. Hališka, J. Jak testy sestavit a pracovat s nimi. Brno: Středisko služeb školám, 1999. Hausenblas, O. Čeština doopravdy: návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. [Praha]: Nákladem vlastním, [2015]. ISBN 978-80-260-8165-4. Hník, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. Houška, T. Škola je hra! Praha: Tomáš Houška, 1993. (nebo Škola pro třetí tisíciletí) Hubálková, R. a Šafránková, K. Záznamy z četby pomocí grafických organizérů pro žáky 5.-9. tříd: postava. Dobříš: Šafrán, 2015. Hubálková, R. a Šafránková, K. Záznamy z četby pomocí grafických organizérů pro žáky 5.-9. tříd: další nápady. Dobříš: Šafrán, 2016. Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. Klímová, K., Zítková, J. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v českém jazyce a literatuře – zaměření na žáky s SPU a zdravotním znevýhodněním. Brno: MU, 2020. Dostupné na: munispace. (obecná část, jinak MP pro 1. stupeň) Košťálová, H. a kol. Čtenářské kontinuum. 1. vydání. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. Kovaliková, S., Olsenová, K. Integrovaná tematická výuka. Model. Kroměříž: Spirála, 1995. Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: PdF MU, 2006. Lokšová, I., Lokša, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. Lokšová, I., Lokša, J. Tvořivé vyučování. Grada, 2003. Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: PdF MU, 1990. Maňák, J. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. Maňák, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: MU, 1998. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. Mikšíková, V. Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: UP, 2019. Popovič, A. a kol. Interpretácia umeleckého textu. Bratislava: SPN, 1981. Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. Průcha, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. Sieglová, D. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. Silberman, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. Smolíková, K., Procházka, J. W. Vstupte do literárního doupěte: pracovní listy pro tvořivé psaní a chytré čtení: pro rozvoj čtenářské gramotnosti pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2018. 65 stran. ISBN 978-80-88290-12-4. Šlapal, M., Košťáková, H., Hausenblas, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7. Štěpáník, S., Hájková, E., Eliášková. K., Liptáková, L., Szymańska, M. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1. Říčan, J., Chytrý, V., Jindráček, V., Kroufek, R., Janovec, J., Schreil, Z. Metodické provázení oborovými didaktikami. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2019. (příslušná kapitola) Vala, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: UP v Olomouci, 2011. Vala, J. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc: UP, 2013. Vala, J. a kol. Literární výchova ve škole: vzpomínky, vize, zkušenosti. Olomouc: UP, 2015. Wenke, H., Röhner, R. Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Jinočany, H&H, 2020.