Závěrečné hodnocení předmětu Latina pro historiky – semestr jaro 2022 Jméno a příjmení: UČO: 1. Přeložte úryvky textů z latiny do češtiny. a) …Et plantabat ipse rex Boemie ortos atque vineas circum civitatem Pragensem. Exstruit eciam in diversis locis piscinas plurimas…Eodem anno fundabat monasterium sancti Benedicti in eadem Civitate Nova et instituebat in monasterium novum fratres Sclawos. Hi fratres in litteris sclawonicis missas celebrabant et horas psallebant. Verba: rex, regis, m. – král fundo, as, are – založit platno, as, are – nově vysázet, založit civitas, civitatis, f. - město ortus, i, m. – zahrada vinea, vineae, f. – vinice exstruo, exstruis, exstruere – vytvořit, založit piscina, piscinae, f. - rybník locus, i, m. - místo instituo, instituis, instituere - ustanovit psallo, is, ere – zpívat celebro, as, are – sloužit plurimus, a, um – mnoho hortus, i, m. – zahrada hora, ae, f. – (duchovní) hodinka diversus, a, um – různý monasterium, ii, n. – klášter Sclawonicus - slovanský frater, fratris, m. – bratr b) In Creta insula labyrinthus stabat, quem Daidalos aedificabat. Hic monstrum nomine Minotaurus vivebat, quod carne humana vescebatur…Theseus in Cretam insulam venit monstrum necare. Ariadna, filia regis Cretae Minoi, Theseum amat et vitam Thesei servare cupit. Verba insula, ae, f. – ostrov venio, venis, venire – přijít quem, quod – který (akuz.), které (nom.) neco, necas, necare – zabít aedifico, aedificas, aedificare– stavět rex, regis, m. – král monstrum, i, n. – příšera, netvor amo, amas, amare – milovat nomen, nominis, n. – jméno cupio, cupis, cupere – toužit vivo, vivis, vivere – žít servo, servas, servare – zachovat, uchovat caro, carnis, f. – maso idcirco – proto, proto tedy humanus, humana, humanum – lidský licium, licii, n. – nit quotannis – každoročně erro, erras, errare – bloudit nobilis, nobile – vznešený feliciter – šťastně vescor, vesis, vesci – živit se (deponent. sl. 3. kon.) sto, stas, stare – stát 2. Doplňte tabulku o informace pro oba úryvky: Úryvek a) Úryvek b) Autor Název textu, z něhož úryvek pochází Datace vzniku Obsah textu Co víte o místu monasterium sancti Benedicti – o dataci vzniku, významu, současnosti? Kdo byl Theseus? Podrobně uveďte. Význam textu pro kulturní historii 3. Najděte v oboru úryvcích dohromady 4 předložková spojení. Doplňte do tabulky informace dle zadání. Předložkové spojení v latině Překlad do češtiny Číslo Pád v češtině 4. Ke všem slovesným tvarům v obou úryvcích NADEPIŠTE číslicí slovesnou KONJUGACI. 5. Níže pracujte s větou: Fratres in litteris sclawonicis missas celebrabant. a) Všechny větné členy převeďte do opačného ČÍSLA: b) Větu ZADANOU převeďte do přítomného ČASU a budoucího ČASU: 6. Vysvětlete, co za gramatický jev je spojení eodem anno a v jakém významu se nejčastěji používá. 7. Najděte v některém z úryvků znaky středověké latiny a popište je tu: 8. Uveďte, jak konkrétně je uvedený úryvek využitelný ve výuce dějepisu.