Praktická psychologie a komunikace

Výrazové (expresivní) chování

Emoce často provází chování a exprese obličeje. Obě tyto složky jsou poměrně silně ovlivněny kulturou a výchovou - můžeme se vztekat nahlas anebo musíme s naštváním odejít z místnosti? Je v pořádku plakat před svým šéfem v práci? Můžu nechat po svém obličeji přeběhnout odpor (pokud je to pro mě samozřejmě spouštěč této emoce) v situaci, kdy jdu na ulici kolem člověka bez domova se zanedbanou hygienou a vím, že se na mě dívá? Můžu si to případně dovolit v situaci, kdy interaguju s člověkem s nějakým typem postižení, za které nemůže? Míra a způsob, jakým je v dané kultuře "v pořádku" vyjadřovat emoce se nazývají display rules

Cultural similarities and differences in display rules
PDF ke stažení

Ať jsou odpovědi na výše položené otázky jakékoliv, je možné, že pokud ve mně daná situace emoci vyvolá, na chvilku se objeví na mém obličeji, i když se ji třeba budu snažit maskovat. (To ovšem není jediné místo, kde může "vykouknout", tón hlasu, tělesná postura, rychlost reakce... jsou také dobrými prostředníky emocí.)  

Paul Ekman zasvětil velkou část své profesní kariéry právě studiu emocí a jim odpovídajícím výrazům obličeje (expresím).

Příklady zachycení expresí emocí v médiích:

Jordan Belfort v rozhovoru Liz Hayes | 60 Minutes Australia
Všimněte si, jak rychle Jordanovi z tváře zmizí úsměv. Většinou, pokud se člověk směje upřímně, mimické svaly se chvilku vracejí do své výchozí, neutrální pozice a na venek to tak vypadá, že úsměv jak kdyby pomalu vyprchával. Stejně tak za pozornost stojí oční víčka.
Laky Royal v DVTV
Stejně jako u předchozího videa si jde všimnout rozpohybování mimických svalů v určité části rozhovoru. Zde mi přijde zajímavé, že ten, kdo téma sponzoringu (a i sponzorované částky) do rozhovoru přináší je sám Laky a mimické výrazy téměř ihned následují toto téma. Co mě ještě lehce trklo do nosu je úplný přechod tématu Martinem Veselovským (mám ale pocit, že na Lakyho ve chvíli exprese nekoukal). Všimnout se dá následně toho, jak rychle se Laky vrací ke "standartnímu" projevu (myšleno stejnému jako do chvíle, než zmíní sponzoring.)