Obr. 4: Didaktika jazyka a její složky (Podle H. H. Sterna, upravil K. Š.) didaktika jazyka metodika jazykového vyučování metodika v užším smyslu slova cíle obsahy postupy materiály hodnocení výsledků organizace plánování a řízeni vzdělávacího procesu na všech stupních a typech škol I pedagogická lingvistika učeni se žák kontext jazyk komunikace vyučovaní učitel Rovina 1. základni vědy lingvistika teorie komunikace teorie masové komunikace sociologie sociolingvistika antropologie psychologie psycholingvistika pedagogika dějiny jazyk, vyučování Model je uspořádán ve třech rovinách: první je rovina základních věd. Stem sem řadí, v návaznosti na modely starší, dějiny jazykového vyučování, lingvistiku, komplex věd týkajících se společnosti, zvi. z kulturního a lingvistického hlediska, dále komplex věd psychologických a jako poslední pedagogiku. Doplňujeme k lingvistice teorii komunikace a teorii masové komunikace; dějiny jazykového vyučování přiřazujeme k pedagogickým vědám. Druhá je rovina zprostředkující mezi základními vědami a vyučovací praxí. Disciplínu, která na této rovině operuje, nazýváme pedagogická lingvistika (k volbě termínu a k jiným alternativám viz s. 18 - pozn. 11). Ve shodě se Sternem předpokládáme, že předmětem jejího zájmu jsou čtyři základní tematické okruhy: jazyk (resp. komunikace), učení se jazyku (a žák), vyučování jazyku (a učitel), kontext, v němž vyučování probíhá. 21