Model Mackeyův Spolského model ponechává stranou jak vlastní vyučovací praxi, tak i vnější společenský i školský a vzdělávací rámec, v němž jazykové vyučování probíhá. Tyto složky naopak bere v úvahu model Mackeyův (viz Obr. 3), který rozlišuje pět hlavních proměnných: M = učební metody a materiály (učebnice, filmy apod.), U = aktivity učitele, I = instrukce, které dostává žák, S = sociální a socio-kulturní vliv okolí, Z = aktivity žáka. Model ukazuje, jak proměnné spojené s vyučováním (trojúhelník MUI) a proměnné spojené s žákem (ISŽ) závisí na politických a společenských faktorech, a předpokládá velmi široké interdisciplinární zkoumání všech činitelů, které mají na jazykové vyučování vliv, tedy i takových, které jsou předmětem právních a politických věd. Obr. 3: Interakční model jazykového učení, vyučování a politiky (Podle Mackeye, upravil K. Š.) Model Stemův Jako nejvhodnější východisko pro obecný model didaktiky jazyka se nám jeví model Sternův. Autor ho vypracoval s úmyslem, aby sloužil učiteli jak při posuzování a hodnocení různých teorií jazykového vyučování (ať vyjádřených explicitně, nebo implicitně - ve vzdělávacích programech, metodických příručkách, článcích apod.), tak vlastní nebo cizí vyučovací praxe. Odpovídá také nejvíce našemu pojetí dvou složek didaktiky jazyka. Podáváme ho v upravené podobě (Obr. 4). 20