Praktická psychologie a komunikace

První dojem

První dojmem se v sociální psychologii myslí rychlé a často automatické zhodnocení, které si vytváříme o jiných lidech na základě krátkého setkání nebo pouhého pohledu. První dojem může být vytvářen na základě různých informací, jako jsou fyzické rysy, řeč těla, gesta, styl oblékání, sociální status a mnoho dalších faktorů.

Existují různé teorie, které se snaží vysvětlit, jak první dojem vzniká a jaké faktory ho ovlivňují. Jedna z nejznámějších teorií je teorie centrálního rysu, podle které se naše vnímání druhých lidí zakládá na několika málo významných vlastnostech, které si vybíráme jako nejdůležitější pro danou osobu a dále se je jen snažme potvrzovat (a informace, které s tímto centrálním rysem neladí máme tendenci ignorovat)

Například při setkání s novým kolegou v práci, který je velmi komunikativní a hovoří s nadšením o svých zájmech, můžeme při vytváření prvního dojmu vnímat centrální rys jeho extrovertnost, což nám může připomínat někoho, koho jsme předtím potkali a měli jsme s ním pozitivní zkušenost. Tímto způsobem by náš první dojem o novém kolegovi mohl být pozitivní. V následných interakcích pak budeme mít tendenci všímat si "extrovertního chování" a tak si povrzovat náš dojem. pokud bude kolega například u oběda sedět sám, je pravděpodobnější, že tuto informaci budeme ignorovat anebo si ji nějak racionalizujeme tak, aby naše schéma o kolegovi zůstalo stejné. (Např.: "Určitě by se bavil rád, jen tady zatím nikoho moc nezná.")


Charakteristiky, které formování dojmu ovlivňují jsou:

Informace poskytované osobou (jak je oblečený, jak mluví...)

Charakteristiky a jedinečnosti mé (jako fyzioterapeut si budu všímat postoje těla, mohu poznat sportovce...)

Okolí a kontext (kde se potkáváme...)


Krom těchto charakteristik existují i další determinanty procesu formování dojmu:

Primárnost  - tendence považovat charakteristiky, které zaregistrujeme jako první jako ty důležitější a o člověku vypovídající

Novost - tendence považovat charakteristiky, které zaregistrujeme jako poslední jako ty důležitější a o člověku vypovídající (vyskytuje se méně často)

Rozptýlení - vliv určitého chování má na formování dojmu menší vliv, pokud je informace přijímána v kontextu dalších (s ní nesouvisejících informací) než když je podána samostatně. Pokud jediné co se o člověku dozvím, je že hraje fotbal, bude to pro mě směrodatnější než pokud se dozvím, že krom fotbalu hraje na klavír, pěstuje kytky a dělá karate.

Nápadnost chování a fyzická nápadnost - tendence považovat fyzicky výrazné jedince i za jedince výrazné charakterově / v chování


Celý proces pak reprezentují dvě schémata níže: