K modelům didaktiky jazyka Model Spolského Model Spolského (viz Obr. 2) vznikl jako reakce na dřívější jednodušší představy o oboru zprostředkujícím mezi základními vědami a praxí jazykového vyučování. Jeho autor vychází z předpokladu, že jazykové vyučování má tři hlavní zdroje: popis konkrétního jazyka, kterému se vyučuje, teorii učení se jazyku a teorii užívání jazyka ve společnosti. Teorie užívání jazyka ve společnosti propracovává sociolingvistika, teorie učení se jazyku psycholingvistika.13 Teorie učení se jazyku se dále opírají o některou z teorií učení a teorií jazyka. Tím se dostává do hry i psychologie a obecná lingvistika. Pedagogická lingvistika, která se zabývá propracováváním teorií jazykového vyučování, má tedy jako své nezbytné teoretické zázemí psychologii, obecnou lingvistiku, psycholingvistiku a sociolingvistiku. K nim připojujeme ještě lingvistiku příslušného jazyka, v našem případě jazykovednou bohemistiku. Celý model vypadá takto: Obr. 2: Model vztahu pedagogické lingvistiky a základních věd (Podle Spolského, upravil K. š.) obecná lingvistika teorie jazyka teorie učení I teorie učeni se jazyku ---- lingvistické - zkoumání konkrétního jazyka popis jazyka T_][_1 í psychologie psycholingvistika teorie užívání jazyka ---- sociolingvistika teorie jazykového vyučování pedagogická lingvistika Jde přirozeně o schéma zjednodušující; sociolingvistiku a psycholingvistiku nelze takto přesně delimito-vat. 19