Praktická psychologie a komunikace

Motivy pobídkové (stimulační)

Pobídkové motivy vnímají lidi jako aktivní bytosti, které jsou zvědavé, hravé a sami od sebe vyhledávají zážitky. Ideálně v těchto případech pak jsou nabuzeni "tak akorát", aby aktivitu dobře zvládali, ale zároveň se i "trochu zapotili".

Teorie optimální úrovně aktivace přesně o tomto mluví - pokud je nabuzení moc malé, člověk zažívá nudu, pokud moc velké, člověk zažívá frustraci. U činností, které vyvolávají nudu se dá přemýšlet o tom, jak z nich udělat trochu větší výzvu, u frustrujících pak nad tím, co je třeba se naučit, zlepšit či s čím nám někdo může pomoci.

Podobným konceptem jako optimálním nabuzením je i koncept FLOW. Ted talk jeho "objevitele" Mihaly Csikszentmihalyho zde:



Třetím, velmi podobným konceptem je pak Yerkes-Dodsonův zákon



K pobídkovým motivům se často řadí i tzv. výkonová motivace.

David McCleland, který se tomuto tématu rozsáhle věnoval popsal tři typy výkonové motivace:


•Tendence k dosažení úspěšného výkonu
-Úměrná výchově k nezávislosti a soběstačnosti
-Výběr výzev, touha být první, vyhrávat, ne ovládat
-Touha po uznání – své i druhých
- Středně těžké cíle (splnitelná výzva)
-Při úspěchu radost – jsem dobrý/á, zážitek kompetence

•Tendence k  vyhnutí se neúspěchu
-V dětství malá podpora nebo tresty za neúspěch + rodičovská očekávání úspěchu
-Výběr výzev příliš velkých nebo triviálních, touha neprohrát, nezklamat, zachovat si hodnotu
-Strach a úzkost z neúspěchu
-Dva způsoby zvládání – vyhnutí se situaci X extrémní příprava
-Při úspěchu úleva, ne radost (neudělal jsem si ostudu, úspěch je samozřejmost)

Tendence k  vyhnutí se úspěchu 
-Touha být přijímán kolektivem, tendence nevyčnívat
-Konflikt potřeby afiliace a úspěchu
-Při úspěchu hanba a strach z vyloučení



ASPIRACE 

 = očekávání úrovně našeho výkonu na základě zkušenosti (co si myslíme, že zvládneme), pomáhá určit snahu.

Prožívání úspěchu / neúspěchu je vázáno na subjektivní vnímání obtížnosti, ne na objektivní znaky úlohy ( „D“ z těžké zkoušky může být vnímáno jako obrovských úspěch, i když objektivně to není nejlepší možná známka.)

Úspěchy a neúspěchy zažívané na +- střední vnímání obtížnosti, vnímání obtížnosti se v čase mění (maturita už by Vám teď nejspíš nepřišla tak moc těžká jako den před ní.)